Kvinnor i roadracing

Status
Ej öppen för fler svar.

Alicia

Honeybutt
Gick med
27 Sep 2004
Hoj
Triumph Street Triple -10 -såld
Bikerbitch skrev:
2424892
Men jag har tyvärr också upplevt dåliga saker av hur det kan bli när tjejer fajtas mot tjejer. Lite utav den vanliga avundsjukan kan träda i kraft. Då handlar allt plötsligt om att synas, att vara den snabbaste tjejen etc

Du får gärna förklara närmare då jag uppfattar det helt annorlunda.
Tycker att alla tjejer är kanon trevliga. Ger tips och råd och försöker hjälpa varandra. Även då de snabbaste tjejerna. Ödmjukare tjejer får man leta efter.
Allt är en tolkningsfråga.

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Bikerbitch skrev:
2424892 Men jag har tyvärr också upplevt dåliga saker av hur det kan bli när tjejer fajtas mot tjejer. Lite utav den vanliga avundsjukan kan träda i kraft. Då handlar allt plötsligt om att synas, att vara den snabbaste tjejen etc

Men jisses! Är du på riktigt nu? Vi pratar om ROADRACING där allt faktiskt handlar om att vara snabbaste och bäst och även kanske ha snyggast båge på köpet!!! Det är inte en syjunta där det ska gullas och kramas och man håller varandra i handen. Och förövrigt, får inte tjejer bråka eller? Inte alla tjejer passar att tävla i en sport som domineras av män.

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
Swedie skrev:
2425256 Men jisses! Är du på riktigt nu? Vi pratar om ROADRACING där allt faktiskt handlar om att vara snabbaste och bäst och även kanske ha snyggast båge på köpet!!! Det är inte en syjunta där det ska gullas och kramas och man håller varandra i handen. Och förövrigt, får inte tjejer bråka eller? Inte alla tjejer passar att tävla i en sport som domineras av män.

Jag är alltid på riktigt. Handlar allt om att vara snabbast och bäst och ha snyggast båge? Läckert..
Jag skrev bara mina upplevelser då det hänt saker som jag har tyckt har varit onödiga. Att tjejer skulle bråka var att ta i.

supergirl

she's unstoppable, unpredictable ...
Gick med
17 Aug 2006
Hoj
Honda CBR 600rr -03
Nyteknik skrev:
2423810 Det är lätt att säga att det inte gör något (eller att det till och med är bra) om kvinnor gör sig gällande på manligt dominerade arenor.

Hur ser det ut med efterfrågan på kvinnliga rockband?

Sahara Hotnights är ju ett av de få svenska rockband som blivit riktigt stora i USA :D

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
Alicia skrev:
2425101 Du får gärna förklara närmare då jag uppfattar det helt annorlunda.
Tycker att alla tjejer är kanon trevliga. Ger tips och råd och försöker hjälpa varandra. Även då de snabbaste tjejerna. Ödmjukare tjejer får man leta efter.
Allt är en tolkningsfråga.

Jag tror personen som var sur på mig den dagen vet det själv så det är ingenting jag behöver förklara. Självklart är allt en tolkningsfråga och alla upplever saker olika. Absolut, tjejerna jag umgås med som kör RR är hur goa och mysiga som helst!

supergirl

she's unstoppable, unpredictable ...
Gick med
17 Aug 2006
Hoj
Honda CBR 600rr -03
anja skrev:
2424453 Varför ska man ha en sån?

Edit: Nu har jag inte läst hela tråden igen. Men jag tycker att idén är kass. Varför ska tjejer och killar inte köra i samma klasser när det funkar så bra som det gör och tjejer inte har nackdelar av en något sämre fysik?

exakt!

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
anja skrev:
2424453 Varför ska man ha en sån?

Edit: Nu har jag inte läst hela tråden igen. Men jag tycker att idén är kass. Varför ska tjejer och killar inte köra i samma klasser när det funkar så bra som det gör och tjejer inte har nackdelar av en något sämre fysik?

Ungefär samma som att man har bandagar för tjejer, har jag inte heller förstått riktigt.

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
Nyteknik skrev:
2423875 Jag har ingen bestämd uppfattning. Men jag tycker frågan är intressant för att den är så besvärlig. Om man tillåter sig själv att fundera över sina bevekelsegrunder tror jag (till skillnad från Victor) att man märker att ganska få beslut fattas på rationella och helt begripliga grunder - t.ex. varför man ägnar sig åt roadracing och varför man inte har några kvinnliga vänner. Visst är jag precis som alla vettiga män av åsikten att varken kvinnor eller män ska utsättas för negativ särbehandling på grund av sitt kön. Men det hindrar ju inte jag ställer frågan om för- och nackdelar med att de kör roadracing tillsammans.

Frågan ÄR inte besvärlig, det är bara du som GÖR den besvärlig!
Något som däremot är besvärligt, är att vi inte kommit längre än att en hel del män försöker freda vissa zoner som exklusivt manliga. Till dem hör tyvärr hela fordonssidan trots att det definitivt inte finns något genetiskt i botten.
Bistert och bittert att vi har så mycket väg kvar till målet...

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Bikerbitch skrev:
2425508 Jag är alltid på riktigt. Handlar allt om att vara snabbast och bäst och ha snyggast båge? Läckert..
Jag skrev bara mina upplevelser då det hänt saker som jag har tyckt har varit onödiga. Att tjejer skulle bråka var att ta i.

Det är lite skillnad på en tisdags-, onsdagsträning och hur det blir när det blir kval och race. Då kommer ibland andra känslor fram. Nervösiteten inför att starta, att vara snabbast i teamet eller försöka vara snabbast av klubbens förare eller dom man tog licens ihop med, att behöva göra bra resultat för sina kompisar, sponsorer osv. Att tjejer blir varandras "fiender" är nog naturligt. Kanske att dom visar det på ett mera påtagligt sätt för varann än vad killar gör. Men det är nog samma för alla ändå..

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
Axxexs skrev:
2425538 Det är lite skillnad på en tisdags-, onsdagsträning och hur det blir när det blir kval och race. Då kommer ibland andra känslor fram. Nervösiteten inför att starta, att vara snabbast i teamet eller försöka vara snabbast av klubbens förare eller dom man tog licens ihop med, att behöva göra bra resultat för sina kompisar, sponsorer osv. Att tjejer blir varandras "fiender" är nog naturligt. Kanske att dom visar det på ett mera påtagligt sätt för varann än vad killar gör. Men det är nog samma för alla ändå..

Ja, jag tror det kan vara medfött. Självklart mycket känslor med i bilden.
Även om det är lite trist att det blir så, man vet ju hur elaka tjejer kan vara mot tjejer menar jag.

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
Nyteknik skrev:
2424238
*SNIPP*
den (av vissa) så efterlängtade manliga samvaron
*SNIPP*

Jag är någon typ av man, dessutom i ett jäkligt mansdominerat yrke. Trots detta trivs jag bäst i kvinnligt sällskap och impar mycket hellre på kvinnor än på män. Har den läggningen, rent sexuellt, liksom och har aldrig hajat mäns behov av att göra intryck på andra hanar...

Tänk om kvinnor och män fick släppa loss de indiviuella särdragen och ägna sig åt det de gillar (och kanske också är bra på) utan att sitta fast i påtvingade roller! En bättre värld... Även inom RR...

Alicia

Honeybutt
Gick med
27 Sep 2004
Hoj
Triumph Street Triple -10 -såld
Bikerbitch skrev:
2425512 Jag tror personen som var sur på mig den dagen vet det själv så det är ingenting jag behöver förklara. Självklart är allt en tolkningsfråga och alla upplever saker olika. Absolut, tjejerna jag umgås med som kör RR är hur goa och mysiga som helst!

Sättet som du skrev det på, fick det att låta som att alla tjejer i depån är elaka och bara är dryga mot varandra. Du hade en dålig erfarenhet av någon som bara kanske hade en riktigt dålig dag. Eller kanske stressad, nervös eller vad som helst. Det lät som du drog alla över en och samma kam.

Mitt mål är att alltid komma förbi den som ligger före. Jag är hur avundsjuk som helst på Anna, Ullis och Mikaela. Jag vill också kunna köra så fort. Men då gratulerar man dom istället och ber om insider tips ;) Jag är avundsjuk på Anja att hon kan hålla jämnare varvtider än mig. Avundsjuka är inte alltid något dålig.

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
Jag tycker hela iden till tråden är någon sorts makaber härdsmälta på tänkarsidan.

