lån på hojen?

Badman

Snigelspår och vita knogar...
Gick med
24 Sep 2007
Hoj
XJ 900 F -92
jag fattar nog fortfarande inte det där med hur man kan tjäna/spara pengar om man lånar till hojen... (jag är ingenjör, inte ekonom)

kan nån ge ett (till) konkret exempel?

Tro fan att du inte begriper det. Du kommer aldrig, någonsin att förstå det heller för den delen. Ingenjörer kan nämligen räkna, det kan inte ekonomer. Detta leder oundvikligen till att ingenjörer tvingas anpassa sig till den hårda verkligheten, ekonomerna kan friskt skapa sin egen.

Många, många gånger har man fått höra att det så väldigt förmånligt att låna hit och dit. Väldigt sällan kan dessa kreditentusiaster leda detta i bevis.

Det är klart att den som är sugen som fan på en ny bil, båt, hoj eller husbil och ivrigt påhejad av banken tar nya lån på huset gärna vill intala sig att det är rationellt och förnuftigt. Men, med papper, penna, miniräknare och lite högstadiematte visar det sig alltid att det blir hårresande dyrt i slutänden.

Jag har också lån (hus och bil), men jag tänker inte göda ränteparasiterna mer än vad som är absolut nödvändigt.

ShyGuy

To bad for heaven, to good for hell.
Gick med
11 Mar 2004
Hoj
Kawasaki Versys -07, kawasaki zzr600 -92 *såld*, Audi A4 1,8Ts -99, Arctic Cat zr600 -99 *såld*
själv har jag 2 lån: studielån och mc-lån, gissa vilket som betalar sig i slutändan :rolleyes

allt annat är cashat.

MEN: som civilingenjör OCH civilekonom OCH lärare ma/no kan jag säga, med lite etanol i kroppen, att likvida medel med ränta+skatteåterbäring pga skulder+lån KAN gå jämt upp. då är det bara att fundera själv sedan. blir det värt det eller ej.

eller. vad vet jag. jag kan ju inte ens sätta stor bokstav efter punkt.

Insane87

SuperRetard
Gick med
7 Sep 2008
Hoj
Ktm 625 -03
Lånade endast en del av pengarna till hojen hade sparat redan en del själv..,
Tycker absolut inte det är fel att låna,bara man kan klara av det och man kollar så räntan inte är jätte hög.

friction

Professor