Kvinnor kör bättre än höns

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
när jag gjorde halkan va det en som körde 500 meter med handbromen i och undra varför bilen va så seg, när hon skulle häva en sladd panikbromsa och slöptte ratten hon blev godkänd.
Ja, men du kommer ju inte ens att lyckas ta körkort.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Två frågor:

Ytterst få tjejer kan fickparkera. Hur kan Vägverkets inspektör godkänna då?

Ytterst få tjejer kan häva en sladd. Hur kan Vägverkets inspektör godkänna då?
För att båda exemplen kan undvikas.
Halkbanan är för att man skall få känna på, och därmed få respekt för halka.
Funkar antagligen på cheyor men inte på snubbar.

Gabor

Guest
De som vet skola ej behöva leta...Trafikförordningen

Är det?
Kan vi hitta nån lagtext?
vore great.

Belysning vid färd på väg

68 § Vid färd på väg med ett fordon skall lyktor och strålkastare som är föreskrivna för fordonet vara tända.
Vid färd på väg med ett motordrivet fordon som har utrustats med strålkastare för färd skall dessa vara tända även om de inte är föreskrivna för fordonet.
En moped som framförs på väg med avstängd motor behöver ha strålkastare och lyktor tända endast vid färd under mörker.
Används helljus behöver inte halvljus eller parkeringsljus vara tänt. Inte heller behöver parkeringsljus vara tänt, när halvljus används.
Vid bärgning eller bogsering av ett skadat fordon på väg skall, om det skadade fordonets belysning inte kan användas på föreskrivet sätt, det skadade fordonet i stället märkas ut enligt bestämmelserna i 82 § andra stycket. Förordning (2000:869).

69 § Vid färd på väg med motordrivna fordon skall halvljus användas, om inte annat följer av 70 eller 71 §.

70 § Vid färd på väg med bil, motorredskap klass I, tung terrängvagn, motorcykel eller moped klass I skall helljus användas, när förarens synfält med hänsyn till fordonets hastighet annars inte är tillräckligt för att fordonet skall kunna föras säkert.
Helljus får inte användas
1. på sträcka där vägen är tillfredsställande belyst,
2. på sådant avstånd från ett mötande fordon att dess förare kan bländas,
3. vid möte med ett spårbundet trafikmedel eller ett fartyg som förs längs vägen, om risk för bländning kan uppstå, eller
4. på ringa avstånd bakom ett annat fordon.

71 § Vid färd på väg med bil, motorredskap klass I, tung terrängvagn, motorcykel eller moped klass I får i stället för halvljus användas annat ljus som är tillräckligt för att uppmärksamma andra trafikanter på fordonet. Detta gäller dock inte vid färd under mörker, i gryning eller skymning eller när väderleksförhållandena eller andra omständigheter föranleder att halvljuset behöver vara tänt.
I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas i stället för halvljus.
Sådant ljus som avses i första stycket, dimljus eller halvljus får inte användas samtidigt. Förbudet gäller inte vid färd med motorcykel under dagsljus.

72 § Vid färd på väg får dimbakljus användas endast i dimma, vid kraftig nederbörd eller under därmed jämförliga siktförhållanden och på sådant sätt att förare av bakomvarande fordon inte bländas.

http://www.notisum.se/rnp/SLS/lag/19981276.htm

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750

Otäckt. När det tog eld vid tankningen, var det pga statisk elektricitet? Kunde isf lika gärna varit en man i lusekofta...

Ytterst få tjejer kan häva en sladd. Hur kan Vägverkets inspektör godkänna då?

Ytterst få män kan häva en sladd med mc. Hur kan vägverkets inspektör godkänna då?

Tanken är väl att försöka undvika en sladd egentligen, eller? Detta tror jag kvinnor gör bättre. När det väl släpper däremot... :gnissla

Last edited:

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Nej, men alla som har genomfört halkbaneutbildning vet hur det går till; "det var ju synd att inte Lisa lyckades häva sladden och istället gjorde en strike i konbanan (en strike med barnen vid busshållplatsen), men hon försökte iallafall. Godkänt."

Jodå det händer att man får fickparkera på uppkörningen, och det ska man klara

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Nu är jag inte med. Man behöver ju inte sladda med motorcykel på uppkörningen. Då finns det ju ingenting att godkänna.

Det behöver man väl inte på uppkörningen för bil heller? Iaf inte för 10 år sedan, men idag kanske det är uppkörning a la svenska rallyt som gäller...

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Haha! :D Självklart är det sant... bara du har läst det nånstans så... :hihi

Vitamininstitutet i schweiz? Du har bommat det?
I alla garnier schamporeklamer osv?
Tillslut undrade Robban Aschberg om det verkligen existerade skickade dit folk för att leta, men INGEN hade ens hört talas om det! :D

Det är sant, men tror inte det var i Schweiz.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Hon skötte sig faktiskt föredömligt när det tog eld.
Dom flesta sliter nog ut handtaget med knappen intryckt och sprayar brinnande bensin omkring sig.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Enligt farsan som har jobbat som bilskolelärare i större delen av sitt vuxna liv så är tjejer inte sämre på att köra än killar, men däremot mycket försiktigare. Det kuggades betydligt fler killar än tjejer när han jobbade. Halkbanan brukar inte vara några problem för tjejer, så vart Valmers får sin information vette fan. Men han är ju värmlänning, de är ju lite annorlunda där.
Jag hade denna diskussionen med farsan för några år sedan då jag ansåg att tjejer körde sämre än killar, men hans resonemang höll och sen hade han ju dessutom egen erfarenhet av det hela.

Lik förbannat så är jag rädd varje gång jag åker med en tjej :näsblod Jag vet inte hur många gånger jag har varit osams med tjejen när hon har kört, och då kör hon ändå bäst av de tjejer jag har åkt med (förutom morsan, den enda jag litar helt på).
Samtidigt så är jag iofs lika rädd när jag åker med vissa killkompisar, men det kanske är för att jag själv tror jag är bäst på att köra bil :va Fast så är det ju iofs...

Swish

Djävulens avkomma
Gick med
4 Apr 2005
Hoj
Lilla Grön -zx6r
Oavsett vilka ord som används är det även min erfarenhet att ca 7 av 10 bilförare som gör något riktigt konstigt i trafiken är kvinnor.

Ja, jag håller med dej. Men för den sakens skulle kör ju inte alla av det kvinnliga könet dåligt.
Jag vet en hel del killar som tror de är Colin McRae, men de har noll koll och kasar runt över vägbanan och är på väg in i allt som skulle kunna vara värt att krocka med ungefär. Det känns inte heller vidare bra...

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Ja, jag håller med dej. Men för den sakens skulle kör ju inte alla av det kvinnliga könet dåligt.
Jag vet en hel del killar som tror de är Colin McRae, men de har noll koll och kasar runt över vägbanan och är på väg in i allt som skulle kunna vara värt att krocka med ungefär. Det känns inte heller vidare bra...

okejrå, det finns väl några undantag... du kör ju som en karl, faktiskt :tungan

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...