Länge leve tvåtakten!

Status
Ej öppen för fler svar.

sleven

Snabbare än fy fan jävla skit-sege!
Gick med
13 Dec 2003
Ort
Nybro
Hoj
ZX-6R SST 600
Jag hoppas att jag är en riktig man även om jag kör fyrtaktsbil. Dock en SAAB som har en lång historia bakom sig med framgångsrika tvåtaktare. :banana

/Sleven
 

Jörgen Player Special

GRÖNT ÄR SKÖNT
Gick med
12 Nov 2003
Ort
Göteborg
Hoj
ZX10R
sleven skrev:
Jag hoppas att jag är en riktig man även om jag kör fyrtaktsbil. Dock en SAAB som har en lång historia bakom sig med framgångsrika tvåtaktare. :banana

/Sleven

Där sa du det! Det är därför jag har dragning till SAAB jag med, de har byggt tvåtaktare.... Your the man!

/Jörgen
 

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
Jörgen Player Special skrev:
Där sa du det! Det är därför jag har dragning till SAAB jag med, de har byggt tvåtaktare.... Your the man!

/Jörgen

DKW tog fram grunden till den motorn ;)
 

sleven

Snabbare än fy fan jävla skit-sege!
Gick med
13 Dec 2003
Ort
Nybro
Hoj
ZX-6R SST 600
aci skrev:
DKW tog fram grunden till den motorn ;)

Nja... Bara till den första modellen 92:an som var en maskin på 750cc och tvåcylindrar. Till 93:an kom en trecylindrig på 850cc tror jag det var som var en helt egen konstruktion.

SAAB har nästan alltid låtit en annan tillverkare stå för grunderna tex V4:an var ju en fordmotor, och den första 99:an hade en Triumph motor på 1700cc, som sedan utvecklades till en egen konstruktion på 2000cc. Och nuförtiden så är det skit Opel som står för mycket.

/Sleven
 

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
sleven skrev:
Nja... Bara till den första modellen 92:an som var en maskin på 750cc och tvåcylindrar. Till 93:an kom en trecylindrig på 850cc tror jag det var som var en helt egen konstruktion.

SAAB har nästan alltid låtit en annan tillverkare stå för grunderna tex V4:an var ju en fordmotor, och den första 99:an hade en Triumph motor på 1700cc, som sedan utvecklades till en egen konstruktion på 2000cc. Och nuförtiden så är det skit Opel som står för mycket.

/Sleven

Ja då var det ju grunden de stog för ;)

V4'an skiljde det ju aldrig mycket på, fördelarplacering och lite bara. Triumph motorn var ju kul, toppbultar som gick av för de kärvade och vattenpump som var "väldigt" lättbytt :brinnerup
 

Jörgen Player Special

GRÖNT ÄR SKÖNT
Gick med
12 Nov 2003
Ort
Göteborg
Hoj
ZX10R
sleven skrev:
Nja... Bara till den första modellen 92:an som var en maskin på 750cc och tvåcylindrar. Till 93:an kom en trecylindrig på 850cc tror jag det var som var en helt egen konstruktion.

SAAB har nästan alltid låtit en annan tillverkare stå för grunderna tex V4:an var ju en fordmotor, och den första 99:an hade en Triumph motor på 1700cc, som sedan utvecklades till en egen konstruktion på 2000cc. Och nuförtiden så är det skit Opel som står för mycket.

/Sleven


Och så ha de byggt en motor där cylindrarna sitter på gångjärn för flexibelt förbränningsrum! Heja SAAB :fyllisar

/JPS
 

sleven

Snabbare än fy fan jävla skit-sege!
Gick med
13 Dec 2003
Ort
Nybro
Hoj
ZX-6R SST 600
kapten filling skrev:
:arsele Är de inte cylinderlocket som sitter med gångjärn!!!! turbo till vinter bil

Nej det är cylindrarna som sitter på gångjärn.
 

sleven

Snabbare än fy fan jävla skit-sege!
Gick med
13 Dec 2003
Ort
Nybro
Hoj
ZX-6R SST 600
valmers skrev:
Det sitter mycket GM i Saab, Opel, Chevrolet, Cadillac, Isuzu, Subaru et cetera.

Jo men just Opels dåliga konstruktioner gjorde ju sitt intåg på nya generationens 900 -94. Framvagn, handbroms etc vilket fick åtgärdas i efterhand.

Det finns nog inte ett enda märke idag som är "rent" längre, detta tack vare att det inte skulle gå att få någon ekonomi i det annars.

Därför var det bättre på tvåtakttiden.

/Sleven
 
Last edited:

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
sleven skrev:
Jo men just Opels dåliga konstruktioner gjorde ju sitt intåg på nya generationens 900 -94. Framvagn, handbroms etc vilket fick åtgärdas i efterhand.

Det finns nog inte ett enda märke idag som är "rent" längre, detta tack vare att det inte skulle gå att få någon ekonomi i det annars.

Därför var det bättre på tvåtakttiden.

/Sleven
Jo, BMW.
 

sleven

Snabbare än fy fan jävla skit-sege!
Gick med
13 Dec 2003
Ort
Nybro
Hoj
ZX-6R SST 600
valmers skrev:

Jo kanske det...Kan inte komma på att dom har någon inblandning från andra företag än Cosworth, fast dom äger/ägde dom ju.

Däremot så besudlar dom ju andra bilmärken tex McLaren :tungan
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
sleven skrev:
Jo kanske det...Kan inte komma på att dom har någon inblandning från andra företag än Cosworth, fast dom äger/ägde dom ju.

Däremot så besudlar dom ju andra bilmärken tex McLaren :tungan
Cosworth ägs av Ford, visserligen är företaget till salu.
 

Coola Ola

Guest
Trabant måste väl ha en given plats i en tråd som hyllar tvåtakt? (nu när tråden snabbt spårat ur....)

Måste dock säga att en tvåtaktsracer luktar riktigt rejsigt :)
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Känner mig tvungen att stänga den här tråden då den har spårat ur fett. Bilsnack på den finaste av forumdelar? USCH!
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top