Lätt mc/ föräldrarna

Anderberg

Aldrig nöjd
Gick med
29 Nov 2006
Ort
Färingsö
Hoj
KTM EXC 450 -09, KTM EXC 300 -09
För mig vare så att morsan inte gillade att ja körde trimmad moppe:confused: , så hon betalade kortet. Sa sedan till farsan att jag behövde en hoj. Jag och farsan köpte hoj, och han påpekade att man behövde skydd och vipps så hade man det med:tummenupp
 

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Jag fick välja, konfrimera mig eller alla körkort betalda.
 

Micke_RS

KingeN
Gick med
2 Apr 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Till salu!
För morsan fick jag inte ha lätt mc men moppe och för farsan fick jag inte ha moppe men lätt mc, av den anledning att man får en riktig utbildning med A1. Då föreslog morsan att jag skulle ta A1 kort och köpa en moppe men hon förstod senare att det inte var ett alternativ ^^ :)
 

NiklasL

Söker balansen
Gick med
21 Feb 2006
Ort
Örebro
Hoj
954rr -02, cx500 -78, 525exc -07
Det brukar ju vara så att föräldrarna tycker att det är farligt och så menar jag:) Jo jag tycker också att det är en självklarhet:D

Farligt?:D

Då är det ju farligare med moppe där man inte har någon utbildning. Tänk på vilka som kör värst i stan(förutom cyklisterna), det är alla moppar som inte har något trafikvett. Dom kör på cykelbanor, gångvägar, full gas förbi övergångsställen och på fel sida av vägen titt som tätt. Jag har då aldrig sett någon som kör A1 och har en riktig utbildning åka på det viset. Med A1 lär man sig trafikvett och att hålla uppsikt på vart man har folket omkring sig så man inte kör som en idiot och drar rakt in i dem.

Med A1 har du förmodligen också mycket mer skydd på dig än när du kör moppe.

Här har du väl kanske lite argumentationstext till dina föräldrar, inget påhittat, bara ren fakta.:tummenupp
 

BigM

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2007
Ort
västerås
Hoj
CBR600RR-05
Farligt?:D

Då är det ju farligare med moppe där man inte har någon utbildning. Tänk på vilka som kör värst i stan(förutom cyklisterna), det är alla moppar som inte har något trafikvett. Dom kör på cykelbanor, gångvägar, full gas förbi övergångsställen och på fel sida av vägen titt som tätt. Jag har då aldrig sett någon som kör A1 och har en riktig utbildning åka på det viset. Med A1 lär man sig trafikvett och att hålla uppsikt på vart man har folket omkring sig så man inte kör som en idiot och drar rakt in i dem.

Med A1 har du förmodligen också mycket mer skydd på dig än när du kör moppe.

Här har du väl kanske lite argumentationstext till dina föräldrar, inget påhittat, bara ren fakta.:tummenupp

Joo tack jag behöver lite tipps :)
 

HannesH

Ja fiiiifan!
Gick med
11 Sep 2005
Ort
Lund
Hoj
KTM 625 SMC ¤ KTM 250 SX-F ¤ KTM 125 SX ¤ Ch-Racing WSM & en liten söt Ten7
2826330 Varför skulle man INTE får skaffa 125a? Det är ju bra mycket bättre än att åka runt på en trimmad moppe. Så resonerade iaf mina föräldrar då tiden begav sig.
men hannes, inte ska du ha moppe?

om du inte köper en moppe, så hjälper vi dig/bjuder dig på 125:a?

det är ju mycket säkrare osv...


det e fan lite sant, me tanke på att 99% av alla moppar e oseriösa och kör som..:tomten

2827798 Farligt?:D

Då är det ju farligare med moppe där man inte har någon utbildning. Tänk på vilka som kör värst i stan(förutom cyklisterna), det är alla moppar som inte har något trafikvett. Dom kör på cykelbanor, gångvägar, full gas förbi övergångsställen och på fel sida av vägen titt som tätt. Jag har då aldrig sett någon som kör A1 och har en riktig utbildning åka på det viset. Med A1 lär man sig trafikvett och att hålla uppsikt på vart man har folket omkring sig så man inte kör som en idiot och drar rakt in i dem.

Med A1 har du förmodligen också mycket mer skydd på dig än när du kör moppe.

Här har du väl kanske lite argumentationstext till dina föräldrar, inget påhittat, bara ren fakta.:tummenupp
precis så la mina föräldrar upp det FÖR mig..:hihi

så de va bara att tacka..men sen blev det dock fete diskussion och va nära att skita sig när det kom till köp av mc, men det är nästa steg..:D
 
Last edited:

Ahlvik

Madman
Gick med
1 Jun 2006
Ort
Borås
Hoj
Hyosung Karion RT 125
Jag hade redan sagt det i flera år at jag skulle ha lätt mc när jag blir 16, och pappa kör också mc så han hade inget emot det. Mamma kör också mc men hon ska ju självklart hålla på och vara orolig och tönta sig, men det är ju knappast påverka mit beslut hehe
 

Lindell90

Médlämm
Gick med
21 Jan 2007
Ort
Jönköping, Mullsjö
Hoj
YZF Thundercat 600 -97
Hej
Jag undrar hur ni 125 åkare gjorde för att övertyga föräldrarna om att ni skulle köpa lätt mc.

Vad tyckte dom om det?
Hur gjorde ni för att övertyga dom?

Tacksam för svar:)

mina föräldrar blev lättade att jag hellre tog en utbildning + kortet istället för att köpa en moppe och köra halvt ihjäl sig...
 

Vinne

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2006
Ort
Malmö
Hoj
KTM 660 / ER6-N
Min mamma o pappa tyckte osså så är det inte dags att byta upp dig.. Sen var det föratt mossan ville att jag skulle köra lagligt. Körde trimmad moppe o det gillade hon inte så hon tyckte att ja skulle skaffa nåt som gick hyffsat men ändå var lagligt. :p
 

NiklasL

Söker balansen
Gick med
21 Feb 2006
Ort
Örebro
Hoj
954rr -02, cx500 -78, 525exc -07
Okej/ jag ser att du har en cbr 125 är dom sköna elr?

Dem är helt okej, slöa jämfört med 2-t, men är det inte motvind så går dem att få upp ca 130-135km/h. Minns att jag blev ganska paff när en polare med cbr hängde på min tdr, nog för att min var varvtalsstrypt, men ändå.

Lite små men det göra dem bara mer lätthanterliga, bara man inte är FÖR lång.
Minns att när jag körde upp på en sådan när jag var 16 så hade den en tendens att gå i sidled vid hård inbromsning:näsblod

Men i övrigt, ja det är en helt okej, hållbar hoj.
 

Madrock

Road slickers
Gick med
18 Jul 2006
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha MT-09 2016
Farsan vill hellre att jag ska köpa en bil men jag är mer interisserad av motorcyklar så jag hoppas att jag får ta lätt mc kort nu till sommaren, lite tjat kanske hjälper.

Jag har ett enkelt svar på ditt problem :p Du kan få köpa en bil av mig (opel Omega från 91 KOMBI) För 4 papp (visserligen e topplockspackningen paj men iaf) Då Har du bilen som dom ville att du skulle ha. Sen Skaffar du 4000 till (jag antar att du har räknat ut så du ska ha råd precis) så köper du hojen och tar kortet sen. Då kan dom inte säga att dom tycker du ska spara till bil eftersom du redan har en då.


Lycka till
 

Torrfarfar

Torrfarfar
Gick med
29 Dec 2006
Ort
Malevik (GBG)
Hoj
Svart Kawa
Min farsa sa till mig när jag va 14 att om jag sket i moppe så skulle jag få lätt å sen en tung om jag sket i moppe å inte konfimerade mig:tuttar
Orka fjutta omkring på en moppe som låter den ska trilla isär när som helst:huvet
 

BigM

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2007
Ort
västerås
Hoj
CBR600RR-05
Jag har ett enkelt svar på ditt problem :p Du kan få köpa en bil av mig (opel Omega från 91 KOMBI) För 4 papp (visserligen e topplockspackningen paj men iaf) Då Har du bilen som dom ville att du skulle ha. Sen Skaffar du 4000 till (jag antar att du har räknat ut så du ska ha råd precis) så köper du hojen och tar kortet sen. Då kan dom inte säga att dom tycker du ska spara till bil eftersom du redan har en då.


Lycka till

Joo det är sant det du säger men vi får se/hoppas på det bästa, då kanske det blir en mc.:)
 

Stuntrider

Stunt!!!!
Gick med
27 Sep 2006
Ort
Ulricehamn
Hoj
Stunthoj
Har alltid haft ett stort intresse för Mc kört sen ja va liten också
Spelar ingen roll vad era föräldrar säger, gör det ni känner för!
det är eran framtid:D


Eller ja kanske har fel ?:hihi
 

alx_91

Ny medlem
Gick med
21 Mar 2007
Ort
åland
Hoj
honda nsr 125
nsr125

hej, ja ska faktiskt köpa en nsr125 imorrn :).
de ha vart väldigt mkt tjat men efter att jag betalar hojen.
och de kan betala skydd o sånt. :)
dessutom fick min syster köpa 125:a men hon gjorde missen o vart fasst av snuten! ;P
men nu e de honda nsr 125 för mej iaf! :)
hoppas du också lyckas :)
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top