Lätt- och svårsålda hojar

sir Urban

Inte riktigt som jag borde på nåt sätt
Gick med
16 May 2004
Ort
Kalmar
Hoj
R1 - 04 Raceversion
yonsson skrev:
Monster ska väl vara jävligt lättsålda har jag hört. Kan tänka mig att TL1000 är relativt lättsålda oxå (detta är dock en ren gissning, men det verkar finnas ett stort intresse för just TL1000). En av de svåraste hojarna att sälja måste ju vara cagiva raptor.

Kan förstå om en TL1000 är lättsåld då många gillar stuket och motorn i den, men varför skulle det innebära att en Raptor är svårsåld då det är samma motor i dessa? Eller har jag fel? Det är ju inte så att det dräller av annonser på raptorn så det går nog att bli av med dem.
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
CorbenDallas skrev:
Jag har två exempel, hur många har du? :fatta!

Precis samma sak du snackar om gällande Gixxer o R1 gäller ju tex en TLR eller liknande hoj. Vem låter INTE sin TLR gå på bakhjulet tex?
Det är inte bara motorn som slits på en motorcykel...

DU säger det själv, en hoj som sköts rätt kan gå hur långt som helst. Har det nån betydelse då om det är en V-twin eller inte? NOPE!!!!

Dessutom har du fel. VISSA R1or eller GSXR byter ägare ofta, inte alla. Visst ökar risken att hojen missköts med fler ägare, men den behöver inte ha blivit det!

Vart vill du egentligen komma med ditt "troende"?


Du har helt rätt. Jag har inga exempel och har inte heller påstått mig sitta med sanningen (vilket du gjorde via dina två exempel [!?], du "tog ju reda på sanningen" ). Jag spekulerade bara. Det var du som blev upprörd..

Vissta är en MC mer än en motor och vissta kan en TL vara minst lika misshandlad som en R1 eller gixxer. Men V-twinnar behöver inte varvas lika mycket och därför kanske de inte slits lika mycket. Det kanske inte är så, men folk (köpare) kanske spekulerar så. Precis som jag spekulerar nu. Och spekulationer styr mer än du tror (ex aktiemarknaden). Ex. begagnatvärde..

EDIT: Jag vill inte komma ngnstans med mitt "troende". Jag vill bara uttrycka min åsikt på detta eminenta forum. Jag tror mig ha rätt till att tro en sak och tycka det, även om inte det är absolut sanning. Eller du pratar bara om det du absolut är säker på? Du pratar bara i termer av fakta?
 
Last edited:

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
CorbenDallas skrev:
Och vilka belägg har du för det??? Är du igång o tror nu igen?


Jepp. :) Det är vad jag tror. Problem?

Kolla upp en R1 som gått över 4000 mil o kolla hur många ägare den haft. I majoritet kommer den hojen haft många ägare.
 

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Två svarta och en röd
Zee skrev:
Du har helt rätt. Jag har inga exempel och har inte heller påstått mig sitta med sanningen (vilket du gjorde via dina två exempel [!?], du "tog ju reda på sanningen" ). Jag spekulerade bara. Det var du som blev upprörd..

Vissta är en MC mer än en motor och vissta kan en TL vara minst lika misshandlad som en R1 eller gixxer. Men V-twinnar behöver inte varvas lika mycket och därför kanske de inte slits lika mycket. Det kanske inte är så, men folk (köpare) kanske spekulerar så. Precis som jag spekulerar nu. Och spekulationer styr mer än du tror (ex aktiemarknaden). Ex. begagnatvärde..

Jag erbjöd dig två sanningar. Bättre än inga o taskiga spekulationer i min bok.

Jag kan förstå resonemanget med varvtalen, men jag undrar om det verkligen ÄR så. Hade varit kul att veta.
Spekulationer beror på okunskap. Varför inte ta reda på hur saker o ting ligger till istället? Du har rätt i att spekulationer styr mkt. Trist nog kan man väl säga...
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
CorbenDallas skrev:
Jag erbjöd dig två sanningar. Bättre än inga o taskiga spekulationer i min bok.

Jag kan förstå resonemanget med varvtalen, men jag undrar om det verkligen ÄR så. Hade varit kul att veta.
Spekulationer beror på okunskap. Varför inte ta reda på hur saker o ting ligger till istället? Du har rätt i att spekulationer styr mkt. Trist nog kan man väl säga...


Igen. Du har rätt. :)
Men jag har inte tid just nu att ta reda på hur det egentligen ligger till..

Sorry att tråden spåra ur. Lite off topic...
 

Poacher

Muskelhojspilot.
Gick med
20 Sep 2004
Ort
Uppland
Hoj
cb1100
Då kan vi kasta in att en V-twin har tyngre kolvar bla, den kan mycket väl ta mer skada än en rad4a.
Jag tror inte det kommer visa sig att TL serien är den tåligaste hojen på marknaden, inte heller R1, men kanske av andra orsaker än motorras.

