lån på hojen?

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Kanske ingen ränta men någon månadsavgift ska du se att du kommer att få betala. De brukar ha väldigt snitsiga namn på dessa avgifter numera :) Kan inte tänka mig att en bank lånar ut pengar till någon utan att tjäna något på det själva :va

Det dom tjänar på är dom som inte betalar inom x antal månader.

Har inga lån på varken bil eller hoj, men har haft på båda tidigare.

~Öjje~

mu
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
KTM RC8 R -12
Du ja, Hur många arbetslösa akademiker finns det inte? De med sköna "spökkurser" i bagaget; -är det en bra investering?

Är även inte en av dem, finns folk som gömmer sig ifrån jobb på många olika sätt:). Fast inte är det lätt att komma ut på arbetsmarkanden heller...

snart börjar jag tröttna å tappa tråden här:)

Spajjjs

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2008
Hoj
Ingen
Det dom tjänar på är dom som inte betalar inom x antal månader.

Har inga lån på varken bil eller hoj, men har haft på båda tidigare.

Du menar alltså att de inte tjänar några pengar på deras extra avgifter? :D

Mycket smartare av banken att kalla det andra namn istället för ränta rakt av. Låna 30 000:- på 3 år och betala kanske runt 800:- per månad. Sedan betala kanske 50:- i någon konstig avgift som de lägger på. Helt plötsligt betalar du mer än 5% extra varje månad. Kanske inte "ränta" men ett påslag på över 5% blir det iaf..

Instant-Suicide

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2009
Hoj
Nej, tyvärr ingen i år
Kortsiktigt, ignorant, mänskligt, girigt tänkande är ibland så jävla underbart :yoparty, värre är det om ekvation till slut inte går ihop :fyllisar

Last edited:

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Hoj
DR650SE, FS E-bike

Mycket smartare av banken att kalla det andra namn istället för ränta rakt av. Låna 30 000:- på 3 år och betala kanske runt 800:- per månad. Sedan betala kanske 50:- i någon konstig avgift som de lägger på. Helt plötsligt betalar du mer än 5% extra varje månad. Kanske inte "ränta" men ett påslag på över 5% blir det iaf..

Nu menar jag att det kanske inte var några dolda avgifter i just detta lånet. Köpte en bilstereo på BRL förut, ta nu betala om tre månader. (kostade 6k) Där tillkom det 20:- vilket jag tyckte var rimligt. Det var också det enda kreditköpet jag gjort i mitt liv. :banana

Edit: Handelsbanken finans var det jag betalade till.

Last edited:

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Hoj
Kawasaki w800 2016
Det verkar vara många här som har feta sparkonton, jag trodde att dom flesta hade större eller mindre lån på hojen.
Jag har själv inget lån på nuvarande hoj, men förra hojen köpte jag för lånade pengar, köper man begagnat till rätt pris så förlorar ju hojen inte så förfärligt mycket på ett år eller två.

Sen så betyder det väl inte per automatik att man inte har råd att ha hojen bara för a tt man säljer den, har haft min er6-n lite över ett år och 400 mil och är grymt sugen på att byta hoj igen.

lee

-
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Apostlahäst modell gammal
Medelklassen cashar, underklassen och överklassen lånar.
Underklassen lånar till konsumtion, överklassen lånar till investeringar.

Nu vet du vilken klass du tillhör och nu vet du varför underklassen alltid kommer att vara underklass.

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Jag vet fortfarande inte hur en "Vanling" människa kan "spara" ihop till en eller två (låt vara 3) bra hojar. Tom låna sådana pengar skulle nog vara svårt för de flesta...Det där snacket om "inte låna till leksaker" är ju bara dynga, det går ju fan inte att vänta 10 - 15år på att man lyckas att spara ihop till en 1098R eller en Porsche. Om man nu inte har något bra bonusavtal (så att man kan trycka in 2-3 månadslöner rakt på kontot vid årsskiftet något år på raken) eller najs option / konvertibel deal på jobbet och det med bra utväxling, så skulle det vara jävligt svårt att spara ihop 230-250 papp till en fin hoj...låt vara till 2 och inte leva som en tattare under tiden och det även med en ok lön. Hade jag inte kunna köpa mina leksaker för de pengar jag hade hade jag förmodligen lånat och levt livet. Kanske inte till fler hojar och kanske inte nödvändigtvis till en vass snöskoter och annat trams, men väl till EN hoj...Jag ser inget fel alls i att låna till en najs hoj om man inte har cashen, under förutsättning att man har ett bra jobb som man "vet" finns kvar, bra lön och någotsånär moderata fasta kostnader och i övrigt lågt belastning med andra lån och krediter. Hade jag bott hemma och jobbat heltid som många snorvalpar gör skulle jag låna DIREKT till en fin hoj, pimpning (eller bil då...) och spenderat de lönepengar som blev över på att posera runt i Visby vecka 29 och festa järnet på Ibiza (eller var Ibiza festställe på min tid som ung och vacker posör och nu är det något annat som gäller...?). Det är en hel del "Sverker kommentarer här" men det är svårt att ha kul i livet om man ständigt är försiktig, analytisk, praktisk och förnuftig. Vad fan betyder 4000 i månaden i ränte / amort kostnad när en ung grabb jobbar järnet och bor hos morsan (där han dessutom inte betalar ett skit i många fall) ?? Det är ju som om han betalade hyra för en sketen 1:a i Sthlms trakten...Vilket är roligare ? En sketen 1:a eller en R 1 :a (fyndigt va ? ;))

Last edited:

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Hoj
Black editions

Heter med ett annat namn "Effektiv ränta" där alla avgifter ska ingå, även sk uppläggningsavgift o dyl. (men brukar stå så småstilt att förstoringsglas bruka krävas:gnissla)

Heftigast på att utnyttja detta är ju de korta lånen t ex sms lån där några tusen procent är ingenting...

Smedis

The annoying thing...
Gick med
9 Sep 2003
Hoj
KTM 990 Adventure, 2008 edition
Det är stor skillnad på ekonomi för en 20-åring som just klivit ut i vuxenlivet jämfört med en 40-taggare som varit i det i 20 år.

LiveWire

LiveWire
Gick med
27 May 2009
Hoj
Yamaha FZ1-N Yamaha FZR1000 Yamaha XJ400
Inga lån. Men några prioriteringar har man allt fått göra. Men de är de värt!

DerClown

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2008
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Jag vet fortfarande inte hur en "Vanling" människa kan "spara" ihop till en eller två (låt vara 3) bra hojar.

Skrev tidigare ett inlägg om ämnet och skriver nu från egen erfarenhet. Köpte min första hoj (GSR 600 -06) kontant för hälften av summan jag sålde min 200SX för, alltså det blev rikligt med cash över. Pengarna till min 200SX sparade jag ihop (+ de enorma mängder pengar den slukade under vintern!) under ca 1½ år arbete då jag fick bo gratis hemma, äta gratis mat, gratis... ja, du fattar. Jag var 20 när jag köpte min 200SX.
Men dethär är väl den enda möjligheten att spara ihop STORA summor för en "vanlig" människa, då man inte har några utgifter. Skulle jag då ha betalat hyra/lån på en bostad & köpt egen mat skulle det inte ha blivit mycket sparat..!

njelger

Guest
Spelar roll om man lånar eller har sparat. Alternativkostnaden räknas lustigt nog aldrig in. Har man sparat ihop pengar är de pengarna "gratis". Nja, kapitalet skall arbeta och inte låsas :) Man får ju också 3 års extra mc-åkning om man inte först skall vara utan o spara. Måste vara värt nåt?
Och vi som har hus i Stockhom vet att en hoj hit eller dit knappt märks i sammanhanget.

Magg0t

Speed Is Priceless
Gick med
24 May 2009
Som någon tidigare har nämnt "köper man en hoj till rätt pris är värdeminskningen på 1-2år inte så vansinnigt låg". Alltså ligger man ju med pengarna ute i båda fallen jag tycker att om man köper en hoj/bil på lån och försäkrar den rätt (dvs att den är försäkrad mot sånt som kan hända stöld/krock/brand osv) så har man ju pengarna kvar i den om man inte har bråttom att sälja. Däremot är det inte rimligt att köpa en hemma bio eller liknande skit för 30-40 000 på lån/avbetalning som dagen efter du köpt de är nere på halva priset. De är min åsikt.

Slowroller

Skrämmer små barn
Gick med
9 Jun 2009
Hoj
Näe
Jag har lån på min hoj och skäms inte så värst för det. Jag resonerade som så att det känns tryggare att lägga en handpenning på 10 papp och ta resten på lån än att köpa en förstahoj för 10-15 papp. Speciellt eftersom jag inte är så värst duktig på att skruva än.

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
:tummenupp
Nä! Hög värdeminskning skall det vara, det är en bra affär :D

Du fattar ju ingenting va ? Kan du något om affärer alls ? Jag ska förklara för dig vad en bra affär är så du vet nu innan semestern...

DYRT OCH DÅLIGT ska det vara ! Då är man cool ! :)

Tjöpa dyrt och bra är ingen konst...det har ju alla råd med. Grejorna går aldrig sönder, de är alltid inne (quality never goes out of style etc) och andrahandsvärdet garanterar i princip en bra affär....

Tjöpa billigt och dåligt...kan ju de flesta ju oxå. Slit och släng, Biltema...Hyosung och Sassonjouyn´g (stavas det så ? )

Tjöpa DYRT och DÅLIGT kan inte vem som helst unna sig ! Där slår vi spiten i huvudet. Louis V...Gucci...saker som har dåliga sömmar, går sönder efter 3 tvättar och ändå kostar så det svider trots att de inte är ens coola. Jeans för 1500 som går slits ut i grenen efter att han använts i 4 månader på kontoret till en kavaj...Superspinkiga kostymer med för korta byxben och kavajaxlar lika breda som ser ut att spricka vilken sek som helst...finally SOLBRILLOR för 3400 kr där allt är gjort av plast (inkl "glasen" som inte skyddar mot något alls..möjligen flugor).

DET ska man låna till och låna stort !! :)

Med denna insikt som jag ville dela med mig meddelar jag att jag as of today börjar min semester ! Skål !

Last edited:

Andrésen

återfallet är nära!
Gick med
17 Apr 2006
Hoj
just nu... ingen
Hmm... tycker det är fantastiskt vad många antingen högavlönade/miljonärer det finns på detta forum. Vad är medelåldern här inne? vad är medelinkomsten för en svensk? tror båda de siffrorna är relativt låga! Sen tittar vi på vad folk åker på får hojar... min slutsatts är att 90% av alla användare på sporthoj antingen bor hemma hos mamma och pappa eller tjänar pengar gräs för ingen verkar ju ta ett enda lån... mycket märkligt tycker jag. Själv har jag lån på hus och bil och inte är jag ledsen för det...

Gräver man ner sig i ett hål gör ingenting och lägger pengarna på hög så kanske man kan spara ihop 130-140k till en hoj på en vanlig knegar lön. Men om man övehuvudtaget tittar upp ur sanden och lever ett någotsånär vanligt liv så är det nog bara att glömma. Men vad vet jag alla har väl svinrika föräldrar eller bra arv att tillgå utom jag.

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024