Lågfartsprovet

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
vafan snackar alla om? de är bara full spetta som gäller, gärna lite bakhjulsåka för att impa på VV kontrollanten.
 

Miss_A

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2006
Ort
Söderort
Hoj
Z750 + Suzuki DRZ 400E
tack tack tack det värmer!! känner mig ganska säker på detta men det är nog nervositeten som är värst.... ni tror inte det funkar om jag bara visar han denna videon... ? ;)

Jag tycker inte du ska vara super nervös, men lite nervös skärperdig bara vilket är positivt. Lågfartsprovet är inte så svårt som man tror, håll blicken uppe, känn hojen under dig, slappna av när du svänger. Jag tappade balansen på lågfarten och fick köra om den, man får oftast 3 försök om man inte är sopig som 17.

Högfartsprovet har du övat mkt på det? det kan vara lite trixigt om man inte vet hur man ska titta.

Jag tror du klarar allt fint, lågfartsprovet är faktiskt inte det svåraste, trafikdelen väger tyngre.

Lycka till och slappna av! Kom glad till provet så går du glad därifrån :tummenupp
 

magnus123

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2009
Ort
Västra götaland
Hoj
Vtr Firestorm
Tack för alla goa kommentarer och för era synpunkter. Som några sagt så skall jag tänka på det med sista kurvan där att svänga lite mer snävt så jag kommer mera rakt på o så blicken upp så får vi se... har inte övat på högfartsprovet än men skall ut idag en sväng och öva på det med ! Låter er veta hur det gått efter uppkörningen... :)

Usch måste man göra sånt för att ta körkort? Ser svårt ut bäst jag fortsätter köra utan!

haha, fast klarar du åka på bakhjulet som på din bild så ska nog inte lågfartsprovet vara några problem :)
 
Last edited:

Kvax

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2010
Ort
Kalmar
Hoj
En sån där dödsmaskin
Som jag lärt mig finns det ingen gräns på bredden vid sista kornen. Bara att man inte får köra över linjen framför.

Däremot ser det ut som du fortsätter köra vid parkeringe/slutet. Vad jag hört så har de krav på att man inte ska köra över linjen och parkera på bra och lungt sätt. Brukar vara mitt stora problem...
 

kentan

Ny medlem
Gick med
24 May 2009
Ort
Åland/Norrtälje
Hoj
Suzuki Rg 125 F -92
ja tog kortet i höstas och då var det linjer på sidan om sista konan och framför som man inte fick köra över.

mitt tips till dej om du använder skolans hoj så slira på kopplingen så får du ner farten lite. hjälpte för mej ifl. annars sej de jävligt bra ut:tummenupp
 

Nut's

BADASS MOTHERFUCKER
Gick med
11 Dec 2005
Ort
Stockholm
Hoj
BMW S1000rr
Tips som tidigare sagts, titta långt fram och dit du ska så kommer du dit.... focusera enbart på de och inte själva "balansen" vilket eventuelt gör att man tappar balansen,
lite körtrixs är ju att man slirar med kopplingen och håler konstans gas så de hela tiden är lite tryck på backdäcket samtidigt som man håller in jämt på frambromsen så blir de som en motkraften mot lutningen i "själva" hojen, om man får för mkt lutning för att kunna parrera så släpper man kopplingen lite mer : alltså så styr du farten med kopplingen... koppling-jämn gas-frambroms is the shit :fakta

Fast det är kanske personligt, cyklade mkt trial när jag var liten så att de kommer därifrån :gnissla
 
Last edited:

Mats J

Lite större, lite starkare...
Gick med
25 Mar 2007
Ort
Umeå
Hoj
Aprilia SL1000 Falco
Såg bra ut och jag tycker inte det verkade gå för fort heller. Promenadfart ska man hålla och det gjorde du.
 

Ankan_84

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2006
Ort
Stenungsund
Hoj
Har hittat den Retta:)
För fort gick det inte.
Kör du så på uppkörningen så är det hur lugnt som helst.
 

FJ1200

f.d. Handledare
Gick med
20 Jan 2007
Ort
Örebro
Hoj
Ducati MS 1100S
Såg väldigt bra ut. Absolut inte för fort. Du verkar hålla upp blicken bra. När du går till högfarten, tänk på att gå in diagonalt i första porten så blir det mycket enklare att runda hinderkonen och komma in i slalombanan. Går du in diagonalt så har du redan påbörjat svängen.

Jämför svarta och röda linjen.
 

Bifogat

  • infart.JPG
    infart.JPG
    38.8 KB · Visningar: 71
Last edited:

bossbaver

..:.:..
Gick med
3 Sep 2008
Ort
Sverige
Hoj
Yamaha R6, 2006
Såg skitbra ut! Kontrollerat och fint!

Tycker inte det gick för fort. Det kommer gå galant!
 

glemmy

Med lem
Gick med
23 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha MT-09 -14
Såg väldigt bra ut. Absolut inte för fort. Du verkar hålla upp blicken bra. När du går till högfarten, tänk på att gå in diagonalt i första porten så blir det mycket enklare att runda hinderkonen och komma in i slalombanan. Går du in diagonalt så har du redan påbörjat svängen.

Jämför svarta och röda linjen.

Precis, bra tips!

Gör en ordentlig motstyrning strax innan konen du ska väja för så du får ner hojen tidigt och har tid att komma rätt. Funkade för mig.
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Fan vad sakta det går, gasa skiten spräng den varva!!!!!!
 

hyll

Kör och fotar hoj!
Gick med
7 Apr 2008
Ort
Bårran
Hoj
Såld!
Tänk på att det finns två st lågfartsbanor och vilken det blir får du reda på när du väl är där så träna båda!
 

CurlySue

Never Look Back
Gick med
10 Jul 2009
Ort
Gävle/Alborga
Hoj
Sv650 -00 Kawa z750 -08
Stämmer detta verkligen ? Min körskolelärare och mc boken säger att man vid låg fart skall använda bakbromsen ?

Jorå, så sa min körlärare oxå när jag harvade lågfarten. Det är okej att dutta till med foten på bromsen om man råkat komma upp i för hög hastighet. Det är INTE okej att bromsa sig runt banan och INTE okej att ge jämn gas och slira sig runt den heller...

Tog kortet i höstas så det verkar ju som om dessa råd funkar ganska bra.:tummenupp
 

magnus123

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2009
Ort
Västra götaland
Hoj
Vtr Firestorm
Jorå, så sa min körlärare oxå när jag harvade lågfarten. Det är okej att dutta till med foten på bromsen om man råkat komma upp i för hög hastighet. Det är INTE okej att bromsa sig runt banan och INTE okej att ge jämn gas och slira sig runt den heller...

Tog kortet i höstas så det verkar ju som om dessa råd funkar ganska bra.:tummenupp

Jepps keps, detta är vad jag kommer köra på så att säga :banana
 

jjabba

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2009
Ort
i sadeln
Hoj
Kawasaki
Stämmer detta verkligen ? Min körskolelärare och mc boken säger att man vid låg fart skall använda bakbromsen ?

Om du vill veta hur saker och ting ligger till i verkligheten så gå direkt till källan. http://www20.vv.se/vvfs/lagrum_dokument_historik.asp?dokumentbeteckning=2008:253

Här på sporthoj får man ofta veta massor med saker. Men det är inte alltid så väl förankrade uppgifter man får. :D
I dokumentet står klart och tydligt att farten under lågfartsdelen skall regleras med kopplingen. Sedan kan man förstås diskutera om det betyder att man absolut inte får använda fram och/eller bakbroms. Men jag tolkade det så inför min uppkörning

20 § Manöverprovets lågfartsdel ska utföras enligt bilaga (figur 1 eller 2). Förarprövaren avgör vilket alternativ som ska genomföras.
Hastigheten ska regleras med kopplingen (krypkörning). Detta gäller dock inte om provet avser körkort med villkor om begränsning till automatväxlad motorcykel.
Förarprövaren ska före provet avgöra om starten ska påbör- jas från vänster eller höger. Provet ska utföras på belagd yta och med 30 cm höga koner. Avstånd mellan koner beräknas från kontopp till kontopp.

Ett allmänt tips är att skriva ut dokumentet jag länkar till. Läsa igenom det och ta med det till provet. Sedan är det bara att fråga VV kontrollanten hur han vill ha det innan du sätter igång.
 
Last edited:
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top