Låååång promenad med min R1:a

Wallin

GSXR 1000 K5
Gick med
9 Aug 2011
Ort
Bara
Hoj
ZX10R 2011 Tidigare:GSXR 1000 K5, Triump Tiger 1050, ZX10R-06, ZX9R-94, GSXR 750 -86, GSX550 -84
Jag har en Gixxer 1000 k5, och kan köra 3-5 mil, från det att lampan börjar blinka.
Klart du skall kontakta Yamaha om detta.
 

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Jag körde också soppatorsk imorse, som tur är har kawan soppakran att slå över till reserv som är ganska effektiv. Åkte vidare ca 15km innan jag tankade och fick då endast i 12-13liter, hur fan e de möjligt? tanken ska väl va 18? jag får aldrig ihop det där .
På smr'en kör jag 12mil innan lampan tänds och får i typ 8-9liter, med en tank som ska va 14l?
Jag brukar snitta på typ ~0,60 till o från jobbet så jag får inte ihop matematiken alls, och jag vägrar tro att reserven är 5-7l? vågar ju inte riktigt se hur långt jag kommer innan totaltorsk heller.
Vissa kommer några kilometer och andra kommer land o rike runt på reserven och ju mer jag försöker räkna och få det logiskt ju mer förvirrad blir ja ? :D
 

Try

Snabb tysk!
Gick med
16 May 2011
Ort
Nacka
Hoj
BMW S1000RR -15
När min lampa tänds har jag ca 42km kvar att köra enligt färddatorn. Tankar jag direkt får jag i ca 10,5 liter, min tank är på 17,5 liter. Så visst fan är det olika.
 

SuTen

Old dirtbag on two wheels!
Gick med
24 Oct 2007
Ort
Norrbotten
Hoj
Yamma
Så till TS blir alltså svaret att; NEJ detta är inget du ska leva med och JA du ska kontakta YAMAHA så dom får fixa skiten gratis och fort som faan innan sommaren är över :mattias
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Tankmätare = svårt!

Givaren till tankmätaren är den mest oexakta givaren på en bil. Måste bli ännu besvärligare att mäta nivå på något i en lutande hoj. De är så dåliga att det lär finnas lastbilschafförer som föredrar att använda mätsticka.
Vet inte om du menade så men det är ingen större skillnad på en flottör som slår till en strömbrytare jämfört med en flottör som styr en analog givare så problematiken blir den samma med båda..

Annars är det inte så svårt för tillverkaren att med elektronikens hjälp stabilisera givarvärdet så visningen blir rätt.

Dock är det ytterst sällan jag känner behovet att veta hur mycket soppa jag har under nedlägg eller uppe på bakhjulet ;)


Edit: "carlsson747" har såklart rätt, när tanklampan tänds börjar en speciell trippmätare räkna upp från noll, inte ner som jag skrev :tummenupp

"goffen": Japp, lampa är racing, vad S1000RR är för något vet jag inte, tokiga Tyskar som sätter tankmätare OCH färddator på något de kallar sporthoj, hur tänkte de? :D
 

Edvinsjolund

Ärkemongo
Gick med
9 Jul 2007
Ort
Piteå
Hoj
Ktm 950 Adventure. Apollo 63z -52, Suzuki Dr 600 -87
Tankmätare = svårt!

Givaren till tankmätaren är den mest oexakta givaren på en bil. Måste bli ännu besvärligare att mäta nivå på något i en lutande hoj. De är så dåliga att det lär finnas lastbilschafförer som föredrar att använda mätsticka.

Äh! När jag är nere på reserven med trucken har jag ca 200 liter kvar. Helt ok med 2 st 500l tankar. :)
 

Ric

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2006
Ort
-
Hoj
-
Jajemänsan råkade ut för samma dilemma då på min flong nya noll9ia, lampan blinka till lite fort för att sen övergå till fast sken strax därefter slockna helt. Efter ca en 2-3 km lite bludder och efter ytterligare 500m totalstopp:huvet

Och inte var man i närheten av civilisation givetvis när det händer, det är då man tänker skulle jag inte få plats med en reserv dunk i cutsen, för att slippa sådana här framtida fadäser:hihi

Kan säga att man var sugen att skrota hojen på plats, och ta det med försäkringen sen typ
Tänkte gå vidare med garantin på hojen, men hann inte komma så långt då den strax därefter blev stulen.
Att dom inte ordnat till felet på 2010> är ju uselt.
 

