lägsta sporthojen till en liten tjej?

jiwe

Assumptions is the mother of all fuckups
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Herrljunga
Hoj
GSXR1000
Lasker skrev:
Vad ska man välja för hoj om man är extremt kort :confused:
Jag har en tjej polare som är cirka 155cm, finns det nån
sporthoj som passar henne?

kan man sänka en sporthoj utan att egenskaperna försämras
för mycket?

Det finns sänksatser till ett flertal mc modeller för just detta ändamål. Sänkningen ligger på mellan 30-60 mm beroende på mc modell.
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Det var en artikel om detta problem i någon mc-tidning för ett-två år sedan. Har för mig det var Allt om MC. Där köpte de en sänkningssats och skålade ur sadeln en del. Alternativen var annars att skaffa glidare, men det går ju bort för de flesta här... :)

Problemet kan även drabba oss som är längre. Min 620 i vinterutförande är i runda slängar 90 cm i sadelhöjd om jag minns rätt. Gäller att inte stanna över en grop eller något dike.
 

Ninja_Alex

MOTOGP!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Där vägarna svänger..
Hoj
ZX-9R E2P, Styrdämp, DB-glas, Kolfiber, miniblinkers, Akrapovic system, bänkad 142 SAE, sönderslitna RR-däck....
sen finns det en kille i stockholm som har monterat stödhjul som åker ut när hojen närmar sig 30 km/h så att den inte tippar.. killen i fråga har ingen kontrolll över sina ben längre, tack vare en olycka...
 

Hightuned

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2003
Ort
Saltsjöbaden
Hoj
Blandat japansk skrot
Wille skrev:
Om ni tyckte att det är svårt att hitta en hoj till en tjej som är 155 cm så kan ni ju försöka hitta en sporthoj till min flickvän som är 150 cm istället. Hittar ni till henne så hittar ni nog även till en tjej som är 155 cm.

Dock ska vi ta o kika lite närmare på en R6:a. Även om sitthöjden är ganska hög för den hojen så är sadeln ganska smal och det kan kompencera sitthöjden.

Då det är ett faktum att flickor automatiskt särar på benen när dom kommer i närheten av en sporthoj så spricker den teorin. Kanske funkar på en HD, då dom borde knipa igen för kung och fosterland i närheten av sådant avtändande skrot?. :fakta
 

Lasker

Member Of PotatoesMc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
I en låda!!!
Hoj
Yamaha YZF-R1
Satan blixten slog ner i min dator :skrämd

Ska läsa alla inlägg i tråden när den e fixad i kväll
Ska fråga om ja får lägga ut en bild på damen i fråga så ska ni få
se hur kort hon e på en retta i skinnställ o allt ;)


:hej
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Lasker skrev:
Satan blixten slog ner i min dator :skrämd

Ska läsa alla inlägg i tråden när den e fixad i kväll
Ska fråga om ja får lägga ut en bild på damen i fråga så ska ni få
se hur kort hon e på en retta i skinnställ o allt ;)


:hej
Strunta i Retta och "allt". Lägg ut lite bilder som visar henne i det skick gud skapade henne istället. :tummenupp :D
 

pajo

Nybliven Stockholmare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Aprillia Mana -08
Det är ju inte bara benlängden som är viktig utan även att hon når fram till styret ordentligt! Sambon min är 154 cm och hon har ett Monster 600:a som vi sänkt lite fram och bak, vilket gör att hon når ner hyfsat bra. Problemet är att med bara en fot i backen så får den inte börja luta för mycket för då orkar hon inte hålla emot.
Annars är det en kanon hoj att börja med. Vill man hellre ha en sportigare maskin finns ju numer Ducati 620SS att köpa!
 

TinaTjejen

long time, no see
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Ängelholm
Hoj
GSX-R 600
En av mina vänner är 150 lång. Hon är sugen på hoj sedan, men säger att det finns väl ingen som passar henne. Och jag säger att jo det gör det visst.
Så bombardera även mig med bra, fina hojar nu :D ;)
Vi kallar henne mest för Pyret, by the way :bow
 

Lillan

Sky is the limit
Gick med
8 Mar 2003
Ort
hemma såklart.....
Hoj
javisst,o rosa är den....
Hmmm, nu snackar vi korta tjejer :)

Jodå-jag är kort....endast 154.5 i strumplästen :D ,och väger ca.48 kg.

Min VFR 400R....är tro´t eller ej....lite,lite stor :eek: .....fast å andra sidan är sadeln ganska bred.
Men eftersom jag är så lätt,så släppte vi lite på fjädern bak-och vips så blev det en helt annan hoj att köra...och jag nådde helt plötsligt ner :rolleyes:

Hojen är ingen monstermaskin-men jag kan hantera den,och inte bara åka på den (om ni förstår hur jag menar....)

Den är liten,smidig och fruktansvärt rolig att köra.


/Lillan
 

fridolina

Guest
Jag är 1,57 (har iofs ganska långa ben) och kör en Funduro. Ingen plastraket alltså. Jag hade oxå bestämt mig för att jag absolut ville ha en sporthoj och den jag tyckte kändes bäst var R6:an. Smal sadel och bekväm ställning, nådde dock precis ner med ena tåspetsen. Monstret är oxå låg och bra men det är ju inte heller nån plastraket.

Fick iaf låna en Funduro över en helg förra sommaren, och då blev jag kär!! Så det var bara att köpa direkt, och det har jag aldrig ångrat. Man sitter bekvämt, når ner hyfsat (lite bättre än på R6:an) och har inga problem att hänga med sporthojarna på de kurviga vägarna. Däremot gör den ju bara 166 km/h (min gör 192 på mätaren dock :confused: ) så på rakorna hänger man inte med. Lite dåligt ax oxå men de e bara å gasa järnet! Har i princip bara kört med folk som har plastraketer och många är impade över att jag hänger med så pass bra med min BMW. Det viktiga är ju HUR man använder den, som det brukar heta :p Tanken ligger ju i ramen så man får en låg tyngdpunkt. Jag sänkte den några centimeter i fästet för framgafflarna och det var mkt bättre. Men då skrapade centralstödet och fotpinnarna i hela tiden. Centralstödet är numera bortmonterat och hojen är "upphöjd" igen men fotpinnarna skrapar fortfarande i :rolleyes: Alltså upptäckte jag att det viktigaste är hur det känns när man kör. Det räcker oftast att bara "nästan" nå ner. Man får planera körningen (stoppen) lite mer bara så man stannar i ett spår eller liknande.

Oj, det blev en lång historia. Om hon fortfarande absolut vill ha en sporthoj kan ni ju iaf tänka på att en sänkning kan medföra negativa saker vid körning.. Dessutom tycker jag det är viktigt med balansen och det känns "ostadigare" när man sitter så pass framåtlutad. Man ligger verkligen över tanken! Nä, nån borde konstruera en sporthoj för tjejer/kortväxta!! En sak till: Om man råkar "tappa" hojen (jovisst har jag gjort det) så är det en fördel att inte ha en kåpor och liknande som lätt går sönder och som är sviiiindyra att byta. Man kan ju inte sitta på hojen och t.ex. "backa", så man får helt enkelt (nä det är inte helt enkelt!) hoppa av och dra den dit man vill. Är man då liten och inte så stark så är det lätt hänt att den tippar!

Lycka till från en som vet hur orättvist livet är för oss korta!! Om det finns en gud är han elak för annars hade han inte skapat en tjej som älskar hojar (och hatar custom) och gjort henne kort. :rolleyes:
 

Dez

Weeeee...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hisingen
Hoj
R1
fridolina skrev:
Nä, nån borde konstruera en sporthoj för tjejer/kortväxta!!

Det är redan gjort :fakta

SZR:en är optimal/konstruerad för japaner som är runt 160 cm över havet. Sadelhöjden är 77cm och sadeln är mycket smal vilket gör att jag (som är 185) skulle kunna höja hojen 15-20 cm både fram och bak och fortfarande nå ner med hälen.
Sadeln är extremt urgröpt och i kombination med urgröpningar för benen i tanken gör detta att man sitter mer _i_ den är på den och är man kort styr kåpglaset upp luftströmmen ovanför huvudet.

Dock skulle det inte skada med lite mer effekt...iaf i motorvägsfart :(
 

fridolina

Guest
Dez skrev:
Det är redan gjort :fakta

SZR:en är optimal/konstruerad för japaner som är runt 160 cm över havet.
Dock skulle det inte skada med lite mer effekt...iaf i motorvägsfart :(

Jo det stämmer, glömde det.. Den verkar dock inte va så lätt å få tag på. Jag hittade ingen till försäljning när jag letade förra året. Tur det för den verkar faktiskt inte lika kul som min :D Har nog liknande motorkaraktär som min (e inte helt kunnig men har för mig att det oxå är en enstånka, rätta mig om jag har fel :) ) Tror dessutom inte att den tillverkas längre. (Rätta mig igen)

Säger bara en sak: PROVA och jämför! (vilket inte är så lätt när man inte når ner..)
 

Dez

Weeeee...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hisingen
Hoj
R1
fridolina skrev:
Jo det stämmer, glömde det.. Den verkar dock inte va så lätt å få tag på. Jag hittade ingen till försäljning när jag letade förra året. Tur det för den verkar faktiskt inte lika kul som min :D Har nog liknande motorkaraktär som min (e inte helt kunnig men har för mig att det oxå är en enstånka, rätta mig om jag har fel :) ) Tror dessutom inte att den tillverkas längre. (Rätta mig igen)

Säger bara en sak: PROVA och jämför! (vilket inte är så lätt när man inte når ner..)

Det finns inte så många men jag har sett en hel del till salu. När jag köpte min fanns det 5-10 st och 3 inom rimligt avstånd. Det _är_ stånka och den _är_ garanterat mycket roligare än din :fakta :D Gillar körställningen (utom den skarpa knävinkeln) samt stabiliteten starkt....och rätt igen, den tillverkades 96-98
 

Jonas24

Ny medlem
Gick med
21 May 2003
Ort
Malmö
Hoj
VFR750-94
Vfr 400 om du hittar en fin. Sparkar rov pa rgv kvalitets o prestandamassigt. + att du far en riktig juvel mellan benen. Mullrar o smaller gott me hjalp av en eftermarknadsnurk
Eder Jonas
 

Badkarma

Ny medlem
Gick med
2 May 2003
Ort
Falun
Hoj
Blev ingen hoj denna sommar
Gixxer 1000 helt klart, med den ben vinkeln jag har på den hojen, så når hon fint till pinnarna, sen ner till backen, så får det lösas med stödhjul.. :tummenupp

+ Att hon kommer köra brallan av dig :squid
Tjo :D
 

TinaTjejen

long time, no see
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Ängelholm
Hoj
GSX-R 600
Shit, jag tänkte på hur svårt d va för MIG att hitta en hoj som man nådde ner på och då är jag ju ändå 1.66m!!! :hej
Så sitter man här och läser om tjejer på 150-159 som åxå gett sig fan på att hitta hojar.
Jag menar.. nån leverantör måste väl snart haja att tjejer åxå åker hoj, och göra dem smdigare att sänka eller så, tycker man. :rolleyes:
Jag är väl varken särskilt lång eller särskilt kort. (de föesta tjejer jag känner är längre) Saknar dock långa spiror, kanske det som är problemet till att man inte når ner :fakta
Äh, stå på er tjejjer, det finns en för alla! (minst :crash )
 
Nyheter
Transportstyrelsen vill stoppa körkortsturismen

Transportstyrelsen vill kun...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Top