Låna till hojköp

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
ja vaffan spelar det för roll med lite lån , så länge man har koll.... skulle fan aldrig i livet spara i 10000 år för å köpa mig en hoj eller föralldel en ny(are) bil

å vad gör det om man har 100k i lån när man ligger utsmetad i fronten på bussen man inte såg när man gick över vägen .... eller frontar med bilfan som bestämmer sig för att svänga vänster när du kommer på din belånade moppe

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Hoj
KTM 1290 GT-22
Om du inte sitter på massor med andra krediter och har en inkomst som är dräglig så är inte 40 k särskilt mycket, tjöp!

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Hoj
600rr
Men är ni seriösa, det handlar om 40 000?
Spring och köp en sprillans Ducati eller whatever, räntekostnaden är ungefär 2 pilser och en Pizza.:banana:
Hos t.ex Swedbank ingår en försäkring som går in och betalar ditt lån under 6-12 månader om du skulle bli arbetslös, rätt bra om man har en otrygg arbetssituation och man hinner utan problem ställa om ekonomin om det skulle behövas.

KÖP, sedan ger du fanken i att pynta in hela beloppet, betala in max hälften, amortera 1500 sek i månaden spara resten av cashen som en buffert. Alltid bra att ha lån, -30% vid deklaration som hjälper till att balansera mot restskatten :mad:

:rolleyes::rofl

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Det handlar inte om 10000 år i den här tråden, det handlar om 2 vårmånader när man ändå inte kör särskillt mycket.

Antingen kan han pruta några tusen på en död vintermarknad och betala 500kr i ränta,
eller vänta 2 månader och betala solskenspriser kontant.

Vilket är mest ekonomiskt? :va

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Antingen kan han pruta några tusen på en död vintermarknad och betala 500kr i ränta,
eller vänta 2 månader och betala solskenspriser kontant.

Vilket är mest ekonomiskt? :va

Jag brukar köpa mina hojar på vintern så jag förstår din poäng, men det är redan för sent för vinterpriserna.

Vidare så räcker knappast 500kr med tanke på att banken tar uppläggningsavgifter.

JMB

Medlem
Gick med
1 Aug 2012
Hoj
HD Night rod -16, XT660R -07 plus en massa ex. hojar :)
Det din Pappa pratar om är att om du binder räntan på lånet så får du betala ränteskillnadsersättning den dagen du löser lånet, dvs den ränta banken förväntar sig få under bindningstiden som kvarstår. Men tar du ett mc lån på firma så är det ett lån med rörlig ränta som kan lösas när som helst utan extra kostnad. Är det ett privatköp så kan du ta ett blancolån med rörlig ränta, inte heller det kostar något att lösa däremot brukar det tillkomma en uppläggningskostnad (300:- - 1000:) på både mc-lån på firma med mcn som säkerhet och blancolån.

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
ärligt , bunden eller rörlig ränta på 40 lax är överkurs deluxe ... framförallt om du bara tänkt ha lånet i 2 månader(eller för den delen 6 år ...

är du med i nått fack så ta ett lån därigenom för att slippa uppläggnings avg. (kolla villkor) ... eller vänd dig till din vanliga bank å låna 40 lax , har du normal inkomst och inga knasigheter ... så förfan låna på !

MEN känner du viss osäkerhet ang inkomst och dylikt så tänk både 2 och 3 ggr ... inge kul å inte kunna betala av sina lån å få kronkalle å annat efterhängset på sig

ThePreToriaN

Medlem
Gick med
5 Jul 2010
Hoj
Suzuki S650S -02, Kawasaki Z1000SX -11
Har du inte pengarna så kan du vänta eller låna. Har du däremot allt cash ska du definitivt låna. Du ska ju inte låsa tillgångar.

Spiido

Medlem
Gick med
19 Jun 2012
Hoj
En jättesnabb
Pelle, det kan faktiskt vara så hur tokigt det än kan låta, men det beror på helhetsbilden, på hur lånesituationen och ekonomi ser ut.

Som exempel, TS lånar hela den makabra summa 40 000:- och stoppar in slantarna han får från jobbet i Mars på banken.
Han har nu en ekonomisk buffert, den kan kanske göra det möjligt för TS att våga köra villalån och elavtal rörliga.
Sett över ett år eller två så har han sparat mer pengar genom lägre elräkningar och lägre räntekostnader på villalånet än vad räntan på dessa 40 00 har kostat honom.

