EBS skrev:
...Klart dom där extra 1 ½ hästarna gör skillnad. Hur ska man annars va snabbast från krovmojjen?!
Jag tar ditt inlägg som ironi om nu någon tror något annat.
Alla enlitershojar av idag har effekt nog att slå runt om de får chansen. Detta innebär att den som är snabbast från korvmojen (förutsatt att chaffisarna åker optimalt och att knarrarna har baktofflor som fäster ordentligt) är den knarr som har tyngdpunkten längst fram och lägst ner. Den knarren kan accelerera bäst utan att börja resa.
Varför tror ni man har toklånga svingar på dragracingknarrar?
Med andra ord skulle _lång_ hjulbas vara att föredra i ovanstående scenario då detta gör att tp hamnar längre fram relaterat baktofflan.
Och om nu korvmojen ligger runt ett hörn så är det ändå inte mest effekt som är snabbast iväg, det är fortfarande den mest lätthanterade knarren som är snabbast. En gammal RD350 i gott skick är säkert rätt snabb runt första hörnet. (men sen...)
Med andra ord finns det bara två ställen där mest toppeffekt vinner: Lång, rak motorväg (hur kul är det) och på ljugarbänken.