Låna original bromshandtag till S1000RR / verkstadsgnabb?

Birger H

Sporthojsnörd
Gick med
26 Jun 2024
Hoj
Enfield Classic 500
Varför byta ut en enda del på en så fulländad och extrem hoj som BMWn är?

Har tidigare ägare bytt dem eftersom du inte har original kvar?

Jag hade av yttersta delen av kopplingshandtaget på min GSA i Rumänien. När det vart dags för service när jag kommit hem igen så bad jag BMW att sätta på ett nytt kopplingshandtag. Dom satte dit ett eftermarknadshandtag för dom hade slut på BMW’s egna handtag. Jag, min klantröv, lyckades t.o.m. filma incidenten i fråga….


Oavsett. Även BMW sätter på annat än original ibland.
 
Last edited:

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Jag hade av yttersta delen av kopplingshandtaget på min GSA i Rumänien. När det vart dags för service när jag kommit hem igen så bad jag BMW att sätta på ett nytt kopplingshandtag. Dom satte dit ett eftermarknadshandtag för dom hade slut på BMW’s egna handtag. Jag, min klantröv, lyckades t.o.m. filma incidenten i fråga….

Du behöver en sån här alltså?


Men det är ingen garanti det heller. Jag hade en på gashandtaget och telefonen ringde när jag skulle låsa upp eller vad f-n det var 🤣

Och jag tog bort den men inte skivbromslåset. Körde sönder min helt nya kolfiberframskärm för 1500-1600 kronor. Köpte en ny för jag saknade den så mycket. Så slutade på över 3000kr och det var för 10 år sedan.
 

Bifogat

  • Screenshot_20240703_125116_Chrome.jpg
    Screenshot_20240703_125116_Chrome.jpg
    98.9 KB · Visningar: 7

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Jag får ingen riktig bild i mitt huvud av vad som kan vara fel på ett bromshandtag, om det nu är bara själva handtaget?
Vad är det som kan fjädra i det, och åstadkomma en "svampighet"?
På mina hojar är det bara metall, och visst finns det justeringmöjligheter, och jag har även en hoj med "kinaskräp", men fortfarande är det bara en metallbit som i sin tur påverkar bromspumpen, metallbiten är helt stum, i alla lägen.
Hur kan det skapa fenomenet? :va
Det har funnits grepp som legat med tryck mot kolven så att klossarna inte släppt tillräckligt mycket, dvs noll koll vid montering för de har glömt att känna det lilla glappet.
 

Birger H

Sporthojsnörd
Gick med
26 Jun 2024
Hoj
Enfield Classic 500
Du behöver en sån här alltså?


Men det är ingen garanti det heller. Jag hade en på gashandtaget och telefonen ringde när jag skulle låsa upp eller f-n det var

Och jag tog bort den men intenskivbromslåset. Körde sönder min helt nya kolfiberframskärm för 1500-1600 kronor. Köpte en ny för jag saknade den så mycket. Så slutade på över 3000kr och det var för 10 år sedan.

Jag har flera stycken. Glömmer alltid att ta med en…. Och en polare har gjort samma som dig. Tog bort senilsnöret, glömde ta bort låset och körde iväg….. Det tog stopp efter 27 centimeter.

BMW har som regel tjocka skivor som pallar såna här misstag men det finns en risk att skivan blir skev och då sabbar man bromsen fortare än kvickt. Lyckades göra det på min sidovagnshoj som har tunnare skivor än BMW. Man vill inte köra en sidovagnshoj utan fungerande frambroms. Finns definitivt risker med skivlås.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Det har funnits grepp som legat med tryck mot kolven så att klossarna inte släppt tillräckligt mycket, dvs noll koll vid montering för de har glömt att känna det lilla glappet.
Ja, det kan jag i och för sig förstå.
Men det borde väl vara uppdagat i det här :va läget, och det borde hur som helst bara medföra att bromsen ligger på, blir varm mm, inte "svampig"?
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Ja, det kan jag i och för sig förstå.
Men det borde väl vara uppdagat i det här :va läget, och det borde hur som helst bara medföra att bromsen ligger på, blir varm mm, inte "svampig"?
Japp, känns inte som om det har varit det problemet i TS fall, meken kanske åsyftade detta ang skeva skivor utan att veta hur länge greppet hade suttit och fungerat.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Obs
Denna tråd är en efterlysning av ett original bromshandtag.

I den andra tråden finns hela bakgrunden, denna:


Historik kring bromsservice:

2021
Jag köper hojen av handlare.
Känslan i bromshandtaget är bra.
Inga anmärkningar vid besiktningar för bandagar.

2022
Känslan i bromshandtaget är bra.
Inga anmärkningar vid besiktningar för bandagar.
Inga anmärkningar vid fordonsbesiktning
Under säsongen slår sig skivorna, så i slutet byter jag skivor & belägg till Brembo. Bromsvätskan byts. Känslan är fortfarande god.

2023
Inga anmärkningar vid besiktningar för bandagar.
Under säsongen slår sig brembo-skivorna och jag lämnar in till en annan verkstad (auktoriserad) för byte till originalskivor och originalbelägg, bromsvätskan byts inte.

När jag får ut hojen pratar mekanikern något om känslan i bromsen och eftermarknadshandtag, men då det är vinter och sitter splitter nya däck på, så har jag inte möjlighet att testa det.

2024
Börjar säsongen med att undersöka bromsen, den är svampig och tar långt in. Det känns som att det går att pumpa upp mer tryck i den.
Jag får flera anmärkningar vid besiktningar för bandagar om känslan i bromshandtaget.

Lämnar in hojen på service hos den auktoriserade verkstaden, de säger att de luftat och fått marginell förbättring men att problemet troligen ligger i mitt bromshandtag. Själv kliar jag mig i huvudet och frågar hur ett byte av skivor och belägg skulle ge en svampig känsla och varför det felet skulle visa sig först när man bytt skivor.
 

Birger H

Sporthojsnörd
Gick med
26 Jun 2024
Hoj
Enfield Classic 500
Obs
Denna tråd är en efterlysning av ett original bromshandtag.

I den andra tråden finns hela bakgrunden, denna:


Historik kring bromsservice:

2021
Jag köper hojen av handlare.
Känslan i bromshandtaget är bra.
Inga anmärkningar vid besiktningar för bandagar.

2022
Känslan i bromshandtaget är bra.
Inga anmärkningar vid besiktningar för bandagar.
Inga anmärkningar vid fordonsbesiktning
Under säsongen slår sig skivorna, så i slutet byter jag skivor & belägg till Brembo. Bromsvätskan byts. Känslan är fortfarande god.

2023
Inga anmärkningar vid besiktningar för bandagar.
Under säsongen slår sig brembo-skivorna och jag lämnar in till en annan verkstad (auktoriserad) för byte till originalskivor och originalbelägg, bromsvätskan byts inte.

När jag får ut hojen pratar mekanikern något om känslan i bromsen och eftermarknadshandtag, men då det är vinter och sitter splitter nya däck på, så har jag inte möjlighet att testa det.

2024
Börjar säsongen med att undersöka bromsen, den är svampig och tar långt in. Det känns som att det går att pumpa upp mer tryck i den.
Jag får flera anmärkningar vid besiktningar för bandagar om känslan i bromshandtaget.

Lämnar in hojen på service hos den auktoriserade verkstaden, de säger att de luftat och fått marginell förbättring men att problemet troligen ligger i mitt bromshandtag. Själv kliar jag mig i huvudet och frågar hur ett byte av skivor och belägg skulle ge en svampig känsla och varför det felet skulle visa sig först när man bytt skivor.
Det du beskriver låter i mina öron definitivt (!!) som luft i bromssystemet. "Svampig" känsla, tar för långt in, sämre bromsverkan...... TYPISKA symtom på luft i systemet. Har dom totalt misslyckats med att lufta bromsarna? Det här kan omöjligt ha med eftermarknadshandtag att göra skulle jag säga. Den tanken finner jag tämligen absurd faktiskt. Testa att lufta själv? Finns verktyg på Biltema för mindre än en hundralapp.....

"”Svampiga” bromsar är ett tecken på att du fått in luft i bromssystemet. Du märker att du har svampiga bromsar genom att bromspedalen går djupare ner än den ska när du trampar. Det kan också vara att du känner en sämre bromsverkan än vanligt. Då behöver du troligen lufta bromsarna".


En tråd från -08 om luft i systemet. Många bra råd där. Det kan vara SVÅRT att få ut alla luft.....
 
Last edited:

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Här kommer en länk till Snigloms andra tråd som tar upp problemet med svampiga bromsar.


Inte mina trådar.
 

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Triumph Daytona 650, Aprilia RS 125
Jag får ingen riktig bild i mitt huvud av vad som kan vara fel på ett bromshandtag, om det nu är bara själva handtaget?
Vad är det som kan fjädra i det, och åstadkomma en "svampighet"?
På mina hojar är det bara metall, och visst finns det justeringmöjligheter, och jag har även en hoj med "kinaskräp", men fortfarande är det bara en metallbit som i sin tur påverkar bromspumpen, metallbiten är helt stum, i alla lägen.
Hur kan det skapa fenomenet? :va
Det stavas Motion Ratio.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Bromshandtaget fungerade i tre år. Efter att en auktoriserad verkstad bytt till nya originalskivor och -belägg så tyckte mecken att bromsen var svampig.
Med eftermarknadshandtaget vill han inte felsöka.
Därav denna tråd där handtag efterlyses.
Jag ser ingen logik i det som mecken säger.
Han kanske vill utesluta en möjlig felkälla. Det är ju inte alltid man kan lita på vad en kund säger.
Inte min tråd med jag är nyfiken på lösningen. Verkstan ska ju först få en chans att lösa detta. Vilket är fair.

Se #29 här ovanför.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Bromshandtaget fungerade i tre år. Efter att en auktoriserad verkstad bytt till nya originalskivor och -belägg så tyckte mecken att bromsen var svampig.
Med eftermarknadshandtaget vill han inte felsöka.
Därav denna tråd där handtag efterlyses.
Jag ser ingen logik i det som mecken säger.
Han kanske vill utesluta en möjlig felkälla. Det är ju inte alltid man kan lita på vad en kund säger.
Inte min tråd med jag är nyfiken på lösningen. Verkstan ska ju först få en chans att lösa detta. Vilket är fair.

Se #29 här ovanför.
Det är där jag kör fast.
Jäklar vilken felsökning som den metallbiten innebär.
Plocka upp den, prova böja, nä, det gick inte…..just det, den är av metall.
Felsökning av handtag färdig.
Men…kanske både jag och mekanikern måste skickas på utbildning, för det här verkar svårt :va
Jag börjar faktiskt känna mig trög på riktigt.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Det är där jag kör fast.
Jäklar vilken felsökning som den metallbiten innebär.
Plocka upp den, prova böja, nä, det gick inte…..just det, den är av metall.
Felsökning av handtag färdig.
Men…kanske både jag och mekanikern måste skickas på utbildning, för det här verkar svårt :va
Jag börjar faktiskt känna mig trög på riktigt.
Den kanske är gjord av kinesium. Hålet som skruven går igenom kan ha blivit ovalt av alla bankörningar. Trycker det snett på kolven? Vi på läktaren har inte ens sett handtaget. Ställbart mha vred? Lätthål, det måste ju ha lätthål, det är ju bara till frambromsen. Vad kan gå fel? 🙂
Jag tror mer på ABS-grunkan efter bromsbeläggbytet.

Nu byttes ju inte bromsvätskan sist viket får mig att tänka på min originalbromspump.
50/50 bromsvätska och äppelmos.
Funkade fint, gick igenom besiktningen och en HD-polare sa spontant efter fem mil att det är bra bromsar på min Kawa.
Jag har bytt pump, vätska och belägg sedan dess.
IMG_1450.jpegIMG_1452.jpeg
 

Litenochklen

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jun 2015
Ort
Örebro
Hoj
En gammal vän.
Jag får ingen riktig bild i mitt huvud av vad som kan vara fel på ett bromshandtag, om det nu är bara själva handtaget?
Vad är det som kan fjädra i det, och åstadkomma en "svampighet"?
På mina hojar är det bara metall, och visst finns det justeringmöjligheter, och jag har även en hoj med "kinaskräp", men fortfarande är det bara en metallbit som i sin tur påverkar bromspumpen, metallbiten är helt stum, i alla lägen.
Hur kan det skapa fenomenet? :va
Det kan vara fel geometri på handtaget. Kolven i huvudcylindern rör sig inte där det är tänkt och det går inte att lufta systemet
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Det kan vara fel geometri på handtaget. Kolven i huvudcylindern rör sig inte där det är tänkt och det går inte att lufta systemet
Det _kan_.
Men konstigt om det hänt plötsligt efter några år.

Dessutom så borde en märkesverkstad kunna felsöka sig till det problemet, och berätta med säkerhet åt kunden att detta är problemet därför att - och såhär löser vi det. -Tycker jag.
Men jag tycker så mycket....
 

Litenochklen

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jun 2015
Ort
Örebro
Hoj
En gammal vän.
Det _kan_.
Men konstigt om det hänt plötsligt efter några år.

Dessutom så borde en märkesverkstad kunna felsöka sig till det problemet, och berätta med säkerhet åt kunden att detta är problemet därför att - och såhär löser vi det. -Tycker jag.
Men jag tycker så mycket....
Kan bromsgreppet blivit slitet.
Detta är taget ur verkligheten: När man byter koppling på Saab 99 och 900 årsmodeller -76 till -92 går (gick) det ibland inte att lufta kopplingen. Det beror på att hålet i kopplingspedalen med åren blivit slitet och för stort. Även fast man tryckte ner pedalen mot golvet så rörde sig kolven inte tillräcklig mycket för att det skulle gå att lufta ordentligt.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Kan bromsgreppet blivit slitet.
Detta är taget ur verkligheten: När man byter koppling på Saab 99 och 900 årsmodeller -76 till -92 går (gick) det ibland inte att lufta kopplingen. Det beror på att hålet i kopplingspedalen med åren blivit slitet och för stort. Även fast man tryckte ner pedalen mot golvet så rörde sig kolven inte tillräcklig mycket för att det skulle gå att lufta ordentligt.
Det kan det.

Poängen är att en märkesverkstad borde kunna hitta det, och visa kunden - Det här hålet har blivit utnött och är inte runt längre - här är påverkan det har på huvudcylindern - därför tar dina bromsar dåligt - här har du nya, detta är priset, yay or nay?.
Och de borde gjort det på första försöket istället för att lämna ifrån sig en cykel som bromsar dåligt.

Det tycker jag att är rimlig nivå av service. Men det är klart - som sagt - jag tycker en del.
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top