Lätt MC Enduro/Cross/Supermotard

Replica

Ny medlem
Gick med
17 Oct 2005
Hoj
Harley-Davidson XL1200L -07
Svanen skrev:
Vilket tjöt det blev i den tråden :tomten

GG/KTM är crossar. Visst kan man köra på motorväg men hur kul är det att ligga i 80km/h för att inte varva för mycket?

Det är säkert skitkul att ha en GG/KTM men det skulle inte funka för mig.

Jag har en GG ÅF 5km från mig och funderade på att köpa en innan jag hittade MXen men jag måste kunna åka på lite längre turer också! :)

Alltså jag är inte så hajj på sånt här.. Men vad är de som gör att man kan åka på längre turer med mx:en men inte med gg/ktm ? För visst är mx:en en två taktare ocksÅ ?

Last edited:

AndersJohansson

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2005
Hoj
Letar ratbike
Replica skrev:
Alltså jag är inte så hajj på sånt här.. Men vad är de som gör att man kan åka på längre turer med mx:en men inte med gg/ktm ? För visst är mx:en en två taktare ocksÅ ?

Jo men det handlar om vilket effektuttag du har. :7peta

Generelt:

Högeffekt= mycket slitage/service
Lågeffekt= mindre slitage/service.

Last edited:

Svanen

Psykos Pilot
Gick med
1 Feb 2004
Hoj
Ingen just nu
AndersJohansson skrev:
Jo men det handlar om vilket effektuttag du har. :7peta

Generelt:

Högeffekt= mycket slitage/service
Lågeffekt= mindre slitage/service.

Exakt.

Min hoj ligger på 28hk original.
GG/KTM ligger vell närmare 40hk?

Nu har jag iof 154cc och effektsystem men den är inte så stark som 40hk iallafall.

-Rosen-

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
4e 690n står i garaget, nu SMC
men om man har runt 28 borde man då inte ligga på nästan fullvarv i motorvägs fart, medans om man har 40 så ligger man på lite lägre varv och sliter mindre?

whitesnake

vad ska man skriva här??
Gick med
2 Sep 2004
Hoj
suzuki dr650se -00
-Rosen- skrev:
men om man har runt 28 borde man då inte ligga på nästan fullvarv i motorvägs fart, medans om man har 40 så ligger man på lite lägre varv och sliter mindre?

beror ju på drevningen... men jag tror inte det är så stor skillnad på vad man varvar i motorvägsfart, offroadare är ju som sagt inte gjorda för att köra fort så

Svanen

Psykos Pilot
Gick med
1 Feb 2004
Hoj
Ingen just nu
-Rosen- skrev:

Haha i fullvarv gör min nästan 140km/h :tungan

Det har att göra med drevning, motorkaraktär mm. Min hoj har antagligen ganska mycket "snabbare" drevning än din. Om jag jämnför med min RM125-02 så har RMen mycket lägre drevning. Går inte att ligga i 100km/h i många sekunder pga att den nästan fullvarvar.

Mitt tips till trådskaparen är att köpa en billigare hoj med lägre kraftuttag och lägga resten av pengarna på schysst utrustning och sedan spara resten till en riktig Motard.

Replica

Ny medlem
Gick med
17 Oct 2005
Hoj
whitesnake skrev:
beror ju på drevningen... men jag tror inte det är så stor skillnad på vad man varvar i motorvägsfart, offroadare är ju som sagt inte gjorda för att köra fort så

Betyder de att om man drevar om en gasgas/ktm så skulle den hålla för en längre motorvägskörning ?

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Replica skrev:
Betyder de att om man drevar om en gasgas/ktm så skulle den hålla för en längre motorvägskörning ?

Både ja och nej.. Den kommer hålla bättre efter som den intevarvar sönder men den skulle gå tungt å bli varm för det..

Köp en crm. Min gör 150 i 5:an och 140 i 6:an dvs 6:an är ren över växel för att man ska kunna köra landsväg. Ligger på ca 6500 rpm i hundra.

Hur långt har ni igentlien kört med en 125:a som längst på stor väg? Jag fundera på att köra från skåne till stockholm, men tack vare dels körskolan dels mig själv gjorde jag aldrig de. Hade de gått?

Svanen

Psykos Pilot
Gick med
1 Feb 2004
Hoj
Ingen just nu
prulle skrev:
Både ja och nej.. Den kommer hålla bättre efter som den intevarvar sönder men den skulle gå tungt å bli varm för det..

Köp en crm. Min gör 150 i 5:an och 140 i 6:an dvs 6:an är ren över växel för att man ska kunna köra landsväg. Ligger på ca 6500 rpm i hundra.

