Lågfartsbanan

Jns99

Ny medlem
Gick med
25 Jun 2019
Hoj
Zero DSR
Ett tips som underlättade för mig var följande. När du står still vid stoppet mitt på banan vrider du styret mot nästa kon innan du rullar iväg. Då skapar du utrymme som gör det lätt att komma runt nästa kon.

Anders_Rad4

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2020
Hoj
2019 Kawazaki Z900RS
Du vet att du får ta ut svängarna hur mycket du vill va? När jag gjorde lågfart var jag inte i närheten av "styrstoppet". Annars blicken högt dit du vill åka, knäna mot tanken och ta ut svängarna. Easypeasy!

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Sikta inte på konerna, du ska ner passera dem än svänga vid dem.

Gick med
30 Jun 2020
Hoj
Triumph Bonneville T100
Du vet att du får ta ut svängarna hur mycket du vill va? När jag gjorde lågfart var jag inte i närheten av "styrstoppet". Annars blicken högt dit du vill åka, knäna mot tanken och ta ut svängarna. Easypeasy!

har insett att banan där jag ska köra upp är i princip exakt 8 m så det är inte mycket utrymme att ta ut svängarna på. Då hade det varit lite enklare. Men nu är läget som det är så jag får försöka anpassa mig.

Gick med
30 Jun 2020
Hoj
Triumph Bonneville T100
Ett tips som underlättade för mig var följande. När du står still vid stoppet mitt på banan vrider du styret mot nästa kon innan du rullar iväg. Då skapar du utrymme som gör det lätt att komma runt nästa kon.

Övningskörningen igår gick mycket bättre. Då testade jag faktiskt detta å det gör faktiskt skillnad. Fick också tipset att vid t ex vänstersvängstoppet ha vänster fot nere och vid högersväng höger fot nere så att hojen lutar lite åt det hållet benet är speciellt eftersom jag är kort. Hojen får ju automatiskt driv så att det är lättare att hålla balansen med i princip fullt styrutslag.

CarlXVII

Medlem
Gick med
5 Aug 2008
Hoj
R1, YZ450, Bol d´or 900
Känner inte till hur dagens lågfartsövning ser ut, men när jag gjorde/gör "garagevändningen" så lägger jag an bakbromsen lätt - det ger stabilitet och gör hastighetsfluktuationerna (misstag) mindre. Och för att göra hastighetsregleringen enklare så håller jag ett jämt gaspådrag (lämpligt varvtal), och reglerar farten med kopplingen.

Ovanstående förutsätter att du redan har fått till blicken och avslappnade armar, som redan nämnts.

Bara att träna vidare! :tummenupp

Hyllen22

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2020
Hoj
2017 aprilia sx50
Känner inte till hur dagens lågfartsövning ser ut, men när jag gjorde/gör "garagevändningen" så lägger jag an bakbromsen lätt - det ger stabilitet och gör hastighetsfluktuationerna (misstag) mindre. Och för att göra hastighetsregleringen enklare så håller jag ett jämt gaspådrag (lämpligt varvtal), och reglerar farten med kopplingen.

Ovanstående förutsätter att du redan har fått till blicken och avslappnade armar, som redan nämnts.

Bara att träna vidare! :tummenupp

Det är ingen garagevändning numera

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...