lära sig köra på bakhjulet

Q_Ball_Racing

Gasar hellre än bra
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
2014 stormtrooper 1000
hej, hur lär man sig köra på bakhjulet???
krävs det en massa effekt eller räcker det med den effekten som finns i en gsxf 650 (ca 80hk)???

har hört endel prata om att "koppla" upp den eller allt vad man nu kan göra.
har endast fått liteframhjulslyst vid acceleration, men vill ju lära mig köra på bakhjulet "långsamt" typ glida fram och ej bara ha hjulet i luften någon sekunde vid snabb acceleration.
jag är helt novis på detta så förklara gärna ordentligt om ni orkar svara.
typ bakhjulskörning for dummies.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Här har du några bevis för att vikt och effekt inte är allt...

[YOUTUBE-ID]3qtU5SNFr3A[/YOUTUBE-ID]

[YOUTUBE-ID]zsPjNYY5GvM[/YOUTUBE-ID]

[YOUTUBE-ID]rla9KU0m808[/YOUTUBE-ID]

:D

Nicxter

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2009
Hoj
Söker ny..
De mesta i teknikväg finns nämnt i den här tråden som också ligger i samma forum:

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=166155

Sen handlar allt om att träna VARJE gång du är ute och kör! Sväng in på nån öde parkering eller en trafikfri väg och testa ett par gånger. Mängdträning ger färdighet! :tummenupp

Min hoj reser sig gärna endast med gaspådrag och lite kroppslut, men jag använder mig mycket hellre av kopplingen för att få en mjukare uppgång.
Men nu är jag absolut inte stuntare..

Micke™

La costen krokodil
Gick med
13 May 2010
Hoj
bilringar och hängröv
måste ut o träna... måste bara hinna före syrran även på detta. lyckades före henne att "burna" på riktigt.

Nåt speciellt att tänka på med tanke på vilken hoj man har? Har en z1000 10'a

Kryle

(Ò_ó)
Gick med
2 Sep 2009
Hoj
R1'09
måste ut o träna... måste bara hinna före syrran även på detta. lyckades före henne att "burna" på riktigt.

Nåt speciellt att tänka på med tanke på vilken hoj man har? Har en z1000 10'a

:D den hojen e ju praktiskt taget gjord för de ändamålet :yoparty
jag har inget facit, men kan berätta hur jag gjorde,,
kör på 1an i 20-30km/h och på med full gas tills den reser sig, gör detta såpass många gånger tills du vänjer dig helt och hållet vid hur hojen känns och beter sig när ett hjul lättar från marken. altså inte värt att gå vidare för snabbt, över du mycke och ofta går de fortare :)
ok, för nästa steg så hmm, nu vet jag inte när effekten kommer på din hoj, men kör kanske på 2an mellan 70-90km/h på en lång rakis så du har gott om tid, håll bägge händerna stadigt på styret och använd bara pekfingret till att dutta till kopplingen med, du kan hålla kvar fingret där efter, ge samtidigt bra med gas, eller sekunden innan och va berädd på att släppa efter gasen när du kommer upp, då de inte krävs lika mycket gas för att hålla den uppe som det gör vid lyftet. och du behöver inte leka pro med en gång, ge det lite tid, första gångerna räcker det men att du studsar upp nån centimeter och ner igen, när du gjort detta massvis med gånger så kommer du komma högre och längre, träna detta varje gång du åker ut, varje! och många gånger, varje raksträcka du åker på, så kommer de komma rätt snabbt :banana
det funkade för mig iaf, nu kör jag ut hela växeln och lägger ner den precis innan varvstopp varje gång, nästa steg är att försöka påbörja växling :död
hoppas detta hjälper lite iaf :)

Wheelieboy90

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2010
Hoj
XT660X - 06
Tjenare har en liten fråga!

Jag försöker lära mig slanga min 9a o det funkar perfekt på ettan kan koppla upp den från 20km/h till 80, för sen varvar den ut vid 110!

Problemet är dock att när jag försöker få upp den i tvåan så vägrar den:huvet, har hört att det skall skilja rätt kraftigt med kopplings tekniken från ettan o tvåan, men skit reser sig inte för något :S Vill ju inte ligga o dra i ettan hela tiden! Skulle varit tacksam för svar om någon där ute har lite tips? övar gör jag dagligen!:tummenupp

Zx9r 96a Mods:
D&D Slipon
+1 tag fram

Kryle

(Ò_ó)
Gick med
2 Sep 2009
Hoj
R1'09
testa högre varvtal på 2an, högre hastighet, moset kanske kommer senare i registret än där du försöker koppla upp :)

Wheelieboy90

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2010
Hoj
XT660X - 06
testa högre varvtal på 2an, högre hastighet, moset kanske kommer senare i registret än där du försöker koppla upp :)

Ja de e sant! jag försöker runt 80-90 o då ligger jag runt 6000varv!:confused: tycker det borde vara tillräkligt när ettan går upp på 3000varv!:tungan fast ifs ju fortare det går ju mer luft trycker ner en mot vägen! får väl ta tag i det o sluta vara rädd istället kanske! :tummenupp
Tack!

JakobL

BsC.Min.Eng
Gick med
1 Apr 2008
Hoj
SVR 650 R, RMZ 250 -10 enduro, RMZ 450 -11
Lär honom inga tokerier.
Han kommer att åka på bakhjulet när han lärt sig gasa.

Nyheter
Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom