Kvinnor i roadracing

Status
Ej öppen för fler svar.

Alx

Numera tävlingsledare
Gick med
8 Nov 2004
Hoj
Suzuki GSX 400 FWS-83, Barilla RS 250-98, KTM 250 EXC-F-10
Vaddå behövs? Om vi pratar om att göra sporten större i det här landet ja! Ta hit så mycket folk ni kan hitta oavsätt kön! Annars så är det ju alltid trevligt med massor folk i depån oavsätt kön så att alla kan hitta nån att snacka skit med! För det är väll därför vi är i en depå? För att träffa folk med samma intresse som vi, som man kan diskutera med, umgås med och få tips av?

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
Nyteknik skrev:
2426074 Du gör gällande att du sitter inne med rätt svar. Är det så?

Jag tycker ALDRIG att mina svar är fel, om jag har något. Nu är det ju en fråga om åsikt och tro så RÄTT är kanske inte ett lämpligt ordval.

duckie

sockersöt
Gick med
28 Feb 2004
Hoj
Street Triple R
Nyteknik skrev:
Jag inbillar mig att en av dragningskrafterna i roadracing är att män får vara i fred från kvinnor och de förväntningar och krav som umgänge mellan könen ställer?

Det farliga är att mentaliteten du beskriver ovan ofta återfinns bland (manliga) chefer i högre befattning ute i arbetslivet.
Då blir det svårt för en kvinna att komma in där, kan man lugnt säga.

Det är iofs en annan diskussion - men om du menar att män utövar RR för att få vara ifred från kvinnor så tangerar den ju det.

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
Alicia skrev:
2425692 Sättet som du skrev det på, fick det att låta som att alla tjejer i depån är elaka och bara är dryga mot varandra. Du hade en dålig erfarenhet av någon som bara kanske hade en riktigt dålig dag. Eller kanske stressad, nervös eller vad som helst. Det lät som du drog alla över en och samma kam.

Mitt mål är att alltid komma förbi den som ligger före. Jag är hur avundsjuk som helst på Anna, Ullis och Mikaela. Jag vill också kunna köra så fort. Men då gratulerar man dom istället och ber om insider tips ;) Jag är avundsjuk på Anja att hon kan hålla jämnare varvtider än mig. Avundsjuka är inte alltid något dålig.

Jahaja, nej det var inte så jag menade. Det var saker som jag hade upplevt bara. Inte generella saker. Tycker stämningen i depån är kalasbra annars!
Men överlag kan tjejer faktiskt vara ganska elaka mot varandra, inte bara när det handlar om RR. Men det är en helt annan diskussion det :)

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
duckie skrev:
2426255 Det farliga är att mentaliteten du beskriver ovan ofta återfinns bland (manliga) chefer i högre befattning ute i arbetslivet.

Det är iofs en annan diskussion - men om du menar att män utövar RR för att få vara ifred från kvinnor så tangerar den ju det.
Alla är nog medvetna om hur kvinnor erfar negativ särbehandling på grund av sitt kön. Det innebär inte att man inte kan eller ska diskutera vad män/kvinnor tycker om hur det är att umgås med män/kvinnor.

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
duckie skrev:
2426255 Det farliga är att mentaliteten du beskriver ovan ofta återfinns bland (manliga) chefer i högre befattning ute i arbetslivet.

RR sporten skulle helt klart va mycket intressantare med fler tjejer! Jag tittar hellre på tjejer än killar!

Jag känner att jag är en av dom killarna som har riktig tur och har en flickvän som är intresserad och är med på träningar, hon tog även licens i helgen och kommer nog börja träna till nästa år... Bättre kan det inte bli om ni frågar mig!

Wheeliegirl

Sporthojskonverterat
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R6-08
Gottis skrev:
2424763 nä för att dom kanske inte träder fram och dom blir skrämda alla är inte lika tuffa och står på sej lika mycket som du,BB,alice,åsa och ullis mfl

man kanske skulle lägga upp en poll :tomten
Ps sluta grina på mig nu det va ett förslag

Jag tycker det var en bra idé! Framförallt så skulle nog fler tjejer börja tävla i yngre åldrar! :tummenupp Det är ju lite roligare att hålla på om man direkt åtminstone har en chans att stå på pallen, då killarna oftast har åratals med mer träning bakom sig... (man kan ju ändå träna med killar!)
Naturligtvis skulle det även gå att ha blandade nybörjarklasser istället.

Jag trivs personligen bättre med att köra blandat killar/tjejer/nybörjare/proffs då alla har något att lära av varandra...
Som Gottis säger, alla RR-brudar kanske inte är lika kaxiga, har dom då inget att göra på en mc?? :rolleyes: :)

duckie

sockersöt
Gick med
28 Feb 2004
Hoj
Street Triple R
Nyteknik skrev:
2426260 Alla är nog medvetna om hur kvinnor erfar negativ särbehandling på grund av sitt kön.

Det är det nog få som håller med om.

Det innebär inte att man inte kan eller ska diskutera vad män/kvinnor tycker om hur det är att umgås med män/kvinnor.

Nej, det var ju just det jag gjorde.

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
ozto skrev:
2426263Jag känner att jag är en av dom killarna som har riktig tur och har en flickvän som är intresserad och är med på träningar, hon tog även licens i helgen och kommer nog börja träna till nästa år... Bättre kan det inte bli om ni frågar mig!
Jag tror att din uppfattning delar det manliga lägret i minst två delar. Själv skulle jag inte uppskatta om min kvinna ville vara med mig när jag körde roadracing. Då vill jag vara i fred. Där särskiljer sig nog män som är relativt nykära från män som sedan många år lever i en relation.

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
Nyteknik skrev:
2426335 Jag tror att din uppfattning delar det manliga lägret i minst två delar. Själv skulle jag inte uppskatta om min kvinna ville vara med mig när jag körde roadracing. Då vill jag vara i fred. Där särskiljer sig nog män som är relativt nykära från män som sedan många år lever i en relation.

Jo det kan du nog kanske ha rätt i!

Men det förändrar ju inte det du skrev i förta inlägget om fler tjejer som kör... Det borde väl kunna va jättetrevligt bara inte din kvinna gjorde det? eller?

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
ozto skrev:
2426350 Jo det kan du nog kanske ha rätt i!

Men det förändrar ju inte det du skrev i förta inlägget om fler tjejer som kör... Det borde väl kunna va jättetrevligt bara inte din kvinna gjorde det? eller?
Som sagt: det här myntet har som mycket annat fler än en sida. Personligen tycker jag att trevliga tjejer är en tillgång lika mycket i depån som i andra sammanhang. Undantaget är när kvinnor (som i exemplet med herrmiddagarna och grusvägshelgerna) genom sin blotta närvaro gör det svårt för män att vara barnsliga. Eller förtroliga.

duckie

sockersöt
Gick med
28 Feb 2004
Hoj
Street Triple R
Nyteknik skrev:
2426383 Som sagt: det här myntet har som mycket annat fler än en sida. Personligen tycker jag att trevliga tjejer är en tillgång lika mycket i depån som i andra sammanhang. Undantaget är när kvinnor (som i exemplet med herrmiddagarna och grusvägshelgerna) genom sin blotta närvaro gör det svårt för män att vara stora pojkar.

Jag fattar ärligt talat inte vad du är ute efter.

Det finns väl inga kvinnor som deltar på herrmiddagar, tex? Om om en man (eller de flesta män som du vill låta påskina) har problem med kvinnor på grusvägshelgen/RR-banan/styrelserummet så är det väl inte rätt att stänga ut dem därför? De tär ju inte kvinnorna som har problemet isf. Om männen har problem att vara män så är ju det inte ett kvinnoproblem.

Jag läser (kankse felaktigt) att det är okej så länge det är "trevliga tjejer" - inte såna som pratar om heminredning - som "nästlar" sig in.

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
Nyteknik skrev:
2426335 ...Själv skulle jag inte uppskatta om min kvinna ville vara med mig när jag körde roadracing. Då vill jag vara i fred. ....

Det är ju en helt annan femma. Vill jag hitta på något utan kärringen så gör jag det. Om någon annan har kärrringen med så skiter jag väl i det.

RR-depån kommer ju aldrig bli lika förtrolig som en herrmiddag med gamla kompisar när man diskuterar fulbryt, skamfyllor och biltrim så vad gör det om det är tjejer med?

duckie skrev:
2426395 Jag fattar ärligt talat inte vad du är ute efter.
...

Det är du inte ensam om. Jag läser och läser men jag får inte grepp om han :va

Last edited:

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
duckie skrev:
2426395 Jag fattar ärligt talat inte vad du är ute efter.
Din åsikt.

Tråden är en uppmaning för den som har åsikter eller erfarenheter att skriva om roadracing så som aktivitet/ritual/markör och hur/om den påverkas av att kvinnor och män utövar den tillsammans.

duckie

sockersöt
Gick med
28 Feb 2004
Hoj
Street Triple R
Nyteknik skrev:
2426473 Din åsikt.

Tråden är en uppmaning för den som har åsikter eller erfarenheter att skriva om roadracing så som aktivitet/ritual/markör och hur/om den påverkas av att kvinnor och män utövar den tillsammans.

Jaha.
Jag påverkas inte.

njelger

Guest
Blir säkert kul med fler kvinnor i RR.
Ifs tenderar föraren att vara själv på hojen så speciellt mycket umgänge blir det ju inte i själva sporten.

Men säkert som amen i kyrkan kommer det snart finnas en klass för alla och en för bara kvinnor.

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM