läskigt

Nisse Järnet

pschyy =D
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm/norrort
Hoj
Honda XL1000, YZ250 + BMW turbo
Att köra rakt igenom rondeller är ju kul :D Fartgupp likaså! Men det är kanske inte så smart om det är rusning :p
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
ZXRMANNEN skrev:
Vi Mc-förare lever ju med riskerna och det är upp till oss hur pass mkt vi vill öka dessa genom vårt körsätt. Är det något jag hatar så är det personer som känner att dom skall tillrättavisa mitt körsätt. Om jag vill slanga, köra fort eller vad det nu kan vara så gör jag det ( Utan för den sakens skull riskera andras liv! ). Finns det ngt mer irriterande när ngn håller på o blinka o tuta när du har kört om dom?. Fan då har man bra lust o stanna o ge dom en fet smäll!...

Man kör ju hoj för att det är roligt, o det är hemskt roligt att köra lite utmanande om man kan formulera sig så?...

Min högst personliga åsikt såklart!

Håller med dig om att det ÄR skitkul att köra och att det är näst intill omöjligt (i sverige i alla fall) att köra lagligt och ha riktigt kul!

Men inte fan (ursäkta språkvalet) skall jag bli irriterad/förbannad över om någon som jag råkar skrämma också påtalar det för mig vid första bästa tillfället! Jag får väl stå mitt kast helt enkelt! Om jag bryter mot lagen får jag väl också acceptera att vissa människor blir irriterade (det är ju deras problem).

Visst jag kan också tycka att de som blinkar på mig när jag har kört om den är löjliga! Men bilföraren som inte såg mig komma i 2x hastighetsbegränsningen när han/hon skulle köra ut från sin lilla gård på 70-sträckan som jag har som favoritväg har sin fulla rätt, enl. mig, att inte bara bli skiträdd utan också heligt förbannad på mig! Det är ju trots allt jag och inte dem som skapade situationen genom att köra så fort (rent hypotetiskt förståss).

det här med att enbart utsätta sig själv för fara är också en klysha för VAR, förutom på bana, kan man köra hoj brytandes mot lagen UTAN att utsätta andra trafikanter för fara. De flesta hojar väger nästan 200 kg och en förare som flyger i luften med sina genomsnittliga 75 kg utgör vare sig man vill eller inte också en minst sagt påtaglig fara för andra oskyddade trafikanter. Och i mycket hög hastighet också för bilister. Att det sedan är MYCKET STÖRRE fara för oss motorcyklister är ju i detta avseendet ovesäntligt!

Trots detta gillar jag att köra hoj och ibland också riktigt fort (tycker jag då!). Skillnaden är att jag inte försöker blunda för verkligheten även om jag ibaldn inte tar det ansvar som man kanske borde! Jag VEWT att jag gör fel med andra ord och ändå gör jag det! Hmm, undrar hur man skulle bli dömd om man erkände det vid en ev. rättegång!? :hihi

// Niklas
 

sharpedge

Året runt
Gick med
4 Dec 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki TL1000R -98
Avarage skrev:
Tycker du är lite ute och cyklar i det blå! För om du är ute och slökör eller har en mindre bra dag, vilket händer oss alla till och från. Och jag kommer idiotkörandes i flera hundra knutar tätt vid sidan om dig, fast i min egna fil. Och du fokuserar på mig i stället för på övriga trafiken i direkt anslutning till dig så torde väl jag ha en del i ansvaret för en ev. olycka. Om än inte hela ansvaret!

Att sedan kanske inte försäkringsbolagen anser så är dock en helt annan fråga, som vi nog alla känner till. Eftersom de bedömmer händelser lite hur som helst!

// Niklas
Cyklar inte ... kör bara motorcykel :rolleyes:

Men om jag ligger och slökör i trafiken och en hoj kommer förbi mig i "flera hundra km/h" som du så fint uttrycker det så hinner jag knappast reagera, vilket i sin tur inte innebär ngn risk för MC-föraren eftersom jag inte hinner flytta bilen åt ngt håll (sen vad "flera hundra knutar" har med en stoppie att göra vet jag inte, iaf inte i en trafikkö). Låter som om snowwhite satt och koncentrerade sig alldeles för mkt på trafiken omkring sin egen bil och inte på bilen framför som hon tydligen var nära att köra in i(min egen tolkning av hennes text).

