Låna pengar från bank.

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
öh men en insatslägenhet innebär att du köper rätt till den till ett insatspris, sen har du ändå en hyra.

Du betalar tex 50tusen i insats för en lägenhet, men du äger den inte utan det är just en insats.

Däremot kan du ju köpa en lägenhet för kanske 500000 eller nåt och den är din.
Hur gjorde du nu igen?

sepahewe

För gammal för att slå Rossi
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
N/A :(
Silwer skrev:
öh men en insatslägenhet innebär att du köper rätt till den till ett insatspris, sen har du ändå en hyra.

Du betalar tex 50tusen i insats för en lägenhet, men du äger den inte utan det är just en insats.

Däremot kan du ju köpa en lägenhet för kanske 500000 eller nåt och den är din.
Hur gjorde du nu igen?

Nja, köper du en bostadsrättsförening äger du en del i en ekonomisk förening och med det ägandet kommer rätten att bo i föreningen.

Du betalar faktiskt ingen hyra i en BRF, du betalar en månadsavgift. Nu kan det här låta som ordbajseri, men det är faktiskt väldigt stor skillnad. Du hyr ingenting utan betalar din del av föreningens kostnader. Hur mycket du skall betala av föreningens kostnader bestäms av din lägenhets fördelningstal som sätts vid bildandet av föreningen. Sedan finns något som heter borättsföreningar men det är något annat. Det här är bakgrunden till en stor skillnad mellan en HR och en BR, i en BRF har föreningen inget underhållningsansvar för lägenhetens inre exempelvis kyl och frys.

Vad gäller insatser så är köpeskillingen insatsen, men ska du låna del av det från en bank kräver de vanligtvis att du betalar en del kontant för att minska risken för banken, detta kallas kontantinsats.

//H

sepahewe

För gammal för att slå Rossi
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
N/A :(
Silwer skrev:
ok, men hur var det med Zanas affärer nu??

OK... back till topicen :)

Eftersom det är så lite pengar, gå till din vanlig bank. Skillnaden i ränta gör inte så mycket ändå, aviavgifter etc kan göra mycket större skillnader.

Du kan mycket väl ha hojen som säkerhet om du tecknar ett fordonslån. Du måste dock teckna den innan du köper hojen, så att banken kan registrera ett äganderättsförbehåll. Räntan på ett fordonslån är oftast lägre än för blanco-lån (lån utan säkerhet), även för medlemslånen (som är ett blancolån med rabatt).

Kostnaden har beräknats så bra av tidigare inlägg att jag inte går igenom det igen, men jag skulle påstå att det är vanligare med rak amortering än annuitetslån idag samt att du ska nog inte ha längre amorteringstid än 5 år. Du vill ju amortera snabbare än värdeminskningen på hojen, annars riskerar du att få en restskuld när du säljer hojen senare.

//H

Zana

gotta love it
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
ktm 660 2003 - 4 life
sepahewe skrev:
OK... back till topicen :)

Eftersom det är så lite pengar, gå till din vanlig bank. Skillnaden i ränta gör inte så mycket ändå, aviavgifter etc kan göra mycket större skillnader.

Du kan mycket väl ha hojen som säkerhet om du tecknar ett fordonslån. Du måste dock teckna den innan du köper hojen, så att banken kan registrera ett äganderättsförbehåll. Räntan på ett fordonslån är oftast lägre än för blanco-lån (lån utan säkerhet), även för medlemslånen (som är ett blancolån med rabatt).

Kostnaden har beräknats så bra av tidigare inlägg att jag inte går igenom det igen, men jag skulle påstå att det är vanligare med rak amortering än annuitetslån idag samt att du ska nog inte ha längre amorteringstid än 5 år. Du vill ju amortera snabbare än värdeminskningen på hojen, annars riskerar du att få en restskuld när du säljer hojen senare.

//H

Jo precis, tänkte lägga den på 4 år... Blir säkert jättebra... =)

Och ni andra som inte förstår det jag fösökt berätta förut.

Om du ska köpa en lägenhet för 500.000 och går till banken kommer dom säga att dom vill ha 10% av 500.000 kontant, för att du ska visa att du "har cash". Jag har alltså köpt en lgh för 375.000 och betalat 37.500 ur egen ficka. Get it? Det jag undrade var om man får tillbaka hela summan eller om nån äcklig myndighet försöker lägga vantarna på en del av den summan, typ ap ap ap den där summan får du betala 829379837% skatt på!!

Och anledningen att vi ska flytta är för att min sambo blev utsatt för ett väpnat rån, och förövarnas vänner osv. bor i samma område som oss. Och hon har därför blivit mycket ljusskygg. Håller sig hela tiden inomhus, sömnsvårigheter osv... Och hennes psykolog kommer att fixa så det inte blir spekulation osv. eftersom vi inte bebott lägenheten i ett år.

Så nu har jag hängt ut väldigt mycket. Men förhoppningsvis har jag besvarat vissas frågor ang. min ekonomiska situation... :död

Zana

gotta love it
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
ktm 660 2003 - 4 life
UrbanTiger skrev:
Han har nog gått ner till den lokale krögarn och beställt en tunna Whisky vid det här laget. 337.500 kroner saknas i hans redovisning som jag kan se så här långt.

337.500 är min skuld på till banken, vad är det du inte fattar? :tungan

Martin

Don't call it a comeback
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Honda RS125R
UrbanTiger skrev:
Hallå.
Du har en insats på 37.500:- men ett lån på 375.000:-
Antingen har du supit bort en nolla eller så har du blivit grundlurad.

En insatslägenhet köper du och det är din insats. Insatsen får du tillbaka av den som köper lägenketen av dig. Du kan alltså förlora eller vinna på affären. Insatsen är helt enkelt värdet på din lägenhet och den kan alltså variera över tiden. Det finns alltså ingen garanti på att du får tillbaka din insats.

Var tog nu dom 337.500:- vägen ???

Njaa.. han menar.. banken ser gärna att man skjuter till med 10% cash
på lägenheten.. varför vet jag inte

så.. han har inte ett lån på 375 utan 337.

edit: aah. för slö

Zana

gotta love it
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
ktm 660 2003 - 4 life
UrbanTiger skrev:
Tror att du klargjort de mesta i föregående inlägg.
Det du kallade insats var din "handpenning" som du fick casha upp själv.
Svaret är väl att du får försöka kränga lägenheten så det åtminstonde täcker det du gav för den plus pantbrevskostnader som banken ev. tog ut när dom skrev lånet åt dej. Även förbättringar du gjort samt ev. annons- och mäklarkostnader ska ju täckas fär att du inte ska gå back. Se till så du har kvitton för det du gjort och för att det ska vara avdragsgillt ska det nog vara minst 5.000:- på ett år (så är det på villor iaf), men det låter som du haft det med badrum etc.
Klarar du att få ut så mycket som du lagt ut så blir det 0:- i skatt. Går du plus får du behålla ca 75 % (GöranPersson vill ha lite skatt) av vinsten men om du går back får du stå för ca 85% (Göran Persson sponsrar med avdrag) av förlusten.

Okej... lycka till med affärerna.

Precis!

Jag ska tamejsjutton gå med vinst!! ;)

Fan va långt ni alla orkar skriva, det är kul att ni lägger ner energi på mina små frågor... :tummenupp

/Z

D@nne

Tetra-drinker
Gick med
24 May 2003
Hoj
R1 -02
räntefritt

låna av mig ränte fritt om jag får stunta lite med din hoj hur jag vil :banana

Zana

gotta love it
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
ktm 660 2003 - 4 life
D@nne skrev:
låna av mig ränte fritt om jag får stunta lite med din hoj hur jag vil :banana

Ok, sätt in pengarna på mitt personkonto hos Nordea... Så får vi se.... ;)

Nyheter
PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...