Men hans ekonomiska buffert ska ta topparna, inte bjuda laget runt på krogen :fyllisar

Edit, den ekonomiska bufferten bör vara i paritet till lånenivån.

Last edited:

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Kan ju tillägga att jag är behovsanställd (men med en säker inkomst på i alla fall 20 000kr före skatt varje månad) och jag ska börja plugga till hösten. Summan på 35-40 000kr som jag får i slutet av maj är pengar jag redan tjänat och därmed bombsäkert kommer betalas ut.

Varför jag inte vill vänta med att köpa hoj är för att dels kan det vara bättre priser nu då vissa hojar stått osålda ett tag och säljarna nog börjar bli oroliga för att inte bli av med moppen. Och dels vill jag köra så mycket jag hinner den här säsongen, i och med att jag ska leva fattigt studentliv till hösten och kommer så göra under 6 års tid.

Ni snackar om uppläggningskostnader å annat. Någon som kan säga UNGEFÄR vad ett lån på 40 000kr kommer kosta mig i slutänden med ränta och avgifter å allt?? 42 000kr? 45 000kr? Kommer det kosta mer än 45 000kr är jag inte så intresserad utan väljer nog istället att vänta ändå i så fall..

Snowman89

Guest
Kan ju tillägga att jag är behovsanställd (men med en säker inkomst på i alla fall 20 000kr före skatt varje månad) och jag ska börja plugga till hösten. Summan på 35-40 000kr som jag får i slutet av maj är pengar jag redan tjänat och därmed bombsäkert kommer betalas ut.

Varför jag inte vill vänta med att köpa hoj är för att dels kan det vara bättre priser nu då vissa hojar stått osålda ett tag och säljarna nog börjar bli oroliga för att inte bli av med moppen. Och dels vill jag köra så mycket jag hinner den här säsongen, i och med att jag ska leva fattigt studentliv till hösten och kommer så göra under 6 års tid.

Ni snackar om uppläggningskostnader å annat. Någon som kan säga UNGEFÄR vad ett lån på 40 000kr kommer kosta mig i slutänden med ränta och avgifter å allt?? 42 000kr? 45 000kr? Kommer det kosta mer än 45 000kr är jag inte så intresserad utan väljer nog istället att vänta ändå i så fall..

Uppläggningskostnader och sånt varierar mellan banker och vilket lån du tar.
Enklast är om du kikar på din banks hemsida och ser vad de tar för konstiga avgifter.

Kan tillägga att om du har Swedbank och är "nyckelkund" så slipper man uppläggningskostnader. Tror mitt billån på 60000 kostar mig ca 250kr/månaden i ränta, vilket är enda kostnaden..

Last edited:

Tino

Medlem
Gick med
4 Sep 2012
Hoj
BMW S1000R -17

Varför inte bara boka ett möte med din bank? Där kommer du få konkret fakta, det kan du aldrig få här.

elhombre

Medlem
Gick med
19 Oct 2012
Hoj
Ducce
Det allra viktigaste är att du ser till att du kan lösa in lånet i förtid utan att betala något extra som flera andra har skrivit.

Räntan på 40 000 räknas ibland från den dagen du lånar pengarna och första avi kommer ibland efter ca 1,5 månad vilket gör att du får en räntekostnad på 40 000 som sträcker sig över denna period.
I runda slängar bör det inte överstiga 41 000 för att ha 40 000 under två månader.

Du kan också i förväg be om en totalkostnad för tiden du kommer att nyttja de lånade pengarna av din bank, be att få detta skriftligt (ej telefon).

Code

Medlem
Gick med
8 Jul 2008
Hoj
KTM
Kostar ju inte mycket att låna en så pass liten summa så kort tid. Som tidigare talare skriver så gör några % upp eller ner väldigt lite på totalen. Försumbart. Bara låna! Många är så rädda för att låna. Har man ordnad ekonomi kan det till och med vara mer fördelaktigt att låna 40.000.- en kort tid än att tömma sina besparingar som man kanske har i fonder/aktier. Allas ekonomi ser olika ut så du ska ju såklart göra det som känns bäst. Kan rekomendera SEB "Enkla lånet". Har lägst ränta vad jag kan se på blanco lån.
Eller så lyssnar du på den gode Herr Göran Persson "Den som är i skuld är inte fri" :)

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Nu har farsan ansökt om lån åt mig. :) Hos handelsbanken, ränta på typ 6.5% eller nåt. Effektiv ränta på 7.05% tror jag. Inte jättelågt men va fan, en procent är ju 400kr så det är ju inga astronomiska summor..

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln