Den här videon visar på lite teknikonani med balanspunkten på en MC från Honda. Ser magiskt ut, men det är det inte.
https://youtu.be/mWsBRgq7pk8
https://youtu.be/mWsBRgq7pk8
Du vet att du får ta ut svängarna hur mycket du vill va? När jag gjorde lågfart var jag inte i närheten av "styrstoppet". Annars blicken högt dit du vill åka, knäna mot tanken och ta ut svängarna. Easypeasy!
Ett tips som underlättade för mig var följande. När du står still vid stoppet mitt på banan vrider du styret mot nästa kon innan du rullar iväg. Då skapar du utrymme som gör det lätt att komma runt nästa kon.
Känner inte till hur dagens lågfartsövning ser ut, men när jag gjorde/gör "garagevändningen" så lägger jag an bakbromsen lätt - det ger stabilitet och gör hastighetsfluktuationerna (misstag) mindre. Och för att göra hastighetsregleringen enklare så håller jag ett jämt gaspådrag (lämpligt varvtal), och reglerar farten med kopplingen.
Ovanstående förutsätter att du redan har fått till blicken och avslappnade armar, som redan nämnts.
Bara att träna vidare!
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
EICMA 2024: Yamaha
Yamaha gasar på friskt infö... |
|
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |