Kylning av Bensin/E85 i bränsletank?

Silverryggen

S-BACK MOTARDS
Gick med
15 Jun 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 -90 TURBO 247hk/210Nm KTM 525 EXC Motard/Enduro
Har grunnat ett tag på hur man vid färd skulle kunna (avsevärt) sänka temperaturen på bränslet som motorn så glupskt bälgar i sig.

Betänk: En varm sommardag så värms ju inte bara bränslet av omgivningen utan också av värmestrålning från motorn (och turbon :D ) och kan enligt min menig bli ca 30-40 grader varm och ännu varmare om hojen stått parkerad i solen.

Tänk då om motorn istället över tiden skulle få i sig t.ex +10grader stället, det borde ju resultera i en avsevärt ökad kylning, och ökad kapacitet, samtidigt som man minskar risken för spikningar.

Det första man skulle behöva göra är att isolera tanken, ett inte helt enkelt problem, men 5mm isolering av den typen som ligger kring fjärrvärmerör hade ju varit nåt..
Sen någon form av kylelement, Peltierelement t.ex men de har ju ganska låg verkningsgrad...
Det är ju inte läge att slänga i en näve isbitar innan man drar iväg :D

Kanske inte det mest intressanta ämnet, men visst hade det varit nice?

Hjälp mig gärna att utvecka...
 

freestyle

Live on the edge
Gick med
19 Sep 2005
Ort
BORÅS
Hoj
gsxr 1000 K5 fighter gata, k5 bana
motorn suger ju i sig betydligt mer luft än soppa. så en vattenkyld med ic i borde vara till betydligt större nytta än sänka soppatempen. Bara stanna vid varje mcd å fylla ny ic i intercoolern.
 

Silverryggen

S-BACK MOTARDS
Gick med
15 Jun 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 -90 TURBO 247hk/210Nm KTM 525 EXC Motard/Enduro
motorn suger ju i sig betydligt mer luft än soppa. så en vattenkyld med ic i borde vara till betydligt större nytta än sänka soppatempen. Bara stanna vid varje mcd å fylla ny ic i intercoolern.

Håller med dig, det är många i inom dragracing som har vattenkylda IC, jag har dock ingen vattenkylning på cykeln och en x-tra vattenkylare bara för IC:n har jag inte plats med...:)
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Ja, det är inte helt obefogat tycker jag. Har samma funderingar själv, inte bara det att det blir varmt, soppan pumpas ju runt flera ggr per minut, framförallt för dom som kör med insprut där man ligger på kapaciteter runt 200l/min. Om inte annat så förångar man väl bort nån liter :tungan
Tanken slog mig efter en konstruktion på ett militärt fordon....

Jag hade tänkt lösa det på retursidan på bränslet. Efter regulagtorn går ledningen fram till en kylfläns i grövre aluminium (från Elfa eller nåt sådant) som jag borrat tre hål igenom och därmed låter bränslet passera igenom tre gånger. Ungefär som vattenkylda dator CPU:n. Är man bekväm borde man kunna ta en sån och anpassa. Fördelen är att det inte råder så högt tryck efter regulatorn.
Denna lilla manickel tar inte så stor plats heller och kan man lite varsom, det är bara en fråga om slanglängd. Eftersom det är på returen riskerar man inte försämrat flöde fram till förgasare/insprutare.

-edit-1 E85 vill man helst INTE kyla då det kräver en mängd mer energi att förånga än bensin, det blir "ordentligt" kallt med e85 ändå. Har dett förgasare som fått isbildning mitt på blanka sommardagen då de går på e85. Eftersom det tar mycket energi från luften när det förgasas, kristalliseras luftens fuktighet. Å detta sker i fuggen. Inte alltid roligt :D

/Johan
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det är inte så stort värde i att kyla bränslet. Största delen av kylningen från bränslet kommer från fasomvandlingen vätska till gas.

Är det bara för dragracing kan du ju skaffa en frysbox i garaget där du kyler bränslet. Sedan transporterar du bränslet i en isolerad behållare. Nu förutsatte jag ju att du transporterar hojen med bil...
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Motorn käkar mycket mer luft än bränsle så den frågan har redan besvarats av freestyle.

Det är egentligen insugsluften du vill kyla, inte bränslet. Men med MER bränsle kan du kyla luften bättre, eller ett bränsle som har lägre förångningstemp.
Eller så tar du hjälp av vatteninsprutning.
Man får ett högre topptryck i kompression men ett lägre komptryck i början på kompressionstakten. Det medför att spikningsriske minskar.

Mats
 

Silverryggen

S-BACK MOTARDS
Gick med
15 Jun 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 -90 TURBO 247hk/210Nm KTM 525 EXC Motard/Enduro
Jag hade tänkt lösa det på retursidan på bränslet. Efter regulagtorn går ledningen fram till en kylfläns i grövre aluminium (från Elfa eller nåt sådant) som jag borrat tre hål igenom och därmed låter bränslet passera igenom tre gånger. Ungefär som vattenkylda dator CPU:n.

Inte dumt alls! Har inte tänkt i de banorna utan bara statiskt i tanken, det där kan jag/man ganska enkelt utveckla och där jag har min regulator har jag gott om plats och nära till ström/kylluft...

Tack för den idén Johan, det skall jag grunna på :tummenupp
 

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Ort
Svenshögen
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
Känner en som använder ett oljekyl för bränsleretur kylning. Iofs bil. Men ju större volym man kan kyla..?
 

Rignell

Guest
På dragracing-bilarna som kör etanol och kompressor har de en fin lösning.
De har en lagom stor burk som där går ett bränslerör igenom likt en spiral. Burken fyller de med kolsyreis innan de kör. Efter att bränslet gått ett par varv i denna burk påväg till motorn har tempen sjunkit rejält. Kanske inget för gat-åka men ändå...
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
DET ÄR AV STÖRSTA VIKT ATT HÅLLA BRÄNSLET SVALT


Ett av mina favoritämnen ( dock inte min omgivning) som tröttnat på mitt tjat


När vanlig blyfri 98 blir över 25 grader så händer det drastiska saker

När man närmar sig 40 grader så kan det skilja upp i mot 10% i bränsleblandning ; detta gör det oerhört svårt att mappa en insprutarmotor
som inte har kompensering för detta ( förgasarmotorer tycks inte lida lika mycke)


Jag har brottats med detta problem i många år nu

Jag mäter bränsletempen i fuelrailen och kompenserar mot detta

Standardhojar gör detta mot motortempen ( fel parameter men det funkar)

Alla som kör dynobänk brukar känna till att det är noga med att hålla motortempen inom korrekt område för att inte få avikelser


Detta är ett problem som dök upp för ca 10 år sedan ( försämrad bränslekvalite)

V-power har inte alls lika alvarliga temperaturproblem



Peter
 

Silverryggen

S-BACK MOTARDS
Gick med
15 Jun 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 -90 TURBO 247hk/210Nm KTM 525 EXC Motard/Enduro
DET ÄR AV STÖRSTA VIKT ATT HÅLLA BRÄNSLET SVALT

Då tänkte jag ju inte helt tokigt då :)

Sitter och lurar på Johans idé med en kylare efter regularorn, ett alublock med gångar och ett termoelektriskt element med en stor fläns som kyls av fartvinden... :)

/Jonas
 

Roberth

Jag är egentligen ganska snäll.
Gick med
3 Oct 2004
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki ZZR1100. Yamaha R1
Då tänkte jag ju inte helt tokigt då :)

Sitter och lurar på Johans idé med en kylare efter regularorn, ett alublock med gångar och ett termoelektriskt element med en stor fläns som kyls av fartvinden... :)

/Jonas

Men får du då ner tempen till under aktuell yttertemperatur. +10 grader som du skrev först? :va
 

Silverryggen

S-BACK MOTARDS
Gick med
15 Jun 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 -90 TURBO 247hk/210Nm KTM 525 EXC Motard/Enduro
Men får du då ner tempen till under aktuell yttertemperatur. +10 grader som du skrev först? :va

Beror ju på yttertemp, och att kunna kyla ner från ca 40 till 10 är nog lite väl optimistiskt men 10-20 borde gå, observera att detta är rent hypotetiskt, änsålänge.
Vet folk som kylt ner fisk-akvarien på sommaren med samma metod och fått hyfsade resultat.

Tanken är ju inte att endast kylfläsen skall kyla blocket, som jag misstänker att du uppfattade det, utan Peltierelement sköter kylningen, flänsen/fartvinden leder bort den värme som sugs från bränslet, som en värmeväxlare om du förstår.
Och ju effektivare man kan leda bort värmen från flänsen desto effektivare kyler elementet.

Ett annat problem är ju att man måste ha en mycket effektiv isolering mellan tank och motor för att minimera värmestålning från toppen, iofs ganska modellberoende, men på min cykel finns det ett stort behov.
Sedan skulle man haft någon form av "liner" på insidan av tanken som isolerar effektivt.

För de som vill läsa mer:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Peltiereffekt

http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl?http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=2004248.htm


http://nordichardware.com/Artiklar/?page=1&skrivelse=116
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Det är la så kylboxar till bilen fungerar, peltierelement? Där är ju allt klart, kylfläns, el, rubbet. för 12v. slakta en gammal box :tummenupp borra hål i elementet och led vätskan genom det. En box håller ca 5+ vid 30graders yttertemp vill jag minnas. Ölen är kall och god fast det steker i bilen
:D

edit, http://www.blocket.se/vi/14550839.htm?ca=20_s för 450 pix är det väl bara att shoppa?
 
Last edited:

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Lessen att sabba era teorier:D

Men finns det nått som kan tömma strömmen ur ett friskt bilbatteri på nolltid
så är det väl en sådan , Inte heller är väl verkningsgraden särlskilt hög

En vanlig Setrab (olje) kylare på returen är väl det som skulle funka bäst


Ström på en mc är det som bekant dåligt med

När jag började åka med stora boshpumpen ( rallycross) 049an på min mc
så brann laddningskablarna från regulatorn:huvet

Fick flytta denna till mer fartvind samt korta kablaget med en meter
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
menmen.. (dåres försvarstal..) den kylbox jag tänkte avliva för frösöket, en tropicool från WAECO, drar 5A @ 12V. Borde väl gå att ha till nåt utan att krämen tar slut? Poängen är att man kan komma ytterligare grader under lufttemp... men visst, kyla är något av det mest effektkrävande man kan ge sig inpå... så frågan är, ger 10grader kallare bränsle mer än 60w effektvinst:va
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top