roffe_s
nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Förstår jag det hela rätt är ISA eller Intelligent Speed Adaption den stora grejen och nästa heta potatis på den internationella scenen just nu, ett första steg för att tvinga oss bångstyriga trafikanter att lyssna till husbondens - eller för all del storebrors - röst via digitala ”hjälpmedel” i skön förening med våra fordons ECU.
Och efter att ha deltagit i Volvos stora lansering av nya V60CC på isbanorna utanför Luleå senaste helgen är det bara att inse att fordonens kommunikation via molntjänster är verklighet redan idag. Får jag t ex en sladd på en speciell plats kommer Era bilar att varna för halka om Ni närmar Er platsen i annat fordon. Vem sa att trafikanten ägde rätt till sin egna data?
Här förefaller i första hand de europeiska MC-organisationerna stå inför ett relativt snart vägval kring hur vi ska agera fortsättningsvis. I min värld ser jag väl tre hufvudspår:
1 - Applådera gillande och nicka till alla att det är väl äntligen på tiden att det händer något. Kanske blåser det över?
2 - Mobilisera alla tvåhjulsburna krafter till massiva protester och aktioner med argument som kränkning av den personliga integriteten, storebrorsfasoner och att vi vill ha vår frihet kvar.
3 - Avvaktande gnida handen mot hakan, humma en del och lära så mycket som möjligt om tekniken för att sedan finslipa argumenten.
Nr 1 känns inte som något sexigt alternativ och lär kosta mycket trovärdighet. Tyvärr förefaller inte alla tungviktare inom MC-världen inse konsekvenserna av ett sådant agerande. Alternativ 2 riskerar å andra sidan bara att brännmärka oss som talibaner, diskvalificera oss från beslutsfattande och alienisera oss i debatten. Alternativ 3 kanske ändå är ett smart val i nuläget, kunskap är som bekant grunden för framgångsrik argumentation i ett senare och skarpt läge?
Med exempel som det europeiska ABS-direktivet eller nationella beslut om elektroniska bojor för yrkestrafiken i relativt färskt minne tror jag denna fråga kan hetta till snabbare än vi anar, som ett första steg på vägen mot autonomi. Så mycket att göra, så lite tid och resurser...
Och efter att ha deltagit i Volvos stora lansering av nya V60CC på isbanorna utanför Luleå senaste helgen är det bara att inse att fordonens kommunikation via molntjänster är verklighet redan idag. Får jag t ex en sladd på en speciell plats kommer Era bilar att varna för halka om Ni närmar Er platsen i annat fordon. Vem sa att trafikanten ägde rätt till sin egna data?
Här förefaller i första hand de europeiska MC-organisationerna stå inför ett relativt snart vägval kring hur vi ska agera fortsättningsvis. I min värld ser jag väl tre hufvudspår:
1 - Applådera gillande och nicka till alla att det är väl äntligen på tiden att det händer något. Kanske blåser det över?
2 - Mobilisera alla tvåhjulsburna krafter till massiva protester och aktioner med argument som kränkning av den personliga integriteten, storebrorsfasoner och att vi vill ha vår frihet kvar.
3 - Avvaktande gnida handen mot hakan, humma en del och lära så mycket som möjligt om tekniken för att sedan finslipa argumenten.
Nr 1 känns inte som något sexigt alternativ och lär kosta mycket trovärdighet. Tyvärr förefaller inte alla tungviktare inom MC-världen inse konsekvenserna av ett sådant agerande. Alternativ 2 riskerar å andra sidan bara att brännmärka oss som talibaner, diskvalificera oss från beslutsfattande och alienisera oss i debatten. Alternativ 3 kanske ändå är ett smart val i nuläget, kunskap är som bekant grunden för framgångsrik argumentation i ett senare och skarpt läge?
Med exempel som det europeiska ABS-direktivet eller nationella beslut om elektroniska bojor för yrkestrafiken i relativt färskt minne tror jag denna fråga kan hetta till snabbare än vi anar, som ett första steg på vägen mot autonomi. Så mycket att göra, så lite tid och resurser...
Last edited: