kwistfiqare

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Jag måste faktiskt hålla med om att vissa kör åt helvete. Ibland skäms jag för att vara sporthojsåkare. Och jag har också full förståelse för att kreti och pleti tittar snett på sh-åkare.

Tjoffe

Luspudlar
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
..
Tysken skrev:
Tänk bara på att nyttja tre sekunders-regeln.

Va?

ulf_lundin skrev:
Ok. I korthet:
Jag låg i 100-110 i den övriga trafiken (halvtät v 18.30) o blinkar o börjar
byta fil för att ta mig av e4an vid Häggvik (+ några bilar oxå).
Plötsligt är jag mitt i en svärm av hojar som kör om mig o bilar både på
vä o höger sida o även ute på vägrenen. Hastighet minst 40 km högre än min.
Har inte en chans hålla koll på alla utan kan bara hoppas att dom missar mig.
En eftersläntrare drar mig på fel sida en bit in där avfarten blivit enkelfilig 70-väg.
Jag har ca 100 på mätaren då, han/hon 30-40 till uppskattningvis.
Det var en av dom få ögonblicken när jag hellre kört bil.

Efter det har jag mycket stor förståelse för alla som vill ha bort hojar från vägarna.
Känns faktiskt j-t tråkigt att som hojåkare associeras med såna puckon;
HA o Ghostrider räcker mer än väl, redan det.
/u

Vet inte hur jag ska reagera på att nån idiotförklarar en för att man kör 130-140 på motorväg. Sen att vissa kör om på fel sida mm får väl stå för dom. Har kanske hänt att jag gjort nångång oxå.

Yoshi_gixxeRR

www.stunthoj.com
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
DRZ-400 -07
ulf_lundin skrev:
Ok. I korthet:
Jag låg i 100-110 i den övriga trafiken (halvtät v 18.30) o blinkar o börjar
byta fil för att ta mig av e4an vid Häggvik (+ några bilar oxå).
Plötsligt är jag mitt i en svärm av hojar som kör om mig o bilar både på
vä o höger sida o även ute på vägrenen. Hastighet minst 40 km högre än min.
Har inte en chans hålla koll på alla utan kan bara hoppas att dom missar mig.
En eftersläntrare drar mig på fel sida en bit in där avfarten blivit enkelfilig 70-väg.
Jag har ca 100 på mätaren då, han/hon 30-40 till uppskattningvis.
Det var en av dom få ögonblicken när jag hellre kört bil.

Efter det har jag mycket stor förståelse för alla som vill ha bort hojar från vägarna.
Känns faktiskt j-t tråkigt att som hojåkare associeras med såna puckon;
HA o Ghostrider räcker mer än väl, redan det.
/u

Oj, blev du rädd... :va
Man ska inte ligga i mittfilen på E4 om man ska svänga av :fatta!

.../Yoshi

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Swedie skrev:
vissa måste genom erfarenhet förstå att det gör ont att krascha och att konsekvenserna för sitt körande inte alltid är så roliga.

Men för tusan, du kör ju på samma sätt som "oss", och hade säkert legat i täten om du varit med då, eller hur? :)
Jag var inte med på denna körning, men har svårt att tro att det var särskilt galet, men för fort gick det säkert ;)

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Omkörning av andra motorcyklister kan vara lite speciellt och de borde om några motorcyklister själva veta :rolleyes:

Jag brukar stanna upp intill bakom och tydligt markera omkörning. Det går inte att överföra marginalerna i sidled ifrån vad som gäller för bilar. En MC är mer dynamisk på vägen.

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R 1200 GS, XR600
1) Jag idiotförklarar ingen enbart för att han/hon kör 140 på en motorväg.
Den som kan både läsa OCH förstå inser direkt att det inte heller var grunden
för min bedömning.

2) Att försöka få det till att jag alltid ligger i mittfilen o masar o sen plötsligt
kastar mig ut på avfarten är bara fånigt o lättgenomskådat. Världens äldsta
argumentationsknep. Ändrar inte ett dugg på hur sportjockarna körde heller.

3) Jo, jag blev rädd. Trodde nån av dom skulle klippa mig. Är inte ett dugg mer
förtjust i att bli påkörd av en hoj än av nåt annat. (Morgonen efter försökte en
lastbil trycka in mig i räcket när han bytte fil utan att blinka. På ungefär
samma ställe faktiskt. Men till skillnad mot mina sporthojsåkande vänner så
visste han nog inte att jag fanns där.)

4) Lustig variant att säga 'nån omkörning på fel sida är väl inte hela världen'.
Det var ju inte en, utan många, samtidigt, på båda sidor, med små
marginaler, och m bra fartöverskott.
Säg till den som vurpar på Bogesundsvägen pga grus: 'nåt gruskorn är väl
inget att bråka om'. Mängden gör viss skillnad ibland......
/u

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
ulf_lundin skrev:
Säg till den som vurpar på Bogesundsvägen pga grus: 'nåt gruskorn är väl
inget att bråka om'. Mängden gör viss skillnad ibland......
/u
Jo, men då är det ju Vägverkets fel, du vet.

Gabor

Guest
Det verkar vara en hel del trafik :kocko i tokholm, likadantt textad potatis tröja blåste om bilkö och hojar på Åkersberga vägen förra onsdagen , då körandes på bakhjulet, sekund innan jag höll på att klippa fanstyget ...gick inte att se hojen....inget halvljus under motorn...det är faktiskt halvljuslag i sverige för att man ska SYNAS....nu får potatisklubben hålla i sina tröjor och lugna ner sig eller bli klassade som liknande kliente med svart väst å annan text på, röd å vit.....

Lucius

Light?!
Gick med
1 Jul 2004
Hoj
Borttappad
...Tror inte detta forum är grejjen för att ventilera din ilska! Dessutom kan den ju vara en aning missriktad!

Vid en gruppkörning kan det hända att folk kör lite underligt ibland, oavsett om det är Potatisar, Sporthojjare eller franspellar. Om inte alla hade en Potatiströja bör du kanske inte måla ut just dem, även om de för datumgiven kväll skulle ha varit reseledare.

Jag förstår att du blev irriterad och rädd! Det händer på våra vägar! Men att just dessa incidenter skulle bidra till ett avsevärt sämre rykte för mcåkare över lag vetefan. Jag snurrar 3500+ mil på våra svenska vägar, i bil, per år och det är ytterst sällan jag retat mig på en MCförare. Bilister retar jag mig på hela tiden - men det är en annan sak.

Just motorväger är synnerligen tråkiga att föras på för oss klass 7 åkare och vi kan ju ibland ligga lite för snabbt av anledningen att vi vill komma fram till vår "favorit väg". Det händer oxo lätt att tempot trissas upp om man är flera av olika anledningar. Försvarar det inte, talar endast av min egen erfarenhet.

Slutligen vill jag bara säga att jag har förståelse för din irritation men att du bör avstå från att svartmåla en viss grupptillhörighet.

Väl mött på vägarna!

s9d8as0vjk

Guest
Tysken skrev:
Tänk bara på att nyttja tre sekunders-regeln.

Jepp, för att ligga 3 sekunder före dom andra måste man gasa utav bara helvete.

Potatoes-folket gillar att köra fort ! Så är det bara.

Håll till höger så slipper du bli omkörd på höger sida.

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Nu var inte jag inblandad i just denna situation men jag har befunnit mig i situationer liknande den som Ulf beskrivit, det är dessa situationer som jag avser nedan.

Mr B:
Om jag ligger på motorväg i högerfilen i 120-140 km/h, ska jag då behöva ligga ute på vägrenen för att slippa bli omkörd på fel sida av hojåkare i 200 km/h?

Lucius:
Håller helt med om att tempot gärna trissas upp etc när man åker i grupp. Det gäller mig också. Men att en grupp kör om övriga medtrafikanter på båda sidor samtidigt? Nej, då har det gått för långt.
Och om du läser Ulfs inlägg så handlar det inte alls om att "ligga lite för snabbt" på motorväg, det gör jag också. Ständigt och jag har inte ens dåligt samvete för det. Det här handlar om att helt skippa hänsynen till övriga trafikanter till förmån för sitt eget jävla ego.
En kvalificerad gissning är att hojåkare av den sort som beskrivs här gärna skriker på div forum om "blinda bilister", "ta körkorten från de gamla" och så vidare.
Då kan vi börja snacka om dubbelmoral så det skriker om det.

Lucius skrev: "Men att just dessa incidenter skulle bidra till ett avsevärt sämre rykte för mcåkare över lag vetefan"
Jag anser ju att det är just sådana incidenter som retar Svensson och det inser säkert du också. De blir knappast retade av en biker som åker städat till och från jobbet. Och de blir inte så mycket retade av en biker som tar en onsdagstur med uppskruvat tempo på solovägar eftersom de inte känner till tempot där. Men de blir med all rätta uppretade när hojåkare kör jävligt omoget mitt ibland Svenssons dyrt amorterade plåtlådor.
Och när Svensson blir uppretade så gastar dom (fullt förståeligt) om allehanda skärpningar mot MC-åkare. Alltså bidrar dessa incidenter till ett sämre rykte för mcåkare över lag. Att sen inte en enstaka incident bidrar till _avsevärt_ sämre rykte håller jag med om men det handlar ju inte om _enstaka_ incidenter. Detta var bara en i raden.

Hur tror ni att vi ska få den respekt och uppmärksamhet vi så gärna vill ha om alltför många av oss beter oss som riksarschlen?

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Mr B skrev:
Jepp, för att ligga 3 sekunder före dom andra måste man gasa utav bara helvete.

Potatoes-folket gillar att köra fort ! Så är det bara.

Håll till höger så slipper du bli omkörd på höger sida.
Jamendåså. Case closed. :3freak

Tjoffe

Luspudlar
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
..
Mycket åsikter från folk som inte har en aning om vad som hände?

Detta var kanske inte den snyggaste motorvägskörningen som skett men defenetivt inte den värsta heller. Kan förstå att man blir skrämd när det kommer 30talet hojar o bränner om. Vad jag däremot inte kan förstå är hur Potatoes får skit för allt som andra gör när dom åker med på en onsdagskväll. Var o en får stå för sin styrning. Jag står för min!

Att sen Potatoes skulle vara nått slags outlawgäng e ju bara för mycket.

Last edited:
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...