Kyler olja 15-50 bättre än 10-40?

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Den kyler inte bättre men den klarar av att hålla oljetrycket vid högre värme typ i öken rejs paris-dakar

Men nu har TS inte problem med oljetrycket under en ökentävling utan att kylningen av motorn inte fungerar tillräckligt bra vid köer i stadstrafik.
Att plocka av sidokåporna vid körning i stadstrafik tar bort betydligt mer värme men då får man flytta blinkers...
 

Hellfireclub

I'm a cowboy, on a steel horse i ride.
Gick med
14 Oct 2007
Ort
Malmö
Hoj
KTM Super Duke 1290 GT
Går det inte att få dit en något större/tjockare kylare av bättre kvalitet? Det samt en termostat som öppnar tidigare? Och en fläkt som går igång tidigare?

Och kanske peta dit en liten oljekylare (inte så bra koll på trajja) om där inte redan finns en? Peta dit en större?
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Ok, det måste finnas oljetryck, det håller jag med om, men håller inte med om resonemanget att högre oljetryck är bättre.
Så länge lagret får olja är det bra, tillräckligt oljeflöde finns då, och det uppnås vid väldigt lågt tryck vid det lagrets inlopp.
Men visst, inget oljetryck tyder på inget flöde, så det är jag med på, men inte att 5 bar skulle vara bättre än 0,5 bar.

Det handlar ju inte om att högre oljetryck är bättre i sig, men att vissa oljor klarar att hålla _korrekt_ oljetryck trots hög temp, utan att oljefilmen brister. Sen exakt vilka oljor detta skulle vara ska man nog ha ett tribologiskt labb för att kunna avgöra...
 

Jan Isaksson

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph T595 -97, Husqvarna TE610SM, Honda CM400T -81
Jag har tyvärr inte orkat ögna igenom hela tråden för, en motor som går varmt i detta iskalla land har inte problem med fel olja eller kylvätskan. Den har troligen massa andra problem man kan åtgärda först.

Nå, 32 grader i luften är väl inte så kyligt?
 

Jan Isaksson

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph T595 -97, Husqvarna TE610SM, Honda CM400T -81
Jag har nog fått bra med svar och nöjer mig med det. Jag har köpt en fläkt på Spinnin' Wheel som inte har smälta toppar. Jag kommer att köpa olja från Swedol och jag ska återfylla kylsystemet så fort jag får lust. Ska jag pendla med hoj tar jag min nyinförskaffade BMW R1100S. Ha en trevlig höst!
 

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
Nå, 32 grader i luften är väl inte så kyligt?

Instämmer, men jag kör ändå fullt racetempo med min 600 på bana utan problem, dock är den ju rätt varm det ska sägas. Sen minns jag min gathoj med kat i stadstrafik, det gick inte alls då.
 

Mjölnaren75

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Sym 200 Yoyride
Jag körde Biltemas longlifeolja 5-30 vid ett oljebyte (oavsiktligt) i min Lexus is 250. Bytte nu efter 500 mil bara till deras vanliga helsyntet 5-30. Ganska säker på att temperaturen är lite lägre nu. Kan det stämma?
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top