Långmilad Saab 9-5 2,3 -07

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Däckljudet beror på gummiblandingen, bredden och mönster mer än profilen, även om en låg profil inte tar upp stötar på samma sätt.

Men 16-tummare kostar mindre och det går att satsa på tystare däck för samma peng.

Däremot är valet av bil kanske inte det bästa om man vill ha en pålitlig rackare. Nog för att de flesta bilar kan drabbas av strul, men de moderna Saabarna har en otäck historia med haverier så att man verkligen blir ståendes. Så kolla noga historiken och skicket på det examplaret du tänker köpa.

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Däckljudet beror på gummiblandingen, bredden och mönster mer än profilen, även om en låg profil inte tar upp stötar på samma sätt.

Men 16-tummare kostar mindre och det går att satsa på tystare däck för samma peng.

Däremot är valet av bil kanske inte det bästa om man vill ha en pålitlig rackare. Nog för att de flesta bilar kan drabbas av strul, men de moderna Saabarna har en otäck historia med haverier så att man verkligen blir ståendes. Så kolla noga historiken och skicket på det examplaret du tänker köpa.

Fast 9-5 06-10 är väl rätt ok och uppdaterad motormässigt, några oilsludgeproblem och kassa tändkasetter som de äldre 9/5:eek:rna drabbades av existerar inte på de nyare. Jag har ägt två 06:eek:r som inte har orsakat mig några större bekymmer, den första såldes efter 15000 problemfria mil den andra såldes efter ca 14500 problemfria mil! årsmodell 06-10 är en gammal bil i grund och botten och att folk öht betalade så mkt pengar för en "ny" saab 9-5 bil är för mig en fullständig gåta! Den första 06:an jag ägde kostade ny med den utrustningen den hade inkl. en trött gammal navigator 373000:- alltså, 373000:- sug på den!

Last edited:

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Ja, Saabköpet är inget jag räknar till något av mina bästa bilaffärer direkt :D
Skitbilar är vad det är, bra sådana förvisso. Jag köpte sprillans nya bakdäck till den förra veckan då den hade ätit upp mina fina Yokohama under förra säsongen. De var alltså BLANKA, man kunde se att det hade varit mönster där en gång i tiden men inte mer. Framdäcken inga problem alls. Och bakdäcken var inte snedslitna heller utan jämnt nedslitna :va
Nej, nästa bil blir en sossecontainer de luxe. Men med fransk motor :3freak

Purple Haze

f d bootlegger
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
2000 Yamaha XV 535, 1991 Yamaha TZR 125, 1982 Yamaha XJ 400
Den första 06:an jag ägde kostade ny med den utrustningen den hade inkl. en trött gammal navigator 373000:- alltså, 373000:- sug på den!
Idag kan man köpa en 9-5 av årsmodell 2006 med 18K mil på vägmätaren för ca 25.000 kronor. Snacka om värdeminskning. Det är väl den enda anledningen till att jag enbart väljer Saabar med några år på nacken.

Tycker för övrigt att SAAB är en av världens bästa och mest behagligaste bilar att köra på långsträckor. Eller som någon har uttryckt det - en Volvo åker man i men en SAAB kör man. :D

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!