En olja med högre viskositet vid 100deg skulle jag påstå ger mer värme än en med lägre enbart på det faktum att man förlorar effekt vid effektmätning. Därav man går ner i viskositet när den sista effekten är viktig. 10/30 är en vanlig olja när man tävlar med maskiner som rekommenderas för 10/40 eller 10/50 olja för att få ut den sista effekten speciellt i stockklasser.
De för mig kända vanliga oljorna är i basen helt raka oljor där man ökar viskositeten vid 100 med hjälp av adaptiver, dessa slits speciellt vid hög belastning och temperatur så en begagnad 10/50 kan mycket möjligt vara mer lättflytande vid 100deg än en rak 40 eller kanske till och med en rak 30 i slutet av sitt livsspann. En bra tumregel är att högre viskositetsspann (5/50 exempelvis) snabbare förändrar viskositeten när oljan slits än en med smalt spann (15/30).
Oljorna är multigrade med stora spann idag för att slita mindre vid kallstart, för att man snabbt skall få smörjning och att inte använda bypassventilen förbi oljefiltret mer en nödvändigt samtidigt som man vill ha en bra filmbärighet vid höga temperaturer men det gör oljan mindre stabil över tid.