Det har bevisats förr att gamla rad4or kunnat gå långt, det handlar om service och skötsel enbart, annars vill jag ha bevis att det finns ett konstruktionsfel på just rad4or som gör att de inte håller mer än 5000 mil.
 
Last edited:

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Två svarta och en röd
Zee skrev:
Jepp. :) Det är vad jag tror. Problem?
Ja, det är det när du säger till folk att det kan dom glömma...

Zee skrev:
Kolla upp en R1 som gått över 4000 mil o kolla hur många ägare den haft. I majoritet kommer den hojen haft många ägare.

Antagligen har dom haft fler än en ägare iallafall. Att det i sin tur är samma sak som att den blivit misskött är ju inte helt enligt sanningen överrensstämmande. Det kan du ju faktiskt inte veta.
 

Erol

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2003
Ort
Västerås
Hoj
Såld
Von Vettet skrev:
har de senaste 3 säsongerna haft 5 sporthojar
R1-98
R1-99
GSX1000-R-03
R1-99
CBR929

Alla har sålts av i ett ruskigt tempo. Som någon ovan sa:" Det handlar om rätt pris". Vill man vara girig och tro på överpriser så tar det tid. Personligen har jag inte haft någon hoj mer än 2 veckor på annons. T.ex satte jag ut annons här på sporthoj gällande min gixxer-03

Den hade gått 200 mil när jag sålde den 2003. Jag begärde 93 lappar och den såldes direkt...samma dag!!!! så det handlar alltid om priset!

Du verkar ha bra koll på nyare sporthojar. Vilken hoj i listan skulle du rekommendera?
 

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Två svarta och en röd
Zee skrev:
Igen. Du har rätt. :)
Men jag har inte tid just nu att ta reda på hur det egentligen ligger till..

Sorry att tråden spåra ur. Lite off topic...

Det är dock en intressant frågeställning. :tummenupp Ingen som vet hur det ligger till?
 

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
2004, Triumph Thruxton
sir Urban skrev:
Kan förstå om en TL1000 är lättsåld då många gillar stuket och motorn i den, men varför skulle det innebära att en Raptor är svårsåld då det är samma motor i dessa? Eller har jag fel? Det är ju inte så att det dräller av annonser på raptorn så det går nog att bli av med dem.
Har sett 3 annonser på raports som har legat uppe i minst en hel säsång så dom verkar inte sådär jätte lättsålda direkt. Men sen finns det ju nästan inga heller.
Å andra sidan kanske dom blir sålda första dagen och det är därför jag inte sett några andra raptors på annons :va
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
CorbenDallas skrev:
Antagligen har dom haft fler än en ägare iallafall. Att det i sin tur är samma sak som att den blivit misskött är ju inte helt enligt sanningen överrensstämmande. Det kan du ju faktiskt inte veta.


Sant. Det vet jag inte. Men jag tror att köparna tror att det automatiskt betyder att de varit misskötta... därav m indre antal köpare vilket ger sämre andrahandsvärde..

Men jag kan ju ha fel, förstås..

Edit: Det känns, generellt, som att ultratwinnar håller ngt bättre andrahandsvärde än ultra-rad4or. Men det är bara en känsla jag fått av frenetiskt läsande i MC-annonstidningar o dyl...
 
Last edited:

Poacher

Muskelhojspilot.
Gick med
20 Sep 2004
Ort
Uppland
Hoj
cb1100
CorbenDallas skrev:
Det är dock en intressant frågeställning. :tummenupp Ingen som vet hur det ligger till?
Det där är bara dumheter, högtrimmade motorer av vilken typ de än är håller förstås lite sämre än lågtrimmade, men som vanligt är det service och hur de körs som avgör.
balansen och vikt på de roterande sakerna kommer att inverka och vad får nån att tro att en rad4a är sämre balanserad än en v-twin?

Skulle vi kritiskt kolla vilken typ av motor i sporthoj som hållit bäst hittils kan jag nästan slå vad om att det blev en rad4a vi fick upp, men det beror ju på att japanerna har byggt på det beprövade konceptet länge nu.
Inga generella motorer finns utan det kan variera från modell till modell, jag tyckar iaf att motorras är ganska ovanligt om man jämför mot växellådsras och sådant.
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Poacher skrev:
Det där är bara dumheter, högtrimmade motorer av vilken typ de än är håller förstås lite sämre än lågtrimmade, men som vanligt är det service och hur de körs som avgör.
balansen och vikt på de roterande sakerna kommer att inverka och vad får nån att tro att en rad4a är sämre balanserad än en v-twin?

Skulle vi kritiskt kolla vilken typ av motor i sporthoj som hållit bäst hittils kan jag nästan slå vad om att det blev en rad4a vi fick upp, men det beror ju på att japanerna har byggt på det beprövade konceptet länge nu.
Inga generella motorer finns utan det kan variera från modell till modell, jag tyckar iaf att motorras är ganska ovanligt om man jämför mot växellådsras och sådant.


Så kanske det är, men frågan är om inte den allmänna tron är att rad4or håller sämre endå, även om det INTE är så. Det räcker ju vad köpmarknaden tror/vill ha/är redo att betala för...
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Ducati´s samtliga modeller är som vanligt lättsålda och andrahandsvärdet är otroligt bra.
 

Poacher

Muskelhojspilot.
Gick med
20 Sep 2004
Ort
Uppland
Hoj
cb1100
Zee skrev:
Så kanske det är, men frågan är om inte den allmänna tron är att rad4or håller sämre endå, även om det INTE är så. Det räcker ju vad köpmarknaden tror/vill ha/är redo att betala för...
Jo fast var har de flesta i sin bil?
Inget säger egentligen att en motor bara för att den sitter på en MC ska hålla sämre än i en bil, om man ska hårddra det.

Folk tror allt möjligt konstigt, som myten att v-twinnar har högre maxvrid trots samma kubik tex.

Jag vet egentligen inte vad vanligt folk tror angående en motorerna, det verkar inte vara nåt som ligger högt på intresselistan om man ser vad det frågas om på detta forum tex.

cbr600 är en rad4e hoj med höga varv som varit med länge, det är väl inte helt ovanligt att de kan ha gått 8000 mil idag, och visst kanske det saknas en och annan häst, men en sån hoj har ju verkligen utfört det den var byggd för och mer därtill.
 
Last edited:

Poacher

Muskelhojspilot.
Gick med
20 Sep 2004
Ort
Uppland
Hoj
cb1100
Chronic skrev:
Ducati´s samtliga modeller är som vanligt lättsålda och andrahandsvärdet är otroligt bra.

Det är sant, men jag tror inte det beror på att folk tror att de håller bra, där finna andra orsaker.

De anses väl lite mer exklusiva och så tillverka de ju inte i samma upplagor som japanhojarna, i en värld där Ducati stod för tex det Honda gör idag kanske det sett helt annorlunda ut.
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Poacher skrev:
Jo fast var har de flesta i sin bil?
Inget säger egentligen att en motor bara för att den sitter på en MC ska hålla sämre än i en bil, om man ska hårddra det.

Folk tror allt möjligt konstigt, som myten att v-twinnar har högre maxvrid trots samma kubik tex.

Jag vet egentligen inte vad vanligt folk tror angående en motorerna, det verkar inte vara nåt som ligger högt på intresselistan om man ser vad det frågas om på detta forum tex.

cbr600 är en rad4e hoj med höga varv som varit med länge, det är väl inet helt ovanligt att de kan ha gått 8000 mil idag, och visst kanske det saknas en och anna häst, men en sån hoj har ju verkligen utfört det den var byggd för och mer därtill.



Men du kan väl inte jämnföra en bilmotor rad4 med en MC-motor rad4?!
Så om en rad4 bil kan köras 20.000-30.000 mil så borde en rad4 mc också "teoretiskt" fixa det? hmm.. Märkligt att en MC-mätare går runt vid 10.000 mil då.. :va

Faktum är att MC-hojar körs på 2-3 ggr så stort varv vilket också påverkar livslängden på motorn i viss utsträckning, oavsett balansering. Visst kan balanseringen spela roll men jag tror att vi kan utgå från att alla hojar är mer eller mindre lika bra/dåligt balanserade..

Dessutom vill jag hävda att det är väldigt viktigt vad folk tror och det borde ligga högt på intresselistan om man vill diskutera vad tråden handlar om, dvs hu lätt- och svårsåld en hoj är och vilka det är..

Edit: Dessutom, om du köper en CBR 600 som gått 8000 mil o kör den som den vore ny så skulle den nog inte hålla länge, tror jag.. Köparna av denna kategori köper en hoj de är ultrarädda om och kör på låg o mellaregistret med frugan o brorsonen på..
 
Last edited:

Mattiaz

Värmlandspöjk
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bergen, Norge
Hoj
2017 KTM Super Adventure S
Poacher skrev:
De anses väl lite mer exklusiva och så tillverka de ju inte i samma upplagor som japanhojarna, i en värld där Ducati stod för tex det Honda gör idag kanske det sett helt annorlunda ut.

Helt klart är det väl så :) Inte för att jag vet, men gubbarna på arbetet som kör volvo säger att det inte är en bra bil vad gäller andrahandsvärde... det finns så fruktansvärt många av dom....
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top