Låna pengar från bank.

Svane

Nu med cykel...
Gick med
12 May 2003
Hoj
På landvägen Columbus Capo, i skogen Scott Scale
Zana skrev:
Hur är det med insatsen? Den får man väl tillbaks till fullo? I mitt fall ligger den ju på 37.500:-

Jag är riktigt okunnig, jag vet...:(

Insatt: 37 500 kr
Försäljningspris ex: 57 500 kr

Vinst: 20 000 kr

Skatt: 30%
Skatt i kr: 6 000 kr

Behållning: 51 500 kr

Vinst efter skatt: 14 000 kr som du slänger på en hoj!

Använder du mäklare ska vinsten beskattas efter det att mäklararvodet och andra avgifter är dragna.

Therudeboy

Guest
Zana skrev:
Har du egen erfarenhet av sånt eller?

Nope bara hört att man ska göra så. Men ska du sälja så kan du ju alltid höra om köparen är villig att ge svarta pengar, inte hela men kanske det du behöver.

TFK

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2003
Hoj
KTM 990 SMR, KTM 450 SXF Motard, GasGas EC300
Svane skrev:
Du skattar 30% vinsten... :fakta Flyttar du till ett dyrare boende (inte aktuellt för din del) får du skjuta skatten framför dig i 5 år.

EDIT: Missad att det redan var nämt :fatta!

Nix, det stämmer faktiskt inte. Du behöver endast betala 30 % i skatt på två tredjedelar av vinsten.

För att räkna ut kapitalvinsten tar du försäljningsintäkten minus omkostnadsbeloppet. Försäljningsintäkten är det du sålde lägenheten för med avdrag för försäljningsomkostnader, t.ex. mäklararvoden. Omkostnadsbeloppet består av det du betalade för att förvärva lägeneheten och förbättringsutgifter. Om du har renoverat lägenheten så att den är i bättre skick än när du köpte den får du dra av dessa kostnader.

Det som blir kvar är kapitalvinsten som du till två tredjedelar ska skatta för i inkomstslaget kapital, vilket innebär en skattesats på 30 %. Gör du däremot en förlust får du göra avdrag med 50 %.

Det stämmer att du kan få uppskovsavdrag om du köper en ny bostad. Den behöver dock inte vara dyrare än den gamla. Uppskovsavdraget begränsas istället till den summa som den nya bostaden kostar. Du får alltså inte skjuta på skatten för hela summan i de fallen.

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Om du precis renoverat, dvs de senaste 5åren lägenheten så kan du dra av renoveringskostnad och annat för att sänka skatten. Å du sa ju att du bara bott där ett kort tag och hunnit med badrum, kök och annat. Har du bara alla kvitton så är det inga problem att dra av, kommer dock ej ihåg hur mycket det var i nedräknings tal men ganska så lite om det är inom det senaste året.

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Therudeboy skrev:
Nope bara hört att man ska göra så. Men ska du sälja så kan du ju alltid höra om köparen är villig att ge svarta pengar, inte hela men kanske det du behöver.

Det funkar inte att ge svarta pengar.

Om köparen ger 70.000kr på kvittot och 30.000kr svart så finns inte dessa 30.000kr ju.
Ska han sen sälja lägenheten för 120.000kr är det ju en vinst på 50.000kr som han får skatta.

JAG RÖSTAR FÖR ATT DU, ZANA, SKA BEHÅLLA LÄGENHETEN!!!
Bo i hyresrätt är sunkigt.

Therudeboy

Guest
Mavve skrev:

Om köparen ger 70.000kr på kvittot och 30.000kr svart så finns inte dessa 30.000kr ju.
Ska han sen sälja lägenheten för 120.000kr är det ju en vinst på 50.000kr som han får skatta.

Vad spelar det för roll? om du nu kan få han till att göra detta så rör det ju inte dig i ryggen, ajjt :)

Crille

.
Gick med
16 Jul 2003
Hoj
.
Du är väl medlem i någon Fackförening och då kan du ju ta facklån typ hos Nordea utan säkerhet,till billigare ränta en ett vanligt privat lån...

Lycka till.....

Zana

gotta love it
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
ktm 660 2003 - 4 life
Mavve skrev:

Som det ser ut nu har jag räkningar på sammanlagt 12000 varje månad. Och min lön? 12000... Det går inte ihop längre... Man vill ju ha lite kul också...!

Thats why! ;)

Zana

gotta love it
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
ktm 660 2003 - 4 life
Crille skrev:
Du är väl medlem i någon Fackförening och då kan du ju ta facklån typ hos Nordea utan säkerhet,till billigare ränta en ett vanligt privat lån...

Lycka till.....

Inte jag, men min sambo är medlem i Handels... Ska kolla upp det, tack för tipset....

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
Zana skrev:
Som det ser ut nu har jag räkningar på sammanlagt 12000 varje månad. Och min lön? 12000... Det går inte ihop längre... Man vill ju ha lite kul också...!

