Lågfartsprovet

Ozzi

Guest
Om du vill veta hur saker och ting ligger till i verkligheten så gå direkt till källan. http://www20.vv.se/vvfs/lagrum_dokument_historik.asp?dokumentbeteckning=2008:253

Här på sporthoj får man ofta veta massor med saker. Men det är inte alltid så väl förankrade uppgifter man får. :D
I dokumentet står klart och tydligt att farten under lågfartsdelen skall regleras med kopplingen. Sedan kan man förstås diskutera om det betyder att man absolut inte får använda fram och/eller bakbroms. Men jag tolkade det så inför min uppkörning



Ett allmänt tips är att skriva ut dokumentet jag länkar till. Läsa igenom det och ta med det till provet. Sedan är det bara att fråga VV kontrollanten hur han vill ha det innan du sätter igång.


Sen är det ju så att besiktnings gubben/kärringen är ju faktiskt människor o inga maskiner, det kan bli en kläm på bromsen eller att farten inte är exakt men att man ändå anser att kontrollen är tillräckligt god.:)
 
Last edited:

Phogelbice

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2008
Ort
telyeah
Hoj
Husabürg, Scott
Ne du snackar bullshit... man får INTE använda bakbromsen bara motorbromsa vid lågfarten, vid alla bromsprov måste man så klart använda bak med!

Så var det inte när jag tog kort för 2 år sedan i alla fall.
Berätta gärna hur du motorbromsar i 3 km/h.. Tomgången ligger en bra bit över hastigheten i krypkörningen. :rolleyes:
 

hyll

Kör och fotar hoj!
Gick med
7 Apr 2008
Ort
Bårran
Hoj
Såld!
Så var det inte när jag tog kort för 2 år sedan i alla fall.
Berätta gärna hur du motorbromsar i 3 km/h.. Tomgången ligger en bra bit över hastigheten i krypkörningen. :rolleyes:

Det som är meningen, man ska inte motorbromsa heller... men man FÅR, man ska använda dragläget hela tiden typ... o "puttra" fram hela tiden.
 

tkdrille

Guest
Ne du snackar bullshit... man får INTE använda bakbromsen bara motorbromsa vid lågfarten, vid alla bromsprov måste man så klart använda bak med!


Skulle man inte göra stoopie vid bromsproven :confused:

Om man gör RÄTT använder man inte någon broms alls vid lågfarten, man leker med kopplingen hela vägen igenom. Och tar man ut vändningen så blir de icke så snävt att man måste få mer fart på hojjen för att inte välta över.

Så var det inte när jag tog kort för 2 år sedan i alla fall.
Berätta gärna hur du motorbromsar i 3 km/h.. Tomgången ligger en bra bit över hastigheten i krypkörningen. :rolleyes:

Så var de när jag körde upp för 2 år sedan, duktigt sträng gubbe som vi körde upp för men rättvis. Han gick faktiskt igenom reglerna en gång innan vi började med proven. Och vi skulle inte bromsa i lågfarten.
 
Last edited:

FJ1200

f.d. Handledare
Gick med
20 Jan 2007
Ort
Örebro
Hoj
Ducati MS 1100S
Ne du snackar bullshit... man får INTE använda bakbromsen bara motorbromsa vid lågfarten, vid alla bromsprov måste man så klart använda bak med!

Hehe. Gör lågfarten på Örebros uppkörning utan att använda bromsen så får du se hur det går......
Den lutar nedför så man åker i utförsbacke ut i banan och uppförsbacke in tillbaka. Där måste man bromsa hela tiden utför.
 

V-Kamikaze

My Lifestyle Determines My Deathstyle
Gick med
25 Apr 2007
Ort
Hotell Gripen
Hoj
Snabbaste 1000cc i Uppsala
Ne du snackar bullshit... man får INTE använda bakbromsen bara motorbromsa vid lågfarten, vid alla bromsprov måste man så klart använda bak med!

Prata inte om något du inte har en aning om. I den farten du har vid lågfartsprovet ska du använda bakbromsen. Precis som föregående talare så har vi nedförsbacke på banan i Uppsala och måste ligga och slira på bakbromsen för att inte åka för fort. Det är tipset som lärarna ger med.

Optimalt är såklart att inte använda broms men blir du tvungen att sakta ned ned använder du bakbromsen inte frambromsen som du tidigare påstod.
 

rotax793

Ny medlem
Gick med
28 May 2009
Ort
Luleå
Hoj
2004, XL650V
haha, fast klarar du åka på bakhjulet som på din bild så ska nog inte lågfartsprovet vara några problem :)
Hehe, säg inte det. Jag tog kortet i fjol höstas. När jag var en kväll med min övningshoj: 255kg CB 750 årsmod 1980 (som jag för övrigt tog kortet med) och övade på lågfartsbanan kom det en annan kille och skulle också öva. Han kom körandes via cykelvägen med framhjulet konstant i skyn på sin "smidiga motard". Jisses vilken duktig kille tänkte jag först. Det var kul att konstatera att han inte hade en susning om hur man körde sakta. Tog två koner i varje sväng istället för en. Blev jag som fick börja instruera med tips hur han skulle göra. Dock lämnade han övningsbanan lite senare i frustration/förskräckelse :va Nåja, han var duktig på att köra på bakhjulet iaf...alltid något :hihi

Du däremot ser ut att köra jättefint. Jag tror inte det blir några problem för dig. Kom bara ihåg att även träna på högfartsprovet. I mitt fall kollade dom mycket på att man använde midjan för att svänga så det ser smidigare ut. :tummenupp
 

Kvax

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2010
Ort
Kalmar
Hoj
En sån där dödsmaskin
Jorå, så sa min körlärare oxå när jag harvade lågfarten. Det är okej att dutta till med foten på bromsen om man råkat komma upp i för hög hastighet. Det är INTE okej att bromsa sig runt banan och INTE okej att ge jämn gas och slira sig runt den heller...

Tog kortet i höstas så det verkar ju som om dessa råd funkar ganska bra.:tummenupp

:va:va:va

Man får visst ha jämn gas och bromsa med fotbromsen. Detta lärs ut på körskolor i sthlm iaf...
 

rotax793

Ny medlem
Gick med
28 May 2009
Ort
Luleå
Hoj
2004, XL650V
Angående om man får använda fotbromsen:

Provet är ett prov på balans och förmåga att köra sakta. Man ska jobba hela tiden med kopplingen för att reglera farten. Det räcker för att hålla nere farten för det mesta. Det finns inget förbud mot att använda fotbromsen. Kommer man mot t ex vändningen och tycker det går lite för fort, ja då duttar man med foten givetvis, men sedan är det tillbaka till att jobba med kopplingen. Man SKA kunna hålla nere farten på detta sätt. Ser de att bromsljuset lyser mest hela tiden eller att man får bromsa ofta för att få ner farten, ja då tror jag det blir ett solklart omförsök och efter 2 ggr -> failed. :död
 

CurlySue

Never Look Back
Gick med
10 Jul 2009
Ort
Gävle/Alborga
Hoj
Sv650 -00 Kawa z750 -08
:va:va:va

Man får visst ha jämn gas och bromsa med fotbromsen. Detta lärs ut på körskolor i sthlm iaf...

Läs om läs rätt...

Det klart man får bromsa med fotbromsen, däremot är de väl ute efter att se att du kan jobba med gas/koppling och det blir ju inte riktigt samma sak om man hela tiden ligger på jämn gas? :va

Men som vi konstaterade i tråden körkort 2009 så verkar det här med uppkörningsförfarande skilja sig en del beroende på var i landet man befinner sig......:krama

Håller med du...

Angående om man får använda fotbromsen:

Provet är ett prov på balans och förmåga att köra sakta. Man ska jobba hela tiden med kopplingen för att reglera farten. Det räcker för att hålla nere farten för det mesta. Det finns inget förbud mot att använda fotbromsen. Kommer man mot t ex vändningen och tycker det går lite för fort, ja då duttar man med foten givetvis, men sedan är det tillbaka till att jobba med kopplingen. Man SKA kunna hålla nere farten på detta sätt. Ser de att bromsljuset lyser mest hela tiden eller att man får bromsa ofta för att få ner farten, ja då tror jag det blir ett solklart omförsök och efter 2 ggr -> failed. :död
 
Last edited:
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top