lägre fartgränser

saeco12

www.bombrepa.se
Gick med
21 Sep 2007
Ort
Norr om Sthlm
Hoj
Trajja GubbPendlarHoj
Det är väl skit i samma vad de sätter för hastigheter, förutom de få (min pappa tex) som verkligen håller hastigheten (för visst skall man åka 50 tills man svänger på motorvägen och sen gasa??? Han är lite farlig, pappsen).

Bevis på detta är Norrtäljevägen som har fått variabla hastighetsskyltar, vilket VV utnyttjar och sätter 50 km/h på morgonen. Och hur många tror du bryr sig om att det står 50 där det vanligvis är 90? Inte en käft, alla kör så fort det går i alla fall, tills köerna börjar. Överlägset mycket bättre än att sänka hastigheten är att ha rejäla luckor, så bilar som skall på motorvägen lätt kan smita in i en lucka. Hojjarna klarar sig alltid, åker ju ändå bussfil :arsele

Håller med föregående talare om att en ökad utbildning och medvetenhet är långt mycket bättre än hastighetssänkningar. De gör oss bara till kriminella fartdårar, och det är STATENS fel :huvet

Tänk va bra om alla bara var hemma jämnt, då skulle ingen göra illa sig ...
 

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstation 703
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
Jag är faktiskt kritisk till att ha både ojämna och jämna hastighetsgränser, kommer att bli mycket att hålla reda på :jisses
För att det kommer säkert sträckor där det är 90 sedan 80 sedan 60 för att gå ner i 40 till 30 upp till 50 som blir 70 och sedan till 50 igen som helt plötsligt blir 20 av någon skum anledning (ja just det, det ligger ju ett pensionärshem 1500 meter åt höger) :gnissla
 

Freedom

Guest
USA som ska vara så jäkla säkerhetsmedvetna har gått från att ha högsta hastighet 55MPH på motorvägarna till att ha 75MPH på vissa sträckor.
Dom har tydligen förstått att motorfordonen har blivit säkrare när det gäller bromsar och väghållning.
 

Martein

därför att älg
Gick med
5 Jun 2006
Ort
home is whare i duschrunkar
Hoj
gixxah sevenfifteh
Problemet är som sagt var inte hastigheterna.
Problemet är bristen på REJÄLA avåkningszoner av sand om allt mellan 10 och 50 meter i bredd, dessa bör även vara försedda med däckvall i slutet för att vara på den säkra sidan.
Körfälten borde avskaffas och istället skall läran om "håll ytterkant om ni inte är snabbast" spridas som nazipropaganda i 40-talets tyskland.
Breda röd/vit randiga curbs för att tydligt markera innerkant.
Funktionärer som vinkar in alla som inte kör efter reglerna, diskvalificerar de och beslagtar deras fordon.
Fri fart på det här och vi har ett Sverige som är lika tryggt som det är skitkul(och omiljövänligt)!
:yoparty



@ sajklan: Rondell...
 

Gixxer-6:an

Medlem
Gick med
6 Jan 2005
Ort
Lund
Hoj
Yamaha FZ1-N, 2008
Vägarna blir säkrare, om man bortser från wireräcken, chikaner, hopp och dem hära kuggstångs-frästa-jag-får inte-sova-i-fred-sträckorna.
Utöver det så blir bilarna krocksäkrare, hojåkare bär vettigare skydd och bromsar och vägegenskaper blir bättre.
Så varför skulle man inte kunna höja hastigheterna istället och ta bort alla dessa hära hjälp-jag-tappade-styrfarten-sträckorna utanför gymnasiskolorna.
 

addex

OFF
Gick med
10 Sep 2007
Ort
gävle, sthlm
Hoj
hemlig
skolat jävla folk till riksdag osv (vet inte praktiskt hur det är)
man blir ju mer uppmärksam när man kör fortare helt klart:) så varför inte höjja fyfan för dessa folk.:6surkart
 

Ossman

Den förlorade brodern
Gick med
16 Aug 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Ducati Monster 796 -12
Det ligger väl litet i sakens natur att NTF alltid sätter trafiksäkerheten i första rummet och trafiken i andra. NTF har inte det minsta att tjäna på att värna frihet eller integritet, inte heller på att på något vis underlätta vägtransporter. Det enda som finns framför de helsvetsade skygglapparna är mantrat att minimera antal olyckor.

Tyvärr är det många som missuppfattat NTFs målsättning. De arbetar inte för att för att få ner antalet olyckor. Tvärtom, de tycker ökade antal olyckor är acceptabelt (det står explicit i deras åsiktsförklaringar). Vad de arbetar för är att få ner antalet dödsolyckor.

De har en vacker dröm om att man ska kunna sätta bilen i en bergvägg och kunna gå från platsen med enbart ett blåmärke. I deras dröm-Sverige så har vi en maxhastighet på 70 km/h och alla motorcyklar är förbjudna (att de hatar motorcyklar är heller inget de döljer).
 

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Halland
Hoj
en liter Honda
Ja man vet aldrig, kanske tom får folk på sin sida. Finns ju folk som skjuter moppeåkande ungdomar med hagelspraka och får sympatisörer så varför skulle inte fartintresserade få detsamma ;):rolleyes:

Jävlig ot btw:)
Ja, det var ett både osakligt och osmakligt stickspår.
 

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Halland
Hoj
en liter Honda
Sänkta hastighetsgränser är ett lättköpt sätt att reducera antal allvarliga olyckor. Sänks hastigheten tillräckligt mycket så kommer i princip vilken vägstandard och vilken trafikmiljö som helst att bli ofarlig - och det samtidigt som man friskriver sig från ansvar för ytterligare åtgärder. Finns ju ingen anledning att rensa vägkanter, madrassera räckesstolpar, sopa grus etc om folk bara kör tillräckligt sakta.

Generellt förbättrad vägstandard tror jag ändå inte är rätt väg att gå. Naturligtvis måste underhållet skötas så inte vägar förfaller i den omfattning de har gjort de senaste 20 åren, men bättre vägar än välunderhållen normalnivå skulle bara öka hastigheten på dem.
Det som behövs är främst tre saker. 1) Ökad satsning på poliskontroller av sprit- och drogfylla. 2) Seriös satsning på alkolås, i samband med en massiv (ja, massiv) attitydkampanj mot rattonykterhet. För många idag tycker det är helt ok att dricka en öl eller två - som i praktiken ofta blir tre - och sedan köra. 3) Omprioritering av polisbevakning från hastighet till beteende - både med avseende på bilister och hojåkare.
 
Last edited:

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
om man kör sporthoj spelar det väl ingen roll om det står 60 eller 110 på skyltarna. det är ju fri fart som gäller. är väl därför man har sporthoj. man står liksom över lagen :D
 

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
Vilka jävla pucko!!!!:mad: :mad:
De blir inte mindre olyckor för någon sänkning av hastigheten. möjligen kan någon olycka bli något mindre alvarlig...
Sattsa på vägnätet istället för att lägga flera miljoner på att byta en massa skyltar mm de skulle garanterat minska antalet olyckor

En sån åsikt är ju lätt att slänga ur sig, men alla studier tyder på att det både blir mindre antal och mindre allvarliga olyckor vid sänkt hastighet. Så det är svårt att argumentera emot...
 

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Ort
Lidingö
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Folk behöver lära sig att lägga sig till höger också.. Finns det plats att köra om [med bil] där, hade de kunnat flytta på sig från början. ;)
 

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Ort
Lidingö
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
En sån åsikt är ju lätt att slänga ur sig, men alla studier tyder på att det både blir mindre antal och mindre allvarliga olyckor vid sänkt hastighet. Så det är svårt att argumentera emot...

Vilka studier?

Sist jag läste i tråden hade VV sänkt en jävla massa hastighetsgränser, infört kameror och fan och hans moster, men ändå ökade antalet olyckor i trafiken..?
 

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
Jag vet att jag själv kör säkrare om jag kör snabbare för jag är mycket mer koncentrerad på körningen då.
Jag är dock helt säker på att dödsolyckorna sjunker om man sänker hastighetsbegränsningarna. Om man gjorde om alla vägar till 30 vägar så skulle nog dödsolyckorna nästan sjunka till noll.
Problemet för politikerna är väl mest det att svenska folket heller kör ganska snabbt och låter 1000 personer dö per år jämfört mot att åka i krypfart och inga dör. Man tycker helt enkelt att det är värt det :D
 

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Ort
Lidingö
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Värt att notera, år 1732 dog inte en enda person till följd av krock med bil..
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top