Vilket bullshit
Ne du snackar bullshit... man får INTE använda bakbromsen bara motorbromsa vid lågfarten, vid alla bromsprov måste man så klart använda bak med!
Vilket bullshit
Om du vill veta hur saker och ting ligger till i verkligheten så gå direkt till källan. http://www20.vv.se/vvfs/lagrum_dokument_historik.asp?dokumentbeteckning=2008:253
Här på sporthoj får man ofta veta massor med saker. Men det är inte alltid så väl förankrade uppgifter man får.
I dokumentet står klart och tydligt att farten under lågfartsdelen skall regleras med kopplingen. Sedan kan man förstås diskutera om det betyder att man absolut inte får använda fram och/eller bakbroms. Men jag tolkade det så inför min uppkörning
Ett allmänt tips är att skriva ut dokumentet jag länkar till. Läsa igenom det och ta med det till provet. Sedan är det bara att fråga VV kontrollanten hur han vill ha det innan du sätter igång.
Ne du snackar bullshit... man får INTE använda bakbromsen bara motorbromsa vid lågfarten, vid alla bromsprov måste man så klart använda bak med!
Så var det inte när jag tog kort för 2 år sedan i alla fall.
Berätta gärna hur du motorbromsar i 3 km/h.. Tomgången ligger en bra bit över hastigheten i krypkörningen.
Så var det inte när jag tog kort för 2 år sedan i alla fall.
Berätta gärna hur du motorbromsar i 3 km/h.. Tomgången ligger en bra bit över hastigheten i krypkörningen.
Hehe, säg inte det. Jag tog kortet i fjol höstas. När jag var en kväll med min övningshoj: 255kg CB 750 årsmod 1980 (som jag för övrigt tog kortet med) och övade på lågfartsbanan kom det en annan kille och skulle också öva. Han kom körandes via cykelvägen med framhjulet konstant i skyn på sin "smidiga motard". Jisses vilken duktig kille tänkte jag först. Det var kul att konstatera att han inte hade en susning om hur man körde sakta. Tog två koner i varje sväng istället för en. Blev jag som fick börja instruera med tips hur han skulle göra. Dock lämnade han övningsbanan lite senare i frustration/förskräckelse Nåja, han var duktig på att köra på bakhjulet iaf...alltid någothaha, fast klarar du åka på bakhjulet som på din bild så ska nog inte lågfartsprovet vara några problem
Jorå, så sa min körlärare oxå när jag harvade lågfarten. Det är okej att dutta till med foten på bromsen om man råkat komma upp i för hög hastighet. Det är INTE okej att bromsa sig runt banan och INTE okej att ge jämn gas och slira sig runt den heller...
Tog kortet i höstas så det verkar ju som om dessa råd funkar ganska bra.
Man får visst ha jämn gas och bromsa med fotbromsen. Detta lärs ut på körskolor i sthlm iaf...
Angående om man får använda fotbromsen:
Provet är ett prov på balans och förmåga att köra sakta. Man ska jobba hela tiden med kopplingen för att reglera farten. Det räcker för att hålla nere farten för det mesta. Det finns inget förbud mot att använda fotbromsen. Kommer man mot t ex vändningen och tycker det går lite för fort, ja då duttar man med foten givetvis, men sedan är det tillbaka till att jobba med kopplingen. Man SKA kunna hålla nere farten på detta sätt. Ser de att bromsljuset lyser mest hela tiden eller att man får bromsa ofta för att få ner farten, ja då tror jag det blir ett solklart omförsök och efter 2 ggr -> failed.
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|