Lärarlönerna

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Ojoj! nu är lärarna på krigsstigen.:gnissla
26.500:- / månad är tydligen minst 10.000:- för lite...

Jag vet inte vad ni andra tycker, men när man ser vad skolorna spottar ut sig för slutresultat nuförtiden, särskrivande & allmänt oallmänbildade elever med hög frånvaro, så tycker iaf jag att dom borde få betalt för sitt resultat....

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag tycker att en bra lärare borde förtjäna runt 30-32k. Problemet är väl att lyckas mäta vilka lärare som är bra.

Biltmore

Gick med
9 Aug 2004
Hoj
Det gäller väl iof alla yrkesgrupper....men som du säger, hur mäter man det?
Kanske eleverna skulle få betygsätta lärarna?

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Bra lärare borde absolut få bra betalt. Med bra lärare menar jag lärare som kan motivera och höja prestationen på elevernas resultat genom sitt sätt att lära ut och vara som personer. Några lärare jag haft genom åren borde få så pass låg lön att de insåg att de borde söka sig till ett mer välbetalt yrke i någon annan bransch. De har haft motsatt effekt på sina elever. Tyvärr väldigt ojämn nivå på lärarna idag.

Sedan tycker jag inte att lönen ska vara drivkraften att söka sig till läraryrket. Det är ett kall där man insett att man har det som krävs för att inspirera kommande generationer att inhämta kunskap. Med det sagt ska man givetvis inte sätta lönen därefter. Ett annat yrke som jag tror många söker sig till för att de brinner för det är sjukvården. Där vissa tjänster är kraftigt underbetalda. Det är nog så att samhället i stort inte velat betala vad dessa yrkesgrupper förtjänar. Man vill hålla nere utbildningsoch sjukvårdskostnader samtidigt som man byggt upp en byråkrati utan dess like med välbetalda människor som vänder papper hela dagarna.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Det gäller väl iof alla yrkesgrupper....men som du säger, hur mäter man det?
Kanske eleverna skulle få betygsätta lärarna?

Att eleverna skulle betygsätta lärarna hade antagligen varit ett riktigt dåligt sätt att mäta lärarnas kompetens. Med tanke på hur folk tycker att de har rätt till en massa skit utan att arbeta för det nuförtiden så lär en lärare som ställer krav på prestation för betyg få riktigt dåliga betyg av eleverna, men samtidigt kanske lyckas lära dem att läsa iaf...

O.Larsson

SDK #4201
Gick med
16 Mar 2007
Hoj
Ducati 848
Idag är många lärare inte längre lärare...Hårdare krav på skolorna medför lägre medel för att ta in expertresurser där det behövs. Detta leder till att tiden som en "vanlig" lärare förut kunde använda till att lära ut saker numera används till att socialt fostra och styra individer som behöver extra uppmärksamhet...

I första hand ska du ge dig på politikerna så dom pumpar in mera pengar i skolan så att rätt antal personal kan anställas. Efter det kan man börja titta på kvalitét/resultat...

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Idag är många lärare inte längre lärare...Hårdare krav på skolorna medför lägre medel för att ta in expertresurser där det behövs. Detta leder till att tiden som en "vanlig" lärare förut kunde använda till att lära ut saker numera används till att socialt fostra och styra individer som behöver extra uppmärksamhet...

I första hand ska du ge dig på politikerna så dom pumpar in mera pengar i skolan så att rätt antal personal kan anställas. Efter det kan man börja titta på kvalitét/resultat...

För att inte tala om personer med rätt kompetens.

Merovingian

Guest
Inför skoluniform, aga och ett tydligt reglemente så är problemet ur världen. När produktiva ungdomar examaminerats ut till arbetslivet och börjar stärka makroekonomin kan vi börja diskutera lärarnas eventuella löneförhöjning.

Last edited:

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Inför skoluniform, aga och ett tydligt reglemente så är problemet ur världen. När produktiva ungdomar examaminerats ut till arbetslivet och börjar stärka makroekonomin kan vi börja diskutera lärarnas eventuella löneförhöjning.

Jag är emot aga, det tycker jag inte hör hemma, men däremot borde lärarna få större befogenheter än vad de har idag mot barn som inte vet hur de ska föra sig i skolklassen.

Tyvärr är det nog även så att vilka föräldrar man har spelar in hur barnen behandlas. Under alla mina år i skolan var det inte sällan lärarna fjäskade och ställde in sig hos föräldrar med hög social status. Mycket möjligt att några av dem fick både bättre betyg och omdömen än vad de gjort sig förtjänat av. På ett sätt skulle skoluniformen kunna hjälpa till att dölja vilken social status barnen har hemifrån också mellan varandra. Hysterin över vilka varumärken barn ska ha är ju helt sjuk. Vad man har på fritiden är en helt annan sak.

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Fick de bättre lön kanske yrket skulle attrahera rätt folk.
Känner flera (duktiga) lärare, och de jobbar otroligt mycket. Rena skämtet att de tjänar så lite.

Tink

Live it, Love it, Ride it!
Gick med
15 Oct 2010
Hoj
XT660X -08, WR250X -08

Håller med om uniformsbiten..

jag förespråkar M-90 och att lärare skall adresserar löjtnant/kapten/fänrik

Biltmore

Gick med
9 Aug 2004
Hoj

Även om du skriver detta lite på skoj så finns det ju faktiskt en nypa sanning i att det är detta som kanske behövs...det är en jävla brist på respekt, & slapprövarna frodas.
Skulle man haft sån attityd i lumpen....ja det hade liksom inte gått att komma undan med.
Sverige är ett ganska lamt land vad det gäller det mesta, slacka tyglar...skulle behövas en del uppstramning både här & där. :tummenupp

Kanske alla f.d försvarsantällda som fick sparken skulle kunna hoppa in som lärare?

http://www.youtube.com/watch?v=qLJzM27arlE

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati

I nionde klass hade vi en fd. officerare som vikarie. Han var egentligen ingen lärare, men satan vilken respekt han satte hos eleverna i klassen. Faktum är att han inte var så dum på att undervisa heller och blev väldigt omtyckt i klassen. Att hålla på med blockflöjtsmetoder på barn fungerar inte. Sedan måste respekten komma från mer än att man vet hur man ska få tyst på eleverna. Lärarna måste göra sig förtjänt av respekten och det får de bara genom att inspirera eleverna.

kaZmur

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 May 2003
Hoj
Hornet 600 och en Buell XB9r med delad vårdnad
Drar man parallellen till lönerna inom vården så tycker jag gott att lärarna borde vara tysta. 26k brutto är ingen dålig lön. Inte särskilt bra, men långt ifrån dålig.

TurboJugend

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2003
Hoj
-
Jag tycker lärare är ett viktigt jobb så mig skulle det då inte göra nåt om dom fick högre löner så att statusen på yrket höjdes.

Själv tycker jag att jag mestadels har haft ganska bra lärare. Visst tyckte man att dom var dumma i huvudet ibland men det tycker väl alla kids då och då om sina lärare.

Tror för övrigt att det inte är så lätt att vara lärare idag om man inte har turen att få en snäll klass. Dom får ju knappt göra nåt längre för att hålla ordning på ungarna utan att riskera att bli anmälda. Jag menar då förstås inte att dom ska få slå barnen men nog tycker jag att dom ska få fysiskt leda ut en stökig elev ifall det behövs.

Elever är dessutom ofta ganska medvetna om vilka rättigheter dom har och drar sig inte för att utnyttja det. "Jag vet att du inte får göra så där. Nu ska det anmälas!". Sen skvallrar dom för mamma och pappa och så blir det ett jävla liv.

Sen verkar ju mottot bland folk vara "hårdare tag mot horungarna... så länge det inte är mina egna". Ganska svårt att göra alla nöjda då. Jag tror alltså inte att man enbart kan lasta lärarna för att skolan är dålig idag, om den nu är så dålig som alla säger. Kan inte direkt påstå att jag har besökt nån högstadie- eller gymnasieskola dom senaste åren och kollat efter själv.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Drar man parallellen till lönerna inom vården så tycker jag gott att lärarna borde vara tysta. 26k brutto är ingen dålig lön. Inte särskilt bra, men långt ifrån dålig.

Jag är duktig och kunnig inom mitt valda gebit, och skulle kunna tänka mig att arbeta som lärare, men jag går definitivt inte ner till 26k i lön för att göra det.

Man får vad man betalar för, och ska man ha kunniga lärare måste man matcha vad som ges i lön på övriga arbetsplatser inom samma kunskapsområde, annars så får man en övervikt av människor som inte lyckades i arbetslivet pga bristande kompetens i lärarkåren.

Att sjuksköterskor har för låg lön håller jag däremot definitivt med om. Jag skulle definitivt inte jobba med att hålla på med gnälliga, sjuka människor på en underbemannad arbetsplats där man får ta all skit får den spottstyver de gör det.
All heder åt de som faktiskt står ut med det.

TFK

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2003
Hoj
KTM 990 SMR, KTM 450 SXF Motard, GasGas EC300

Sätter man lärarlönerna i relation till industrin eller hantverkarlöner är de ett skämt. Lärarlönerna borde vara minst dubbelt så höga om man ser till utbildning och ansvar.

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Sätter man lärarlönerna i relation till industrin eller hantverkarlöner är de ett skämt. Lärarlönerna borde vara minst dubbelt så höga om man ser till utbildning och ansvar.

Om man ser till efterfrågan på antal lärare och svårighetsgraden i deras yrke då?

En person "förtjänar" inte mer i lön än denna blir erbjuden (och tackar ja för). Tillgång och efterfrågan har aldrig fel.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Om man ser till efterfrågan på antal lärare och svårighetsgraden i deras yrke då?

En person "förtjänar" inte mer i lön än denna blir erbjuden (och tackar ja för). Tillgång och efterfrågan har aldrig fel.

I det här fallet är det väl iofs ett problem att man anställer vad skit som helst. Då blir det aldrig något problem med tillgång.
Resultatet blir att de dugliga lärarna jobbar med annat (tex företagsutbildning o dyl), och kvar blir resten. Och det är resten som ska se till att nästa generation av svenskar inte är en hög med dreglande miffon som knappt kan läsa, räkna eller skriva...

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år