Lära sig spela gitarr?

Neanderthalaren

Sporthojsnörd
Gick med
26 Mar 2004
Ort
Bushen
Hoj
Honda VTR1000F -06
Klantbo skrev:
Ska testa guitar pro.. Har ni nå tips på riktigt enkla låtar man kan tanka från mysongbook?

Fick ju lära sig smoke on the water i skolan :hihi

Tack för tipsen :yoparty
Det är nog så enkelt att du ska ta låtar du själv gillar. Blir mycket roligare att lära sig då.
Klart, du behöver ju inte starta med Cannibal Corpse eller Dream Theater eller nåt utan börja med något lite lugnare.
 

ambulans

Ambulans
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
Ingen för tillfället
Det svåra sitter inte i handen som du tar ackorden med... utan med den andra handen. det är där som takten och "grooovet" finns.. tillslag och hur ackordet du tar kommer att låta... man kan lätt inbilla sig att det är svårt att ta ackord, det är det inte alls... det kan en apa lära sig ... men att få det att låta bra.. det är en helt annan grej.

Jag har lirat som trubadur ute nåra år förut... spelat akustiskt i 12 år kanske..
Och min erfarenhet är att man måste spela varje dag.. lira 20 minuter varje dag.. alltså VARJE dag... det ger resultat. Det funkar inte att spela 2 gånger i veckan , 5 timmar varje ¨gång utan det måste till en varjedagsträning i detta.
Det är för att träna upp motoriken och taktkänslan, tillslag osv.. jag minns att jag satt och spelade tills jag fick blodblåsor på fingertopparna , timme efter timme.. men tyckte aldrig att det var trist..

Lär dig 3 ackord och nöt dom tills du kan ta dom nyväckt kl 04 på natten utan att tända lampan och utan att ens fundera på hur dom ska tas... när du kommit så långt , lär dig ett eller två till.. och kör samma procedur.
Detta är nåt som tar mycket lång tid och är oerhört tålamodskrävande. De flesta har inte dessa egenskaper. Det är därför de som har musiken i kroppen inte tycker att det är någon belastning att sitta och plinka ... utan det är roligt att som en idiot spela samma ackor om o om igen utan att det blir tråkigt.. Många tyckte att jag var :kocko

Alla kan lära sig att spela... men hur bra man blir beror helt på tålamod skulle jag villa säga.. och har man talang , ja då tycker man ju att det är kul och kommer snabbt vidare i sin träning.
Sen som någon nämnde, försök att spela efter dina öron.. inga stämdosor och skit.. för man måste träna sina öron också.. det är dom som hör om nåt är fel. I början kan man bara ta ut enkla låtar , ja men börja där då.. felet många gör är att dom vill lära sig metallicas avancerade soloslingor direkt.. när det inte funkar , ja då skiter man i att spela ... börja på rätt nivå..
Man får inte flyga en jumbo det första man gör efter certet heller.. så... träning, träning, träning... till slut lossnar det.. och då sitter du där med stora ögon och tänker , - va fan gjorde jag ?? :banana

proffsen kan ha spelat i 30-40 år.. och man ska inte inbilla sig att man lär sig deras låtar på ett halvår ... då sitter man ju och tycker att , va fan det låter inte lika ju... ljudet sitter i fingrarna, och det är ljud som kommer innifrån kroppen.. känsla som förmedlas via fingrar..
För oinvigda är detta svårt att förstå... men kör hårt. vem vet du kanske e nästa Hendrix :)
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Jag vill bara spinna vidare på lite tankar som kom upp när jag läste ambulans inlägg. Många koncentrerar sig på att lära sig spela en massa solon, spela skitfort och allehanda tekniska krumelurer. Men vad gör en gitarrist 90% av tiden(Okej inte Yngwie Malmsteen men alla andra)? Jo han kompar. Att lära sig kompa och vara tight är lika viktigt för en gitarrist som en basist, jag själv som lirar mycket funk och liknande använder gitarren mycket som ett rytminstrument, med heldämpade strängar, övertoner och fills för att hitta groovet. Lyssna på till exempel Tommy Bolin i "Gettin Tighter" eller Ritchie Blackmore i "You can't do it right", de är skolexempel på sjukt groovig kompgitarr. Att lära sig lira på det sättet måhända låter enkelt i jämförelse med en gitarräka levererad av John Petrucci men det tar åratal av nötande att lära sig.

En kompgitarrist som man bör studera noga om man aspirerar på att bli en metalgitarrist är Dave Mustaine i Megadeth. Han är tightare än ett atomur och med en högerhand out of this world. "Holy Wars","Poison is the cure" och "Train of consequenses" är låtar som bör kollas in...Att han sjunger samtidigt som han lirar detta gör bara saken ännu mer imponerande.

Som ambulans säger, högerhanden är 90%, otroligt mycket mer än den flinkaste vänsterhand, den vassaste förstärkare eller den dyraste gitarr. Jag kan klara mig på en halvtaskig förstärkare och gitarr men skulle kunna döda för Tommy Bolins högerhand....
 

ettan

Ny medlem
Gick med
3 Nov 2004
Ort
helsingborg
Hoj
yamaha r6 2000
Som sagt så är det bästa att nöta skalor hela dagarna.

www.mxtabs.net den bästa tab sidan finns mycket och bra. Om du gillar att spela lätta låtar med drag i kan jag rekommendera rammstein kör mycket tunga riff ganska slöa. Slipknot kan du också försöka dig på t ex duality, pulse of the maggots, before i forget. Börja med att lära dig systemet med tabbs lovar att det är en känsla när du äntligen får det att låta som det ska.

gl hf :tummenupp

PS. Ackord är för mesar :hihi
 
Last edited:

Jonathan

Guest
Chris Ash skrev:
Spelar du ensträngsriff eller du är basist? :va


Du som verkar kunna dina grejer. Vem anser du är den absolut bäste gitarristen genom tiderna ?

Och varför?


:)
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Gixxer-Anders skrev:
Vad heter ditt band?

Highball Shooters! :)

Jonathan skrev:
Du som verkar kunna dina grejer. Vem anser du är den absolut bäste gitarristen genom tiderna ?

Och varför?


:)

Hehe...jag kan inte så mycket jämfört med riktiga musiker, dessutom så är inte min åsikt om det värd mer än någon annans bara för att jag händelsevis skulle råka veta mer.:)

Men när Ritchie Blackmore är som bäst så är han oslagbar.....han kan få en gitarr att gråta. Å andra sidan är han helt väck när han är som sämst, men det är topparna som räknas...;)
 

Jonathan

Guest
honkiie skrev:
Bästa gitarrist har så gott som bara med smak att göra.


Jo, men det var ju just det jag frågade. Vem HAN anser är den absolut säkraste :)

Chris Ash skrev:
Highball Shooters! :)



Hehe...jag kan inte så mycket jämfört med riktiga musiker, dessutom så är inte min åsikt om det värd mer än någon annans bara för att jag händelsevis skulle råka veta mer.:)

Men när Ritchie Blackmore är som bäst så är han oslagbar.....han kan få en gitarr att gråta. Å andra sidan är han helt väck när han är som sämst, men det är topparna som räknas...;)


Ja men struntsamma. Alla har vi olika åsikter här i livet.

Sitter just nu o lirar Stevie Ray Vaughn. Har även tankat en del konsterter av honom. Nog för att jag är rätt okunnig men man blir grymt imponerad av dennes flinka fingrar. Blues när den är som allra bäst om nån frågar mig :)
 

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
gdfs
Apropå guitar pro är det någon som vet varför det alltid är omöjligt att få tag på nyaste versionen? Alla jag har haft har alltid haft filer som inte går att spela upp för man måste uppdatera.
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Jonathan skrev:
Jo, men det var ju just det jag frågade. Vem HAN anser är den absolut säkraste :)




Ja men struntsamma. Alla har vi olika åsikter här i livet.

Sitter just nu o lirar Stevie Ray Vaughn. Har även tankat en del konsterter av honom. Nog för att jag är rätt okunnig men man blir grymt imponerad av dennes flinka fingrar. Blues när den är som allra bäst om nån frågar mig :)

Japp han är bra, gillar du honom bör du uppskatta gamle Ozzy-yxmästaren Jake E Lee, både hans tre plattor med Badlands och soloplattan Retraced.
 

Klantbo

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2004
Ort
hemma
Hoj
Triumph scrambler 1200 xe
Oj tack för alla svaren :Bugar

Får börja nöta lite varje dag istället då, värt det bara för å reta polarna också :banana Får hoppas nått fastnar för spela tycker ja är kul, men vore ju kanon om man kunde lära sig ordentligt :tummenupp
 

Pelleh

Ny medlem
Gick med
14 Sep 2005
Ort
Malmö
Hoj
Suzuki GSX-R 750
Yngwie säger "Don´t play with your hands, play with your ears".

Ja och han gör precis tvärtemot det.


Vem anser du är den absolut bäste gitarristen genom tiderna

De jag tycker är bäst är:
Scott Hendersson, Steve Lukather, SRV...
Å andra sidan finns inte världens bästa gitarrist. Går inte att jämnföra alla de olika.


Som sagt så är det bästa att nöta skalor hela dagarna.

Ja men vad ska man använda dem till?
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Pelleh skrev:
Ja och han gör precis tvärtemot det.

Det ligger ju i lyssnarens öron, men jag anser att det finns extremt få gitarrister som lirar med mer känsla än Yngwie J Malmsteen, jag hatar vanligen gitarronani och avlider nästan av tristess när jag lyssnar på Vai, Satriani eller Petrucci, men Yngwie är annorlunda, det är eldigt och passionerat. Me like.....

Sen att han nuförtiden är en usel låtskrivare och producent är en annan sak.
 

falo

Hojen som klädhängare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Hade en gammal FZ600, drömmer om en monster när barnen är lite större.
Lånar tråden men bara lite ( det är ju samma ämne )
Hur mycket behöver man lägga på en gitarr som bara skall tjänstgöra för att sitta hemma och lära sig, vill ju inte ha den sämsta skiten bara för att jag är okunnig... :)

I frågan om duktiga gitarrister så vill jag tillägga en ung svensk som jag som total lekman upplever som duktig. John Engelbert, gitarrist och låtskrivare i JohnOssi.
 

Pelleh

Ny medlem
Gick med
14 Sep 2005
Ort
Malmö
Hoj
Suzuki GSX-R 750
Har du kollat in nån blues?
Menade inte på något sätt att vara dryg eller så.
För mig så är ett gitarrsolo ett samtal mellan gitarristen och publiken.
Man säger någonting (med gitarren då så klart;) och sen är man tyst i 1-2 takter och sedan fortsätter man. För mig så är det enda yngwie malmsteen säger till publiken är att. Jag är bäst i hela världen och ni kan ta er i röven.
För mig så blir det lite ointressant, dessutom tycker jag yngwie är extremt förutsägbar i sitt gitarrspel. Han spelar samma licks som han gjorde för 20 år sedan och har inte ändrat någonting. Däremot inte sagt att han är en fantastisk gitarrist, för det är han verkligen.

Hur mycket behöver man lägga på en gitarr som bara skall tjänstgöra för att sitta hemma

Det beror helt på vad du vill ha. Är det acke eller elgitarr?
Vill du ha förstärkare eller t.ex. en pod som du kan köra i stereon eller hörlurar?
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Pelleh skrev:
Har du kollat in nån blues?


Jag lyssnar nästan bara på blues/rock/funk från 70-talet för närvarande, just nu är det väldigt mycket Trapeze med Mel Galley och Glenn Hughes i högtalarna, samt Stevie Wonder. Jag är en "groove och häng"-gitarrist och egentligen ingen sologitarrist, jag är skitdålig på det egentligen och tycker heller inte gitarrsolon är de intressantaste sakerna i låtarna. Men Yngwie är speciell, han sticker ut, i alla fall i mina ögon.
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top