Lära sig köra sporthoj - tips!?

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Jag skulle rekommendera att du så snart som möjligt kör SMC-kurs, gärna på storbana.. (se till att bara få det gjort så du inte, som så många andra, spenderar ett par säsonger på att säga att du ska testa bana "nån gång").

Se till att framförallt gå det som kallas steg 1 och steg 2. Det är de stegen som ger mest "aha"upplevelse som ny om du frågar mig.

Erfarenheterna från steg 1 och 2 kommer förmodligen att spara dig en del krascher och pengar sen när du kör "vanliga" bandagar, som i mitt tycke är bättre för att få upp farten än vad SMC-kurser är när man kört ett tag (jag kör alltid långsammare på kurserna än på "bandag" utan att tänka på det.)

Sen finns det som jag ser det 2 sätt att bli snabb.

1. Det ena är att tänja på gränserna och testa vad som funkar.
2. Det andra är att genom att finslipa på tekniken lära sig köra.

Nackdelen med sätt 1 är att du förmodligen kommer testa en del saker som inte funkar och krascha mer än genom sätt 2, men fördelen å andra sidan är att du förmodligen bli snabbare fortare. Så det handlar lite om hur stor plånbok man har och hur bråttom man har.
 
Last edited:

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Alla på gata som jag känner har fixat PClll, K&n-filter, slipon och mappat om hojen och då har de blivit 30km/h snabbare stående vid korvmojen.:glömdet

Så länge du inte gasar helvete och blir överraskad när det dyker upp en kurva och i den stunden kommer på att du inte kan detta så skulle jag köra det tempo som känns bekvämt och försökt slappna av. Så länge du inte har för hög fart, bromsar, fäster blicken på fel punkt i en kruva och förstår dig på motstyrning kommer resten komma med tiden.
 

Ceara

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2012
Ort
Oxelösund
Hoj
Aprilia Tuono v4r aprc abs -14
Ta lite SMC kurser och låt allt ta sin tid. Jag gjorde tvärtom och tyckte att kan de där köra så snabbt i den kurvan så kan jag med. Hade haft kortet i två veckor och sen låg jag på en åker.
 

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
Bästa tipset är väl att köra massor, alla vi har någon gång haft obehag i kurvor, blir ju så vid varje avrostning nästan.

Så tips: KÖR bara, massor, flera gånger i veckan utan längre uppehåll... kör mycket landsväg (kurvor).
 

PeterNorth

Bannad
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 625 -06
Bästa tipset är väl att köra massor, alla vi har någon gång haft obehag i kurvor, blir ju så vid varje avrostning nästan.

Så tips: KÖR bara, massor, flera gånger i veckan utan längre uppehåll... kör mycket landsväg (kurvor).

Först måste han dock lära sig hur en kurva ska tas. Twist of the wrist och några kurser på bana så närmar han sig livet i 300 på ett säkrare sätt.
 

Bettskena

It's good to be me!
Gick med
7 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Gixxer 750 K8
1. Ta kortet först.
2. Bestäm dig för vad du vill ha ut av din hojning.
3. Hoja med bra människor och håll dig undan sporthoj.com
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Äääh TS, du är ju helt grön och det är inget att skämmas för. Mycket kommer att komma av sig själv i takt med att du vänjer dig vid hojjen etc. Sen kan du självklart som folk skriver här ovan gå olika små SMC-kurser etc om du vill bli bättre.

Men som sagt, ge det lite tid i början så skall du se att det går bättre redan nästa säsong. Ganska bra att köra sakta/försiktigt i början, utan övertro på sig själv.
 

Mister

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2010
Ort
Småland
Hoj
SV 1000S + F650GS + R1200R + Batbike
Det ska nog gå att få till din körning med lite vilja :)

Du har pm
 

MrsZ

Anpassar farten efter omständigheterna
Gick med
30 Nov 2011
Ort
hos maken
Hoj
Ducati 900SS
Vågor inte lägga mig i kurvorna och saktar ner på tok för mycket pga att jag inte litar på hojen och känner mig osäker..

Jag är också ny på hoj, men har inget problem med att lägga ner i kurvor (Har skrapat fotpinnar på Knix-kurs). Vad jag gör, är att jag vrider på huvudet innan svängen och tittar dit jag ska. Sedan håller jag blicken där, och 'balanserar' med gasen, 'drar' mig ut ur kurvan. Jag funderar inte på att jag ska lägga ner hojen, och jag tänker inte direkt på att jag gör det. Mitt fokus ligger på vart jag ska. Vrid på huvudet! Håll blicken där, och gasa dig försiktigt genom kurvan, så kommer du märka att det lutar mer än du tror. :tummenupp
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag tycker bättre om långsamma helt sanslöst krokiga vägar där man inte kommer upp i så värst höga hastigheter. Då har man oftast tid att märka felen och korrigera dem innan man ligger ute i spenaten, eller ett par varv runt en tall. Man känner när hojen protesterar lättare, adrenalinet flödar inte och du märker mer av omgivningen.
Det brukar dessutom vara väldigt sparsamt med trafik på sådana vägar, eftersom att alla andra på sporthoj vill bomba helvet på "snabba" vägar. Så leta reda på lite små asfalterade skogsvägar och puttra runt så fort som du är bekväm med. Det skönaste med sporthoj är inte att det går fort så in i helvete, utan när man tar ett kurvparti på ett kontrollerat sätt.
Ja, sedan SMC-kurser. Själv verkar jag alltid ha något som hindrar mig från att åka på kurserna, antingen fullbokat eller jobb eller nån jävla släkting som ska fylla jämt. :mad:
 

Rullen

Hä ä bar å åk
Gick med
26 Apr 2012
Ort
Sveriges Hawaii
Hoj
Ingen alls =(
Så leta reda på lite små asfalterade skogsvägar och puttra runt så fort som du är bekväm med. Det skönaste med sporthoj är inte att det går fort så in i helvete, utan när man tar ett kurvparti på ett kontrollerat sätt.

Har letat och letat men hittar bara rakor som är 10 mil långa =(
 
Last edited:

molzzon

Medlem
Gick med
13 Aug 2009
Ort
Stockholm
Hoj
s1000rr -11
Om du nu inte har tagit kortet så måste du väll köra risk 2:an..? Och tycker du det är kul är det bara att boka upp en SMC kurs, typ samma grej.
 
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

Top