EDIT: Men skitsamma egentligen, hojföraren klarade sig och det gjorde även snowwhite.
 
Last edited:

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki SV650S -03
Pejo skrev:
Ap ap ap !!!

Var i lagen står det uttryckligen att man inte får bromsa så hårt med en motorcykels frambroms så bakhjulet bringas att lämna kontakt med markytan ???

Seså! Berätta nu!


Jag tror, att en MC måste ha två av varandra oberoende och fungerande bromssystem.
Om bakhjulet är i luften så funkar inte bakbromsen.

Jag brukar för övrigt bli trokrädd när det kommer bilister med fyra låsta hjul mot mig i korsningar ungefär samtidigt som första halkan inträffar.
 

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Västerös
Hoj
Näe
Avarage skrev:
Utan att citera den exakta lagtexten (tar lite för lång tid att leta reda på just nu) så vet vi ju alla att man enl. lag skall framföra sitt fordon på ett trafiksäkert sätt.

Att bromsa medvetet upp hojen på framhjulet är INTE lika trafiksäkert som att ha båda hjulen i backen. Men du har rätt rent hypotetiskt för det är inte förbjudet om man råkar få upp bakhjulet en liten bit under en inbromsning. Men håll med om att det är en hiskerlig skillnad på att få upp bakhjulet en liten bit, som kan ske vid kraftig inbromsning, kontra att göra en stoppies med bahjulet högt upp i det blå!

Sannolikheten för att killen i fråga dessutom råkade få upp bakhjulet (om det nu var en riktig stoppies) oavsikligen är lika med noll. För vad gör den genomsnittliga föraren om bakhjulet börjar komma upp och slå en i ryggen? Släpper bromsen naturligtvis varpå bakhjulet åter igen får kontakt med underlaget!

// Niklas

Det klart att det är skillnad... men, det jag ville ha fram med min fråga, är att det hela landar på subjektvt tyckande, som till slut en domstol måste ta ställning till. Skittråkigt!

Om man är Travis Pastrana eller Valentino Rossi och gör en stoppie (säg, 3-4 dm hög) vid ett stopplyse, skulle du då anse att det är trafikfarligt? Om "kalle på hörnet" gör samma sak ? Precis - subjektivt tyckande.

Alltså - det är inte säkert att det killen gjorde var olagligt. Då tycker jag inte vi dömer honom på förhand heller.

Finns det en text i lagen som handlar om just stoppiesar så vill jag gärna få den läst för mig... jag har gott om tålamod.

Gustav1 skrev:
Jag tror, att en MC måste ha två av varandra oberoende och fungerande bromssystem.
Om bakhjulet är i luften så funkar inte bakbromsen.

På besiktningen ja. Då får väl harry göra flygande besiktning efter stoppiesen då o kolla funktionen.

Gustav1 skrev:
Jag brukar för övrigt bli trokrädd när det kommer bilister med fyra låsta hjul mot mig i korsningar ungefär samtidigt som första halkan inträffar.

Jag med. Men det beror ju på att dom har för MINDRE koll än vad jag har. Snowhite vart ju skrämd av en snubbe som hade MER koll än vad hon hade. :7peta
 
Last edited:

sharpedge

Året runt
Gick med
4 Dec 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki TL1000R -98
Pejo skrev:
Jag med. Men det beror ju på att dom har för MINDRE koll än vad jag har. Snowhite vart ju skrämd av en snubbe som hade MER koll än vad hon hade. :7peta

Eller så kom killen i för hög hastighet och var inte beredd på att bilen framför bromsade in och det blev en stoppie som följd av detta ...
 

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Västerös
Hoj
Näe
sharpedge skrev:
Eller så kom killen i för hög hastighet och var inte beredd på att bilen framför bromsade in och det blev en stoppie som följd av detta ...

Precis! Och hur kan det DÅ vara olagligt att göra allt i sin makt för att inte köra in i framförvarande? (som i sig är olagligt) :tungan
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
sharpedge skrev:
Cyklar inte ... kör bara motorcykel :rolleyes:

Men om jag ligger och slökör i trafiken och en hoj kommer förbi mig i "flera hundra km/h" som du så fint uttrycker det så hinner jag knappast reagera, vilket i sin tur inte innebär ngn risk för MC-föraren eftersom jag inte hinner flytta bilen åt ngt håll (sen vad "flera hundra knutar" har med en stoppie att göra vet jag inte, iaf inte i en trafikkö). Låter som om snowwhite satt och koncentrerade sig alldeles för mkt på trafiken omkring sin egen bil och inte på bilen framför som hon tydligen var nära att köra in i(min egen tolkning av hennes text).

EDIT: Men skitsamma egentligen, hojföraren klarade sig och det gjorde även snowwhite.

Vad jag var ute efter var att man KAN vara delaktig i en olycka och bära skuld för den även om man själv inte krockar/välter.

Håller med dig, alla klarade sig vilket var bra!

// Niklas
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Pejo skrev:
Om man är Travis Pastrana eller Valentino Rossi och gör en stoppie (säg, 3-4 dm hög) vid ett stopplyse, skulle du då anse att det är trafikfarligt? Om "kalle på hörnet" gör samma sak ? Precis - subjektivt tyckande.

3-4 dm anser inte jag vara en stoppies! Åt minstånde inte om man anser sig ha järnkoll på vad man gör! Med det menar jag järnkoll på stoppiesar (he, he, stavas det så?).

En stoppies där jag höjer bakhjulet 3-4 dm precis i sista skedet av inbromsningen kan även jag göra. Och jag anser att jag har koll på läget. Men jag anser inte det vara en stoppies för det!

Nu vet ju inte jag vad snowwhite anser vara en stoppis men de flesta skulle nog vilja se att bakhjulet är något högre än så och dessutom att det sker under en något längre sträcka för att det skall anses att man har järnkoll på sina stoppisar!

Edit:
Ja självklart anser jag det vara trafikfarligt även om Rossie och pojkarna gör stoppisar ute i trafiken. Det handlar ju inte bara om deras körskicklighet utan om andra människor också!

Inte ens Rossi har järnkoll på Lisa 4 år eller Gunnar med nytaget körkort eller ... vad som helst som inte förekommer på en bana så som dieselspill/sand/fellagad asfalt mm. mm. Sedan finns naturligtvis vissa omständigheter som gör att dessa pojkar har större chans att klara av en situation än vad någon av oss andra har det, OM det nu skulle hända. Men störst chans har den som inte utsätter sig för risken och som kör med sunt förnuft!

// Niklas
 
Last edited:

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Ort
Nkpg
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
1. Kör DIN bil trafiksäkert.
2. Se till att kompensera för vad dumheter andra gör som direkt påverkar dig, d v s idiotiska filbyten eller utkörningar i vägbanan som kräver att du väjer/bromsar/tutar.
3. Sitt och titta på allt som inte omedelbart berör dig, såsom kor, flickor, pojkar, motorcyklar och stuntande medtrafikanter.

Det är ganska enkel prioritering.

Visst fan sitter jag och glor efter motorcyklar (ptja, en och annan flicka hinns väl också med) ibland när jag kör bil, och visst har det någon gång medfört att jag fått prova maxprestanda på hejdarfunktionen på ett sätt som inte riktigt var planerat. Men: Mitt fel. Svindumt. Jag skall sluta med det, när jag bara får full kontroll över mina ögonmuskler.

Däremot är det sant att en del motorcyklister och andra som nöjeskör bör tänka sju gånger till på det faktum att de kanske riskerar att skrämma gamla Agda, normalinkompetent bilförare, av vägen trots att marginalerna egentligen är goda och trots att de själva har stenkoll på läget.

Personligen tycker jag väl att en moderat stoppie med goda marginaler i en bilkö som rör sig sakta (om det var så läget var, det går inte att utläsa) är inom gränsen vad som bör kunna tolereras. Goda marginaler skall då vara sådana att en eventuell vurpa inte blir in i ett annat fordon, m a o man är bara sitt eget problem.
 

snowwhite

GOOOO ROSSI!!
Gick med
13 Apr 2004
Ort
Götet
Hoj
Kawasaki ZX6R -03-Såld
sharpedge skrev:
. Låter som om snowwhite satt och koncentrerade sig alldeles för mkt på trafiken omkring sin egen bil och inte på bilen framför som hon tydligen var nära att köra in i(min egen tolkning av hennes text).

EDIT: Men skitsamma egentligen, hojföraren klarade sig och det gjorde även snowwhite.


Det man gör i trafiken, är ju att hålla koll på trafiken runtomkring sig, eller? Sen så var det ju inte så att jag satt o kollade på Mckillen, jag såg han i vänstra backspegeln först och sedan så såg jag stoppisen i vänstra ögonvrån precis när det hände, det var ju därför jag blev lite skraj. Kan man ju lätt förstå tycker jag för om jag satt o kollade på han så hade jag ju uppfattat situationen på ett annat sätt och fattat att han kanske gjorde stoppien medvetet, med det vill jag säga att då hade jag inte blivit lika förvånad.
 

snowwhite

GOOOO ROSSI!!
Gick med
13 Apr 2004
Ort
Götet
Hoj
Kawasaki ZX6R -03-Såld
sharpedge skrev:
Eller så kom killen i för hög hastighet och var inte beredd på att bilen framför bromsade in och det blev en stoppie som följd av detta ...


Det var precis så JAG uppfattade läget. Sen så om han hade planerat stoppien så va bra, kul för han att han hade koll. Men det jag vill säga är att han utsätter andra för fara iaf.
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Domifuling skrev:
Finns nog bara ett sätt att se om det vart rätt eller fel. Vad blev resultatet?

Den här gången gick ju allt bra så då menar du att det var rätt gjort, eller?

Händer samma sak nästa gång mån tro?

Med det resonemanget kan jag alltid köra 170 km/h på favoritvägen eller flat out på delar av vissa andra 70-sträckor, utan att råka ut för en olycka, för det har gått förut! :kocko

// Niklas
 

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Avarage skrev:
Inte ens Rossi har järnkoll på Lisa 4 år

Det var väl mitt på en större väg vad jag läste det som

Avarage skrev:
eller Gunnar med nytaget körkort eller

han borde lärt sig att hålla såpass avstånd så man kan bromsa när oväntade saker inträffar i trafiken ...

Avarage skrev:
vad som helst som inte förekommer på en bana så som dieselspill/sand/fellagad asfalt mm. mm.

Märker man att det är halt så bromsar man ju ner sig till 0 snabbare med båda hjulen i marken än ett och eftersom man har marginaler vid händelser som denna så är det heller inget problem

Avarage skrev:
Sedan finns naturligtvis vissa omständigheter som gör att dessa pojkar har större chans att klara av en situation än vad någon av oss andra har det, OM det nu skulle hända. Men störst chans har den som inte utsätter sig för risken och som kör med sunt förnuft!

// Niklas

Nu menar jag inget illa, men du är väldigt mycket moraltant och är bra på att pracka på andra det.... (eller rädd om oss, vad vet jag...)

//jaG
 

Skorpan

Guest
Avarage skrev:
Ja självklart anser jag det vara trafikfarligt även om Rossie och pojkarna gör stoppisar ute i trafiken. Det handlar ju inte bara om deras körskicklighet utan om andra människor också!

Inte ens Rossi har järnkoll på Lisa 4 år eller Gunnar med nytaget körkort eller ... vad som helst som inte förekommer på en bana så som dieselspill/sand/fellagad asfalt mm. mm. Sedan finns naturligtvis vissa omständigheter som gör att dessa pojkar har större chans att klara av en situation än vad någon av oss andra har det, OM det nu skulle hända. Men störst chans har den som inte utsätter sig för risken och som kör med sunt förnuft!

// Niklas
Hur orkar du gnälla så för en liten stoppie???
Är det inte så att fortkörning tar mer skada om man skulle vurpa?? Jag menar bara att det kan finnas grus,en bil kan köra ut från nån korsning,ett rådjur kan springa ut från skogen...whatever...
Jag tycker att du borde ta tag i dina kompisar först och göra nåt åt det INNAN du hackar på andra (fan ta den här dubbelmoralen)

citat average: Du och alla andra som vill bilda sig en uppfattning om vad KMK är och om det passar dig/er eller inte är självklart hjärtligt välkommna ner på en onsdag kväll eller söndag kväll för en fika eller någon av de tisdagar / torsdagar då vi kör en runda mellan 9 - 23 mil inkl. fika.
Idag kör vi därför i två grupper på olika dagar för att försöka stilla behovet av åkning för så stor grupp som möjligt. Men eftersom det är vi medlemmar själva som står för denna aktiviteten så varierar föråkare varför både tempo, vägval och slutmål varierar en aning.
Som jag skrev när det gäller TT (Tisdags Touring) så brukar vi köra lite fortare än på torsdagarna. Även den verksamheten riktar sig till ALLA inom KMK oavsett vilken typ av hoj man kör så ÄVEN sporthojar. Om tempot är att anse som touringtempo eller sporthojstempo eller vansinne beror nog snarare på vilken erfarenhet man har själv men också på föråkaren som sagt var varierar från gång till gång!

yepp,jag kör oxå fort ibland men så gnäller jag inte på andra heller... :7peta

EDIT: att köra fort är minst lika oansvarligt och straffbart som och lägga en liten stoppie :tummenupp
 
Last edited:

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Zeb_Macahan skrev:
Nu menar jag inget illa, men du är väldigt mycket moraltant och är bra på att pracka på andra det.... (eller rädd om oss, vad vet jag...)

//jaG

Å då tar jag det som en komplimang då! :banana :tungan

// Niklas
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Skorpan skrev:
Hur orkar du gnälla så för en liten stoppie???
EDIT: att köra fort är minst lika oansvarligt och straffbart som och lägga en liten stoppie :tummenupp

Jag gnäller inte! Men det finns uppenbarligen folk här som inte tycks tro att det de gör är farligt även för andra. Till skillnad mot dem VET jag att det jag gör också KAN vara farligt för andra. Dvs jag föringar inte eller förstränger, vilket som man vill, verkligheten. Den finns där vare sig jag bryter mot lagar och förordningar eller inte. Jag behöver ju inte leva i en fantasivärld för det!

DET är vad mina inlägg i denna tråden handlar om! Sedan skiter jag i att någon gör en stoppies eller uiilar bara man gör det med någorlunda sunt förnuft, vilket nog de flesta här förmodligen gör!

// Niklas
 

Skorpan

Guest
Avarage skrev:
Jag gnäller inte! Men det finns uppenbarligen folk här som inte tycks tro att det de gör är farligt även för andra. Till skillnad mot dem VET jag att det jag gör också KAN vara farligt för andra. Dvs jag föringar inte eller förstränger, vilket som man vill, verkligheten. Den finns där vare sig jag bryter mot lagar och förordningar eller inte. Jag behöver ju inte leva i en fantasivärld för det!

DET är vad mina inlägg i denna tråden handlar om! Sedan skiter jag i att någon gör en stoppies eller uiilar bara man gör det med någorlunda sunt förnuft, vilket nog de flesta här förmodligen gör!

// Niklas
Nähepp,om du inte gnäller vad gör du då?? :va
Om du nu tycker att du är farlig för andra så gör nåt åt det!! Återigen: man ska ha rent mjöl i påsen själv innan man öppnar käften o gnäller på andra och yepp,du bryter tydligen mot lagar och förordningar eftersom du kör för fort vilket är minst lika farligt om inte värre än en kontrollerad stoppie.
Så kan vi lägga ner det här kacklet (dubbelmoralen) nu?? :tummenupp
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top