Lämna in hojen för byte av kamkedja

Modifier

Medlem
Gick med
26 Jan 2005
Lämna in hojen för byte av kamkedjespännare

Vad är ett bra pris å ett sådant jobb ? ,jag har begärt offfert
från lokala verksta´n.

/j

Edit: Kamkedjespännare skulle det vara INTE kedjan.

Last edited:
Modifier skrev:
Vad är ett bra pris å ett sådant jobb ? ,jag har begärt offfert
från lokala verksta´n.

/j

Svårt att säga, men räknan med att de tar säg mellan 5 och 7 hundra/timme, och att bytet går på 3-4 h + material.

Så 3-4 tusen går det nog på.

Dr.Bike skrev:
Svårt att säga, men räknan med att de tar säg mellan 5 och 7 hundra/timme, och att bytet går på 3-4 h + material.

Så 3-4 tusen går det nog på.
3-4h. Tycker jag låter som ganske snabbt. :confused:

Efter din Edit blev det nog mycket billigare... Den bör man kunna byta på 10-20 min, men så tillkommer väl lite ställkostnader för verkstaden. (Med reservation för att den nu inte sitter speciellt tokigt till på just din modell)

philsson skrev:
3-4h. Tycker jag låter som ganske snabbt. :confused:

Det är vad det brukar ta för mig iaf på hojar som har kamkedjan på sidan. Ska man klyva motorn blir det ju en HELT annan business.
Om inte kedjelås finns förståss, då går det på en timme med allt!

Åsså, ja om inget strular. Och det gör det ju oftast... alltid nån packning som saknas, eller går sönder, osv.

Modifier skrev:
Edit: Kamkedjespännare ska det vara.....

/j

Jaharu!
:fatta!
:lol

DET är en annan femma!

Det går på några minuter!!!

Kamkedjespännare på cbr 600f tar HÖGST 15 minuter. 300 spänn, max.

Har du bytt olja i motorn förut, klarar du att byta den själv med instruktioner härifrån

Last edited:
Ljunghusen skrev:
Kamkedjespännare på cbr 600f tar HÖGST 15 minuter. 300 spänn, max.

Har du bytt olja i motorn förut, klarar du att byta den själv med instruktioner härifrån

Låter kanon ! :) ,då ska jag bara leta efter en spännare,någon som vet
exakt vilken model/märke det ska vara om det nu spelar roll.

Har haynes boken bra beskrivning av detta ? ,tänkte isåfall investera i en sådan

/j

Jaharu!

DET är en annan femma!

Det går på några minuter!!![/QUOTE]

Sorry !... :3freak

/j

Modifier skrev:
Låter kanon ! :) ,då ska jag bara leta efter en spännare,någon som vet
exakt vilken model/märke det ska vara om det nu spelar roll.

Har haynes boken bra beskrivning av detta ? ,tänkte isåfall investera i en sådan

/j

Jaharu!

DET är en annan femma!

Det går på några minuter!!!

Ring till mc-firman du brukar handla delar hos och ange vilken hoj du har, så skakar dom fram en. Den kostar ca 500-600kr.

Allvarligt talat så behöver du ingen Hayenesbok. Det räcker att jag skriver instruktioner, och blir du osäker, skaka liv i tråden igen

Ljunghusen skrev:
Ring till mc-firman du brukar handla delar hos och ange vilken hoj du har, så skakar dom fram en. Den kostar ca 500-600kr.

Allvarligt talat så behöver du ingen Hayenesbok. Det räcker att jag skriver instruktioner, och blir du osäker, skaka liv i tråden igen

Ok, Såg att det fanns en tråd om servicemanualer men jag lyckades
inte hitta vart man laddade hem dessa,isåfall kan jag ju även kika
på dom....

Släng gärna ut lite startinfo tex vart kedjesträckaren sitter :3freak
:) :)
/j

Modifier skrev:
Ok, Såg att det fanns en tråd om servicemanualer men jag lyckades
inte hitta vart man laddade hem dessa,isåfall kan jag ju även kika
på dom....

Släng gärna ut lite startinfo tex vart kedjesträckaren sitter :3freak
:) :)
/j

Du gör som så att du skruvar bort höger sidokåpa. På motorns övre, bakre kant sitter spännaren med 2 st M6-skruvar (st10). Lossa dom två skruvarna, lyft upp spännaren. Tag fram den nya. Sänk ner den i en burk med motorolja och pumpa spännaren (den är fjäderspänd) tills det inte kommer ut några luftbubblor längre. Sätt i och dra fast dom två skruvarna.

:tummenupp

Ljunghusen skrev:
Du gör som så att du skruvar bort höger sidokåpa. På motorns övre, bakre kant sitter spännaren med 2 st M6-skruvar (st10). Lossa dom två skruvarna, lyft upp spännaren. Tag fram den nya. Sänk ner den i en burk med motorolja och pumpa spännaren (den är fjäderspänd) tills det inte kommer ut några luftbubblor längre. Sätt i och dra fast dom två skruvarna.

Går det komma åt utan att plocka ner hela hojen ? ,alltså utan att
plocka bort kåpor osv.

Har beställt spännare,mc varuhuset ca 517 :-
/j

Modifier skrev:
plocka bort kåpor osv.

/j
Han skrev ju "Plocka bort höger sidokåpa", Dessutom så kvalar nog inte en kåpborttagning in som "plocka ner hela hojen" :lol

Modifier skrev:
plocka bort kåpor osv.

/j

Nope, höger sidokåpa måste bort (och därmed höger bakre kåpa + sadel, men det är ju ohyggligt snabbt gjort)

Jag skulle rekommendera att man ställer cylinder 1 och 4 i övre dödläget när man byter kamkedjespännare för att inte provocera fram en överkuggning av kamkedjan mot kamdreven.

Ljunghusen skrev:

andersbrink skrev:
Jag skulle rekommendera att man ställer cylinder 1 och 4 i övre dödläget när man byter kamkedjespännare för att inte provocera fram en överkuggning av kamkedjan mot kamdreven.

Mja funderade också på det. Men....

Nåja, det är ju snabbt gjort.

edit: Ja det ser ungefär likadant ut som på blackbirden. På den bilden ser du även den runda kåpan ner till höger, som du plockar bort för att ställa in dödläget på 1an och 4an. Sitter en markering på veven och en på blocket som du ställer ihop.

Last edited:
andersbrink skrev:

Huh..? Förklara gärna lite mer ingående för en amatör, vad spelar det för roll hur cyllarna står när man byter en kedjespännare. Kedjan har väl samma slack hur de än står?

På min gamla R6a bytte jag bara rakt av, funka bra. Kanske hade tur då... :va

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...