Silverryggen
S-BACK MOTARDS
- Gick med
- 15 Jun 2003
- Ort
- Halmstad
- Hoj
- Suzuki GSXR 7/11 -90 TURBO 247hk/210Nm KTM 525 EXC Motard/Enduro
Har grunnat ett tag på hur man vid färd skulle kunna (avsevärt) sänka temperaturen på bränslet som motorn så glupskt bälgar i sig.
Betänk: En varm sommardag så värms ju inte bara bränslet av omgivningen utan också av värmestrålning från motorn (och turbon ) och kan enligt min menig bli ca 30-40 grader varm och ännu varmare om hojen stått parkerad i solen.
Tänk då om motorn istället över tiden skulle få i sig t.ex +10grader stället, det borde ju resultera i en avsevärt ökad kylning, och ökad kapacitet, samtidigt som man minskar risken för spikningar.
Det första man skulle behöva göra är att isolera tanken, ett inte helt enkelt problem, men 5mm isolering av den typen som ligger kring fjärrvärmerör hade ju varit nåt..
Sen någon form av kylelement, Peltierelement t.ex men de har ju ganska låg verkningsgrad...
Det är ju inte läge att slänga i en näve isbitar innan man drar iväg
Kanske inte det mest intressanta ämnet, men visst hade det varit nice?
Hjälp mig gärna att utvecka...
Betänk: En varm sommardag så värms ju inte bara bränslet av omgivningen utan också av värmestrålning från motorn (och turbon ) och kan enligt min menig bli ca 30-40 grader varm och ännu varmare om hojen stått parkerad i solen.
Tänk då om motorn istället över tiden skulle få i sig t.ex +10grader stället, det borde ju resultera i en avsevärt ökad kylning, och ökad kapacitet, samtidigt som man minskar risken för spikningar.
Det första man skulle behöva göra är att isolera tanken, ett inte helt enkelt problem, men 5mm isolering av den typen som ligger kring fjärrvärmerör hade ju varit nåt..
Sen någon form av kylelement, Peltierelement t.ex men de har ju ganska låg verkningsgrad...
Det är ju inte läge att slänga i en näve isbitar innan man drar iväg
Kanske inte det mest intressanta ämnet, men visst hade det varit nice?
Hjälp mig gärna att utvecka...