Lånar du ut din hoj

Multipoll

• Antal röstningar
    0

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Lånar inte ut den... Skulle kanske kunna tänka mig att låna ut den till brorsan eller farsan (har frågat) men de vågar inte. Men till kompisar = Nej! Även om de betalar och allt sådant så kan det ju vara en riktigt ordentlig vurpa och då är ändå hojen okörbar under tiden den fixas till, och det tycker jag inte om...

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GS
För många år sedan lånade jag i mitt oförstånd ut min Kawasaki 250 till en kompis, han brände rakt in i sin egen bil som stod parkerad utmed vägen :kocko
Lånar aldrig ut någon hoj efter den minnesbetan.

pini

full fart spar tid
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
R1 me lite godis
jag lånar inte ut min cykel lånade ut en yz 250 en gågn ett par minuter ligger killen på ryggen å cykeln en bit ifrån han slog över sådär lite lagom

Tolf

Tolf
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Tl 1000r
Jag kommer ej att låna ut min hoj, är alltför rädd om den.

Har köpt min drömhoj, o den vill jag bestämma ödet på själv.

Tolf

Fluxir

Min motorcykel har sex...
Gick med
8 May 2003
Hoj
FZR 600R
jag lånar ut hojen. MEN endast till kompisar som har körkort. OCH/ELLER jag vet kan köra. för exempelvis övningskörning, Klotar dom får dom stå för rep. det är enkelt å jäkligt självklart.

lånar ogärna andras grejer av den anledning att händer det något så blir man lätt ovänner även om man betalar. det kan ju ta ett tag innan man har råd å betala. men för testkörning inför kommande hojköp av ev. hoj av samma modell som kompisens lånar jag gärna för en testrunda, då han självklart lånar min hoj å är med på turen.

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Nej jag lånar inte ut hojen. mina tvp bröder har völ kört ett par hundra meter eller max en kilometer, men då har det verkligen tagit det piano.

Fan, även om polaren skulle låna hojen o betala självrisk m.m. så vill man ju;

1) Inte hålla på o mecka i onödan med f-bolag
2) Va utan hoj i värsta fall
3) Hamna i en pinsam situation med en polare

Vill man ha hoj sp kan man köpa själv. Kanske kan man låna ut den om man byter hoj med ngn o kör ihop OCH TAR DET PIANO som fan..

mina 5 cent..

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Pinky skrev:
Jag har ett litet problem vad gäller det här.
Har en polare med en Bmw M3 -02. Han var i somras (och kommer även vara så denna sommaren) väääldigt ivrig på att köra min hoj. Känns ju halvbra att låna ut hojen till någon utan mc kort, men samtidgt får ju jag köra hans M3 ibland.

Kan ju tilläggas att killen har råd att köpa 2 nya hojar till mig om han skulle vurpa, däremot har inte jag flis till att köpa en ny M3 åt honom :D.

Det bästa skulle ju vara att bara neka honom min hoj, men han vill ju så himla gärna prova och han har ju råd om han skulle vurpa (jag har bara halvförs. har inte råd med hel eftersom jag inte skenförsäkrar :fakta).
Fast om han ska betala hojen måste han ju överleva, vill inte bli av med en kompis och verkligen inte hojen.

Vad ska jag säga till honom nu i sommar :va

EDIT: Han blir förbannad om han inte får köra.

EDIT 2: Får ju tilläggas att jag GÄRNA VILL köra hans M3.

Men har han stålar så låt honom köra, MEN, försiktigt som fan. Se till o övertyga honom om att inte toppa hojen eller ge sig på wheelies o sånt. Be honom "lära sig broms hojen" innan han gasar på..

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Hoj
TRX850
Lånar ut till vettiga människor, dvs tre stycken so far, och då har det varit bytlån som gällt. Tror inte det är en stor anledning bland oss "genuint" MC intresserade att man kraschar med en lånad hoj, då vi vet hur det svider för ägaren. Däremot finns det nog typer som tjackar hoj för det är ballt, kör nån säsong och sen hoppar på nästa fluga, som kanske lånar ut till fler än de borde? Hade en kollega som jag träffade efter jag bytt jobb, han visste jag åkte hoj, och sade typ "F-n din hoj suger (vilket den kanske gör), du måste tjacka en XXX (utelämnar modell, men typ värsting ;)). De går som f-n." Jag frågar då om vi ska ut och köra; "Nej f-n, klotade i stan och blev skraj, så jag sålde och åker skidor istället". Den typen hade hoj enbart för att briljera, kunna säga jag har det värsta, och briljerade nog gärna med att låna ut till polare... Han tillhör skaran som inte ens får provsitta min om jag skulle träffa honom igen...
/Hasse

WildCard

Alltid med ett ess i skjortärmen!
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
R1 -04 (tänkte byta märke med det blev visst inte så...)
Lånar ut till:
*Farsan
*Lillbrorsan
*Nära vänner som jag vet kan köra och har engen hoj och körkort.
Och ingen annan!

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
Jag lånar ut hojen, inga större bekymmer med det faktiskt.
Regeln "You brake it, you buy it" funkar rätt bra faktiskt.

Har även lånat ut till folk som inte har haft körkort men vill provköra (jag "vet" att de haft råd att betala om det gått sönder nåt och de har varit fullt medvetna om vad som gäller)... då på lämpliga platser avsides utan trafik förstås(!) och det har inte blitt några direkta stora farter på parkeringarna.

har provkört hojar på bana, för o se om man vill ha en sån själv på bana och då har det köra så hårt däcken håller kvar på banan (yepp, powerslides är fräckt).

Har även fått betala dyrt för att ha krashat en kompis hoj, självklart slantade jag upp stålars direkt! (han var iofs mest glad för att jag överlevde, och ja, vi är fortfarande kompisar)

//Håkan

Last edited:

Mie

Vart är solen?
Gick med
3 Jan 2005
Hoj
Sålt den....
Jag lånar gärna inte nån annans hoj, känns tryggare att åka sin egen. Men jag lånar ut min egen till brorsan, eftersom han inte har nån ännu ( stakars liten :hihi) Dessutom då vet jag att han skulle betala om det hände nåt.. och det e ju han som skruvar med den, så då måste han få åka lite..

TheDude

Überposör
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
King of the road
Jag kan låna ut min hoj till folk jag litar på, men alltid under förutsättningen "klotad hoj = köpt hoj" :) Naturligtvis gäller detsamma när jag lånar/provar andras hojar :tummenupp

Savage

Idiot-Ivar!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
KTM 250 EXC -00 Hayabusa -10
Twosaint skrev:
jao om nån mc polare vill testa en repa är det ok.
Polaren hade trassel med flickvännen och ingen bil så han fick ta hojen nån timme eller så men det är enda gången jag lånat ut den mer än 10-15 min.

Dock vart jag helt jävla yxtokig då jag hade lämnat hojen till en kille som skulle serva den. Är på krogen och det kommer fram en helt främmande kille "öhh fan va din hoj går, körde på bakhjulet med den" :3freak
"VA ?" säger jag. :mad:
"jamen asså när du hade den hos jocke testade jag den"

Då hade puckot lånat ut min hoj (halvförsäkrad) och låtit en person som inte ens ägde A-kort och omdöme vara ute och testa den. :kocko

Vilka jävla svin!! Jag hade blivit skogstokig! Det är ju som att nån kommer och berättar "vilken skön fru du har.." :pangihuve

Lånar än så länge inte ut.. Är oerhört rädd om pärlan.

Last edited:

Syss

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2003
Hoj
Årets nyhet 2010 (Sarotea)
OLJEKYLD GSXR skrev:
Jag lånar ut min hoj till dig, om du:
Är en kompis till mig
Jag litar på dig och vet hur du kör
Fattar att den är halvförsäkrad och att det blir dyrt om du klotar
Inte kör på bakhjulet

Farsan, arbetskamrater och annat löst folk göra sig icke besvär

:tummenupp

Jag lånar ut Victoria till NÄRA kompisar, med och utan körkort, som jag litar på och vet att de kan köra. Men naturligtvis inte för några längre turer... Och nu är det ju inte direkt kö på att få köra min hoj. :hihi

Last edited:

Daniel410

Mr.SV1000s
Gick med
22 Aug 2004
Hoj
Suzuki SV1000s
GSXR1100R skrev:
Många olyckor sker med lånad hoj, är det fel eller rätta att låna ut sin hoj.
Kalla mig dum i skallen... men jag lånar ut min hoj...även till en del som inte ens har körkort..
Än så länge har det gått så bra så... :kocko

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Daniel410 skrev:
Kalla mig dum i skallen... men jag lånar ut min hoj...även till en del som inte ens har körkort..
Än så länge har det gått så bra så... :kocko
I slutändan så är det ändå den som kör som bestämmer hur fort de ska gå.

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin