lån på hojen?

Badman

Snigelspår och vita knogar...
Gick med
24 Sep 2007
Hoj
XJ 900 F -92
jag fattar nog fortfarande inte det där med hur man kan tjäna/spara pengar om man lånar till hojen... (jag är ingenjör, inte ekonom)

kan nån ge ett (till) konkret exempel?

Tro fan att du inte begriper det. Du kommer aldrig, någonsin att förstå det heller för den delen. Ingenjörer kan nämligen räkna, det kan inte ekonomer. Detta leder oundvikligen till att ingenjörer tvingas anpassa sig till den hårda verkligheten, ekonomerna kan friskt skapa sin egen.

Många, många gånger har man fått höra att det så väldigt förmånligt att låna hit och dit. Väldigt sällan kan dessa kreditentusiaster leda detta i bevis.

Det är klart att den som är sugen som fan på en ny bil, båt, hoj eller husbil och ivrigt påhejad av banken tar nya lån på huset gärna vill intala sig att det är rationellt och förnuftigt. Men, med papper, penna, miniräknare och lite högstadiematte visar det sig alltid att det blir hårresande dyrt i slutänden.

Jag har också lån (hus och bil), men jag tänker inte göda ränteparasiterna mer än vad som är absolut nödvändigt.

ShyGuy

To bad for heaven, to good for hell.
Gick med
11 Mar 2004
Hoj
Kawasaki Versys -07, kawasaki zzr600 -92 *såld*, Audi A4 1,8Ts -99, Arctic Cat zr600 -99 *såld*
själv har jag 2 lån: studielån och mc-lån, gissa vilket som betalar sig i slutändan :rolleyes

allt annat är cashat.

MEN: som civilingenjör OCH civilekonom OCH lärare ma/no kan jag säga, med lite etanol i kroppen, att likvida medel med ränta+skatteåterbäring pga skulder+lån KAN gå jämt upp. då är det bara att fundera själv sedan. blir det värt det eller ej.

eller. vad vet jag. jag kan ju inte ens sätta stor bokstav efter punkt.

Insane87

SuperRetard
Gick med
7 Sep 2008
Hoj
Ktm 625 -03
Lånade endast en del av pengarna till hojen hade sparat redan en del själv..,
Tycker absolut inte det är fel att låna,bara man kan klara av det och man kollar så räntan inte är jätte hög.

friction

Professor
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawasaki Z400F -83
Tro fan att du inte begriper det. Du kommer aldrig, någonsin att förstå det heller för den delen. Ingenjörer kan nämligen räkna, det kan inte ekonomer. Detta leder oundvikligen till att ingenjörer tvingas anpassa sig till den hårda verkligheten, ekonomerna kan friskt skapa sin egen.

Många, många gånger har man fått höra att det så väldigt förmånligt att låna hit och dit. Väldigt sällan kan dessa kreditentusiaster leda detta i bevis.

Det är klart att den som är sugen som fan på en ny bil, båt, hoj eller husbil och ivrigt påhejad av banken tar nya lån på huset gärna vill intala sig att det är rationellt och förnuftigt. Men, med papper, penna, miniräknare och lite högstadiematte visar det sig alltid att det blir hårresande dyrt i slutänden.

det är precis det jag menar... nån av kreditentusiasterna kan få ge oss/mej det efterlängtade konkreta exemplet ur en ekonoms synsätt.
så kanske till å med en sketen ingenjör som jag förstår till slut.

IXXUS

stånkaljud,öl och kvinnofolk...
Gick med
25 Dec 2007
Hoj
gammel gixxer Martin, TT600, Xt660x -08
Fast det är lite Svenskt det där...en asful jävla Volvo kombi lånar man till utan en sekunds eftertanke (tveksamt om en bil för 350 cashas av en barnfamilj). Ska folk låna till en snygg hoj blir det mycket "sverker" kommentarer. Jag skulle LÄTT låna om jag var "tvungen" och aldrig i livet åka omkring på en skithög bara för att den var betalad med ihopgnetade pengar. Fast "risig men betald" verkar ju vara lite av en norm i Luther landet där man inte ska unna sig saker i livet.

Så till de som har valet att anting åka på en gammal, risig bajshög eller låna till en najs hoj ...LÅNA och lev livet. Har man möjlighte att köpa cash så visst, men jag tror att de allra flesta även med bra lön har inte möjlighte att spara ihop 240 papp till en värdig hoj. Jag är glad över den tur jag haft, men så har det inte alltid varit. Också jag lånade till bil och konsumption när jag var kring 25 och det dog jag inte av.
Mr wrx... nu får du väl ändå ge dig....sist jag hade en diskussion med dig som trådpopup så var din röda tråd att man kunde spara ihop till dina motorcyklar genom att köpa billig kykling på netto/maxi? Vem är du egentligen? Jag bara undrar...Jag visste inte vad en wrx är för ngt så jag googla på det. Där finner jag dig på ett forum för lite yngre "människor" och där säger du att du har ärvt en del pengar och har en del kvar att spendera. Kom inte och säg till vanliga svenska ungdomar att ta lån och att allt ordnar sig, alltid.
Detta är inga hårda ord från mig, men ta och lägg av med din attityd, eller gå en kurs där du lär dig den svenska vägen mannen.

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Har tidigare sparat ihop till det jag velat ha för att slippa låna men nog fan har jag roligare nu när jag lånar till vad jag vill ha och amorterar hårt istället.

Jag är en sådan person som har svårt att spara för det dyker alltid upp något som måste inhandlas men räkningar blir betalda i första hand så det blir ju en form av tvångssparande ändå,har bara tillgång till sparkontot innan jag börjat ladda det.

För lånehantering se min signatur,läs och förstå bägge raderna innan banken kontaktas.

Henrik

IXXUS

stånkaljud,öl och kvinnofolk...
Gick med
25 Dec 2007
Hoj
gammel gixxer Martin, TT600, Xt660x -08
Har tidigare sparat ihop till det jag velat ha för att slippa låna men nog fan har jag roligare nu när jag lånar till vad jag vill ha och amorterar hårt istället.

Jag är en sådan person som har svårt att spara för det dyker alltid upp något som måste inhandlas men räkningar blir betalda i första hand så det blir ju en form av tvångssparande ändå,har bara tillgång till sparkontot innan jag börjat ladda det.

För lånehantering se min signatur,läs och förstå bägge raderna innan banken kontaktas.

Henrik
Jag fattar iaf. Har sparat till mina intresse i alla år,har plockat jordgubbar/hackat betor/plockat gurkor/tomater i växthus osv....Har också haft lån typ LO lån på 16%....1982

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Mr wrx... nu får du väl ändå ge dig....sist jag hade en diskussion med dig som trådpopup så var din röda tråd att man kunde spara ihop till dina motorcyklar genom att köpa billig kykling på netto/maxi? Vem är du egentligen? Jag bara undrar...Jag visste inte vad en wrx är för ngt så jag googla på det. Där finner jag dig på ett forum för lite yngre "människor" och där säger du att du har ärvt en del pengar och har en del kvar att spendera. Kom inte och säg till vanliga svenska ungdomar att ta lån och att allt ordnar sig, alltid.
Detta är inga hårda ord från mig, men ta och lägg av med din attityd, eller gå en kurs där du lär dig den svenska vägen mannen.

Nu är "den Svenska vägen" inte mycket för mig ärligt talat. Den förutsätter att man börjar leva när man är 78..eller 87 och till dess gnetar och inte unnar sig ett skit....De flesta Svenskar jag umgås med har bott här i generationer och jag känner nog ingen som inte ärvt något. De flesta ärvde sommarstuga, pengar, lägenhet med ett någotsånär attraktivt läge, aktier och det är vanliga människor precis som jag...medelklass mao. Själv ärvde jag lite, men hade också ett förmånligt optionsavtal och ett hyffsatt bonusavtal på mitt förra jobb.

Som jag skrev tidigare var det ju inte alltid så och jag lånade glatt till en Rolex när jag var väldigt ung..och sedan till ett och annat och det dog jag inte av. Jag skrev också att om jag inte hade turen att ha lite pengar liggandes, skulle jag inte tveka en sekund att låna till något som är min passion, om det nur är hojar, Porsche eller vad det nu kan vara...även om räntekostnaden och amorteringarna skulle innebära att jag får leta efter billig kyckling.

Den Svenska vägen är väldigt förnuftig...försiktig och analytisk och jävligt, jävligt trist och trist är inte vad jag vill ha i livet. Skulle jag vara 20-25 och bo hemma utan räkningar alls och ha ett någotsånär bra jobb, skulle jag inte tveka att låna (inom rimliga gränser) till en leksak. Jag säger inget "till" eller "åt" ungdomar utan säger hur jag ser på saken. Dessutom när man tänker efter..så finns ingen "Svensk väg" längre annat än i någon bruksort eller något samhälle med starkt inslag av konservativ arbetarklasstänkande och det är ju ett minne blott. Det är lika mycket historia som det "Svenska Folkhemmet" ..kanske för att den nya generatioen Svenskar är lite mer som Europeer i gemen..de vill njuta av livet, de VILL NÅGOT av livet och de låter sig inte rövknullas till submission av politruckerna..vad vet jag. Ungarna reser, jobbar utomlands, utbildar sig utomlands, gör sina trainee perioder där och lär sig att Luther var en förstoppad stofil och att det inte är förbjudet att njuta av livet...

Det hela gäller inte bara min inställning till pengar utan till livet i sin helhet. Kul ska man ha, inte tänka efter alltför mycket och inte låta förståndet bestämma ALLT..en del men inte allt. Det passar MIG, men kanske inte andra. Hur andra bör göra får de ju bestämma själva.

Nu till fortsatt semester !

Last edited:
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept