Lära sig spela gitarr?

Klantbo

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2004
Hoj
Triumph scrambler 1200 xe
Hej tänkte höra om nån har nå bra tips på hur man kommer igång me gitarr.. Har kikat runt lite men inte hittat nå vettiga böcker/videor. Att gå ner på musikskolan å sitta me massa ungar känns ju lite konstigt :va

Så vet ni någon bus enkel bok eller musik program man kan köpa vore det kanon :tomten

Neanderthalaren

Sporthojsnörd
Gick med
26 Mar 2004
Hoj
Honda VTR1000F -06
Jag har inte tagit en enda lektion. Lärde mig genom mina gitarrspelande vänner för grunder och mycket egen träning.

Om du vill lära dig spela låtar och läsa tablatur finns det inget bättre verktyg än datorprogrammet Guitar Pro och mysongbook.com.

Klantbo

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2004
Hoj
Ok är det noter då eller? Dom kanske är förklarade i programmet då?

Neanderthalaren

Sporthojsnörd
Gick med
26 Mar 2004
Hoj
Honda VTR1000F -06
Klantbo skrev:
Ok är det noter då eller? Dom kanske är förklarade i programmet då?
Det finns både vanliga noter och sådana som är anpassade för gitarr/bas. Se min screenshot: http://img252.imageshack.us/my.php?image=gp3ms.jpg

Står det
0
1
2
2
0
-

ska du ta ett vanligt a-moll. Sifforna anger var fingrarna skall placeras helt enkelt.

Noterna spelas upp som midiljud när du trycker på play.

Klantbo

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2004
Hoj
Är det alltså helt ok för en total nybörjare å försöka lära sig me det där? Verkar rätt mycket funktioner i det, är det mycket å hålla reda på, Eller kommer man snabbt in i det?

Deztallica

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2004
Hoj
KTM 660 SMC -04, Honda CRF250R -08
Vill också lära mig lite.
sitter med en akustisk då och då och i powertab editor.
så laddar man ner powertabs(.net) den låt man vill spela, som guitar pro bara då att man inte får se vart fingrarna ska sitta.
jag kan typ introt på one, inte mer :tomten

Klantbo

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2004
Hoj
Jo ja har en akustik gitarr står å samlar damm så ja tänkte det kunde va kul å lära sig :)

Rikkard

drakkiR
Gick med
30 Jul 2005
Hoj
Sjösala Rotterdam
Neanderthalaren skrev:

Detta är grejen. Har inte själv använt det när jag övat men brodern använde det och lärde sig på ett år det jag lärt mig på 7. Sen är jag iofs lite slö.....

Dia Psalma: (Ej guitar pro)

Riff 2:

e|---------------------------------|-------------------------|

B|---------------------------------|-------------------------|

G|----------4----------------------|----------4--------------|

D|---2-4-5----5-4--4\2-0-----------|---2-4-5----5-4--4\2-4-5-|

A|-----------------------3-3\2-0---|-------------------------|

E|-0-----------------------------3-|-0-----------------------|

e|---------------------------------|-------------------------|

B|---------------------------------|-------------------------|

G|----------4----------------------|----------4---2--2\0-2-4-|

D|---2-4-5----5-4--4\2-0-----------|---2-4-5----5------------|

A|-----------------------3-3\2-0---|-------------------------|

E|-0-----------------------------3-|-0-----------------------|

Last edited:

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Hoj
Triumph street triple RX
Ett jäkla massa plinkande, samt ett papper där det står hur man håller de vanliga accorden. Välj 2-3 st som är lätta för dig och lär dig byta mellan dessa när du spelar. Sen efter ett tag går det frammåt och du blir bättre.

Men regel nr1, ett jäkla massa plinkande...

rebell82

Ny medlem
Gick med
2 Nov 2005
Hoj
1100
Hugg en kompis som kan spela lite grann och tvinga honom att lära dig lite enkla ackord. Sen är det bara att nöta, nöta, nöta... :tummenupp

gixxermixxer

tvåbarnspappa numera, e ja tuff eller??
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Suzuki gsxr 1000 K7 * SÅLD*
Klantbo skrev:
Hej tänkte höra om nån har nå bra tips på hur man kommer igång me gitarr.. Har kikat runt lite men inte hittat nå vettiga böcker/videor. Att gå ner på musikskolan å sitta me massa ungar känns ju lite konstigt :va

Så vet ni någon bus enkel bok eller musik program man kan köpa vore det kanon :tomten

köp en accordbok med några kända typ metallicalåtar som du tycker om börja plinka efter det, har du bara någorlunda gehör och intresse så lossnar det fort som f*n, skit i noter, kör bara accord, man kommer grymmelångt på det, kan du typ 3 accord så kan du lira på festen bland polarna i flera timmar, jag gick aldrig någon skola eller utbildning utan det jag kan är självlärt och genom kompisar, ett tips, köp 6-strängars stål, köper du en nylonsträngad sak så tröttnar du snart helt, det låter som en jesusknäpparpryl, lycka till

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Det krångligaste men absolut bästa är att lyssna på skivor och ta ut solon och riff själv. Gehöret kommer utvecklas något enormt. Som Yngwie säger "Don´t play with your hands, play with your ears".

Ett annat tips är att spela in er själva, lyssna och sen förbättra det som låter skit. Man hör felen otroligt mycket bättre i efterhand.....

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
gdfs
Chris Ash skrev:
Det krångligaste men absolut bästa är att lyssna på skivor och ta ut solon och riff själv. Gehöret kommer utvecklas något enormt. Som Yngwie säger "Don´t play with your hands, play with your ears".

Ett annat tips är att spela in er själva, lyssna och sen förbättra det som låter skit. Man hör felen otroligt mycket bättre i efterhand.....

Före det bör man dock ha lite kunskaper om skalor, hur tonerna kommer på halsen och allt sånt. Att ta ut solon och riff det första man gör tror jag inte är nån bra ide :)

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
honkiie skrev:
Före det bör man dock ha lite kunskaper om skalor, hur tonerna kommer på halsen och allt sånt. Att ta ut solon och riff det första man gör tror jag inte är nån bra ide :)

Det funkade för mig, jag kan fortfarande inte en enda skala och har ingen aning om vilka de flesta tonerna på halsen är, kan bara namnet på en bråkdel av de ackord jag använder osv. Givetvis finns det bättre gitarrister än mig, men det finns definitivt sämre också.

Edit: Jag menar inte att man måste ta ut ett Yngwie eller Van halen-solo det första man gör, men kanske lite Black Sabbath eller Metallica-riff, simpla grejer helt enkelt, man får ju börja i en vettig ände.

Last edited:

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
gdfs
Vad jag gjorde var att lära mig de tre viktigaste akustiska ackorden iaf a g och d, med de kan man fan kompa vad som helst. Sen lärde jag mig resten av de vanligaste. Sen gick jag över till "powerchords" och lärde mig läsa tabbar, körde mycket ramones i början för på de gamla skivorna så vrider man bara balansen till höger eller vänster så har man bara sång, bas och trummor eller sång gitarr och trummor, ganska kul att spela med i.
Sen när jag skulle börja spela solon så började jag med guitar pro och lärde mig fade to black solot i början och afraid to shoot strangers. Sen nu så kan jag faktiskt göra patetiska försök att sola själv :tummenupp Att spela i band ger också helvetes mycket tycker jag, man blir duktigare mycket fortare.

Klantbo

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2004
Hoj
Ska testa guitar pro.. Har ni nå tips på riktigt enkla låtar man kan tanka från mysongbook?

Fick ju lära sig smoke on the water i skolan :hihi

Tack för tipsen :yoparty

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM