Lägg ner AIK fotbollslag!

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Kan inte låta bli att tänka tanken att man borde lägga ner AIKs fotbollslag helt och hållet. Det minsta man kunde begära är att de börjar om i lägsta divisionen. Dess "supportrar" lär de aldrig få kontroll över - om nu ens AIKs ledning har den målsättningen. Hur svårt ska det egentligen vara att sätta ner foten och visa att det som nu sker är oacceptabelt?

Tror inte man skulle få stopp på AIK supportrarna ens om man tvingade AIK att:

spela inför tomma läkare
betala alla polisinsatser
betala all skadegörelse

Vad återstår att göra?

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/sverige/allsvenskan/aik/article7645338.ab

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Jomen, det där är ju samhällsnytta ser du! Alla tycker om fotboll och dom stackarna har ju ingenstans att va (firman that is), då blir det sådär. Men se det positivt istället, hade det inte blivit sådär efter varje match så hade ju en massa poliser, väktare, glasmästare, billagare mm varit arbetslösa, tänk vad det hade kostat för samhället! Förbjuder vi bara några motorsporter till så blir det nog bra i slutändan :tummenupp

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Hoj
-
Man bli ju imponerad av personen som arbetade inom AIK som tyckte att ledningen nu verkligen borde träda fram och fördöma supportarnas beteende.

Ja det tycker jag med. Alltså verkligen fördöm dessa lowlifes.
Fyfy pojkar, sådär får ni verkligen inte göra. Lova det tills nästa gång det är match, okej?

Håller med Harmon, lägg ner det helt och hållet. Jag har väldigt svårt att tro att det finns något som gör att de försvinner, oavsett hur många publiktomma matcher som spelas osv.

Det skulle vara intressant att veta vad andra lag tycker om det här, att Sverige får pissigt rykte internationellt.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Hur kan klubben hållas ansvarig när folk slåss på en helt annan plats?
Nej, klubbens ansvar är nog marginellt, det är väl snarare så att dom slåss för klubben så att säga, för att visa att den är stark och hylla den, eller vad det nu kan vara. Det är nog mest att dom andra klubbarna är dåliga iofs :rolleyes: Men finns inte klubben längre så finns det ju inget att slåss för :tummenupp Fast det är klart, området runt Råsunda ödeläggs väl både när dom vinner och när dom förlorar, antingen firar dom eller så är dom ledsna, så det kanske inte spelar nån roll i slutändan :huvet

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
Vad är det för bjäfs?
Det bästa vore om nationella insatsstyrkan + militär stod i beredskap vid nästa match, omringar supportrarna vid tumult och napalmar skiten?
Jättetråkigt om nån oskyldig dör, men det är ärorikt att dö för en bra sak.
If you wanna make an omelette you need to break some eggs, lixom.

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
nuclear-explosion.jpg

..............

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Så urbota fånigt med fotbollshuliganism så man skäms över att vara människa...
:(

Jag håller på AIK de få gånger jag ser en match på TV (jag gillar svart och gult tillsammans ;) ). Men fanatismen runt just fotboll är för mig helt obegriplig...

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Fotboll, Ishockey, Basket och andra sk. arenasporter med lag som möts härstammar från Antikens gladiatorspel, där publiken fick göra tummen upp/ner för förlorarens öde, när striden var över.

Idag är det insitamentet borttaget och dessa "små" individer har fått "sin" del i kampen beskuren, så nu måste man ta ut sitt uppladdade adrenalinöverskott utanför arenan och ibland(=varje gång) kommer oskyldiga imellan.

Varför inte införa en "SupporterMatch" som avslutning, där "supportrarna" får möjlighet att göra sig av med adrenalinet nere på plan. Givetvis måste tillhyggen, flaskor, och övrig "utrustning" regleras och kontrolleras, så att alla har samma förutsättningar.

Det "supporterteam" som har flest "överlevande"(stående) kvar efter den matchen "ger" sitt lag en extra poäng.

Då har vi ju löst problemet...! Efter en sån avslutning så har dom inget adrenalin kvar att attackera någon/någonting utanför "Arenan".

/KentW

Ägge

Tutlurad
Gick med
31 Jan 2010
Hoj
Bmw 850 adv
Nej, klubbens ansvar är nog marginellt, det är väl snarare så att dom slåss för klubben så att säga, för att visa att den är stark och hylla den, eller vad det nu kan vara. Det är nog mest att dom andra klubbarna är dåliga iofs :rolleyes: Men finns inte klubben längre så finns det ju inget att slåss för :tummenupp Fast det är klart, området runt Råsunda ödeläggs väl både när dom vinner och när dom förlorar, antingen firar dom eller så är dom ledsna, så det kanske inte spelar nån roll i slutändan :huvet

Det som händer utanför arenan har aik inget att göra med, men det som händer inne i arenan där aik är värd är deras ansvar.

Sen som nån sa tidigare i tråden: "Det är bara att sätta ner foten". Nej så är det inte.. tyvärr är det så att när det gäller firmor, och i synnerhet firman boys så är det nog så att om man sätter ner foten får man den avhuggen i princip.

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Det som händer utanför arenan har aik inget att göra med, men det som händer inne i arenan där aik är värd är deras ansvar.

Sen som nån sa tidigare i tråden: "Det är bara att sätta ner foten". Nej så är det inte.. tyvärr är det så att när det gäller firmor, och i synnerhet firman boys så är det nog så att om man sätter ner foten får man den avhuggen i princip.
Så klubben ska bara skita i att några äggskallar envisas med att kontant dra deras namn i smutsen? Låtsas som att det inte existerar och förtränga hur mycket de förlorar i sponsorsintäkter på grund av det där omogna beteendet?

Notch

Blitzkrieg mit dem Fleischgewehr
Gick med
28 Dec 2006
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K3, Suzuki GSX 1100E -81
Så klubben ska bara skita i att några äggskallar envisas med att kontant dra deras namn i smutsen? Låtsas som att det inte existerar och förtränga hur mycket de förlorar i sponsorsintäkter på grund av det där omogna beteendet?

Nej, det ska man inte.
Men när lagarna här i Sverige är lite för mesiga så är det svårt att stoppa.
Man borde göra som en England, identifierade huliganer får anmäla sig till närmaste polisstation och sitta där i häktet från en timme innan match till en timme efter matchen.
Gör dom inte det ska dom åka in och skaka galler under X antal år.

Tyvärr finns såna här rötägg i nästan alla lags supporterskaror.

Stuff

GRATTIS AIK TILL TRIPPELN!
Gick med
22 Jul 2005
Hoj
En tråkig men praktisk
Men fanatismen runt just fotboll är för mig helt obegriplig...
Fanatismen för själva sporten är för mig helt begriplig. Jag tar fyra veckors semester som jag spenderar framför TV:n eller om möjligt på plats vart fjärde år. Huliganismen är egentligen inte heller svår att förstå. Ett gäng borttappade själar samlas för att ge varandra bekräftelse och tillhörighet genom att hata och slåss.

Det obegripliga i sammanhanget är som i alla andra kriminella sammanhang den svenska lagstiftningen och polisens bristande befogenheter.

För övrigt är trådens rubrik puckad. Ska man lägga ner AIK när sådant här inträffar borde Bajen, DIF, Malmö, Helsingborg och Göteborg sedan länge den vägen vandrat.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Fanatismen för själva sporten är för mig helt begriplig. Jag tar fyra veckors semester som jag spenderar framför TV:n eller om möjligt på plats vart fjärde år. Huliganismen är egentligen inte heller svår att förstå. Ett gäng borttappade själar samlas för att ge varandra bekräftelse och tillhörighet genom att hata och slåss.

.

Fantastiskt vilken förståelse som finns när fanatismen gäller fotboll och hur gärna du förklarar varför folk är beredda att misshandla eller varför inte dödshota domare eller som senast, en spelare som inte skrev under för sitt lag....

....samtidigt är förståelsen noll och förklaringsbenägenheten noll när motsvarande fanatism uppstår bland religiösa.

Ser det ut som skit och luktar skit så är det skit oavsett om det är i fotbollens, religionens eller någon annan -isms namn.

Bara intressant att du å bazooka och andra är så förstående när våldet, hoten och fanatismen har sitt ursprung i fotbollen.

Det obegripliga i sammanhanget är som i alla andra kriminella sammanhang den svenska lagstiftningen och polisens bristande befogenheter.

Ja, där håller jag med dig. Det är i sanning obegripligt.

Last edited:

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Att förstå fenomenet och veta varför det uppstår är inte samma sak som att sympatisera med det.

Nämen ser man på. :tummenupp Det är ju precis det jag sagt hela tiden men som uppenbarligen varit helt omöjligt att förstå för en hel av dina skyttegravsfränder.

/J

Ny medlem
Gick med
7 Dec 2004
Hoj
GSX400
Själv begriper jag inte alls varför det ska finnas sån där idrott. Vill man supa och slåss så går man väl för fan på krogen. :confused:

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Publiksiffrorna för Allsvenskan är på nedgång, så om 5 år kommer mediebevakningen ha minskat märkbart.

Möjligheten att stänga av supportrar gäller bara när de stökar inne på arenan om jag förstått det rätt?

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år