Lägg ner försäkringen på SMC:s bankurser

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Ja, efter Rickens lyckosamma detektivarbete kan konstateras att "Polarvargen" antingen lider av akut minnesförlust, eller så är karln bara dum i kolan helt enkelt. Snacka om att bli tagen med fingarna i syltburken....

Raderad medlem 51742

Guest
Söker man runt lite mer klarnar bilden ytterligare...

Personen ifråga verkar ha kört en hel del bana (utanför SMC:s regi), kraschat, fått ersättning av Svedea (innan de började begränsa sina regler). Därefter verkar han ha konstaterat att det numera blivit allt mer oklart om det går att köra ren bankörning för nöjes skull (dvs inte utbildning) med gällande försäkring, bl.a. på grund av uppstramade villkor. Därefter lägger han av med all bankörning, då han inte vågar köra vidare efter kraschen (och kan man ana, oklarhet vad gäller försäkringar). Läser man mellan raderna anar man en hel del bitterhet över att han upptäckt att han nu måste bidra med försäkringspremie till eventuella skador som inträffar på SMC:s utbildningar samtidigt som han har svårare att få samma försäkringsskydd på rena bandagar. Då ger han sig på SMC. "Får inte jag försäkring för min bankörning skall ingen annan ha det heller", typ...

Visst är det mänskligt att agera i affekt, men jag skulle inte ta detta som ett seriöst inlägg i debatten. Om man nu är ute efter att försäkringsbolagen skall erbjuda skydd även vid vanliga bankörningar och själv inte lockas av att köra försäkrat på SMC:s kurser (kanske för att man själv inte är intresserad av utbildningsdelen?) är det väl bättre att ta den debatten och vara öppen med sina avsikter, snarare än att ge sig på SMC:s kurser.

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?268581-Bandagar-och-po%E4ng&p=5965933&highlight=#post5965933

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?265158-Po%E4ng-till-salu&p=5856763&highlight=#post5856763

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?254449-F%F6rs%E4kringar

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?114292-ER6-tr%E5den&p=5616292&highlight=#post5616292

GT

Absolut kortast.
Gick med
29 Nov 2010
Hoj
CBR600RR - Pink Kitty Edition
Första gången jag körde med SMC blev jag tillsagd att jag aldrig skulle överleva fortsatta mc-färder och bankörningar om jag körde som jag gjorde. Och se som det gick..

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Första gången jag körde med SMC blev jag tillsagd att jag aldrig skulle överleva fortsatta mc-färder och bankörningar om jag körde som jag gjorde. Och se som det gick..
Ja, uppenbarligen var Du ju en intresserad, begåvad och läraktig deltagare? :)

Last edited:

Tommy.exe

Världens bästa virus.
Gick med
12 Apr 2013
Hoj
Oooooolika.
Hade det varit så enkelt då hade vi inte haft den här diskussionen.
Om t.ex jannexx åkeri levererar sand till sandfållorna och backar på grävmaskinisten som dirigerar tippningen då gäller faktiskt trafikförsäkringen eftersom dom inte var där för att tävla, träna m.m. Trots att dom befann sig på inhängnat område som är godkänt för motortävlingar. Syftet med verksamheten har betydelse.

Är det nu en ren slump att du heter CB_tobbe? Hallå? CB= Calle Blåhåltz. Tobbe är ju bara en täckmantel!

Im on to you! :glömdet

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Hoj
Ducati 748, 848
Du har väl inte åkt riktigt färdigt än...eller hur? Det var väl ingen som konkret förutspådde när det skulle inträffa? Även om jag misstänker att ev. gissningar låg åt snart-hållet. Skit händer, man vet bara inte när.
Hoppas att du fortsatt har turen på din sida...

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Du har väl inte åkt riktigt färdigt än...eller hur? Det var väl ingen som konkret förutspådde när det skulle inträffa? Även om jag misstänker att ev. gissningar låg åt snart-hållet. Skit händer, man vet bara inte när.
Hoppas att du fortsatt har turen på din sida...

Ni ska du inte vara sån,
GT är en fantastisk chaufför som dessutom hänger här precis som Mozz och bg.

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Hoj
Ducati 748, 848
Ni ska du inte vara sån,
GT är en fantastisk chaufför som dessutom hänger här precis som Mozz och bg.
Jag Ä R inte sån...:rolleyes: Uppenbarligen så gör gör väl GT något mer än det mest elementära rätt, oavsett vilka spådomar någon gjorde/gjort, han är ju vad det verkar fortfarande vara bland de skrivandes och åkandes skara.:tummenupp Eftersom jag inte har nöjet att veta varken vem han är eller kanske mer intressant den/de som lekte spåtant när det begav sig så har jag inga synpunkter på saken som sådan. Precis som jag skrev man kan ha ett oklanderligt förflutet på alla sätt och vis...det är tyvärr ingen garanti för att inget skall hända. Det har liksom bara inte hänt än...för somliga.:rolleyes:

GT

Absolut kortast.
Gick med
29 Nov 2010
Hoj
Haha! Självklart är det inte färdigspått ännu, vilket jag är väl medveten om. Alla som kör MC hoppas jag är medvetna om att det när som helst kan sluta hur som helst.
Det som störde mig just då var sättet det presenterades på, det kändes som fel sorts maktutövning - men jag är inte långsint, skakade av mig det och körde ännu snabbare istället. :crash

Jag Ä R inte sån...:rolleyes: Uppenbarligen så gör gör väl GT något mer än det mest elementära rätt, oavsett vilka spådomar någon gjorde/gjort, han är ju vad det verkar fortfarande vara bland de skrivandes och åkandes skara.:tummenupp Eftersom jag inte har nöjet att veta varken vem han är eller kanske mer intressant den/de som lekte spåtant när det begav sig så har jag inga synpunkter på saken som sådan. Precis som jag skrev man kan ha ett oklanderligt förflutet på alla sätt och vis...det är tyvärr ingen garanti för att inget skall hända. Det har liksom bara inte hänt än...för somliga.:rolleyes:

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Hoj
600+650+800+1000x2
Nu får ni väl ge er! Mindre kärlek och mer trollande till folket!

:backontop

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Hoj
Ducati 748, 848
Att bearbeta trista händelser...

Haha! Självklart är det inte färdigspått ännu, vilket jag är väl medveten om. Alla som kör MC hoppas jag är medvetna om att det när som helst kan sluta hur som helst.
Det som störde mig just då var sättet det presenterades på, det kändes som fel sorts maktutövning - men jag är inte långsint, skakade av mig det och körde ännu snabbare istället. :crash
Det krävs viss finess vid umgänge med andra, helst om man befinner sig i en auktoritetsposition något som nog de flesta uppfattar att SMC:s instruktörer[och i andra utbildningssituationer instruktörer/lärare/sensei/nåt annat] faktiskt är. En del borde nog bli lite ödmjukare, kanske? Fast du verkar om inte kommit över det så iaf lämnat det bakom dig.:tummenupp I en och annan tråd dyker det tyvärr upp folk som träffat fel person vid fel tillfälle och inte riktigt kunnat släppa taget.
Jag stötte på en sån på en KNIX nån gång...och det han sa lämpade sig inte för att upprepas här, i skrift.

Last edited:

GT

Absolut kortast.
Gick med
29 Nov 2010
Hoj
Som alltid när man jobbar med människor behövs det en viss fingertoppskänsla. Det spelar väl ingen roll om Marc Marquez är instruktör om han har social kompetens som en brödrost.

Det är mycket möjligt att instruktören tyckte att "här är ytterligare en ung självmordspilot på sin första hoj som kommer köra ihjäl sig", men man kan lägga fram det på olika sätt. Jag var där för att köra snabbt. Istället för att säga "dU kOmMeR kÖrA iHjÄl DiG dIrEcKt" hade man kunnat säga "Gör du såhär blir du ÄNNU snabbare.."

När jag pratat med kunder är det viktigt för mig att DE förstår VINSTEN i att lyssna på mig. Säger jag till dem att de inte vet vad deras eget bästa är slutar de snart lyssna.
Det var lite mer det jag vill åt.

Att jag kommit över, bearbetat och lämnat bakom mig hans "onda ord", haha. Jag kom mer eller mindre över det samma sekund han stängde munnen. Jag har selektiv hörsel när det gäller människor som inte vet vad de pratat om. :tummenupp

Det krävs viss finess vid umgänge med andra, helst om man befinner sig i en auktoritetsposition något som nog de flesta uppfattar att SMC:s instruktörer[och i andra utbildningssituationer instruktörer/lärare/sensei/nåt annat] faktiskt är. En del borde nog bli lite ödmjukare, kanske? Fast du verkar om inte kommit över det så iaf lämnat det bakom dig.:tummenupp I en och annan tråd dyker det tyvärr upp folk som träffat fel person vid fel tillfälle och inte riktigt kunnat släppa taget.
Jag stötte på en sån på en KNIX nån gång...och det han sa lämpade sig inte för att upprepas här, i skrift.

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Hoj
-
Problemet för instruktören är att han har order att hålla en trafiksäkerhetskurs där deltagarna skall köra på max 75 -80 % av sin förmåga. Om man då kör någon form rr träning så blir det fel med dagens utbildningsmodell.

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
Och hur skulle du ville lösa denna utmaning, på ett vettigt sätt???

Last edited:

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Hoj
600rr
Problemet för instruktören är att han har order att hålla en trafiksäkerhetskurs där deltagarna skall köra på max 75 -80 % av sin förmåga. Om man då kör någon form rr träning så blir det fel med dagens utbildningsmodell.

Varför blir det fel? Vad har Steg 1-4 med RR att göra?

Smc sport 5-6 har inget med 75-80% snacket att göra utan snarare hur man tar sig runt banan snabbare säkrare och stabilare.

Det enda återkommande fail jag ser är dina inlägg i åtskilliga trådar rörande SMC. Vad är problemet blev du inte erbjuden en reflexväst trots att du suktade?

Att det sedan finns grandiosa besserwissers inom smc som GT här tar upp råder det inga tvivel om. Men när man presterar bättre än dom själva efter en säsong på banan och dessa herrar har 6-10 säsonger i sadeln så tystnar dom snabbt.

Dock finns det en person jag aldrig kommer att glömma, En herre i Smc väst som verkligen saknar all pedagogisk förmåga och har en underbar egenskap att såga folk vid fotknölarna. Han borde verkligen ta en charmkurs innan han fortsätter utbilda folk.

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC