Lån?

shoei

^_-
Gick med
19 Jul 2003
Hoj
R1-03 såld
Hur många av er med lite nyare sporthojar har tagit lån för att ha råd att köpa en? Jag är inne på att köpa en R1-02 men har inte riktigt pengarna än... är lite sugen på att ta ett lån på det som återstår (förhållandevis mycket)

:katt

SKÄGGET

www.nogg.se/skagget
Gick med
3 Jun 2005
Hoj
DukeII-01 till salu och Ktm 950 -06
shoei skrev:
Hur många av er med lite nyare sporthojar har tagit lån för att ha råd att köpa en? Jag är inne på att köpa en R1-02 men har inte riktigt pengarna än... är lite sugen på att ta ett lån på det som återstår (förhållandevis mycket)

KÖÖÖP :tummenupp

Araikaj

Våga Vara Snäll
Gick med
20 Apr 2005
Hoj
2001, Suzuki, GSXRFIGHTER
Skulle tro att typ alla har tagit lån för att köpa en så dyr hoj.

Är nog bättre att låna direkt hos sin bank istället för att ta ett mclån i butiken. Banken brukar kunna erbjuda klart lägre ränta.

Kul med snygg o grym hoj, har man råd så köper man :tummenupp

ViRuZ

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2005
Hoj
Honda Sp1 -01
shoei skrev:

Det är bara till att låna, känner man att man har råd med ett lån så slå till. Det hade jag gjort. Jag lånade när jag köpte min hoj

Fotrally

Olika
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
Honda CBR1000RR -08, SP Copperhead MX125 -07
shoei skrev:

Förra (som var min första hoj) tog jag ett lån på 20", betalade av det rätt fort ...men min nuvarande betaladades med kontanter.(cash is king:))

Så länge man har en inkomst så är det väl inget problem att låna. Men tänk efter före hur mycket extra kan kosta. Räntan och försäkringen blir högre. Finns billigare hojar med nästan lika mycket pulver under tanken. :tummenupp

johansall

Schöö bah!
Gick med
1 Mar 2006
Hoj
Yamaha R1 -05
Inga lån på hojen men däremot har ja lånat till en del av M3:an.. Man lever ju bara en gång! :fyllisar :hihi
///MVH Johan

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
shoei skrev:

Personligen började jag lågt, med lite lån(på en moppe..) som jag betalade tillbaka under en 2 års period, under tiden sparade jag lite, samt avyttrade lite prylar för 5000 kr med, sålde moppen, för nästan samma summa jag gav ett år tidigare, bytte upp mig, till en annan hoj som jag körde med i ett 1/2 år, innan jag lade 4000 emellan, till en annan hoj, den hojen fick jag tillbaka varenda krona på när den såldes, och jag hade hunnit spart vidare. Men har haft ett jäkla flyt och lyckats med mina annonser och snabbt funnit nytt med, som kan vara ett jäkla aber också, om man sålt hittar andra saker och inte "hinner" på dem.

Men man kan göra på många olika sätt, men för mig så är detta en hobby, jag vill personligen inte ha dyr månadskostad med lån också, räcker med andra driftsutgifter som inte är gratis med hoj.

Men har fakiskt inhandlat senaste prylen(scoter) med lån igen, men då var det en kampanj som var räntefri i 24 månader :) förutom 350kr upplägg o månadsavgift a 25 kr.

heathrow

Lev varje dag som om det vore den sista!
Gick med
30 Aug 2005
Hoj
Suzuki SV 1000, Honda Hornet 900
sporTlovEr skrev:
Personligen började jag lågt, med lite lån(på en moppe..) som jag betalade tillbaka under en 2 års period, under tiden sparade jag lite, samt avyttrade lite prylar för 5000 kr med, sålde moppen, för nästan samma summa jag gav ett år tidigare, bytte upp mig, till en annan hoj som jag körde med i ett 1/2 år, innan jag lade 4000 emellan, till en annan hoj, den hojen fick jag tillbaka varenda krona på när den såldes, och jag hade hunnit spart vidare. Men har haft ett jäkla flyt och lyckats med mina annonser och snabbt funnit nytt med, som kan vara ett jäkla aber också, om man sålt hittar andra saker och inte "hinner" på dem.

Men man kan göra på många olika sätt, men för mig så är detta en hobby, jag vill personligen inte ha dyr månadskostad med lån också, räcker med andra driftsutgifter som inte är gratis med hoj.

Men har fakiskt inhandlat senaste prylen(scoter) med lån igen, men då var det en kampanj som var räntefri i 24 månader :) förutom 350kr upplägg o månadsavgift a 25 kr.

Alltså blir ju typ det omräknat till ränta på ett par procent, 950 under 24 månader, så det är ju ändå inte "RÄNTEFRITT"?

Maria1980

Skitskraj MC
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Sålt Millen :(
Jag har inget lån på min hoj :Bugar
Offrade semesterkassan och lite andra besparingar för att slippa lån...men & andra sidan så åker jag hellre på hoj än på semester :tummenupp

Matterunken

Billackerare
Gick med
8 Mar 2005
Hoj
Gammelfazer....
HönaPower skrev:
Hoj bil & kåk är mitt, jag sover så gott om natten på det sättet... :tummenupp
Va fan tjänar du då????
Miljon om året eller???
Lika mycket fantasi för dom flesta som när den där killen från socialdemokraterna
gick ut och sa att alla borde minst ha en årslön undanstoppat på ett reservkonto.... tror faktiskt att han avgick efter det.

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
Personligen så får jag nog säga så att ingen är korkad om man lånar till hoj.
Skulle jag själv sparat ihop till min hoj ( som iofs kostar ca 50% av en ny plastraket ) så hade det tagit mig tre år. Så länge hade jag inte lust att vänta på att byta hoj. Sedan kunde jag lägga hojlånet på lgh och fick väldigt förmånlig ränta. Hade jag däremot bott själv utan barn och med samma inkomst som idag så hade jag nog valt the makaroniway och gnetat ihop till knarren på 1-1½år utan att blanda in banken.
//Tobbe

Matterunken

Billackerare
Gick med
8 Mar 2005
Hoj
Gammelfazer....
tobbeviking skrev:
Personligen så får jag nog säga så att ingen är korkad om man lånar till hoj.
Skulle jag själv sparat ihop till min hoj ( som iofs kostar ca 50% av en ny plastraket ) så hade det tagit mig tre år. Så länge hade jag inte lust att vänta på att byta hoj. Sedan kunde jag lägga hojlånet på lgh och fick väldigt förmånlig ränta. Hade jag däremot bott själv utan barn och med samma inkomst som idag så hade jag nog valt the makaroniway och gnetat ihop till knarren på 1-1½år utan att blanda in banken.
//Tobbe
Varför ska man gneta som fan och leva som en eremit i ca 2 år istället för att ta ett lån med 3,5% ränta...
Ta da för fan och låna medans man kan låna så förbannat billigt.
Betala istället av i den takt man kan.
Det finns också många som inte klarar av att spara pengar, då kanske det är bättre att låna till en hoj än att supa upp allt på krogen?

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Har bara lite lån på kåken, thats it.

Lånar aldrig till konsumtion eller till kapitalvaror som jag inte kan lösa rakt av om prylen av någon anledning måste säljas. Arbete och hälsa, dvs ditt cashflow, ska man inte ta för givet.

Ska du låna så låna bara en mindre del. I annat fall, välj en billigare hoj.

Last edited:

Fotrally

Olika
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
Honda CBR1000RR -08, SP Copperhead MX125 -07
Matterunken skrev:
Varför ska man gneta som fan och leva som en eremit i ca 2 år istället för att ta ett lån med 3,5% ränta...
Det finns också många som inte klarar av att spara pengar, då kanske det är bättre att låna till en hoj än att supa upp allt på krogen?

Helt rätt! :tummenupp

Men man ska nog ta sig en rejäl funderare ändå så man inte gör något förhastat..

Helst när man bor sthlm och hyfsat ung dvs som trådskaparen.. försäkringen lär kosta en del!

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
Matterunken skrev:
Det var väl precis det jag menade, man lånar om man inte tycker det är värt att gneta. Vill man gneta gör man det om man tycker det är värt det.
//Tobbe

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...