Thats why! ;)

Du får ljuga om räkningarna om du ska få nåt lån, ser de att du inte har några stålar kvar att leva på efter räkningarna så får du inget lån.

Zana

gotta love it
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
ktm 660 2003 - 4 life
Men era puckon! Jag sitter snart på 30 lax men behöver 20 till = 50 tusen kronor. Vilka ska läggas på en fs650e. :yoparty

Och efter att jag flyttat kommer jag ha mera att leva för, silwer... No probz....

Och kan man visa att man utan problem levererat en ganska ansenlig summa pengar borde väl visa att man är kapabel till att betala av ett fjuttlån som det faktiskt är/kommer bli.... :tuttar

Svane

Nu med cykel...
Gick med
12 May 2003
Hoj
På landvägen Columbus Capo, i skogen Scott Scale
Mr Mac skrev:
Nix, det stämmer faktiskt inte. Du behöver endast betala 30 % i skatt på två tredjedelar av vinsten.

För att räkna ut kapitalvinsten tar du försäljningsintäkten minus omkostnadsbeloppet. Försäljningsintäkten är det du sålde lägenheten för med avdrag för försäljningsomkostnader, t.ex. mäklararvoden. Omkostnadsbeloppet består av det du betalade för att förvärva lägeneheten och förbättringsutgifter. Om du har renoverat lägenheten så att den är i bättre skick än när du köpte den får du dra av dessa kostnader.

Det som blir kvar är kapitalvinsten som du till två tredjedelar ska skatta för i inkomstslaget kapital, vilket innebär en skattesats på 30 %. Gör du däremot en förlust får du göra avdrag med 50 %.

Det stämmer att du kan få uppskovsavdrag om du köper en ny bostad. Den behöver dock inte vara dyrare än den gamla. Uppskovsavdraget begränsas istället till den summa som den nya bostaden kostar. Du får alltså inte skjuta på skatten för hela summan i de fallen.

Wow, man tackar för informationen! Har precis sålt min lägenhet och flyttat till hus, dina uppgifter förpassar det mesta av den information jag fått från min bankman till garderoben. Till det bättre som tur är... :banana

Kevorkian

Lachryma Christi
Gick med
17 Dec 2003
Hoj
0 bhp
Svane skrev:
Belopp: 20 k
Ränta (ungefärlig, exakt höt med din bank): 8 %
Lånetid: 5 år

Ränta i kr: 133 kr
Efter avdrag: 93 kr
Amortering/månad: 333 kr

Månadsbelopp: 467 kr
Mån.belopp efter avdrag: 427 kr (detta belopp är det faktiska beloppet du betalar då räntan är avdragsgill men det är det högre beloppet du betaler varje månad. Ev överskjutande skatt som ränta kvittas mot får du tillbaka från Skattemasen)

På 4 år blir månadsbeloppet: 550 kr

Måste bara få peta lite i beräkningarna :tomten

Om du tar ett annuitetslån(betalar samma belopp varje månad) på 20kkr till en
ränta av 8% under 5år(60 mån) blir
Månadsbelopp=400 kr
varav Rta/mån=70 kr
Totalt kommer du att ha betalt 24017 kr varav 4017 kr i ränta. Detta är då bruttoräntan.
En lite grövre uppskattning(men snabbare att räkna på :) ) är
Ränta=(Genomsnittlig skuld under perioden)*antal år*ränta=(20000/2)*5*0.08=4000 kr. Totalt har du då betalat 20000+4000=24000 kr, vilket då blir 24000/60=400 kr/mån.

Rundningsmärke

%#(/&_;!"#^¨
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1 ver 2.0
Svane skrev:
Wow, man tackar för informationen! Har precis sålt min lägenhet och flyttat till hus, dina uppgifter förpassar det mesta av den information jag fått från min bankman till garderoben. Till det bättre som tur är... :banana

Jag kan göra dig ännu gladare...

Svane skrev:
Flyttar du till ett dyrare boende (inte aktuellt för din del) får du skjuta skatten framför dig i 5 år.

Du skjuter skatten framför dig på obestämd tid, när du säljer får du betala den uppskjutna skatten, om du inte köper dyrare igen...
Om du aldrig säljer behöver du inte betala vinstskatten, men det tar ju staten igen på andra sätt...

/A

Zana

gotta love it
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
ktm 660 2003 - 4 life
UrbanTiger skrev:
Hallå.
Du har en insats på 37.500:- men ett lån på 375.000:-
Antingen har du supit bort en nolla eller så har du blivit grundlurad.

En insatslägenhet köper du och det är din insats. Insatsen får du tillbaka av den som köper lägenketen av dig. Du kan alltså förlora eller vinna på affären. Insatsen är helt enkelt värdet på din lägenhet och den kan alltså variera över tiden. Det finns alltså ingen garanti på att du får tillbaka din insats.

Var tog nu dom 337.500:- vägen ???

Det är ju dom jag har lånat från banken :confused:

Nyheter
PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...