2Wheeldrive

Nu kör vi!
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Avesta
Hoj
BMW 850 GSA Triumph T100 Bonneville
Som sagt så körde jag 5 kilometer med min när lampan började att lysa, sedan när jag tankade fullt så fick jag bara in 15 liter.
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Har ingen soppamätare alls, ej heller reservläge.
Tankar ofta.

Lyckades ändå få soppatorsk 3 gånger förra året varav en gång 1 km innan gränsen till Sverige.
Att ta en 20 liters dunk på en lånad hoj genom tullen är inget att rekomendera :rofl
 

Hultqvist

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2009
Ort
Örebro
Hoj
Ingen just nu
hahaha humor! Ligger jag på som ett as kommer jag lika långt på min ordinarie tank som ni gör på reserven :D (okej, lite överdrivet kanske)
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
hahaha humor! Ligger jag på som ett as kommer jag lika långt på min ordinarie tank som ni gör på reserven :D (okej, lite överdrivet kanske)

Så om vi utgår från TS inlägg så hinner du smälla igång hojen sen så är soppan slut.

Fyfan vilken motor du måste ha :crash
 

R1-T

Ny medlem
Gick med
10 Sep 2008
Ort
FAGERSTA
Hoj
BMW R nine T/5 2020
Körde sista passet på Gelleråsen,med lampan tänd.
Åkte sen inn till Karlskoga,tanken rymde i 16,9 liter.
Har åkt 3 mil landsväg på reserv lampan tänd.
Om jag inte mins fel ,gick det i drygt 2 liter.
Försöker alltid tanka efter c.a.15 mil,då får jag inte soppa torsk.
Då Blir inte så dyrt:lol
 

X_Vanquish

Ny medlem
Gick med
2 Jul 2010
Ort
kista
Hoj
zx750r
äsch man ska köra hardcore utan lampa eller mätare! (saknar båda på min mc):D
Man ska bli en med mc o känna när den behöver tankas!:yoparty
eller så vet man det när den har stannat:rofl
 

moddlaren

Guest
motard med genomskinlig tank,, kommer ca 30 mil på yz250wr på landsväg o relativt lugn busåka på grus, ca 14 liter..
 

Mr Woland

Glenn
Gick med
14 Aug 2009
Ort
Göteborg
Hoj
R1250GSA
Ehm, nu kanske jag är den ende med sådana tekniska finesser som en trippmätare på min hoj men jag kan tipsa er om att en sådan fungerar utmärkt att använda och som jag alltid använder ;) Detta trots att jag dessutom har en tankmätare som är förvånansvärt exakt och varnar när jag har 3 liter kvar i tanken.

Så svårt är det inte att ha koll på snittförbrukningen under olika förhållanden och anpassa sin gräns på trippmätaren efter detta.

Å andra sidan är jag lite tetig i huvudet och funderar på att byta till en BMW R1200GSA bara för dess 33liters tank:huvet
 

sir-väs

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Sthlm
Hoj
-
Äh! När jag är nere på reserven med trucken har jag ca 200 liter kvar. Helt ok med 2 st 500l tankar. :)

Det förklarar din avatar.
har du testat att flytta fram tankarna bakom hjulet ? kanske kan innebära vissa styrfördelar ? :krama

När min tanklampa tänds så har jag ca 4 liter kvar (skall enl manual vara ca 5). tankar jag då, får jag i ca 14 liter i tanken, och jag kommer väl en 5 mil iaf på reserven lite beroende på hur man kör.
Den drar ju lite olika beroende på hur man väljer att köra ca 0,5-2L/Mil.
 

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
Känns som det gamla vanliga. Ingen utav de hojar jag har haft har man kunnat lite hundra på tankmätaren. Men priset tar nog min Scooter som jag har nu. När tankmätaren säger att tanken är snustorr tar det ytterligare ca 10km innan lampan tänds. Och då är det nästan två lite kvar i tanken. Det innebär att med en förbrukning på ca 0,3 kan man köra över 6mil efter det att tanken (enligt mätarna) är tom.

Visserligen bättre än ditt exempel men att det skulle vara så svårt att fixa en mätare låter helt osannolikt!
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top