Jag är 1,57 (har iofs ganska långa ben) och kör en Funduro. Ingen plastraket alltså. Jag hade oxå bestämt mig för att jag absolut ville ha en sporthoj och den jag tyckte kändes bäst var R6:an. Smal sadel och bekväm ställning, nådde dock precis ner med ena tåspetsen. Monstret är oxå låg och bra men det är ju inte heller nån plastraket.
Fick iaf låna en Funduro över en helg förra sommaren, och då blev jag kär!! Så det var bara att köpa direkt, och det har jag aldrig ångrat. Man sitter bekvämt, når ner hyfsat (lite bättre än på R6:an) och har inga problem att hänga med sporthojarna på de kurviga vägarna. Däremot gör den ju bara 166 km/h (min gör 192 på mätaren dock

) så på rakorna hänger man inte med. Lite dåligt ax oxå men de e bara å gasa järnet! Har i princip bara kört med folk som har plastraketer och många är impade över att jag hänger med så pass bra med min BMW. Det viktiga är ju HUR man använder den, som det brukar heta

Tanken ligger ju i ramen så man får en låg tyngdpunkt. Jag sänkte den några centimeter i fästet för framgafflarna och det var mkt bättre. Men då skrapade centralstödet och fotpinnarna i hela tiden. Centralstödet är numera bortmonterat och hojen är "upphöjd" igen men fotpinnarna skrapar fortfarande i

Alltså upptäckte jag att det viktigaste är hur det känns när man kör. Det räcker oftast att bara "nästan" nå ner. Man får planera körningen (stoppen) lite mer bara så man stannar i ett spår eller liknande.
Oj, det blev en lång historia. Om hon fortfarande absolut vill ha en sporthoj kan ni ju iaf tänka på att en sänkning kan medföra negativa saker vid körning.. Dessutom tycker jag det är viktigt med balansen och det känns "ostadigare" när man sitter så pass framåtlutad. Man ligger verkligen över tanken! Nä, nån borde konstruera en sporthoj för tjejer/kortväxta!! En sak till: Om man råkar "tappa" hojen (jovisst har jag gjort det) så är det en fördel att inte ha en kåpor och liknande som lätt går sönder och som är sviiiindyra att byta. Man kan ju inte sitta på hojen och t.ex. "backa", så man får helt enkelt (nä det är inte helt enkelt!) hoppa av och dra den dit man vill. Är man då liten och inte så stark så är det lätt hänt att den tippar!
Lycka till från en som vet hur orättvist livet är för oss korta!! Om det finns en gud är han elak för annars hade han inte skapat en tjej som älskar hojar (och hatar custom) och gjort henne kort.