Ja började öva i början av sommaren... Eller öva och öva men ja kör ju en motard, på de långa öde rakorna går de inte så fort så man fick lära sig underhålla sig på annat vis.
Så i stort sett var gång ja har vart ute å kört har man väl testat lite.
I början så gasade ja upp den på 3an och drog den växeln ut, fast inte högt alls (de va medans de fortf va snö ute), när snön så småningom försvann så tänkte ja att ja kunde lära känna hur högt man kunde åka bättre.
Så ja borjade med att åka fram och tillbaka på en asfaltsväg med återvändsgränd bakom polarens hus och reste hojen på 1an och 2an bara för att testa lite olika. Satt där och körde fram och tillbaka så högt ja vågade.
Sen fortsatte det med att man testa lite då och då varje gång man va ute och åkte. Och man märkte ganska fort att man kom längre på växlarna (kunde inte växla utan upp på 2-3an sen den växeln ut).
En dag på en rast i skolan va ja ute å lekte och tänkte... Fan ja vågar inte balansera helt.. Så om ja inte lär mig växla kommer ja aldrig få längt på slangningarna.
Så ja drog upp den på bakan på 2an, dutta av på gasen och peta i 3an, körde 3an ut och tänkte "växlade ja verkligen? Rycker de inte mer än så?" så efter det övade ja med växlande också.
Så nu kör ja utan problem från nästan stillastående till fullt på 6an. Och ibland träffas ja balanspunkten, men vågar inte hålla den där, så kommer några hundra meter, kan svänga och typ köra om polare på bakhjulet och det går stabilt, inge guppande med gasen utan rullar bara precis precis under balanspunkten.
Har fortfarande problem med att ja lutar mig lite framåt när ja wheelar, och ja har inte heller lärt mig använda bakbromsen, ar inte ens foten på bromsen, vet, de e ajja bajja men ja börjar lära mig det också.
Mitt tips e bara att träna och träna. Och ha inte bråttom när man kör på bakhjulet, ta det lugnt och känn efter istället. Det funkar mycket bättre (för mig!).
Men min säsong tar ju aldrig slut så ja har ju dubbelt så mycket tid som sportåkare att träna!
Lycka till alla!