Hur långt har ni igentlien kört med en 125:a som längst på stor väg? Jag fundera på att köra från skåne till stockholm, men tack vare dels körskolan dels mig själv gjorde jag aldrig de. Hade de gått?

Allt går. Jag har åkt 30-40 mil på en dag. Det var inga större problem, förrens jag steg av hojen. Ont i ben mm. Bara du stannar och tar någon paus och så så ska det nog funka!

Replica

Ny medlem
Gick med
17 Oct 2005
Hoj
prulle skrev:

Men den går väl inte så tungt på rak väg ? Motorväg är ju oftast rak, ibland kan de gå lite uppåt.

NSR_Martin

Vill man så kan man.
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
KTM 660 -04
DaWoos skrev:
rs:en är utvecklad för bana, sluta nu komma med massa påhitt, ta fram exakta fakta om dom o jämnför bara? :fatta!
Eller så skaffar du dig lite grund o stå på för det du säger innan du sticker ut hakan.
Om nu Aprilia RS är byggd för bana, varför är då Honda RS fan så mycket snabbare...? Aprilia är en baninspererad gathoj eller nått i den stilen, för nån ren värstingbanhoj är det inte... Vad jag tyckte så verkade aprilian snabbare i kurvorna men KTMen snabbare på rakorna... Vad är det som är så lustigt?

Måste va svårt o leva i konstant tunnelseende i tron om att aprilian är bäst på allt :tungan

(citera två sidor gammalt inlägg, jaja, kände bara att det kunde va vettigt o svara.)

NSR_Martin

Vill man så kan man.
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
KTM 660 -04
Får väll lägga in lite egna tankar om det här med hojval, jag som ändå har lite erfarenhet av gatreggad "cross"...

Jag skulle aldrig vilja ha enbart min husky/ktm/gasgas, dom är satans hetsiga, efter en mil har jag träsmak, efter två har man vibrerat sönder, efter tre så stannar man o avlider vid vägkanten, typ. Jäkligt rolig bushoj, finns nog inte många 125or som är så roliga o köra och som har så bra drag, askull o brumma runt i skogen o busrundor i stan, köra fett på bakhjulet :)rolleyes) osv, men. Hojåkning är mer än så.

En fin sommardag skulle inte jag tillbringa hela dan i stan o busa runt, då vill jag ge mig ut på lite längre turer o köra lite goa vägar med mina kompisar, det GÅR inte på en enduro, även om man skulle dreva om den väldigt mycket tror jag motorn fortfarande är välidgt hetsig o lessam o köra långt med. Med orginaldrevning är allt över 70 bara ren pina, hehe

Min NSR o min Husky kompletterar varann perfekt, NSR är asgo o köra fina vägar o lite längre sträckor, samt transportera sig med, och framförallt bankörning!
Huskyn är kanonkul o busa o (försöka)stunta med, köra i skogen osv osv... Lekhoj mao.

Hade jag haft en hoj, så hade det varit NSRen. Men, ni som vill ha offroad/motard, hade det varit jag så hade jag köpt en CRM/DT, finns det nån hoj som är mer mångsidig än dom? Allt jag skrev ovan kan dom, visst, dom kanske inte är riktigt lika bra på varje grej, men dom är så mångsidiga så det blir kul iaf, man har en hoj man kan busa med, köra i skogen o på grusvägar, men samtidigt köra längre sträckor, fina vägar, osv osv! Den "perfekta kompromissen" :tummenupp

Just my 2 cent...

EDIT: Måste bara tillägga:
Självklart beror det på vad man vill få ut av hojåkningen, dom som inte tycker det är nån menning o köra längre sträckor o mest vill busa i stan osv, då är ju landsvägsreggad enduro ett perfekt val, dom ÄR asroliga o köra :)

Och istället för o köpa en motard för 50k+ så hade ju jag heldre tagit en sporthoj o en ktm/gasgas/husky...

Last edited:

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
NSR_Martin skrev:
Får väll lägga in lite egna tankar om det här med hojval, jag som ändå har lite erfarenhet av gatreggad "cross"...

Jag skulle aldrig vilja ha enbart min husky/ktm/gasgas, dom är satans hetsiga, efter en mil har jag träsmak, efter två har man vibrerat sönder, efter tre så stannar man o avlider vid vägkanten, typ. Jäkligt rolig bushoj, finns nog inte många 125or som är så roliga o köra och som har så bra drag, askull o brumma runt i skogen o busrundor i stan, köra fett på bakhjulet :)rolleyes) osv, men. Hojåkning är mer än så.

En fin sommardag skulle inte jag tillbringa hela dan i stan o busa runt, då vill jag ge mig ut på lite längre turer o köra lite goa vägar med mina kompisar, det GÅR inte på en enduro, även om man skulle dreva om den väldigt mycket tror jag motorn fortfarande är välidgt hetsig o lessam o köra långt med. Med orginaldrevning är allt över 70 bara ren pina, hehe

Min NSR o min Husky kompletterar varann perfekt, NSR är asgo o köra fina vägar o lite längre sträckor, samt transportera sig med, och framförallt bankörning!
Huskyn är kanonkul o busa o (försöka)stunta med, köra i skogen osv osv... Lekhoj mao.

Hade jag haft en hoj, så hade det varit NSRen. Men, ni som vill ha offroad/motard, hade det varit jag så hade jag köpt en CRM/DT, finns det nån hoj som är mer mångsidig än dom? Allt jag skrev ovan kan dom, visst, dom kanske inte är riktigt lika bra på varje grej, men dom är så mångsidiga så det blir kul iaf, man har en hoj man kan busa med, köra i skogen o på grusvägar, men samtidigt köra längre sträckor, fina vägar, osv osv! Den "perfekta kompromissen" :tummenupp

Just my 2 cent...

EDIT: Måste bara tillägga:
Självklart beror det på vad man vill få ut av hojåkningen, dom som inte tycker det är nån menning o köra längre sträckor o mest vill busa i stan osv, då är ju landsvägsreggad enduro ett perfekt val, dom ÄR asroliga o köra :)

Och istället för o köpa en motard för 50k+ så hade ju jag heldre tagit en sporthoj o en ktm/gasgas/husky...
Mycket bra skrivet. :Bugar
Men om vi går lite ot så tyckte jag när vi körde i jkpg att de som körde större motard hade rätt skoj de också. :tummenupp

NSR_Martin

Vill man så kan man.
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
KTM 660 -04
philsson skrev:
Mycket bra skrivet. :Bugar
Men om vi går lite ot så tyckte jag när vi körde i jkpg att de som körde större motard hade rätt skoj de också. :tummenupp
Korta ner långa inlägg när du citerar dom :mattias

Nu diskuterade vi 125cc motarder, tung motard är en helt annan sak ju.

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
NSR_Martin skrev:
Korta ner långa inlägg när du citerar dom :mattias

Nu diskuterade vi 125cc motarder, tung motard är en helt annan sak ju.
men om du ska klaga på att 125an vibrerar... :hihi... no comments..

NSR_Martin

Vill man så kan man.
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
KTM 660 -04
philsson skrev:
men om du ska klaga på att 125an vibrerar... :hihi... no comments..
Det är ju så små o intensiva vibrationer, i en tung motard så blir det mer massagebänk i varierande tempo, så det är inte lika farligt :hihi

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
NSR_Martin skrev:
Det är ju så små o intensiva vibrationer, i en tung motard så blir det mer massagebänk i varierande tempo, så det är inte lika farligt :hihi
glömde det.. och i kombination med grovmönstrade endurodubb.. :yoparty

-Rosen-

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Svanen skrev:
Haha i fullvarv gör min nästan 140km/h :tungan

Det har att göra med drevning, motorkaraktär mm. Min hoj har antagligen ganska mycket "snabbare" drevning än din. Om jag jämnför med min RM125-02 så har RMen mycket lägre drevning. Går inte att ligga i 100km/h i många sekunder pga att den nästan fullvarvar.

Mitt tips till trådskaparen är att köpa en billigare hoj med lägre kraftuttag och lägga resten av pengarna på schysst utrustning och sedan spara resten till en riktig Motard.
skulle inte tro det, med tanke på att min är drevad för race

Svanen

Psykos Pilot
Gick med
1 Feb 2004
Hoj
Ingen just nu
-Rosen- skrev:
skulle inte tro det, med tanke på att min är drevad för race

För race?

Vad har du för varv i maxhastighet?

Jag har runt 12k rpm..
Men vilket fall så håller min hoj längre än din om vi kör exakt lika hetsigt och byter olja mm så ofta som man borde. Om det inte uppstår några finurliga fel :rolleyes:

Last edited:

-Rosen-

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Svanen skrev:
För race?

Vad har du för varv i maxhastighet?

Jag har runt 12k rpm..
Men vilket fall så håller min hoj längre än din om vi kör exakt lika hetsigt och byter olja mm så ofta som man borde. Om det inte uppstår några finurliga fel :rolleyes:
visst håller din bättre, men jag tror inte att min skär så fort som framhjulet nuddar påfarten som vissa verkar tro.

Nyheter
Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende