Låna pengar från bank.

Zana

gotta love it
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
ktm 660 2003 - 4 life
Jag ska köpa hoj i vår, och kommer behöva runt 20.000:-

Dessa pengar tänkte jag ta lån på, och det finns säket massiva kunskaper i detta område på en sån här community.

> Hur går man tillväga?
> Vilken bank ska man gå till?
> Vad blir månadskostnaden (ungerfär runt 500kr?!?)?

[Just nu har jag ett lån på 375.000:- på min lägenhet, men den ska säljas. Så det borde väl inte vara några problem med att få lånet beviljat... Eller hur?]

Tacksam för seriösa svar. :Bugar

Rocco

Guest
Zana skrev:
Jag ska köpa hoj i vår, och kommer behöva runt 20.000:-

Dessa pengar tänkte jag ta lån på, och det finns säket massiva kunskaper i detta område på en sån här community.

> Hur går man tillväga?
> Vilken bank ska man gå till?
> Vad blir månadskostnaden (ungerfär runt 500kr?!?)?

[Just nu har jag ett lån på 375.000:- på min lägenhet, men den ska säljas. Så det borde väl inte vara några problem med att få lånet beviljat... Eller hur?]

Tacksam för seriösa svar. :Bugar

20 k är inga problem så länge du inte har betalningsanmärkningar.... Och lägenheten har ju sig själv som säkerhet om du inte har topplån på den då...

Bank spelar mindre roll med dom summorna annat är det med större. Ta lån i den bank du har kontoret.....

Och månadskostnaden hänger på hur mycket du vill amortera men det brukar ligga på max 10-12 år så det blir ju inte så mycket!

//Anders

Therudeboy

Guest
Det beror ju på vad du har för lån och ränta, jag hade ca 900:- per månad på min cross och det lånet var från början på 27k.

Zana

gotta love it
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
ktm 660 2003 - 4 life
Rocco skrev:
20 k är inga problem så länge du inte har betalningsanmärkningar.... Och lägenheten har ju sig själv som säkerhet om du inte har topplån på den då...

Bank spelar mindre roll med dom summorna annat är det med större. Ta lån i den bank du har kontoret.....

Och månadskostnaden hänger på hur mycket du vill amortera men det brukar ligga på max 10-12 år så det blir ju inte så mycket!

//Anders

Ok, men som sagt ska jag byta till hyresrätt, så lägenheten kommer inte finnas som säkerhet... Men dom tar väl själva hojen som säkerhet istället...

Men det ligger väl runt 500:-, jag måste delge min sambo mina planer och jag vill ha alla siffror rätt.. =)

Tack för svaret. :tummenupp

Zana

gotta love it
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
ktm 660 2003 - 4 life
Therudeboy skrev:
Det beror ju på vad du har för lån och ränta, jag hade ca 900:- per månad på min cross och det lånet var från början på 27k.

Aha... Det var ju fan ganska mycket....

Ähhh, antar att man får gå till bansken och snacka för att få de siffror jag söker.....

/Z

Rocco

Guest
Zana skrev:
Ok, men som sagt ska jag byta till hyresrätt, så lägenheten kommer inte finnas som säkerhet... Men dom tar väl själva hojen som säkerhet istället...

Men det ligger väl runt 500:-, jag måste delge min sambo mina planer och jag vill ha alla siffror rätt.. =)

Tack för svaret. :tummenupp

Hojen kommer inte att gå som säkerhet skulle jag tro... räknas som blanco lån om jag inte minns helt fel.

Men om du säljer lägenheten så får du väl penger för det och kan betala bort lånet på den? Då har du ju inget lån eller hur hade du tänkt göra ??

Matthew

Måste komma före.....
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
en blå önskas
Zana skrev:

Ähhh, antar att man får gå till bansken och snacka för att få de siffror jag söker.....

/Z

Det skiljer sig ju mycket på månatliga kostnaden beroende på hur många år du ska ta lånet på !

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Nej, nästa år.
nordea är en skitbank.. ta länsförsäkrinar istället:) där finns det inga probbs med lån.

BlackArmy

Member
Gick med
13 Jun 2003
Hoj
Suka gsx750f...numera repig vänstersida...
Rocco skrev:
Men om du säljer lägenheten så får du väl penger för det och kan betala bort lånet på den? Då har du ju inget lån eller hur hade du tänkt göra ??

Som Rocco menar så hajjar jag inte vad du ska med lån till :va :va ...men om du inte får pengar över från lägenhets-försäljningen så om du är med i facket så lyssna med dom vilken bank dom har sammarbete med och ta lån genom dom(eller dem :va ),jag har gjort det och då behövs ingen säkerhet :tummenupp

Zana

gotta love it
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
ktm 660 2003 - 4 life
Rocco skrev:
Hojen kommer inte att gå som säkerhet skulle jag tro... räknas som blanco lån om jag inte minns helt fel.

Jo, men jag har bara bott där i några månader så några pengar blir det nog inte... Har väl amorterat bort kanske 5000:- bara... Kommer däremot sälja för dyrare peng än vi köpte för, för vi har renoverat allt inkl. badrum osv. men där kommer ju "spekulationen" in i rutan.. Man får väl bara behålla 10% av vinsten... :kocko

Svane

Nu med cykel...
Gick med
12 May 2003
Hoj
På landvägen Columbus Capo, i skogen Scott Scale
Zana skrev:

/Z

Belopp: 20 k
Ränta (ungefärlig, exakt höt med din bank): 8 %
Lånetid: 5 år

Ränta i kr: 133 kr
Efter avdrag: 93 kr
Amortering/månad: 333 kr

Månadsbelopp: 467 kr
Mån.belopp efter avdrag: 427 kr (detta belopp är det faktiska beloppet du betalar då räntan är avdragsgill men det är det högre beloppet du betaler varje månad. Ev överskjutande skatt som ränta kvittas mot får du tillbaka från Skattemasen)

På 4 år blir månadsbeloppet: 550 kr

Zana

gotta love it
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
ktm 660 2003 - 4 life
Ok, många svar... Tackar och bugar... Nästa steg är att snacka runt med bankerna...

Tack igen.... =)

Zana

gotta love it
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
ktm 660 2003 - 4 life
Svane skrev:
Belopp: 20 k
Ränta (ungefärlig, exakt höt med din bank): 8 %
Lånetid: 5 år

Ränta i kr: 133 kr
Efter avdrag: 93 kr
Amortering/månad: 333 kr

Månadsbelopp: 467 kr
Mån.belopp efter avdrag: 427 kr (detta belopp är det faktiska beloppet du betalar då räntan är avdragsgill men det är det högre beloppet du betaler varje månad. Ev överskjutande skatt som ränta kvittas mot får du tillbaka från Skattemasen)

På 4 år blir månadsbeloppet: 550 kr

Äntligen det jag ville höra....

Tack!!!!

Therudeboy

Guest
Zana skrev:
Jo, men jag har bara bott där i några månader så några pengar blir det nog inte... Har väl amorterat bort kanske 5000:- bara... Kommer däremot sälja för dyrare peng än vi köpte för, för vi har renoverat allt inkl. badrum osv. men där kommer ju "spekulationen" in i rutan.. Man får väl bara behålla 10% av vinsten... :kocko

Investera dom i "något" då, du har väl en mor och far som kanske har hus, eget företag osv. Det går ju lätt se till så att det skrivs ett falskt kvitto på sånt.

Zana

gotta love it
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
ktm 660 2003 - 4 life
Therudeboy skrev:
Investera dom i "något" då, du har väl en mor och far som kanske har hus, eget företag osv. Det går ju lätt se till så att det skrivs ett falskt kvitto på sånt.

Har du egen erfarenhet av sånt eller?

Svane

Nu med cykel...
Gick med
12 May 2003
Hoj
På landvägen Columbus Capo, i skogen Scott Scale
Zana skrev:

Du skattar 30% vinsten... :fakta Flyttar du till ett dyrare boende (inte aktuellt för din del) får du skjuta skatten framför dig i 5 år.

EDIT: Missad att det redan var nämt :fatta!

Last edited:

Zana

gotta love it
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
ktm 660 2003 - 4 life
Hur är det med insatsen? Den får man väl tillbaks till fullo? I mitt fall ligger den ju på 37.500:-

Jag är riktigt okunnig, jag vet...:(

Nyheter
PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...