HayabusaMan
Gudomlig sporthojare
Det där är lojalitetTror jag har ett handtag liggandes i gömmorna som du kan låna. Kollar och återkommer. Bor i Göteborgstrakten
Det där är lojalitetTror jag har ett handtag liggandes i gömmorna som du kan låna. Kollar och återkommer. Bor i Göteborgstrakten
Varför byta ut en enda del på en så fulländad och extrem hoj som BMWn är?
Har tidigare ägare bytt dem eftersom du inte har original kvar?
Du behöver en sån här alltså?Jag hade av yttersta delen av kopplingshandtaget på min GSA i Rumänien. När det vart dags för service när jag kommit hem igen så bad jag BMW att sätta på ett nytt kopplingshandtag. Dom satte dit ett eftermarknadshandtag för dom hade slut på BMW’s egna handtag. Jag, min klantröv, lyckades t.o.m. filma incidenten i fråga….
Det har funnits grepp som legat med tryck mot kolven så att klossarna inte släppt tillräckligt mycket, dvs noll koll vid montering för de har glömt att känna det lilla glappet.Jag får ingen riktig bild i mitt huvud av vad som kan vara fel på ett bromshandtag, om det nu är bara själva handtaget?
Vad är det som kan fjädra i det, och åstadkomma en "svampighet"?
På mina hojar är det bara metall, och visst finns det justeringmöjligheter, och jag har även en hoj med "kinaskräp", men fortfarande är det bara en metallbit som i sin tur påverkar bromspumpen, metallbiten är helt stum, i alla lägen.
Hur kan det skapa fenomenet?
Du behöver en sån här alltså?
Men det är ingen garanti det heller. Jag hade en på gashandtaget och telefonen ringde när jag skulle låsa upp eller f-n det var
Och jag tog bort den men intenskivbromslåset. Körde sönder min helt nya kolfiberframskärm för 1500-1600 kronor. Köpte en ny för jag saknade den så mycket. Så slutade på över 3000kr och det var för 10 år sedan.
Ja, det kan jag i och för sig förstå.Det har funnits grepp som legat med tryck mot kolven så att klossarna inte släppt tillräckligt mycket, dvs noll koll vid montering för de har glömt att känna det lilla glappet.
Japp, känns inte som om det har varit det problemet i TS fall, meken kanske åsyftade detta ang skeva skivor utan att veta hur länge greppet hade suttit och fungerat.Ja, det kan jag i och för sig förstå.
Men det borde väl vara uppdagat i det här läget, och det borde hur som helst bara medföra att bromsen ligger på, blir varm mm, inte "svampig"?
Det du beskriver låter i mina öron definitivt (!!) som luft i bromssystemet. "Svampig" känsla, tar för långt in, sämre bromsverkan...... TYPISKA symtom på luft i systemet. Har dom totalt misslyckats med att lufta bromsarna? Det här kan omöjligt ha med eftermarknadshandtag att göra skulle jag säga. Den tanken finner jag tämligen absurd faktiskt. Testa att lufta själv? Finns verktyg på Biltema för mindre än en hundralapp.....Obs
Denna tråd är en efterlysning av ett original bromshandtag.
I den andra tråden finns hela bakgrunden, denna:
Historik kring bromsservice:
2021
Jag köper hojen av handlare.
Känslan i bromshandtaget är bra.
Inga anmärkningar vid besiktningar för bandagar.
2022
Känslan i bromshandtaget är bra.
Inga anmärkningar vid besiktningar för bandagar.
Inga anmärkningar vid fordonsbesiktning
Under säsongen slår sig skivorna, så i slutet byter jag skivor & belägg till Brembo. Bromsvätskan byts. Känslan är fortfarande god.
2023
Inga anmärkningar vid besiktningar för bandagar.
Under säsongen slår sig brembo-skivorna och jag lämnar in till en annan verkstad (auktoriserad) för byte till originalskivor och originalbelägg, bromsvätskan byts inte.
När jag får ut hojen pratar mekanikern något om känslan i bromsen och eftermarknadshandtag, men då det är vinter och sitter splitter nya däck på, så har jag inte möjlighet att testa det.
2024
Börjar säsongen med att undersöka bromsen, den är svampig och tar långt in. Det känns som att det går att pumpa upp mer tryck i den.
Jag får flera anmärkningar vid besiktningar för bandagar om känslan i bromshandtaget.
Lämnar in hojen på service hos den auktoriserade verkstaden, de säger att de luftat och fått marginell förbättring men att problemet troligen ligger i mitt bromshandtag. Själv kliar jag mig i huvudet och frågar hur ett byte av skivor och belägg skulle ge en svampig känsla och varför det felet skulle visa sig först när man bytt skivor.
Det stavas Motion Ratio.Jag får ingen riktig bild i mitt huvud av vad som kan vara fel på ett bromshandtag, om det nu är bara själva handtaget?
Vad är det som kan fjädra i det, och åstadkomma en "svampighet"?
På mina hojar är det bara metall, och visst finns det justeringmöjligheter, och jag har även en hoj med "kinaskräp", men fortfarande är det bara en metallbit som i sin tur påverkar bromspumpen, metallbiten är helt stum, i alla lägen.
Hur kan det skapa fenomenet?
Men fattar fortfarande inte att ett handtag av metall blir "svampigt" - så utveckla gärna?Det stavas Motion Ratio.
Det är där jag kör fast.Bromshandtaget fungerade i tre år. Efter att en auktoriserad verkstad bytt till nya originalskivor och -belägg så tyckte mecken att bromsen var svampig.
Med eftermarknadshandtaget vill han inte felsöka.
Därav denna tråd där handtag efterlyses.
Jag ser ingen logik i det som mecken säger.
Han kanske vill utesluta en möjlig felkälla. Det är ju inte alltid man kan lita på vad en kund säger.
Inte min tråd med jag är nyfiken på lösningen. Verkstan ska ju först få en chans att lösa detta. Vilket är fair.
Se #29 här ovanför.
Den kanske är gjord av kinesium. Hålet som skruven går igenom kan ha blivit ovalt av alla bankörningar. Trycker det snett på kolven? Vi på läktaren har inte ens sett handtaget. Ställbart mha vred? Lätthål, det måste ju ha lätthål, det är ju bara till frambromsen. Vad kan gå fel?Det är där jag kör fast.
Jäklar vilken felsökning som den metallbiten innebär.
Plocka upp den, prova böja, nä, det gick inte…..just det, den är av metall.
Felsökning av handtag färdig.
Men…kanske både jag och mekanikern måste skickas på utbildning, för det här verkar svårt
Jag börjar faktiskt känna mig trög på riktigt.
Det kan vara fel geometri på handtaget. Kolven i huvudcylindern rör sig inte där det är tänkt och det går inte att lufta systemetJag får ingen riktig bild i mitt huvud av vad som kan vara fel på ett bromshandtag, om det nu är bara själva handtaget?
Vad är det som kan fjädra i det, och åstadkomma en "svampighet"?
På mina hojar är det bara metall, och visst finns det justeringmöjligheter, och jag har även en hoj med "kinaskräp", men fortfarande är det bara en metallbit som i sin tur påverkar bromspumpen, metallbiten är helt stum, i alla lägen.
Hur kan det skapa fenomenet?
Det _kan_.Det kan vara fel geometri på handtaget. Kolven i huvudcylindern rör sig inte där det är tänkt och det går inte att lufta systemet
Kan bromsgreppet blivit slitet.Det _kan_.
Men konstigt om det hänt plötsligt efter några år.
Dessutom så borde en märkesverkstad kunna felsöka sig till det problemet, och berätta med säkerhet åt kunden att detta är problemet därför att - och såhär löser vi det. -Tycker jag.
Men jag tycker så mycket....
Det kan det.Kan bromsgreppet blivit slitet.
Detta är taget ur verkligheten: När man byter koppling på Saab 99 och 900 årsmodeller -76 till -92 går (gick) det ibland inte att lufta kopplingen. Det beror på att hålet i kopplingspedalen med åren blivit slitet och för stort. Även fast man tryckte ner pedalen mot golvet så rörde sig kolven inte tillräcklig mycket för att det skulle gå att lufta ordentligt.
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
Sena 60S intercom
Sena 60 S med förbättrad Me... |
|
Triumph Speed Triple 30 år
Tiden flyger, som man säger... |
|
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |
|
MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION
MV Agusta firar sitt 80-års... |
|
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |