Lämplig motor till bygge av elhoj

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Ja, det var bra pris på dom där. Det är ju bra att bygga av såna så man kan forma efter behov. Mina Leaf-moduler är ju både tunga och stora. De skottar ur sig mycket ström men är bökiga att placera. Jag kanske fortsätter med en sporthojsram sedan när denna är klar för i den kan jag placera både motor och batteri på ett bättre sätt. Jag håller mig nog under 60V för det krävs lite mer för att få det godkänt när man hamnar över, vad jag har förstått.
Jag kommer behålla tramporna på som reservkraft så min kommer bli en "cykel-cross", har inga planer på att registrera något. Jag tycker inte batteriteknoligin har kommit så långt att det är värt att bygga en renodlad elhoj än. Tror det säger slurp när kommer upp i fart, däremot så funkar dem klockrent upp till 80-100. Det är lite lite för mig körstil men funkar utmärkt på grus :)

Men jag är väldigt intresserad av att bygga och konstruera egna elmotorer, har inte jättemycket teoretisk kunskap utan sattsar på att analysera mina misstag och bygga bättre nästa gång.
 
Last edited:

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Värt att tänka på är ju att dessa motorer kräver ganska ordentligt med kylning för att inte brinna upp, det är också därför de är specade med ganska högt kw/kg. Så enda problemet är egentligen att få högt luftflöde genom motorn men sätter man inte en sådan motor på en luftburen farkost skulle jag bygga om den till vattenkylning, ser inga andra hinder till att det inte skulle fungera. Däremot är dessa motorer ganska högvarviga, finns vissa bekymmer i att kontrollera motorer med riktigt högt rpm men det är definitivt görbart med en Vesc. Men välj lägsta möjliga kv bara...
Ah, då är de kanske inte optimala för en utombordare. Brukar väl vara så att de högvarviga elmotorerna är lindade så att de får lägre vrid som kompensation för det högre varvet. Iaf är det så jag minns det från när jag höll på med RC-bilar för över 30 år sen. Tänker att det är enklare om man inte behöver växla ner motorn så väldigt mycket, det optimala hade ju varit en motor med liknande varv som orginalrovan. Vikten är ju inte det stora problemet, man lyfter ju bara i och ur motorn två ggr per år.
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Ah, då är de kanske inte optimala för en utombordare. Brukar väl vara så att de högvarviga elmotorerna är lindade så att de får lägre vrid som kompensation för det högre varvet. Iaf är det så jag minns det från när jag höll på med RC-bilar för över 30 år sen. Tänker att det är enklare om man inte behöver växla ner motorn så väldigt mycket, det optimala hade ju varit en motor med liknande varv som orginalrovan. Vikten är ju inte det stora problemet, man lyfter ju bara i och ur motorn två ggr per år.
Dem är lindade med få varv per spole och har ett lägre antal magnetpoler än spolar, vill man få ner varvtalet och upp vridet utan att linda om så kan man bygga en rotor med fler magnetpoler och strarkare magneter.
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top