Länsförsäkringar 24kw.

Har man en försäkring som går att ställa av och på. Det vill säga har en försäkring som inte är en så kallad årsförsäkring är det ju bara att ställa av den och sedan byta till ett annat bolag. Inget ägarbyte krävs för det även om man har bindningstid kvar.

Har LF gett felaktiga uppgifter i samband med tecknandet tycker jag de borde släppa kunden utan ett förbehåll.

Svedea och Bilsport & Mc har bra premier. Men det är en årsförsäkring - hojen går inte att ställa av under bindningstiden. Bilsport & Mc´s försäkring gäller även på Ducatiklubbens bankörningar om uppfattade saken rätt när jag var i kontakt med dem nyligen. Man får 10% rabatt om man är medlem i Ducati Klubben eller SMC.

Försäkringen går över till garageförsäkring vid avställning. Fortfarande LF

Bra och veta. Är med i SDC :)

Om du säljer den till morsan, tänk på att ställa av den samtidigt. Annars måste mor din teckna en försäkring från första dagen hon äger den.

Om inte kommer hon få en otrevlig överraskning från Trafikskadeföreningen....

Du kan ställa av din hoj ena dagen för att säga upp din garageförsäkring. Innan du ställer på den ingen kan du teckna vilken försäkring du vill. Detta förutsatt att du har den minst halv försäkrad, är den trafik så försvinner den automatiskt när du ställer av hojen.

Detta går för övrigt att göra med alla fordon som minst är halvförsäkrade och går att ställa av, är fordonet avställt finns det aldrig en skyldighet att ha den försäkrad.

Lycka till!

Om du säljer den till morsan, tänk på att ställa av den samtidigt. Annars måste mor din teckna en försäkring från första dagen hon äger den.

Om inte kommer hon få en otrevlig överraskning från Trafikskadeföreningen....
Bra och veta! :D

Du kan ställa av din hoj ena dagen för att säga upp din garageförsäkring. Innan du ställer på den ingen kan du teckna vilken försäkring du vill. Detta förutsatt att du har den minst halv försäkrad, är den trafik så försvinner den automatiskt när du ställer av hojen.

Detta går för övrigt att göra med alla fordon som minst är halvförsäkrade och går att ställa av, är fordonet avställt finns det aldrig en skyldighet att ha den försäkrad.

Lycka till!

Den är just nu bara trafik men LF ger garage om jag ställer av den. Ingår i priset.

Ska hem nu på fredag får se hur jag gör då.

Bra och veta! :D

Den är just nu bara trafik men LF ger garage om jag ställer av den. Ingår i priset.

Ska hem nu på fredag får se hur jag gör då.

Det finns inget för dem att garageförsäkra ifall den är trafikförsäkrad. Det enda en trafikförsäkring täcker är alla andra du möter på vägen, du är inte försäkrad överhuvudtaget. Det är kravet för att få framföra ditt fordon på allmän väg, om du tex skulle köra in i en annan bil så kommer LF ta de kostnaderna, men din egen hoj får du stå för själv. Skulle du dessutom skada dig så går din trafikförsäkring in och hjälper dig.

Dvs, ställer du av den så finns det inget på allmän väg att försäkra då du inte får framföra ett avställt fordon. Du kan lugnt ställa av den och ringa ett annat bolag och be om trafikförsäkring där.

Last edited:
Det finns inget för dem att garageförsäkra ifall den är trafikförsäkrad. Det enda en trafikförsäkring täcker är alla andra du möter på vägen, du är inte försäkrad överhuvudtaget. Det är kravet för att få framföra ditt fordon på allmän väg, om du tex skulle köra in i en annan bil så kommer LF ta de kostnaderna, men din egen hoj får du stå för själv. Skulle du dessutom skada dig så går din trafikförsäkring in och hjälper dig.

Dvs, ställer du av den så finns det inget på allmän väg att försäkra då du inte får framföra ett avställt fordon. Du kan lugnt ställa av den och ringa ett annat bolag och be om trafik försäkring där.

Okej. Då har de bullshittat mig där också...

Okej. Då har de bullshittat mig där också...

De har bullshitat dig ja, de menar att du inte får en bättre premie, de menar INTE att du inte får\kan ställa av den. Betalar du den månadsvis eller hel\halvår? Betalar du månad är den bara att ställa av och säga upp, du har ingen betalningsskyldighet på en avställd hoj som bara är trafikförsäkrad.

Betalar du hel\halvår så är det ju lite surt då de inte ger tillbaka dina pengar du betalat i förhand.

Månad = Ställ av och säg upp :tummenupp

De har bullshitat dig ja, de menar att du inte får en bättre premie, de menar INTE att du inte får\kan ställa av den. Betalar du den månadsvis eller hel\halvår? Betalar du månad är den bara att ställa av och säga upp, du har ingen betalningsskyldighet på en avställd hoj som bara är trafikförsäkrad.

Betalar du hel\halvår så är det ju lite surt då de inte ger tillbaka dina pengar du betalat i förhand.

Månad = Ställ av och säg upp :tummenupp

Halvårs. Betalade den i fredags.

Tar tydligen 12 bankdagar och få tillbaka pengarna.
Roligt och ligga ute med 4k när man har studiebidrag på 10k :p

Men ska byta försäkringsbolag.

Sen ska jag kolla på LF med min hoj igen och se vad jag får för premie då. Om det går. För skoj skull

Halvårs. Betalade den i fredags.

Tar tydligen 12 bankdagar och få tillbaka pengarna.
Roligt och ligga ute med 4k när man har studiebidrag på 10k :p

Men ska byta försäkringsbolag.

Sen ska jag kolla på LF med min hoj igen och se vad jag får för premie då. Om det går. För skoj skull

Kör på! :yoparty

Jag hade hel/hel smart mc hos Lf a7000:- som går ut första april, fick hem brev om förnyelse nu då hade dom dubblat avgiften till 14000:- :huvet
Gixxer k5

Kombo skriver
Om du använder appen sker bytet direkt. Kräver dock att din mamma har ett körkort.
Måste man ha körkort för att kunna köpa ett motorfordon ?
En vännina som ville lära sig köra bil köpte en bil i förhoppningen att vänner skulle hjälpa henne med att övningsköra.
Och till slut hade hon sitt körkort ! :)
Nu är det här 30 år sedan, så
När det blev det krav på körkort för att köpa ett fordon som kräver körkort ?

Och som redan skrivits. Ställ av hojen först !
Annars kommer straffavgifter för hojen är påställd och oförsäkrad !

Last edited:
Kombo skriver

Måste man ha körkort för att kunna köpa ett motorfordon ?
En vännina som ville lära sig köra bil köpte en bil i förhoppningen att vänner skulle hjälpa henne med att övningsköra.
Och till slut hade hon sitt körkort ! :)
Nu är det här 30 år sedan, så
När det blev det krav på körkort för att köpa ett fordon som kräver körkort ?

Och som redan skrivits. Ställ av hojen först !
Annars kommer straffavgifter för hojen är påställd och oförsäkrad !

Appen kräver att man matar in körkortsdata för att genomföra bytet.

Kan glatt säga att efter mail så blev det näst bästa slutet jag kunde tänka mig.

En tjej på lf skickar tillbaka mina pengar och säger upp föesäkringen även om jag är bunden.

Så slipper jag joxa med morsan :)

Blir förmodligen svedea sen :)

EDIT:

Såklart stort tack till er alla!

Gott att man har er på ens sida!

Vi ses på vägarna!

Last edited:
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...