Låna till hojköp

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Om räntan inom ett par månader går upp till 20% så löser JAG lånet åt dig!

Det är HELT orimligt att det skulle hända. Räntan idag ligger runt 3%, osannolikt att den ens går över 4% med tanke på omvärldsmiljön.

Se bara till att du inte binder lånet över tid, för ränteskillnadsersättningen är vad som kan bli dyrt för dig. Men som ovan sagt, är du ens orolig för de småpengar det kan röra sig om på så kort tid så kanske du borde fundera igen på om du har råd med driften öht. Räntekostnaden ens med 20% ränta är rätt liten i sammanhanget.

Va?

Ligger blancolånen på 3% nuförtiden? Fantastiskt :)
 

bosze

Ny medlem
Gick med
13 Nov 2011
Ort
Alingsås
Hoj
08 Yamaha R1, 01 Honda CR125, Sachs Compact
Vadå, jag kan inte sälja hojen om jag har skuld på den? Vi säger att jag skulle sälja och betala in typ 30% och behålla resten i cash (ska inte göra det men vi säger så för att få denna fråga att fungera) går inte det alltså? Men vad händer då exakt? kommer jag inte kunna göra ett ägarbyte? kommer transportstyrelsen säga ifrån då?

För om det är så så kan ju aldrig ägarbytet gå igenom på saker som man ska betala av innan den faktiska avbetalningen har skett, säg att man postar regbeviset före man går till banken och löser skulden!

Eftersom MC hålls som säkerhet så går det inte att byta ägare förrän lånet är löst.



Om man ska sälja en bil eller hoj med lån privat så är det bäst att man kontaktar sin kreditgivare och ber hjälpa till man affären. Oftast blir det som bör att köparen betalar av skulden mot banken och resten går till säljaren. Sedan sker ägarbytet.

Vet inte om man måste vänta på det nya regbeviset eller inte för jag som jobbar med detta kan använda det som har en spärr på. Privat är jag lite osäker. Detta har dock kredit givaren koll på.
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Som flera redan sagt. Knalla in på valfritt bankkontor tillhörande nån av storbankerna, vilken spelar mindre roll så ta den med snyggast kassör eller snyggast kristallkrona.

Förklara varför du vill låna och hur mycket, och betala sen tillbaks när du har pengarna. Din farsa är bara nojig ;) som sagt räntorna räknas per år så du behöver endast betala 1/6 av räntan om du lånar 2månader bara.

Undvik alla skitbolag som gör reklam för lån på TV bara
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Banklån med rörlig ränta. Antagligen det billigaste, du lösa det när du vill utan "räntekostnader".

Förövrigt anser jag att leksaker skall caschas, det blir mindre trist om man kraschar.
 
Last edited:

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Förövrigt anser jag att leksaker skall caschas, det blir mindre trist om man kraschar.

Är det så? Jag trodde att man fick samma ersättning från FB oavsett om man har betalt hojen med lånade pengar eller ej.
 

Buddah

Speedster #46
Gick med
17 Jul 2009
Ort
Västervik
Hoj
2006 KTM Superduke 1982 Yamaha XS400 1981 Yamaha SR 250
Kolla med banken om du kan öppna ett checkkreditkonto på 40000:-. När du får pengarna sätter du bara tillbaka kontot och har 40 loppor igen utan att det kostar nått. Brukar va bra ränta typ 6% på de du använder.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Är det så? Jag trodde att man fick samma ersättning från FB oavsett om man har betalt hojen med lånade pengar eller ej.

Det grundar sig väl mycket i att leksaker tenderar att gå sönder för att man leker med dem, och om då lånet är på mer än vad försäkringsbolaget vill pynta så sitter man sedan med en skuld att betala av på utan leksaken. Har man cashat allt så har man iaf kontanter i näven även om man gör någorlunda samma förlust.
 

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Ort
Norrort
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
Låna å köp , banken är bästa i ditt fall
löste mitt hojlån på santander med ett blanco på min bank ... nått år till å ammortera men fick 4,95% ränta (från 7 nånting på hojlånet med säkerhet) .... så mindre månadskostnad å mera å lajja varje månad :tummenupp (nästan halverade månadskostnaden)
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det var pappa som tog upp en oro för rörlig ränta, att det skulle kunna bli väldigt dyrt. Typ om räntan när jag ska betala tillbaka hela summan är på 20% (extremfall) så får jag betala den räntan istället för den jag hade när jag tecknade.

Även om räntan är 20% så blir det inte många % på två månader.

Men uppläggningskostnad mm går ju att den effektiva räntan nog blir ganska hög om man räknar om dina två månader till årsränta. Vänta tills du får dina pengar istället.

Hittar du någon hoj du verkligen vill ha så kan du kanske förhandla med säljaren om att du betalar en handpenning nu och resten när du hämtar hojen i maj. Det funkar kanske inte idag när det är 2 månader kvar men när det börjara vara några veckor kvar så kan det nog gå.
 
Last edited:

nicotin

Back Again
Gick med
20 Jul 2010
Ort
sthlm
Hoj
Jag saknar begräsningar i trafiken
och glöm inte att ha helförsäkring..jobbigt att klota hojen och måsta pröjsa av lånet och repen av hojen samtidigt..dyyrt
 

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Vad det nojjas :tungan.

Blir i princip inga räntekostnader alls på ett så litet lån som du ska lösa om endast ett par månader. Prata med din bank bara och säg precis som du tänkt göra så är det ju inga problem.
 

Spiido

Medlem
Gick med
19 Jun 2012
Ort
East Coast
Hoj
En jättesnabb
Men är ni seriösa, det handlar om 40 000?
Spring och köp en sprillans Ducati eller whatever, räntekostnaden är ungefär 2 pilser och en Pizza.:banana

Hos t.ex Swedbank ingår en försäkring som går in och betalar ditt lån under 6-12 månader om du skulle bli arbetslös, rätt bra om man har en otrygg arbetssituation och man hinner utan problem ställa om ekonomin om det skulle behövas.

KÖP, sedan ger du fanken i att pynta in hela beloppet, betala in max hälften, amortera 1500 sek i månaden spara resten av cashen som en buffert. Alltid bra att ha lån, -30% vid deklaration som hjälper till att balansera mot restskatten :mad:
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Håll dig till maj, dumt att låna när du har pengar om 2 månader.

Berätta gärna mer om varför du tycker det är dumt.

Om pengarna från hans arbetsgivare är säkra (det vill säga han vet att han kommer att få de, han tror inte) så behöver han ju bara bestämma sig om det är värt kostnaden för ränta + andra avgifter för att låna pengarna jämfört med att få hojen två månader tidigare.

Om han tycker det är värt kostnaden, varför är det då dumt?
 

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Ort
Norrort
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
jag fattar inte varför betala tillbaka efter 2 månader heller.... fan låna 40 lök å pynta nån femhundring i månaden å köp slipon å powercommander för degen från arbetsgivaren :fakta
 

BusAnna

ہمیشہ آخ
Gick med
24 Apr 2010
Ort
Vasastan
Hoj
Får inte ha nån för mamma.
Eller så ber du om förskott.
 

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Sverige
Hoj
Enstånkor
Pengar man inte fått är väl aldrig säkra pengar.
Att låna till leksaker, eller att generellt köpa saker för pengar man inte har, är kanske inte att betrakta som klokt. Personligen skulle jag vänta. Elller iaf belåna utifrån scenariot att de förväntade pengarna kanske inte kommer.
 

Spiido

Medlem
Gick med
19 Jun 2012
Ort
East Coast
Hoj
En jättesnabb
Är det någon tävling vart det gäller att låta så förståndig och typiskt Svensk som möjligt?
K U L O R N A S K A R U L L A!:fakta

Det är det som får världen att gå runt :banana
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top