tjocksmock
Ny medlem
Jag misstänker att det kraschat lite väl många hojar på smc-körningar eftersom det börjat införas begränsningar hos vissa försäkringsbolag.
Hans resonemang är något ihåligt. Han känner att det är ett stort problem (och kostnad) att en och annan kåpa kan bli repad under en dag på SMC:s fortbildningar, och han kan inte tänka sig att betala för detta. Däremot verkar han tycka det är helt okej att betala för någon som blivit invalid pga att han kört rakt in en stolpe med en MC han inte lärt sig hantera ute på vägarna.
Både försäkringsbolagen och vi andra vet vad som är dyra försäkringsskador och vad som är peanuts, och eftersom han inte verkar veta det så glömmer vi honom och går vidare med våra liv tycker jag!
Jag förstår inte varför någon åker med smc då man blir behandlad som en 5-åring av vissa instruktörer.
Men du vet förstås hur man hanterar en mc lika väl som Mike Edwards? Självrannsakan i det egna ledet verkar ha gått SMC helt förbi nuförtiden. Ett tips,era motsvarande kollegor i Norge,Senior MC verkar åtminstonde kunna skämta om den s.k trafiksäkerhetsutbildningen..
Har du funderat på att uppföra dig som vuxen för att slippa det?Jag förstår inte varför någon åker med smc då man blir behandlad som en 5-åring av vissa instruktörer.
Jag förstår inte varför någon åker med smc då man blir behandlad som en 5-åring av vissa instruktörer.
Kan man rösta på Calle i riksdagsvalet?
Mest för att rösta på nått helt udda och obegripligt då FI går bort som den man man är.
Jag tror oavsett vad man tycker i frågan.
Så är dagens system helt horribelt på sikt med så oklart regelverk för branshen. Hela branshen behöver tydliga spelregler för sin verksamhet vad gäller försäkrings och ansvarfrågor. Efter domen i sbf målet har det kommit fram flera upplägg som liknar privatarrangerad roadracing samtidigt som företag erbjuder lugna grupper med upplägg som till viss del liknar smc kurser.
Det är nu som hela branshen har en möjlighet att samlas för att själva ta ledningen i dessa frågor. Fungerar inte det, då kommer sannolikt staten att bli intresserade av problemet och ta fram regelverk i frågan efter några olyckor. En viktig fråga blir att definiera vilken försäkringsform som skall gälla oavsett vem som arrangerar verksamheten.
En annan viktig fråga är ansvarsfrågor när olika klubbar agerar ''bemanningsbolag'' åt rejsputte ab. Där bedriver medlemmarna idiell verksamhet men raceputte ab driver kommersiell verksamhet. Då kommer frågan vems försäkring som gäller vid personskador eller misstag som förvärrar en olycka. Definiera begreppen ''kommersiell arrangör'' och ''teknisk arrangör'' blir viktigt när flera organisationer är inblandade i ett arrangemang. Vem har det operativa ansvaret när en klubb har ''hyrt ut'' en grupp funktionärer. Skall det operativa ansvraret ligga på raceputte ab eller skall det flyrttas till klubbens ledande funktionärer.
Med ditt sätt att resonera, då blir det allt tydligare att det är smc som har byggherre uppdraget och tl platschef, detta trots att bandagar är en ''förbjuden'' produkt för smc.Huvudansvaret ligger alltid på arrangören, oavsett var denna hyr in sin arbetskraft ifrån. Lite på samma sätt som det alltid är byggherren som är ansvarig för ett bygge, oavsett hur många lager underentreprenörer som arbetar på bygget.
Med ditt sätt att resonera, då blir det allt tydligare att det är smc som har byggherre uppdraget och tl platschef, detta trots att bandagar är en ''förbjuden'' produkt för smc.
Förövrigt var det inte bara smc frågan som jag syftade på, utan även andra klubbar som lånar ut funktionärer i grupp till olika rejsputte ab.
Naturligtvis blir man bättre på att rent tekniskt köra Mc om man tränar på det men tyvärr kan ju denna kunskap användas till att köra fortare på gata och faktum är att en del säkert gör det också.Båda VTI och Karolinska Institutet, har med hjälp av SMC, gjort studier - båda utan att påvisa nått skottsäkert resultat. Hos kollegorna i Holland, gjorda man ett annat studie underlag, och påviste för nått år sedan positive effekter av fortbildning (tidig risk uppfattning utbildning vid körning på väg - inte bana). ..
Med ditt sätt att resonera, då blir det allt tydligare att det är smc som har byggherre uppdraget och tl platschef, detta trots att bandagar är en ''förbjuden'' produkt för smc.
Förövrigt var det inte bara smc frågan som jag syftade på, utan även andra klubbar som lånar ut funktionärer i grupp till olika rejsputte ab.
Nej, jag vände inte på resonemanget eftersom det är smc som hyr banan och sedan säljer ut överskottskapacitet. Så det är ganska uppenbart vem som har samordningsansvaret.Nu vände du på det, som cleaner sa...
Och vad är egentligen problemet med att hyra ut kompetent arbetskraft till kommersiella intressen?
Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tre timmar kvar!
Efter lämning till tryck kl... |
|
Nya Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tankskydd till GSA
ULTIMATE tankskyddWunderlic... |
|
Körkortet får nytt utseende
Det var åtta år sen sist, m... |
|
Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC
Triumph Motorcycles har pre... |
|
Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!
I förra veckan presenterade... |
|
Var tionde bilist lever inte upp till synkraven
Över 600 000* bilister i Sv... |