Mr wrx... nu får du väl ändå ge dig....sist jag hade en diskussion med dig som trådpopup så var din röda tråd att man kunde spara ihop till dina motorcyklar genom att köpa billig kykling på netto/maxi? Vem är du egentligen? Jag bara undrar...Jag visste inte vad en wrx är för ngt så jag googla på det. Där finner jag dig på ett forum för lite yngre "människor" och där säger du att du har ärvt en del pengar och har en del kvar att spendera. Kom inte och säg till vanliga svenska ungdomar att ta lån och att allt ordnar sig, alltid.
Detta är inga hårda ord från mig, men ta och lägg av med din attityd, eller gå en kurs där du lär dig den svenska vägen mannen.
Nu är "den Svenska vägen" inte mycket för mig ärligt talat. Den förutsätter att man börjar leva när man är 78..eller 87 och till dess gnetar och inte unnar sig ett skit....De flesta Svenskar jag umgås med har bott här i generationer och jag känner nog ingen som inte ärvt något. De flesta ärvde sommarstuga, pengar, lägenhet med ett någotsånär attraktivt läge, aktier och det är vanliga människor precis som jag...medelklass mao. Själv ärvde jag lite, men hade också ett förmånligt optionsavtal och ett hyffsatt bonusavtal på mitt förra jobb.
Som jag skrev tidigare var det ju inte alltid så och jag lånade glatt till en Rolex när jag var väldigt ung..och sedan till ett och annat och det dog jag inte av. Jag skrev också att om jag inte hade turen att ha lite pengar liggandes, skulle jag inte tveka en sekund att låna till något som är min passion, om det nur är hojar, Porsche eller vad det nu kan vara...även om räntekostnaden och amorteringarna skulle innebära att jag får leta efter billig kyckling.
Den Svenska vägen är väldigt förnuftig...försiktig och analytisk och jävligt, jävligt trist och trist är inte vad jag vill ha i livet. Skulle jag vara 20-25 och bo hemma utan räkningar alls och ha ett någotsånär bra jobb, skulle jag inte tveka att låna (inom rimliga gränser) till en leksak. Jag säger inget "till" eller "åt" ungdomar utan säger hur jag ser på saken. Dessutom när man tänker efter..så finns ingen "Svensk väg" längre annat än i någon bruksort eller något samhälle med starkt inslag av konservativ arbetarklasstänkande och det är ju ett minne blott. Det är lika mycket historia som det "Svenska Folkhemmet" ..kanske för att den nya generatioen Svenskar är lite mer som Europeer i gemen..de vill njuta av livet, de VILL NÅGOT av livet och de låter sig inte rövknullas till submission av politruckerna..vad vet jag. Ungarna reser, jobbar utomlands, utbildar sig utomlands, gör sina trainee perioder där och lär sig att Luther var en förstoppad stofil och att det inte är förbjudet att njuta av livet...
Det hela gäller inte bara min inställning till pengar utan till livet i sin helhet. Kul ska man ha, inte tänka efter alltför mycket och inte låta förståndet bestämma ALLT..en del men inte allt. Det passar MIG, men kanske inte andra. Hur andra bör göra får de ju bestämma själva.
Nu till fortsatt semester !