Det finns redan tjejer i depån. Det finns fler tjejer i depån än vad det gör på jobbet...

Under min tid i depån så hamnade jag inte en endda gång i en situation där jag påverkades av att det var tjejer i RR. Visst fick jag spö av Sara och visst höll jag på att köra över Nr11'as tjej(som jag tappat namnet på), men dom hade lika gärna kunnat heta Knut och Bertil.

Det enda tillfälle som existerar när jag faktiskt känner att tjejers närvaro kan vara begränsande är om man har en riktigt hård grabbfest typ svensexa. Mina år i RR-depåerna hade däremot inte påverkats ett skit av flr tjejer. Vare sig positivt eller negativt... Däremot finns det gott om individer av både positiv och negativ typ.

IceQueen

Medlem
Gick med
2 Jan 2005
Hoj
Yamaha
Hvor er det godt at læse, at de fleste mænd ikke har problemer med tjejer, der kører RR :tummenupp

Som jeg opfatter det, er det ikke just de mest fintfølende tjejer, der kører motorsport. Personligt foretrækker jeg mænds omgangstone frem for kvinders, og jeg har ikke noget behov for, at der bliver taget hensyn til mig bare pga mit køn - og jeg kender andre tjejer, der har det lige sådan. Vi synes nærmest, det er befriende...

Hvad er det for nackdelar, der vil opstå, hvis flere tjejer kører RR - andet end mænd, der føler sig truet på deres såkaldte maskulinitet?

sandstream

Guest
G-L skrev:
Något som däremot är besvärligt, är att vi inte kommit längre än att en hel del män försöker freda vissa zoner som exklusivt manliga. Till dem hör tyvärr hela fordonssidan trots att det definitivt inte finns något genetiskt i botten.
Vår troende raceförare Kenny Bräck hade väl rätt stora problem i pressen för något år sedan när han dissade kvinnorna inom motorsport rätt hårt.
De har ju en tjej i IRL/ChampCar som spöar många av grabbarna och sånt måste vara tungt när man som Kenny tror att man ska vara överlägsen pga sitt kön.

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Chrille skrev:
2425858 Jag tycker hela iden till tråden är någon sorts makaber härdsmälta på tänkarsidan.
Vad är makabert?

Jag har själv inget emot att köra roadracing tillsammans med tjejer. Om någon tror det. På banan är det en fröjd att köra snabbt och tight med vem/vilka som helst oavsett namn, etnicitet, ålder, kön etc.

Frågan var om det behövs mer tjejer i roadracing? Om ja: varför? Om nej: varför?

Jag kan komma på många skäl till att det behövs mer tjejer. Samtidigt kan jag också tänka mig flera skäl att värna den relativt kvinnofredade miljön i depån och på banan.

En del verkar ganska ovana att vädra sina idéer om och erfarenheter av umgänget kvinnor/män, kvinnor/kvinnor och män/män. Och då är det ju bara spamming att skriva i tråden.

Last edited:

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
Nyteknik skrev:
2425998 ...

Frågan var om det behövs mer tjejer i roadracing? Om ja: varför? Om nej: varför?

.....

Ditt inledande inlägg gör gällande att tjejer i depån påverkar miljön och det är det jag reagerar på.

Två svarsalternativ på din fråga som samtidigt försöker klargöra vad jag tycker är miffo med din frågeställning.

NEJ - det behövs fler UTÖVARE, oavsett kön!

JA- Det behövs fler killar också.

Härnäst borde vi fråga oss om tjejer borde köra lastbil... Tänk vilken miljöförändring det hade inneburit på Riks-Rasta i Brålanda, vill vi verkligen ha det??

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Chrille skrev:
2426035 Ditt inledande inlägg gör gällande att tjejer i depån påverkar miljön och det är det jag reagerar på.

Två svarsalternativ på din fråga som samtidigt försöker klargöra vad jag tycker är miffo med din frågeställning.

NEJ - det behövs fler UTÖVARE, oavsett kön!

JA- Det behövs fler killar också.

Härnäst borde vi fråga oss om tjejer borde köra lastbil... Tänk vilken miljöförändring det hade inneburit på Riks-Rasta i Brålanda, vill vi verkligen ha det??
Du gör gällande att du sitter inne med rätt svar. Är det så?

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM