Lämplig hojj att överladda? diverse frågor

larsat

turbo
Gick med
25 Sep 2005
Ort
MantorpPark
Hoj
GSX750ES -83 snart bes? GSX1100R -86/92 snart nerplockad?
GSX 1100 EF 1986-87 122.00 HP (89.1 kW)) @ 8500 RPM
GSX 1100 F 1988 136.00 HP (99.3 kW)) @ 9500 RPM
GSX-R 1100 1986-88 130.00 HP (94.9 kW)) @ 9500 RPM

efter att ha kikat lite på dom där 3 modellerna som har aluram & lite mer pulver & vägt in att jag hellst vill ha en 86a pga försäkringen är tydligen billigare på hojjar över 20 år..
kikade lite spec. fattar nu vad som menas med 1127 motorn!
EF modellen hade ju mycket längre slag, det tycker vi inte om :)
då återstår alltså F & R modellerna, och då behöver man ju bara slänga ett öga på vikten så var de avgjort...
det får alltså bli en Suzuki GSX-R 1100 86-88
då behöver jag startmotorkoppling från en F modell 88-92 om jag förstått rätt för dom funkar tydligen bättre?
sedan behöver jag bestyckningsråd för E85 konvertering, tänkte skaffa en mitsubishi snurra men en 16t är nog lite dyr, kanske blir bra me en 13c från VOLVO 940LTT, ska kolla upp hur långt en sådan räcker, jag har 2st 13g som ligger hemma men dom ska jag ha till annat, har som jag nämt tidigare ett agg hörande till saab V6a men det är tydligen nån dieselmotor? för det sitter en vakumklocka som ändrar storleken på turbinhuset för att få snabbare spool up & jag hörde att detta funkar inte om man kör på bensin då blir det för varmt, funkar bara på diesel, dock osäker på etanol men det är ju samma avgastempar där så.. ett annat problem med den är att det inte är nån intergrerad wastegate så det känns jobbigt även om det är enkelt byggt..
tänkte turbon skulle hänga me till 250 hk iaf får höra me lite polare som kan mer om detta...

Luftskruven för tomgång, munstycke för lågfart, trottelnål och huvudmunstycke.
vilka storlekar på dessa? ska kolla upp om det finns här i stan & vad det kostar!

tack för hjälpen! :yoparty
 

larsat

turbo
Gick med
25 Sep 2005
Ort
MantorpPark
Hoj
GSX750ES -83 snart bes? GSX1100R -86/92 snart nerplockad?
hörde idag att just 86an av R modellen har kortare swing än senare årsmodeller, stämmer det? & isåfall kan man flytta över denna rakt av från en nyare modell? har hört att det ska göra rätt stor skillnad om man har problem med stegringar, hur mycket längre är det vi pratar om?
 

larsat

turbo
Gick med
25 Sep 2005
Ort
MantorpPark
Hoj
GSX750ES -83 snart bes? GSX1100R -86/92 snart nerplockad?
wass händer? är ni ute & panikkör slut på hojjarna inför vintern? jag har fått delar till min bil nu imorn blire att försöka skruva ihop allt! need some answers!
 

larsat

turbo
Gick med
25 Sep 2005
Ort
MantorpPark
Hoj
GSX750ES -83 snart bes? GSX1100R -86/92 snart nerplockad?
jag hade tänkt köra med orginalförgasarna om det funkar bra? snackade med en firma här i stan han hade ingen aning om nånting, sen ringde jag MC guiden i vetlanda dom är tydligen specialister på suzuki, han sa att han kunde fixa fram det jag behövde men han trodde det kunde bli ganska dyrt, sedan kunde han inte säga vilka storlekar som finns eller skicka eller ge mig nån url till nå listor... :(
vilka hojjar har 1157cc motor & MÅSTE man byta startmotorkoppling? är dom i regel kassa på R modellerna, eller är det bara om den ser risig ut?
i annat fall känns de inte som ja kan skaffa så mycke annat just nu än cylinderfotspackning, grenrörsfläns & turbo innan jag har hojjen i mina händer :/
hur är det med längden på swingen? längre på nyare modeller? nån som vet?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Dvs du har CV34'or som förgasare, de mest 4 skruvar på trottellocket, rajt? Med E85 kan du börja med 8 varv ut på luftskruven för tomgången, gå upp två storlekar t.ex. 37.5 till 42.5 på lågfart (vet inte vad originalet ska vara utan du får kika i dina förgasare, storlekarna är i steg om 2.5). Huvudmunstycket 130 byter du till 147.5 till att börja med. Trottelnålen höjer du 2 mm genom att montera en M3-mutter som extra shimsbricka. Se till att du har original trottelnålar monterade, dvs trottelnålen ska vara 1.5 mm i spetsen. Dynojet/Dynocrap är smalare - och funkar inte med turbomatning.

Din 1052 startmotorkoppling kan du köra med tills den går sönder. Iom att motorn blir kompsänkt håller den längre än normalt.

Förlänga svingen på din är enkelt, fräs till ett mellanstycke som du låter en bra alu-svetsare ta hand om. Dvs kapa av bakdelen där singaxeln går och sätt i ett förlängningsstycke. Kräver omtypning och kostar ca lappen. Du kan typbesikta med turbo om du har bänkpapper på att vridmoment och effekt är lika eller lägre än originalet.
 

burner

Ny medlem
Gick med
29 Feb 2004
Ort
Örebro
Hoj
Letar GSXR 1000/750
larsat skrev:
hur är det med längden på swingen? längre på nyare modeller? nån som vet?

Köp ca 50st av dessa påsar så ökar du ca 10kg i fettvikt och kan hålla ner framhjulet ett tag till, till en lågt pris också :näsblod

Hur som helst så förlängdes svingen 93 och blev då 25mm längre.

Sedan kom även uppdatering 95 men jag vet inte exakt vad som gjordes så.
Kanske står på http://www.suzukicycles.org/
 

Bifogat

  • olw-grillchips.jpg
    olw-grillchips.jpg
    106 KB · Visningar: 37
Last edited:

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
andersbrink skrev:
2461689
Din 1052 startmotorkoppling kan du köra med tills den går sönder. Iom att motorn blir kompsänkt håller den längre än normalt.

Förlänga svingen på din är enkelt, fräs till ett mellanstycke som du låter en bra alu-svetsare ta hand om. Dvs kapa av bakdelen där singaxeln går och sätt i ett förlängningsstycke. Kräver omtypning och kostar ca lappen. Du kan typbesikta med turbo om du har bänkpapper på att vridmoment och effekt är lika eller lägre än originalet.
En liten fråga angående längre svingar: Jag har fått för mig att det blir större belastning på stakar mm om man kör med längre sving, just på grund av att man kan belasta (gasa) mycket mer på småväxlarna. Stämmer det? Om jag t.ex. skulle förlänga min sving eller bygga ny med ordentliga justeringsmöjligheter, behöver jag oroa mig över att stakar mm ska hålla sämre då? Jag kör ju med original stakar och kolvar och 1,4 bar på det (effekt vet jag inte, 266 på 1,1 bar iallafall), och jag har inte haft några som helt bekymmer med de bitarna än, trots att jag gasar friskt ibland. Så, hur ligger det till?

Förresten, ser startmotorkopplingen ut som på bilden nedan så är det dags att byta... :hihi Kolla i periferin. Det var orsaken till att jag bytte till 1127:ans.
 

Bifogat

  • Startkoppling.JPG
    Startkoppling.JPG
    52.9 KB · Visningar: 98

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
lahi skrev:
2461752 En liten fråga angående längre svingar: Jag har fått för mig att det blir större belastning på stakar mm om man kör med längre sving, just på grund av att man kan belasta (gasa) mycket mer på småväxlarna. Stämmer det? Om jag t.ex. skulle förlänga min sving eller bygga ny med ordentliga justeringsmöjligheter, behöver jag oroa mig över att stakar mm ska hålla sämre då? Jag kör ju med original stakar och kolvar och 1,4 bar på det (effekt vet jag inte, 266 på 1,1 bar iallafall), och jag har inte haft några som helt bekymmer med de bitarna än, trots att jag gasar friskt ibland. Så, hur ligger det till?

Nu sysslar jag iof inte med Dr utan är mer fysiker men jag hade inte oroat mig för stakar och kolvar annat än möjligen av orsaken att laddtrycket skulle skena momentant då varvet skjuter i höjden snabbt. Jag hade snarare varit orolig för växelådor koppling och övrig drivlina då påfrestningarna är som störst strax efter start även om det inte är där max vrid utvecklas.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Originalstakarna håller för över 400 hästar, iaf i den motor som Kurt Geschwindt kör med. Håller definitiv för 260 hästar. En lustgasad motor däremot börjar får krokiga stakar redan vid ca 250 hästar. Momentantrycket i en turboladdad är mycket lägre än i en lustgasad.

Som fler här har märkt, 3'ans drev slits mest iom att det sitter på mitten av drevaxlarna och böjer drevaxlarna så att förslitningen blir lite mysko.
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Ahaaa, tackar för svaren! Då blir det nog svingbygge i vinter :) Har Kurt Geschwindt originalstakar i sin motor tillsammans med långsving så lär det lätt hålla i min motor även vid mitt nuvarande laddtryck som bör motsvara strax under eller runt 300 på hjulet.
 

larsat

turbo
Gick med
25 Sep 2005
Ort
MantorpPark
Hoj
GSX750ES -83 snart bes? GSX1100R -86/92 snart nerplockad?
ok men då behöver jag ett lågfart munstycke som e 5 storlekar större än orginal & så ett 147,5 huvudmunstycke, fint!! är det någon som har CAD ritning på avgasflänsen? swingen får jag svetsa senare vid ev behov då
tack för svaren!
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
larsat skrev:
2462500 ok men då behöver jag ett lågfart munstycke som e 5 storlekar större än orginal & så ett 147,5 huvudmunstycke, fint!!

2 storlek större på lågfart menas att det numeriska munstycksvärdet ökas med 5. Att gå från 37.5 till 42.5 är 2 storlekar. Att gå från 37.5 till 45 är 3 storlekar. Säger man "2 storlekar större" betyder det att siffervärder på munstycket ska öka med 5, typ lixom ba... äsch. Det ger sig! :D
 

larsat

turbo
Gick med
25 Sep 2005
Ort
MantorpPark
Hoj
GSX750ES -83 snart bes? GSX1100R -86/92 snart nerplockad?
JO! det var så jag menade, tänkte skriva mm först men kom på att så stora är nog inte munstyckena sen blev de visst lite tokigt, hade brottom :p
men då ska jag fixa sådana! hur äre med priser osv, finns det kopior eller äre orginal som gäller? tänkte eftersom han jag snackade med på tfn sa att dom var dyra orginal...?
sedan ang detta du skrev: Dvs du har CV34'or som förgasare, de mest 4 skruvar på trottellocket, rajt? så har jag inte så stor koll exakt på vad du menar, det stog en gammal halvrisig GSX-R i affärn jag var på idag, kan svänga förbi imornbitti & se om dom har öppet lördagar isåfall kan jag ta bilder på förgasarna!

är det någon som har CAD ritning på avgasflänsen?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
larsat skrev:
2463430hur äre med priser osv, finns det kopior eller äre orginal som gäller? tänkte eftersom han jag snackade med på tfn sa att dom var dyra orginal...?

Det är original Mikuni munstycken som gäller, dvs de munstycken som har en dubbel fyrkant stämplade på sig. Du får hopers problem om du försöker att använda pirat, speciellt på lågfartsmunstyckena. Du kommer att svära dig gul & blå och förbanna allt å alla att du inte köpte originalmunstycken när du väl börjar provköra hojen. Det är inte värt alla problem att snika på förgasarmunstyckena.
 

larsat

turbo
Gick med
25 Sep 2005
Ort
MantorpPark
Hoj
GSX750ES -83 snart bes? GSX1100R -86/92 snart nerplockad?
ska fixa sådana nu snart då, ska bara fixa ett par bilder så vi säkert reder ut att det är CV34'or som sitter på! men det kan jag höra med dom på MC guiden dessutom dom borde ha listor så det blir till rätt hojj..
men sedan ska den gå fint på E85 alltså?
var skaffar jag cylinderfotspackning? MC express i umeåtrakten?
kan skära ut fläns/ar själv bara jag får en ritning!
när det gäller turbo tänkte jag satsa på en liten mitsubishisnurra, får se vad jag får tag i..
en annan fråga såhär snackade med en ang turbo på GSX och vi kom att jämföra lite olika modeller, han snackade om att 1100 motorn var känd för att hålla bra osv.. men hur är det med t.ex. 550 & 750 modellerna är det sämre komponenter typ vevstakar osv i dessa? :rolleyes:
 

larsat

turbo
Gick med
25 Sep 2005
Ort
MantorpPark
Hoj
GSX750ES -83 snart bes? GSX1100R -86/92 snart nerplockad?
snackat me den där firman nu dom kunde inte fixa fram 147,5 storlek av orginalmunstyckes typ, däremot lågfart kunde dom fixa 42,5 kostade 70-80 spänn tror jag...
var & plåtade en gsxr lite, här förgasarna:
www.tsrc.se/larsat/filez/gsxr1100.html
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
550 är tvåcylindring och s.a.s. en halv GSXR. 750 har svagare låda. 1052, 1127, 1157 är det som gäller.

Suzuki-prylar köper du av MC-shopen i Karlstad.

Fotpackning från MC-Xpress. Justerbara kamdrev fixar din lokala maskinverkstad, dvs moddar dina original kamaxeldrev. Det är ett måste.

En snurra kan du även låna från en S60R/V70R, dvs KKK24 god för runt 250-280 med original wasteklocka. Inbyggd dump. Maxar runt 350 med portad topp.

Dina förgasare är CV34 fast med nåt junk fastsatt på insuget. Förmodligen s.k. justerbara PowerJets (har bara inverkan vid full gas). Det junket ska bort så du måste fixa nya skruvar till flottörhuset eller plugga de befintliga.
 

larsat

turbo
Gick med
25 Sep 2005
Ort
MantorpPark
Hoj
GSX750ES -83 snart bes? GSX1100R -86/92 snart nerplockad?
http://www.bikez.com/bike/index.php?bike=15546
här är 550 rak 4a...? men är det klena lådor på dom oxå?
kkk k24 låter bra, men dyr, en dump kan jag svarva en, är det twinentry på dom aggen förresten?
har en k26a som ligger men den saknar wastegate, blir nog trots allt en 13c har ev en beggad på G för runt 1000lappen inte farligt, dessutom finns det gott om sådana ifall den skulle rasa!
modda kamdreven kan ja nog fixa själv.. har lite maskiner & plugga hål är jag van vid *asg*
försöker få tag på dom i karlstad, upptaget!
såg din film nu lahi, najs stuff!
tack anders, your the man!
edit: munstycken beställda! lågfart är 42,5 orginal så ja beställde 47,5! right?
 
Last edited:

larsat

turbo
Gick med
25 Sep 2005
Ort
MantorpPark
Hoj
GSX750ES -83 snart bes? GSX1100R -86/92 snart nerplockad?
idag kom mina munstycken, så ska hämta ut dom på vägen hem, åskan tog min laptop förra helgen :( men det är ju ändå ingen som svarar ;)
polarn hade en turbo liggandes så ska ner & hämta den i malmö snart, ska även försöka få kontakt med en kille här i stan som har en 87a så man kan börja planera ett grenrör, ska även ta kontakt med MC express.. planerna går vidare iaf, jag har sparat ihop 500 till hojj än så länge :p (var & söp på finlandsfärjan i helgen rök lite stålar)....
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top