Läsk är mord för levern, eller?

Money

Pink Ladie member #1
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
Yamaha R6 2006,Honda CBR600rr -03 banhoj, Yamaha R6, -05 *stulen*, Gasgas ec 250 -02 *såld*
Man kan ju lika bra gå och lägga sig och dö direkt. Herregud, snart får man inte äta, dricka eller göra något alls! Så länge man konsumerar i "normala" doser av vad som så är det ju ok. När jag var liten fick jag höra att man inte skulle äta fiskpinnar för man kunde få cancer av dom. :näsblod

Tror att folk här ska oroa sig mer för deras hobby än att de kanske ska få skrumplever. Chansen är nog rätt så mycket större att skada sig/dö av att köra hoj än av att dricka läsk. :tummenupp

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Man kan ju lika bra gå och lägga sig och dö direkt. Herregud, snart får man inte äta, dricka eller göra något alls! Så länge man konsumerar i "normala" doser av vad som så är det ju ok. När jag var liten fick jag höra att man inte skulle äta fiskpinnar för man kunde få cancer av dom. :näsblod

Tror att folk här ska oroa sig mer för deras hobby än att de kanske ska få skrumplever. Chansen är nog rätt så mycket större att skada sig/dö av att köra hoj än av att dricka läsk. :tummenupp

P.g.a. just det resonemanget så inledde jag tråden precis som jag gjorde :) Intressant blir det enligt min mening för att just läsk är något som många dricker väldigt mycket av, skulle folk "konsumera normala doser" av läsk så hade det inte varit på tapeten. Vad är då en normal dos läsk om dagen?

Om man ska oroa sig för sin hobby så har man förmodligen fel hobby, dödsantalet per år i Sverige p.g.a. skrumplever är högre än antalet döda motorcyklister för övrigt. Enligt data från 2010 hade dödligheten p.g.a. skrumplever ökat med 83% för kvinnor och 65% för män jämfört med mitten på -90 talet, fast då kopplades det bara till alkohol.

http://iogt.se/pressmeddelanden/manga-fler-dor-av-skrumplever/

Madhonda

Diamonds and pearls don´t move this girl
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
No more!! :( :( :(
...för vem fan skulle klara av att sätta i sig 1,5 dl strösocker på frukostflingorna....

:zpy FI FAN så jävla äckligt. Alltså. Sockrade flingor. Eller chokladflingor å allt vad det nu finns.

Varför står inte den skiten i godishyllan.?? För nog fan är det mer godis än nåt annat.

Och vilka föräldrar ger sånt till sina barn som frukost??? Dom måste vara utan hjärna. Eller inte ha nåt emot att deras barn ser ut som överviktiga amerikaner när dom är 10 år. :näsblod :3freak

Det är inte schysst när man ser morsan Agda med 35 kg övervikt. Komma släpandes på dotter Emma 10 år med 15 kg övervikt. Matvagnen full med cola o chips o annat skit.

Jävlar vad jag har lust att gå fram då. Å säga dom ett sanningens ord :fakta

Menar inte att folk ska gnaga på salladsblad. Men alla barn har rätt till en sund uppväxt. Varför ger man sina barn förutsättningar för diabetes o fettma innan dom ens växt ur blöjorna. :va

//M

anders_69

Datadoktor
Gick med
28 Sep 2008
Hoj
V11 Sport -01
Aspartam har vid försök visat sig kunna orsaka hjärntumörer redan vid nivåer nere på halva RDI.
Dvs det är inte bra.

Belägg?
I http://en.wikipedia.org/wiki/Aspartame_controversy redovisas och länkas till massor med studier världen över rörande aspartam. Vad jag kan se efter mycket snabb skumning finns inga belägg för aspartmas farlighet.

Jag undviker konstgjorda saker som pesten när jag har möjlighet. VI människor är helt enkelt inte tillräckligt bra på att göra saker.
Nevrosedyn är ett bra exempel på vad som kan hända när vi hittar ett ämne och försöker göra ett likadant.

Definiera konstgjort?
För att ta ett enkelt exempel; pvs skulle etanolmolekyler framställda på olika vis påverka din kropp olika? http://en.wikipedia.org/wiki/Ethanol#Production

Neurosedyn (Thalidomide) var det väl inget större fel på. Förutom det katastrofala misstaget att inte undersöka effekten på foster innan man började skriva ut det frikostigt till havande kvinnor. Det används fortfarande, men idag mot cancer och autoimmunsjukdomar.

/Anders

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Belägg?
I http://en.wikipedia.org/wiki/Aspartame_controversy redovisas och länkas till massor med studier världen över rörande aspartam. Vad jag kan se efter mycket snabb skumning finns inga belägg för aspartmas farlighet.

Definiera konstgjort?
För att ta ett enkelt exempel; pvs skulle etanolmolekyler framställda på olika vis påverka din kropp olika? http://en.wikipedia.org/wiki/Ethanol#Production

Neurosedyn (Thalidomide) var det väl inget större fel på. Förutom det katastrofala misstaget att inte undersöka effekten på foster innan man började skriva ut det frikostigt till havande kvinnor. Det används fortfarande, men idag mot cancer och autoimmunsjukdomar.
/Anders
Bra och sakligt inlägg!

Det är alldeles för mycket tycka och för lite vetenskap i världen i allmänhet och SH i synnerhet.

tikki

STREETFIGHTERS STOCKHOLM
Gick med
16 Jun 2006
Hoj
VFR 800

Alltid törstig, torr i munnen, gillar inte vatten särskilt mycket.
När det gäller aspartan så finns det så mycket olika teorier, om det är farligt eller inte. Men fakta är att det finns inga bevis på att det skulle vara farligt så länge man dricker mindre än 3 liter om dagen

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
När det gäller aspartan så finns det så mycket olika teorier, om det är farligt eller inte. Men fakta är att det finns inga bevis på att det skulle vara farligt så länge man dricker mindre än 3 liter om dagen

Bara jag som blir törstigare av läsk? Av vad jag sett tror jag att man kan vänja sig vid att dricka hur mycket läskeblask som helst. Lyckligtvis gillar jag inte den sortens dryck.

Det är alldeles för mycket tycka och för lite vetenskap i världen i allmänhet och SH i synnerhet.

Tycker du?:näsblod

/Ove Tenskaplig

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
http://www.youtube.com/watch?v=h0oiZCdvyFQ
För er som vill fortsätta med coca-colan :fakta

Jag hade ihop det med en chey som hade någon form av stureplans-ätstörning. Festa 3 kvällar i veckan var ett måste men hon drack alltid drinkar gjorda på lightläsk och icke söta spritsorter för att inte innehålla kalorier. Champagne kunde hon dock dricka en hel magnum utan problem...:fyllisar

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Belägg?
Nej. du har rätt i att det är få studier som ger belägg för farligheten.
Det finns däremot många undersökningar som visar att det är ofarligt. Dock är samtliga dom undersökningarna helt eller delvis finansierade av tillverkaren.
Men det har gjort oberoende studier och dom har hittat belägg för att det ökar risken för hjärntumörer.

Det finns inte så mycket tillgängligt om man letar på nätet då det ofta krävs prenumerationer eller medlemsskap för att läsa undersökningarna.

Dock är det så att EFSA omvärderar Aspartams godkännande i Europa nu delvis för att det uppkommit studier som visat på risker.

Undersökningar som hittat risker är:
Soffritti M. et al., Aspartame administered in feed, beginning prenatally through life span, induces cancers of the liver and lung in male Swiss mice, Am. J. Ind. Med. 2010, 53, 1197-1206.
Halldorsson T.I. et al., Intake of artificially sweetened soft drinks and risk of preterm delivery: a prospective cohort study in 59334 Danish pregnant women. Am. J. Clin. Nutr. 2010, 92: 626-633.
http://www.foodqualitynews.com/Food-Alerts/EC-calls-for-new-aspartame-action
http://www.foodqualitynews.com/Food-Alerts/Commission-requests-urgent-safety-review-of-aspartame-from-EFSA

FDA håller också på och går igenom resultat från undersökningar som tyder på att aspartam kan länkas till ökad risk för 3 olika cancertyper.
http://www.foxnews.com/story/0,2933,287123,00.html

Definiera konstgjort?

/Anders

Det jag menar med exemplet Neurosedyn är att substansen Thalidomid är kiral finns därför i två stereoisomerer. Dessa två isomerer är kemiskt identiska men dom är spegelbilder av varandra. Detta är också fallet med väldigt många organiska föreningar.
Kroppen är också kiral och olika isomerer kan ha totalt olika effekt.
Försök som gjorts på neurosedyn har visat att den ena isomeren är lugnande och den andra orsakar fosterskador.
När man började tillverka neurosedyn så kunde man inte effektivt separera dom två isomererna eller bara syntetisera fram den ena.
Substanser som produceras i naturen är oftast bara producerade i den ena isomeren och då minskar risken något.

Med andra ord. Neurosedyn var och är ett jättebra läkemedel för många indikationer men tyvärr hade vi inte kunskap att producera den på ett sätt som undvek bildandet av den farliga spegelbilden. Detta kombinerat med att vi gav det till gravida kvinnor orsakade katastrofen.

Vad gäller Etanol så är den inte racemisk dvs den har inte två olika isomerer och då finns inte problemet på det sättet.
Men visst. Det finns kemiska sätt att framställa alkohol. dock leder det fortfarande till identiska etanolmolekyler. Den enda risken man har då är att men inte får fullständig syntes och misslyckas med reningen med följd att det finns kvar en del giftiga ämnen.
Ett exempel är att man kan framställa etanol genom att blanda natriumhydroxid och etylacetat. Renar man inte bort allt så är det inte bra då etylacetat är giftigt. Dock är det lätt att upptäcka då etylacetat luktar som karlssons klister då det är ungefär samma ämne som används som lösningsmedel i karlssons klister.

anders_69

Datadoktor
Gick med
28 Sep 2008
Hoj
V11 Sport -01
Lång och bra uppläxning/föreläsning.

Tackar och bugar för föreläsningen, där fick jag lära mig en del nytt om thalidomid!

Undersökningar kan jag nog komma åt, jag sitter iofs (iaf dagitd) på insidan av lu.se och har därmed tillgång till tämligen mycket av vad som publiceras inom forskningen, sedan är det ju en annan sak om förståelsen hänger med också (datavetare) :va

Det är mycket möjligt att aspartam är carcinogent, men då krävs bättre belägg än detta. Soffritti och Ramazzini-institutet har publicerat ett gäng artiklar på samma tema genom åren, och fått bred kritik för genomförande. Den refererade sågas av EFSA här: http://www.efsa.europa.eu/en/press/news/ans110228.htm Där sågas f.ö. även Halldorssonstudien (som inte har med cancer att göra).
När Soffritti börjar utsätta möss för kombination av magnetfält (som av en händelse 50Hz) och gammastrålning(!) och titta på cancerförekomst, då börjar min bullshit-detektor ge utslag http://www.emf-portal.de/viewer.php?l=e&aid=18901

Fox news får aftonblaskan/sexpressen att framstå som rena underverk i seriositet och felfrihet. Trovärdighet noll.
(vilket såklart inte hindrar att de skulle kunna ha rätt nån gång, av ren tur)

/Anders

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Nej. du har rätt i att det är få studier som ger belägg för farligheten.
Det finns däremot många undersökningar som visar att det är ofarligt. Dock är samtliga dom undersökningarna helt eller delvis finansierade av tillverkaren.
Undersökningar som hittat risker är:
Soffritti M. et al., Aspartame administered in feed, beginning prenatally through life span, induces cancers of the liver and lung in male Swiss mice, Am. J. Ind. Med. 2010, 53, 1197-1206.
Halldorsson T.I. et al., Intake of artificially sweetened soft drinks and risk of preterm delivery: a prospective cohort study in 59334 Danish pregnant women. Am. J. Clin. Nutr. 2010, 92: 626-633.

Det jag menar med exemplet Neurosedyn är att substansen Thalidomid är kiral finns därför i två stereoisomerer. Dessa två isomerer är kemiskt identiska men dom är spegelbilder av varandra. Detta är också fallet med väldigt många organiska föreningar.
Kroppen är också kiral och olika isomerer kan ha totalt olika effekt.
Försök som gjorts på neurosedyn har visat att den ena isomeren är lugnande och den andra orsakar fosterskador.
När man började tillverka neurosedyn så kunde man inte effektivt separera dom två isomererna eller bara syntetisera fram den ena.
Substanser som produceras i naturen är oftast bara producerade i den ena isomeren och då minskar risken något.

Med andra ord. Neurosedyn var och är ett jättebra läkemedel för många indikationer men tyvärr hade vi inte kunskap att producera den på ett sätt som undvek bildandet av den farliga spegelbilden. Detta kombinerat med att vi gav det till gravida kvinnor orsakade katastrofen.

Lite bättre studier än självskattande prospektiva cohortstudier krävs för att etablera ett orsakssamband. Det är väl långt ifrån otroligt att aspartam skulle kunna tänkas vara cancerogent och hade man lanserat det idag hade troligtvis FDA och motsvarande myndigheter krävt mer studier innan lansering men vi är väldigt långt ifrån att kunna säga att det är cancerogent.

Det är fö väldigt vanligt att läkemedel har flera racemater och dessa har lite olika farmakologisk profil. Det går att rena fram enbart den man vill åt men kostnaden är vanligtvis för stor för att det skall vara rimligt. I 99% av fallen är det ju inget problem utan ganska ofta efterfrågansvärt ex för att förlänga durationen på given dos.

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Sen ska vi inte glömma det som skulle kunna kallas "fas 4" i läkemedels eller tillsatsutprovning, d.v.s. då produkten är i använding av människor och hur verkan följs upp.
Sötningsmedel har ju funnits några år på marknaden nu. Om de nu är så farliga, varför dör inte folk i mängder?

Jag vågar nog satsa en öl på att övervikt är ett långt större hot mot folkhälsan än sötningsmedlen. Både på kort och lång sikt. Sätter du emot Steffo?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Sen ska vi inte glömma det som skulle kunna kallas "fas 4" i läkemedels eller tillsatsutprovning, d.v.s. då produkten är i använding av människor och hur verkan följs upp.
Sötningsmedel har ju funnits några år på marknaden nu. Om de nu är så farliga, varför dör inte folk i mängder?

Jag vågar nog satsa en öl på att övervikt är ett långt större hot mot folkhälsan än sötningsmedlen. Både på kort och lång sikt. Sätter du emot Steffo?

En del gifter dödar inte direkt, en del verkar lite långsammare, eller ställer till det med arvsmassan, och då påverkas inte nuvarande generation utan nästkommande... Såndär skojigheter.
Till exempel har ju vår alldeles uppfuckade kost tagit en sådär 30 år på sig att förvandla stora delar av västvärlden till fläskberg...
Själv undviker jag mest aspartam och andra sötningsmedel för att jag inte gillar smaken...

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Tackar och bugar för föreläsningen, där fick jag lära mig en del nytt om thalidomid!

Undersökningar kan jag nog komma åt, jag sitter iofs (iaf dagitd) på insidan av lu.se och har därmed tillgång till tämligen mycket av vad som publiceras inom forskningen, sedan är det ju en annan sak om förståelsen hänger med också (datavetare) :va

Det är mycket möjligt att aspartam är carcinogent, men då krävs bättre belägg än detta. Soffritti och Ramazzini-institutet har publicerat ett gäng artiklar på samma tema genom åren, och fått bred kritik för genomförande. Den refererade sågas av EFSA här: http://www.efsa.europa.eu/en/press/news/ans110228.htm Där sågas f.ö. även Halldorssonstudien (som inte har med cancer att göra).
När Soffritti börjar utsätta möss för kombination av magnetfält (som av en händelse 50Hz) och gammastrålning(!) och titta på cancerförekomst, då börjar min bullshit-detektor ge utslag http://www.emf-portal.de/viewer.php?l=e&aid=18901

Fox news får aftonblaskan/sexpressen att framstå som rena underverk i seriositet och felfrihet. Trovärdighet noll.
(vilket såklart inte hindrar att de skulle kunna ha rätt nån gång, av ren tur)

/Anders

Absolut. Jag anser inte heller att det är bevisat att aspartam är carcinogent. Dock anser jag att det finns en del frågetecken kring dom studier som bevisat motsatsen. Dvs att det skulle vara totalt ofarligt. Bland annat i form av att dom ursprungliga studierna som låg till grund för godkännandet fick kritik för att vara slarviga och inte i enlighet med goda undersökningsmetodiker. Varpå tillverkaren begärde utbyte av granskare från FDA och också fick detta. Dom nya personerna godkände substansen och kort därefter påbörjade några av dessa nya jobb hos tillverkaren av Aspartam. Dom undersökningar som gjorts efter detta har också dessa finansierats av tillverken och är därigenom lite tveksamma ur perspektivet opartiskhet.

Mot bakgrund av det anser jag att det inte är helt styrkt vare sig att det är ofarligt eller att det är direkt farligt. Och då låter jag bli att äta eller dricka det i onödan.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Lite bättre studier än självskattande prospektiva cohortstudier krävs för att etablera ett orsakssamband. Det är väl långt ifrån otroligt att aspartam skulle kunna tänkas vara cancerogent och hade man lanserat det idag hade troligtvis FDA och motsvarande myndigheter krävt mer studier innan lansering men vi är väldigt långt ifrån att kunna säga att det är cancerogent.

Det är fö väldigt vanligt att läkemedel har flera racemater och dessa har lite olika farmakologisk profil. Det går att rena fram enbart den man vill åt men kostnaden är vanligtvis för stor för att det skall vara rimligt. I 99% av fallen är det ju inget problem utan ganska ofta efterfrågansvärt ex för att förlänga durationen på given dos.

Absolut. Jag anser inte att dom studier som visat på risker är tillräckligt för att slå på stora trumman. Däremot verkar det ju som om det har framkommit tillräckligt mycket för att man inom EU vill ha den översyn som enligt reglerna ska vara klar senast 2020 genomförd lite tidigare.

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250

Fina symptom på Diabetes :tummenupp

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA

Jag tror inte att sötningsmedlen är jättefarliga. Då hade det varit svårt att få till resultat som var tillräckligt bra för att få dessa godkända. Däremot är jag skeptisk till att dom är helt ofarliga.

Dessutom är dom i många fall det enda alternativet för en del. Exempelvis diabetiker. Visst man kan säga åt alla diabetiker att dom inte får äta eller dricka söta saker men det blir ju inte så roligt.

Jag tror absolut att fetma är ett större hot mot folkhälsan. Men lösningen på problemet med fetma är inte att äta mer aspartam.Jag undviker sötningsmedel som pesten. Dels för att jag inte tror att dom är helt ofarliga. Dels för att dom smakar apa. Ändå är jag inte direkt fet.
Lösningen heter. Drick mindre läsk, ät mindre socker och glöm inte bort att idag är vare sig första eller sista gången du får mat. Äter man måttligt och balanserat och inte smäller i sig sötsaker och dessutom försöker röra på sig lite ibland. Om så bara en promenad så slipper man jätteproblem med vikten utan att äta en massa sötningsmedel.

Ogmike

Mitgleider
Gick med
4 Sep 2009
Hoj
2020 Kawa Ninja 1000 SX

:rolleyes:
Det kan ju vara just sötningsmedlen som är orsaken till övervikten....

Jag dricker nästan aldrig läsk eller äter godis. Jag tycker aspartame smakar skit så jag undviker alla produkter som innehåller det, dessutom är jag rätt säker på att det skadligt för kroppen. Det finns ju liksom ingen som helst anledning att konsumera dåliga eller suspekta ämnen så länge det finns bra livsmedel att tillgå.

Last edited:
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...