Kvinnor i roadracing

Status
Ej öppen för fler svar.

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Nyteknik skrev:
2423674Skulle det bidra till att cementera eller lösa upp våra könsroller?
Varken eller. Vi bär med oss våra könsroller oavsett i vilken miljö vi befinner oss i. De är inte bara rent påtagna roller som går i socialt arv utan även genetiskt betingade roller via hormoner.
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Teddy skrev:
2423882 Varken eller. Vi bär med oss våra könsroller oavsett i vilken miljö vi befinner oss i. De är inte bara rent påtagna roller som går i socialt arv utan även genetiskt betingade roller via hormoner.
Har vi gener som bestämmer hur vi förhåller oss till det andra könet?
 

Peppe K

Ny medlem
Gick med
29 Dec 2004
Ort
Linköping
Hoj
3 st 125cc
Jag tror att dom killar som inte vill att tjejer ska köra RR är rädda att bli från åkta.
Men alla kör ju på samma promisser eller:)
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Män som har ett fast förhållande/gifta ev har barn känner sig ibland låsta & styrda av vardagssysslorna, kvinnan i förhållandet kräver en massa saker och livet blir fullt av "måsten".

Dessa män har sedan urminnes tider sökt andrum från vardagen genom att åka iväg med polarna på diverse herraktiviteter, än idag finns det klubbar där endast män träffas i rökrockar och myser med dagstidningar och malt.

Dock bör man beakta att syftet för kvinnor som vill köra Road Racing förmodligen inte avser att komma in och styra över männen, dom vill väl bara utöva sporten och komma iväg från vardagssysslorna.

Låt kvinnor köra RR om dom vill, dock skall kvinnor som snackar om husrevoveringar, gardiner & trädgårdssysslor omedelbart förvisas ut ur depån.
 

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Nyteknik skrev:
2423887 Har vi gener som bestämmer hur vi förhåller oss till det andra könet?
Beteende är delvis en följd av hormoner som är en produkt av den genetiska uppbyggnaden, så ja, man kan säga att våra gener bestämmer hur vi förhåller oss till det andra könet.
 

Rotorp

Medlem
Gick med
30 Jun 2006
Ort
South of Peking
Hoj
Yamaha fståss
Alla som gillar att åka RR skall givetvis få göra det. Är vi killar sen rädda för att bli avhängd av en dam i skinn så.... gilla läget....

PS vem vet? Rossi kanske ÄR en tjej
 

crashtestdummy

Ompa ompa.
Gick med
7 Mar 2005
Ort
Örebro
Hoj
Husa 650.
Skulle en tjej vara lika snabb som rossi så skulle hon bli min idol. sen skulle jag försöka ligga med henne och hoppas på att skickligheten gnuggar av sig lite. Har funderat på att ligga med rossi men han är inte riktigt i min smak. (gillar inte lockigt hår)
Allvarligt.
Ser inte hur könet skulle kunna vara ett hinder för andra förare.
Att stämningen i depån skulle bli annorlunda är nog ett faktum om tjejerna blir lika många som killarna. Men så länge killarna är i numerärt överläge kommer det att förbli "Manligt" i depån.
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Angående varför män inte har kvinnliga vänner: www.laddertheory.com

För övrigt har jag inga problem att bli ifrånåkt av tjejer. Det går nästan lika lätt som att bli ifrånåkt av killar. :gnissla
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Många som missförstår frågeställningarna. Alla i den här tråden tycker att tjejer skall få köra RR på precis samma villkor som killar. Det är inte det frågeställningarna gäller.

B. Esserwisser
 

nazurro

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Hojlös
Det verkar inte alltid vara lätt att acceptera att någon vill diskutera utan att ha en åsikt :)
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Mattias skrev:
2423956 Angående varför män inte har kvinnliga vänner: www.laddertheory.com
Intressant att du trots detta ibland lyckats hitta flickvän, du saknar 100% av dom 50% som är viktigast, kan detta verkligen kompenseras med din djupa personlighet :confused:

I övrigt så verkar steg teorin stämma väldigt bra.
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
GSXR1100R skrev:
2423938 Låt kvinnor köra RR om dom vill, dock skall kvinnor som snackar om husrevoveringar, gardiner & trädgårdssysslor omedelbart förvisas ut ur depån.
Håller med men med tillägget att det gäller män också. RR-depån är en frizon från sånt skitsnack, det går inte att fika på jobbet längre utan jag surfar SH i stället. :D
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Bingo skrev:
2423964 Många som missförstår frågeställningarna. Alla i den här tråden tycker att tjejer skall få köra RR på precis samma villkor som killar. Det är inte det frågeställningarna gäller.

B. Esserwisser
Frågeställningen är för mig tämligen konstruerad. Jag kör inte Roadracing för att komma bort från kvinnor och de krav som ställs i ett umgänge mellan män och kvinor. Jag vill köra motorcykel och koppla av. Avkopplingen är i sig en avskärmning från vardagslivet och alla dess måsten vilka är kopplat till mer än bara relationerna mellan män och kvinnor.
Angående könsrollerna och hur de skulle förändras om fler kvinnor körde roadracing så tror jag att det kan vara en del i ett förändrande av rådande roller över tid.
MotoGP skulle bli ännu mer intressant om fler tjejer kom in, för min del. Om en tjej kom in och körde lika bra som Rossi så skulle säkert en del män ha problem med det men jag skulle tycka det vore fränt.

Bättre?
 
Last edited:

sandstream

Guest
Jag tror helt klart att själva tävlingsmomentet skulle förändras ganska radikalt om det vore fler tjejer med i racen.

Rivaliteten mellan förarna skulle avta och tjejerna favoriseras.
Vem vill riskera att knuffa den där snygga blondinen, som man tror man har en chans på, av banan?
Dessutom är vi killar jäkligt blödiga när det gäller skadade tjejer och det skulle inte förvåna mig om någon "hjälte" parkerade sin hoj och bar blondinen till sjukstugan :D

Eller vad tror ni?

EDIT: Kanske ska tillägga att jag inte har några problem med tjejer som kör RR och de får gärna bli fler så länge de kvalar in.
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
sandstream skrev:
Dessutom är vi killar jäkligt blödiga när det gäller skadade tjejer och det skulle inte förvåna mig om någon "hjälte" parkerade sin hoj och bar blondinen till sjukstugan :D
Well, jag hade gjort det. Jag är gentleman jag, nämligen.

Gustav O skrev:
2424103 Frågeställningen är för mig tämligen konstruerad.
Tja, jag förstår den. Det blir en annorlunda samvaro om det bara är killar inblandade. Inte nödvändigtvis bättre, men annorlunda. Inte minst tenderar språkbruket att bli mildare när kvinnor är närvarande än när det bara är karlar som känner varandra på plats. Tänk dig bara tillbaka till lumpen. Det hade varit en annan upplevelse om du hade gjort den i en könsneutral miljö. Inte nödvändigtvis sämre, men annorlunda.
 
Last edited:

sandstream

Guest
Bingo skrev:
Tänk dig bara tillbaka till lumpen. Det hade varit en annan upplevelse om du hade gjort den i en könsneutral miljö. Inte nödvändigtvis sämre, men annorlunda.
En av anledningarna till att militären i det längsta inte velat ha in kvinnor i stridande förband är just att vi män blir så blödiga när tjejerna skadas.
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Bingo skrev:
2424145Tja, jag förstår den. Det blir en annorlunda samvaro om det bara är killar inblandade. Inte nödvändigtvis bättre, men annorlunda. Inte minst tenderar språkbruket att bli mildare när kvinnor är närvarande än när det bara är karlar som känner varandra på plats. Tänk dig bara tillbaka till lumpen. Det hade varit en annan upplevelse om du hade gjort den i en könsneutral miljö. Inte nödvändigtvis sämre, men annorlunda.
Min erfarenhet är också att män blir rejält annorlunda om det finns kvinnor närvarande. Jag minns ett par herrmiddagar där omdömeslösa män bett att få ta med sig sina kvinnor och den (av vissa) så efterlängtade manliga samvaron gick helt om intet när somliga ansträngde sig till och förbi bristningsgränsen för att vara spirituella. Andra män har lättare för att vara sig själv tillsammans med kvinnor. Jag deltog i helgaktiviteter längs grus- och skogsvägar med ett gäng grabbar/män för några år sedan och där firades det triumfer i stereotypt manligt beteende och manliga vanor. Till vardags hårt arbetande högstadielärare och sjukgymnaster rökte cigariller, svor som borstbindare, drack sig redlösa och körde lika laglydigt och hänsynsfullt som påtända biltjuvar. En kvinnas närvaro hade (i det här sällskapet) gjort sådant beteende fullständigt otänkbart. Även om ingen super och röker cigariller i en roadracingdepå kan jag tänka mig att det skulle bli mycket annorlunda om var och varannan förare hade läppstift och målade tånaglar.
 

Alicia

Honeybutt
Gick med
27 Sep 2004
Ort
Järna
Hoj
Triumph Street Triple -10 -såld
Skulle verkligen män bli mer blödiga bara för att det blev fler kvinnor som körde, nja tror inte det. Väl under race så tror jag inte att man bryr sig för fem öre om det är en tjej eller en kille man fajtas med.

Det finns ju cuper för endast tjejer, dock tror jag att det är fel väg att gå.
Även fast det kan vara skitkul. Det finns tyvärr väldigt få riktigt snabba kvinnliga förare idag. Jag tror att det skulle hämma våran utveckling att endast köra med tjejer. Utvecklingen sker i med att man kör med folk som är snabbare än en själv. Detta är en sport för både män och kvinnor, varför dela på oss?

Intresset för motorcyklar och racing är det vi har gemensamt. Oavsett kön. Så risken att det skulle diskuteras gardiner och annat i depån känns inte som så stor. Det är väl om männens fruar och flickvänner, som kanske inte delar samma intressen som vi andra. Då kanske det diskuteras såna ämnen.

Blir verkligen män mer blödiga om en tjej kraschar en om en kille gör det??
Vi är där på lika villkor, vi vet vilka risker det är lika väl som ni.
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top