Har bara last forsta inlagget.
Med tanke pa att lararutbildningen ar lika lang som lakarutbildningen, bor lonerna vara darefter. Eller sa ar utbildningen helt enkelt for lang?
Sluta flumma runt, pressa ihop utbildningen till kvalitativ 2-3 ar pa universitet och satt inganslonen pa 26 000. Med god mojlighet till okning utefter prestation (elevernas!).
Att nagon ens vill bli larare idag ar ett javla mirakel, tycker helt klart yrket blivit underminerat och tappat allt vad det varit innan.
Ska ungarna om nagra ar ens ha en skola att ga till bor nog situationen forandras, vem ska foraldrarna annars skylla pa nar ungens uppfostran saknas totalt?
26 är inte att klaga på som ingångslön :-O
"Ingångslönen för sjuksköterskor ligger för närvarande inom spannet 20 000 till 22 000 kronor."
https://www.vardforbundet.se/Agenda/Pressrum/Debattartiklar/Lag-lon-och-status-hotar-varden/
Jag vet folk som jobbat som sjuksköterska i 20 år och tjänar under 25..
Humpf, då borde jag klaga mer på min lön ...
Mina kollegor i Sverige har den lonen, men ar man missnojd med sin lon finns det bara en person som kan andra pa det... Och det ar inte din boss, och dessutom sa ar lonerna satta kollektivt. Helt vardelost.
Obegripligt att nagon an idag anvander "men jag trivs ju sa val med mitt jobb" samtidigt som de klagar pa lonen. Antingen vidareutbildar du dig, byter yrke eller slutar klaga. Sa ser verkligheten ut. Jag hade valdigt garna velat jobba som djursjukskotare med for att fa det att ga runt maste jag jobba minst heltid i obekvama arbetstider. Det vill jag inte, och aven om jag hade alskat yrket ar det inget alternativ.
Jag foredrar ha ett yrke dar jag kan jobba mindre och tjana mer, och lagga min fritid pa volontar arbete pa SPCA. Nu ar inte jag riktigt dar an, men hart jobb lonar sig i langden